Vingegaard kan eindzege ruiken: “Ploeg was ongelooflijk, Van Aert lost zelfs Pogacar”

donderdag 21 juli 2022 om 18:03
Video

Jonas Vingegaard heeft zijn overwinning in de bergetappe naar Hautacam opgedragen aan zijn vriendin en dochtertje. Dat zei de geletruidrager van Jumbo-Visma, die op de slotklim een flinke klap uitdeelde aan Tadej Pogačar, in het flashinterview. “Het is ongelooflijk”, aldus de Deen, die nu 3.26 minuut voorsprong heeft op zijn naaste belager.

“Vanmorgen zei ik tegen mijn vriendin en dochter dat ik voor hen wilde winnen. Dat is gelukt”, zegt hij met een snik in zijn stem. “Ik ben heel blij en trots dat ik voor hen gewonnen heb, oor mijn meiden thuis. Aan de finish was ik vooral blij dat het klaar was. Deze etappe was ongelooflijk zwaar. Heel blij dat ik de rit heb gewonnen.”

“Maar er zijn nog twee dagen voor Parijs. We moeten gefocust blijven en het dag per dag bekijken”, waakt Vingegaard voor onderschatting in de vlakke rit naar Cahors van vrijdag en in de tijdrit van zaterdag. Dat alles kan gebeuren, weet Vingegaard maar al te goed. In de gevaarlijke afdaling van de Col de Spandelles kwam hij bijna ten val, en niet veel later viel Pogačar. “Hij miste de bocht en ging onderuit in het gravel. Zijn fiets gleed onder hem weg. Ik heb daarna op hem gewacht”, zegt hij over dat moment.

“Gelukkig had ik ook een sterke ploeg. Ik moet mijn ploegmaats bedanken. Zij waren ongelooflijk. Wout (van Aert, die de hele dag voorop reed en zelf derde werd, red.) lost zelfs Pogačar aan het einde. Kuss was ongelooflijk, maar iedereen… Tiesj, Christophe en Nathan ook.”

Dit artikel delen:

42 Reacties

Sean Rimy 21 juli 2022 om 18:12

Toch wel ergens verdacht ook, maar heel mooi vooral!

Met ergens verdacht bedoel ik het buitenaardse niveau van Jonas en Wout. En het onvoorstelbare werk van Nathan, Benoot en Kuss. Zeker van Nathan, want van Benoot en Kuss weet je ook wel dat je prachtig werk kan verwachten. Toch was het ook sterk boven die verwachtingen.

ThijmenHB 21 juli 2022 om 18:40

En wat is dan verdacht?

Sean Rimy 21 juli 2022 om 18:48

Ik wil voorzichtig zijn met mijn woorden, laten we vooral nu genieten van de prestatie van het hele team TJV

ThorHushovd 21 juli 2022 om 18:57

Festina de TJV

Kelder is de Man 21 juli 2022 om 19:12

Als je voorzichtig wil zijn met je woorden Sean, moet je er niet eens over beginnen.

VerstandOpNul 21 juli 2022 om 22:08

‘Hij fietst harder dan de anderen’

Dit argument zie/hoor ik zo vaak en het is niet meer dan een drogreden. Er is geen concrete aanwijzing voor ongeoorloofde praktijken. Noch bij Vingegaard, noch bij Pogacar de afgelopen edities.

the student 21 juli 2022 om 18:14

Tijd voor een interview met eddy planckaert ….

vanSpringel 21 juli 2022 om 19:19

Help ! nee, niet nu.

xistnc 21 juli 2022 om 22:18

Ik had me verheugd op Planckaert in VLV, maar het bleek om Jo te gaan.

Comments 21 juli 2022 om 18:22

Viel op zich wel mee. Jonas wist kennelijk nog niet dat Poggi daarna Wout had gelost. Die had zich de hele dag onnodig uit elkaar gereden.

lamaarwaaien 21 juli 2022 om 19:19

Jij snapt er echt niets van.

Jimmy Harmsen 21 juli 2022 om 18:23

Elk jaar kijk ik trouw de Giro, Tour en Vuelta. Het ene jaar pak ik meer etappes mee dan het andere jaar, maar volgen doe ik het altijd. Ik zou mezelf geen kenner noemen, maar meer een liefhebber. Ik pretendeer dan ook niet alles van de sport te weten en zal ongetwijfeld weleens iets hebben geroepen waarvan de echte kenners denken, waar heeft ie het over?

Dat gezegd hebbende, heb ik het gevoel dat ik de laatste 3 jaar, met name in de Tour en vooral dit jaar, naar dingen zit te kijken waarvan ik denk: serieus? Kan dat?

Het begon voor mij met die tijdrit van Pogacar, maar wat er vandaag gebeurt. Ik weet het niet.

Nu weet ik dat we het er liever niet over hebben en ook dat Wielerflits beschuldigingen in de comments niet graag ziet.

Daarom, geen beschuldigingen, maar een oprechte vraag aan de mensen die er meer verstand van hebben dan ik: kan dit?

Sean Rimy 21 juli 2022 om 18:33

Naast het bizarre niveau van Jonas, Wout, Benoot, Kuss en Nathan. Heb je ook wel Roglic, Kruijswijk en Laporte die een normaal niveau halen. Misschien willen er 3 geen doping nemen, maar de hele ploeg aan de doping lijkt me niet aan de orde.

Speedy Mark 21 juli 2022 om 18:33

Heel simpel: begeleiding van renners is nog nooit zo optimaal geweest. Voeding, trainingen, hoogtestages en beter materiaal op alle gebieden.

Daarnaast denk ik dat wij een unieke generatie hebben nu qua talent en aanleg.

debarreman 21 juli 2022 om 18:40

JV heeft deze TdF het taktisch ploegenspel op een hoger niveau uitgedacht en uitgevoerd.
En al jaren laat JV zien de renners als beste te kunnen voorbereiden op GT’s dmv hoogtestages in combi met een individuele aanpak.

Dat doping gedoe slaat nergens op.
Geen aanwijzingen voor. En anders merken we dat over een paar jaar wel.

Michiel 21 juli 2022 om 18:42

Wat Speedy zegt. Consequentie van dat alles is de nivellering in het peloton. In de breedte nog nooit zo sterk geweest. Ik denk niet dat JV renners doping gebruiken. Tenzij je champagne aka liquid speed daaronder schaart,

MooiWeerFietser 21 juli 2022 om 18:57

Bedankt iedereen voor de antwoorden en Wielerflits voor het goedkeuren van mijn vraag! Het is ook ontzettend jammer dat we het er over hebben en ik er überhaupt aan denk.

De amusementswaarde is in ieder geval super hoog en ik vind het tot nu toe echt een waanzinnige Tour, dus laten we er dan maar lekker van genieten :)

S'mon 21 juli 2022 om 19:03

Is het nu Jimmy Harmsen of MooiWeerFietsen die de vraag heeft gesteld? ;)

Dikkers 21 juli 2022 om 19:14

Waarom geef je hier zo een commentaar?

wielerlover 21 juli 2022 om 19:38

Wout gaf eerder al aan altijd al beter te klimmen in de derde week. Kuss idem. Benoot presteerde exact op de verwachting naar mijn mening, vandaag er enkel bij op Hautacam vanwege in de vlucht te zitten en dan nog was het nipt. Laporte gewoon zoals verwacht ook. Nathan Van Hooydonck toch ook wat gegroeid in deze Tour, hij leek me enkel voor het vlakke er te zijn maar doet ook zijn werk op sommige klimmen. Uiteindelijk dit ook niet de grootste verassing aangezien zijn Vuelta vorig jaar.

Het meest speciale blijft voor mij Wout, maar die verwondering ben ik van hem intussen wel gewoon dus ja

vanSpringel 21 juli 2022 om 18:32

De visslager kan alles !

SteVwonder 21 juli 2022 om 18:35

De magie van het geel in de ploeg. Maar laten we hopen dat vingegaard het wat beter doet in de tijdrit dan zijn landgenoot in het geel een jaar of 15 geleden….

re-cycle 21 juli 2022 om 18:39

Die Deen bleef met zijn hobbel de bollentrui niet op zijn fiets zitten toen in 2005

re-cycle 21 juli 2022 om 18:37

Het gebeurd dus het kan….. De geschiedenis leert dat de tourgeschiedenis wel eens herschreven is. De tijd zal het leren of we deze tour net als bij de coronatesten niet in neus maar bij de neus zijn genomen.

Sean Rimy 21 juli 2022 om 18:45

Ik blijf ook voorzichtig. Omdat de vorige 2 Denen in het geel me wel bijna bij de neus namen. Riis en Rasmussen dus.

wimvl 21 juli 2022 om 19:17

Wout, wat een fantastische renner. En neen, ik ben Evenepoel supporter maar wat Wout hier laat zien is van een ongelooflijk niveau. Bijna de hele Tour lang deelt hij de lakens uit. Hij gaat mee in vele ontsnappingen, hij maakt en draagt de koers. Voor mij is hij toch wel de smaakmaker van de Tour. MVDP was daarentegen de tegenvaller van de Tour. bleek en kleurloos verdwijn hij als een dief in de nacht. Ik ben benieuwd of onze Noorderburen Wout nu ook een fenomeen gaan noemen. Ook opvallend dat Adrie, die anders altijd commentaar heeft op Wout nu ook zo stil is. Respect Wout voor deze Tour. Dank zij jou wordt deze Tour een succes voor Jumbo.

lamaarwaaien 21 juli 2022 om 19:25

Zeg calimero, ik vind Wout al heel lang een fenomeen. En VDP ook. Laat je nationale trots varen, echt, dan heb je veel meer plezier van deze sport.

paul s 21 juli 2022 om 20:46

Och gut ,hebbie Wimpie weer… Maar Wim ,ik kan t allermeest genieten van Wout,niet in de laatste plaats omdat ik hem werkelijk nog nooit heb zien opgeven

Wildebert 21 juli 2022 om 20:52

Heb toch zo genoeg van dat B-Nl gedoe. Zoals ik dat zie met name gevoed vanuit de Vlamingen. Jammer!!!

jv88 21 juli 2022 om 20:58

Heel triest Wim. Ik ben een enorme Van Aert fan als Nederlander. Stop toch met dat zielige Calimero gedoe idd. Maar Wildebert ook Nederlanders kunnen daar wat van alleen hebben we momenteel wat minder te vertellen behalve in de sprints.

Blackcanyon 21 juli 2022 om 19:34

Ergens toch jammer dat de beste renner niet de tour zal winnen. En dat ligt dan aan zijn ploeg, Pogacar had beperkt steun van zijn ploeg doordat er veel uitvielen. Maar Van Aert had alleen maar last van zijn ploeg. Wachten op Vingegaard, kopwerk doen voor Vingegaard. Als Van Aert voor eigen kans voor het AK had gereden had hij de tour gewonnen.

paul s 21 juli 2022 om 20:47

Hahaha ,die laatste had je echt niet mieten nemen

jv88 21 juli 2022 om 20:58

Jij bent ook een hele trieste gozer. Vermoeiend pfff!

Murcia 21 juli 2022 om 21:34

Mensen moeten inmiddels de ironie en het sarcasme van Blackcanyon herkennen zou je zeggen.

Romerike 21 juli 2022 om 19:39

@Redactie; met welke Wout dachten jullie dat wij Van Aert zouden verwarren, dat jullie extra toelichting tussen haakjes hebben gegeven? Gebbetje hoor.

Wouter van Leeuwen 21 juli 2022 om 22:44

Wout Poels… die niet meedeed? :)

bunchsprinter 21 juli 2022 om 20:29

Je kunt maar op 1 manier winnen van Pogi. En dat is door teamtactiek. TJV heeft dit klaargespeeld. Buiten categorie wielrennen

YurdiGaga 21 juli 2022 om 21:24

Wat een idiote reacties hier weer. Als je geen vertrouwen hebt dat er zuiver (volgens de regels) wordt gereden, STOP dan met kijken naar koers. Je kijkt toch ook niet naar een voetbalmatch als je zeker weet dat een ploeg vals speelt. Dat TJV succes jaloezie zou opwekken was te voorspellen. Maar als iemand die 3 minuten voor de tijdsgrens over de meet komt wordt hij gevierd als had hij pas een rit gewonnen. Niet normaal……

YogiBear 21 juli 2022 om 22:08

Even in perspectief; Vingegaard slechts de 18e tijd in de geschiedenis van de Hautacam in de Tour. Zo uitzonderlijk was de prestatie dus ook weer niet. Van Aert komt niet in de top50.

xistnc 21 juli 2022 om 22:21

Vermoedelijk iets teveel nuance voor velen ;)

Vingegaard had vermoedelijk wat sneller omhoog gereden als hij niet in het wiel van een dikke groene sprinter had hoeven zitten, maar dan nog zou het geen toptijd zijn geweest in de orde van alle dopeurs boven hem.

Mooie Sjors 21 juli 2022 om 22:38

De nieuwe Froome?

Evlojami 21 juli 2022 om 23:02

Geen woorden voor wat ik vandaag heb gezien. Laat het alsjeblieft niet te mooi om waar te zijn blijken, want bij elke andere ploeg of renner waren de verdachtmakingen al niet van de lucht geweest.

Volg hier

Net binnen

Populair

Materiaalzone