Jonas Vingegaard besluit Tourdebuut op eindpodium: “Een droom die uitkomt”

maandag 19 juli 2021 om 11:48
Jonas Vingegaard besluit Tourdebuut op eindpodium: “Een droom die uitkomt”

foto: Cor Vos

Jonas Vingegaard heeft zijn debuut in de Tour de France met een podiumplek bekroond. De Deen van Jumbo-Visma eindigde als tweede in het algemeen klassement en werd na de slotetappe op de Champs-Élysées gehuldigd op het eindpodium.

“Als iemand een maand geleden tegen mij had gezegd dat ik tweede zou worden in de Tour, dan had ik hem voor gek verklaard. Ik had een podiumplek in mijn eerste Tour nooit verwacht en ik geloof het nog niet helemaal”, liet Vingegaard naderhand weten. “Ik kwam hier aan de start als vervanger van Tom Dumoulin en als knecht van Primož Roglič. Ik moest zo lang mogelijk in het klassement blijven om meerdere kaarten te kunnen spelen als dat nodig was. Helaas verloren we Primoz in de eerste week. Dat gaf mij een kans en het is geweldig hoe het uitpakte.”

Volgens de Deen, die zijn nog geen jaar oude dochter Frida mee naar het podium nam, was de tweede week in de Tour een kantelpunt voor zijn ploeg. “Als ploeg zijn we blijven vechten. In de tweede week wonnen we twee etappes en schoof ik op naar de top van het klassement. We gingen er meer en meer in geloven. In de derde week ging het wederom goed voor ons en kwam een podiumplek in zicht. Op het podium eindigen van de Tour de France is een droom die uitkomt voor mij. Daar ben ik heel erg blij mee.”


Lees ook: Jonas Vingegaard: van visafslag naar Tour-kopman Jumbo-Visma

Dit artikel delen:

20 Reacties

Deo 19 juli 2021 om 11:58

Kan er niet bij met mijn hoofd dat jongens als Pogacar en eigenlijk in dezelfde mate ook deze Vingegaard kunnen tijdrijden als de beste. Zelfs met een zogenaamde tragere outfit.
Zeker als de tijdrit zo vlak is en waar je met 60 kg echt wel tijd Zou moeten verliezen op de licht dalende stukken.

Deo 19 juli 2021 om 11:58

Zaakje stinkt, bij zoveel ploegen, en ja ook bij Jumbo Visma.

Michiel 19 juli 2021 om 12:06

Dat komt door Jonas zijn hahart!

Aart van Woud 19 juli 2021 om 12:11

Wel weer leuk dat iemand met de naam Deo zegt dat het stinkt

Marco 19 juli 2021 om 12:22

Begrijp niet zo goed wat je nu eigenlijk wilt?

Hoe moet onderstaande lijst er volgens jou uitzien? (wie staat waar onmogelijk)

30,8km – Saint-Émilion
1 Wout van Aert Jumbo – Visma 35:53
2 Kasper Asgreen Deceuninck – Quick-Step +21
3 Jonas Vingegaard Jumbo – Visma +32
4 Stefan Küng Groupama – FDJ +38
5 Stefan Bissegger EF Education – Nippo +44
6 Mattia Cattaneo Deceuninck – Quick-Step +49
7 Mikkel Bjerg UAE Team Emirates +52
8 Tadej Pogacar UAE Team Emirates +57
9 Magnus Cort EF Education – Nippo +1:00
10 Dylan van Baarle INEOS Grenadiers +1:21

Aart van Woud 19 juli 2021 om 12:25

Als ik zijn post goed lees, zouden Vingegaard en Pogacar hier niet in moeten staan volgens hem.

Marco 19 juli 2021 om 12:29

@Aart van Woud Zou hij ze op plaats 11 en 12 willen dan.. ;-) Hij zou toch moeten weten hoe je er voor zorgt dat het stopt met stinken

Wheely 19 juli 2021 om 12:35

Zo'n laatste tijdrit in de Tour moet je altijd in perspectief plaatsen. Je kan de prestaties niet los zien van de drie weken koers.
-Jonas en Tadej zijn klassements renners, pakken de tijdrit dus met een doel en hebben tevens gepiekt naar drie weken presteren op top niveau.
-De zwaardere renners hebben ook een zwaardere Tour gereden, ze hebben die extra kilo's ook mee moeten slepen over die bergen en staan echt niet fris aan de start.

ps. meeste deo ruikt ook totaal niet lekker.

Aart van Woud 19 juli 2021 om 12:36

Met een naam als Deo zeer zeker Marco. Maar ik vermoed dat hij bedoelt dat er teveel opvallende prestaties waren. Daar kan ik hem zeker gelijk in geven.

nickdt 19 juli 2021 om 12:48

Zelfde met Cattaneo.

Panache 19 juli 2021 om 12:49

“Jonas en Tadej zijn klassements renners, pakken de tijdrit dus met een doel en hebben tevens gepiekt naar drie weken presteren op top niveau.”

Nou, volgens mij heeft Vingegaard helemaal niet getraind of gepiekt om hier een klassement te rijden. Hij krijgt een vrije rol en blijkt het te kunnen. In de Giro zagen we dat ook, dus het is niet uniek, maar het is op z’n minst wel opmerkelijk.

S. Morgenstern 19 juli 2021 om 13:00

Ik zag een fragment voorbijkomen van Niermann die Vingegaard na het uitvallen van Roglic vertelde dat er voor hem niets zou veranderen, alleen dat ze hem niet meer konden ‘verstoppen’ achter Roglic. Ik denk dus dat Vingegaard hier wel degelijk naar gepiekt had.

Wheely 19 juli 2021 om 13:10

@Panache
Volgens mij hebben ze Vingegaard wel degelijk klaargestoomd om drie weken op topniveau te zijn. Niet perse voor deze tijdrit maar wel ter ondersteuning van Roglic. Dat hij goed kon tijdrijden had hij al eerder laten zien dit seizoen dus daar waren ze ansich al mee bezig. De reden dat hij misschien wel zijn beste tijdrit ooit rijd is volgens mij puur een mentale kwestie.

S.t.B 19 juli 2021 om 13:29

@Wheely

Ook Roglic zelf heeft Vingegaard vooral mentaal klaargestoomd voor deze Tour. Sinds de Vuelta en Baskenland is Primoz een soort peetvader van Vingegaard geworden.
Los van het vriendschappelijke heeft Roglic nu een meesterknecht en schaduwkopman die hij zelf kan kneden.
Bij Kruijswijk en Dumoulin lukt dat niet meer. Die twee zullen in de hiërarchie een trapje lager gaan.

Peet Gute 19 juli 2021 om 18:16

door de betere houding op de fiets zodat ze verhoudingsgewijs minder luchtweerstand hebben, kijk ook maar eens naar aerobullet Remcooooo
Kleinere renners kunnen zo’n huding gemakkelijker aannemen zonder kracht te verliezen al heeft Tadej zijn vroegere houding terug aangenome omdat hij bij de beste aero houding zoals in het Sloveens kampioenschap te veel power verloor.

japio 19 juli 2021 om 12:26

Een fantastische prestatie is het zonder meer. The best of the rest, met potentie voor de toekomst. De enige die deze Tour Pogacar heeft weten te lossen.

Aart van Woud 19 juli 2021 om 12:37

Al was het maar voor even, want aan de streep finishte Pogacar gewoon voor hem.

Johnny7 19 juli 2021 om 12:47

Geweldig die diversiteit bij TJV. Ben blij dat het jongens zijn met verschillende nationaliteiten die de kar kunnen trekken want de Nederlandse renners bij deze ploeg presteren niet meer zoals eerder. Dat is totaal geen probleem en meer dan prima.

S.t.B 19 juli 2021 om 13:15

Tot inkeer gekomen Johnny?
Eergisteren was je oordeel over de JV buitenlanders toch een stuk harder.

Marco 19 juli 2021 om 14:28

@WF, Wat mij interessant lijkt om hier eens te lezen, is een uitgebreid en diepgaand artikel in navolging op het pas verschenen artikel over dat de UCI een nieuw apparaat heeft aangeschaft om te controleren op mechanische doping.

Dus wat hebben de UCI, wada en aso de laatste drie jaar nog aangepast of verbeterd om een schonere sport te garanderen (of toch te proberen) Zelfs buiten WF om gewoon zoekend op Google zijn deze artikelen vrij zeldzaam. greep van wat ik kan vinden:

mensen die gepakt zijn, dat testen elke tour rond de 700K kosten, onderzoeken of doping wel of niet werkt, wie verantwoordelijk is voor wat enz enz.. maar echt een fatsoenlijk artikel van iemand die dichter bij de bron zit.. ik kan het niet vinden..

Was het vroeger alleen urine en nemen ze nu ook bloed af.. doen ze onderzoek naar de nieuwste middelen en hoe ze die kunnen opsporen enz.. eigenlijk zou de UCI de mensen toch moeten kunnen overtuigen dat ze de slag aan het winnen zijn?

Is het mogelijk om daar eens een artikel aan te weiden? Ik heb het idee dat bijna niemand weet of het nu echt veel beter is dan vroeger.. kwestie van “vroeger had je ook controles dus wat maakt het uit dat ze controles doen ze piepen er toch door”

PS. ik vraag het hier omdat ik niet weet waar ik het anders moet doen en omdat er hierboven toch alweer genoeg over staat