Jonathan Vaughters: “Tour is voor Richard Carapaz gunstiger dan Giro”

vrijdag 28 oktober 2022 om 08:43
Jonathan Vaughters: “Tour is voor Richard Carapaz gunstiger dan Giro”

foto: Cor Vos

Richard Carapaz lijkt zich te mogen voorbereiden op een deelname aan de Tour de France in 2023. De klimmer uit Ecuador maakt na dit seizoen de overstap van INEOS Grenadiers naar EF Education-EasyPost en zijn nieuwe ploegbaas Jonathan Vaughters heeft met interesse naar de parcourspresentatie gekeken. “Hij is zelf ook geneigd om de Tour te gaan rijden”, aldus Vaughters.

Binnenkort verschijnt de nieuwe voorjaarseditie van RIDE, waarin we uitgebreid vooruitblikken op het nieuwe wielerseizoen. Het wordt wederom een lekker dikke editie vol verhalen over alles wat de wielersport zo mooi maakt. Pre-order hem nu online en ontvang leuke extra's. Wil je onze voorjaarsgids extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

“Kijkend naar de routes van de Giro d’Italia en de Tour de France, is de Tour zeker gunstiger voor Carapaz”, vertelde de Amerikaanse manager tegen VeloNews. Zo heeft de Tour veel bergen en slechts een individuele tijdrit, terwijl de Giro in totaal 70 tijdritkilometers heeft. “Richard is een zeer veelzijdige renner en hij heeft al gestreden om het algemeen klassement, maar de manier waarop hij onlangs de Vuelta reed is vanuit het oogpunt van een sponsor veel spectaculairder.”

Daarmee doelt Vaughters op de drie ritzeges die Carapaz boekte in de Ronde van Spanje, en de bergtrui die hij won. “We zullen dus rekening moeten houden met de gedachte van Carapaz en het gevoel van de sponsoren. Die moeilijke beslissing moeten we dan samen nemen. Maar al bij al is het zeer waarschijnlijk dat hij de Tour de France zal rijden”, geeft Vaughters aan.

“De manier waarop hij de Vuelta reed, was echt indrukwekkend. Als hij dat ook kan in de Tour, zou dat geweldig zijn. Het zit in onze natuur om aan te vallen. We maken graag de koers en geven renners de kans om een etappe te winnen. Ik denk dat we niet moeten veranderen om voor een goed klassement te gaan. Ik sluit het niet uit, maar dat hebben we niet vaak gedaan in de Tour”, sluit hij af.

Dit artikel delen:

17 Reacties

Cochise 28 oktober 2022 om 09:30

Dit was waarschijnlijk ook het doel van ASO. Pogacar en Vingegaard komen sowieso, of er nu 0 of 100 tt-kilometers zijn. Maar door de tt-kilometers te reduceren komen een heel aantal extra jongens (Zuid-Amerikanen maar zeker ook de Fransen) in aanmerking en heb je op papier een bredere waaier aan favorieten voor de start.
De enige twee die ze wat minder bedelen met dit parcours zijn Evenepoel en Thomas.

3
Shinzawai 28 oktober 2022 om 09:42

Hindley zal dit ook wel een fijn parcours vinden inderdaad.

1
kleomantre 28 oktober 2022 om 09:44

Gezien zn Vuelta zou Evenepoel hier inderdaad niet snel voor de winst rijden.

Evenwel zou je deelname alsnog kunnen overwegen. Je kan pogen ergens te verrassen met een vroegere aanval. Of je kan meedoen simpelweg om jezelf te meten met de rest van het, waarschijnlijk, sterkste veld in het seizoen. Weet je meteen waar je staat.

0
tvm 28 oktober 2022 om 09:45

Thomas zou sowieso al geen Tour meer rijden maar zich nog één keer richten op de giro.

1
Mooie Sjors 28 oktober 2022 om 09:49
Quote:
Gezien zn Vuelta zou Evenepoel hier inderdaad niet snel voor de winst rijden.

Dat zou ik niet zomaar durven zeggen. Andere ronde, maar in de Vuelta heeft hij uiteindelijk vrij makkelijk gewonnen. Zie niet goed in hoe zijn Vuelta dan een bewijs is dat hij in de volgende Tour niet meedoet voor winst?

En verder maken die Fransen gewoon een parcours voor de Fransen, hoe onrealistisch ook dat er eentje zou winnen. Die liggen niet wakker van Evenepoel.

0
Melkzuur 28 oktober 2022 om 09:59

Er wordt inderdaad nogal snel verwezen naar etappe 14 waar Evenepoel 45 seconden verloor op Roglic en 20 op Mas om te “bewijzen” dat hij niet meer zo sterk was als de eerste 10 dagen, maar dat is uiteraard quatsch. Zonder die val in etappe 12 was er van tijdsverlies immers geen sprake geweest.
On topic: Carapaz zal inderdaad blij zijn met deze route. Al denk ik dat een derde plaats het hoogst haalbare zal zijn (of minstens 2 van de 3 verwachte toppers zouden moeten uitvallen).

1
vevie 28 oktober 2022 om 11:42

Een groot fan van Carapaz, hier. Op naar de Tour zou ik zeggen. Voor mij ook een van de grootste kanshebbers, naast de ‘grote’ twee. Maar, er moet idd wel wat gebeuren wil Carapaz hen ook daadwerkelijk kloppen. Is iig zeker de voornaamste kanshebber voor plek 3, mits een Bernal niet volledig de oude is. Het zou iig mooi zijn mochten Vingegaard, Pogacar, Roglic, Bernal, Carapaz én Evenepoel starten. Het lijkt mij niet, maar dat zou wel echt prachtig zijn. Gooi daar de uitstekende Mas en renners als Superman, Hindley, Vlasov, Gaudu, Bardet en Landa bij en dan mag het echt morgen nog beginnen. Let op: dit is hoop, uiteraard. Ik zou een paar van deze mannen toch richting de Giro bonjouren aangezien die wijd open ligt als Evenepoel toch in de Tour start.

3
Limal 28 oktober 2022 om 09:25

Ik kijk er nu al naar uit, die kan lekker de stok in het TJV/UAE-hoenderhok gooien.

1
Romāns Vainšteins 28 oktober 2022 om 09:05

Eens. Carapaz in topvorm kan op de gekste plekken aanvallen en zijn zwakke plek: op het vlakke rondstampen op een onooglijke nepfiets, is met dank aan een dappere Prudhomme weggenomen.

Dit is hélémáál een tour voor hem, zou ook een prachtige winnaar zijn.

0
Melkzuur 28 oktober 2022 om 09:36

Toch kan ik me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat hij ook daadwerkelijk zal winnen.

2
Romāns Vainšteins 28 oktober 2022 om 10:01

Ik dus wel. Carapaz zie ik als op basis van dit parcours als dé dark horse. Weinig coureurs met meer daadkracht binnen het peloton, de grootste vraag is of EF hem net zo fit afleveren kan als Ineos.

Daarbij: de mooiste demarrage van het hele peloton, wie hoopt daar nou niet op?

0
Melkzuur 28 oktober 2022 om 10:41

Ik zie Carapaz graag bezig hoor, en zou hem ook graag zien winnen. Maar zowel Vingegaard/Roglic als Pogacar verslaan? Neen, dat geloof ik niet. Bovendien zal hij toch ook al snel een kleine minuut verliezen tijdens de tijdrit, zelfs al gaat ie omhoog.

1
Deo 28 oktober 2022 om 15:15

Goh tegen een Pogacar en Vingegaard heeft hij het ook afgelegd toen die beiden nog in de witte trui rond mochten rijden. Het Roglic – Carapaz duel is de enige graadmeter in het verleden waarvoor ik hem het voordeel van de twijfel zou geven.

0
Grote Plateau 28 oktober 2022 om 13:00

Hoop dat ie top is en heb er een goed oog in. Ritwinsten waren graaf, maar Golden Richie heeft meer ambitie. Carapaz won een ronde voor Movistar. Dus het is niet dat ie beter af was met de labsnufjes van INEOS.

0
De Steekvlieg van de Grebbeberg 28 oktober 2022 om 13:32

Dit lijkt inderdaad de kans voor Carapaz om de tour te winnen. Mas moet het gebrek aan tijdrit kilometers ook wel bevallen. Voor Valverde zou dit ook perfect zijn geweest.

0
Boasson en Hagen 28 oktober 2022 om 15:51

De belangrijkste vraag blijft toch wel: hoe zal het goud met roze kleuren?

0
Melkzuur 28 oktober 2022 om 17:25

Daar zijn in mei van dit jaar voldoende foto’s van genomen hoor.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone