Johan Museeuw: “Het zal moeilijk worden voor Evenepoel om de Tour te winnen”
donderdag 30 november 2023 om 14:56

Johan Museeuw: “Het zal moeilijk worden voor Evenepoel om de Tour te winnen”

Remco Evenepoel lijkt volgend jaar zijn debuut te zullen maken in de Tour de France. De vraag is of de 23-jarige Belg meteen mee kan strijden voor de eindzege. Oud-renner Johan Museeuw heeft zijn twijfels, Tourbaas Christian Prudhomme is optimistischer.

Verhoog de voorpret voor de klassiekers met de nieuwe RIDE Seizoensgids. Onze nieuwe 188 pagina's dikke voorjaars-editie vol met schitterende wielerverhalen verschijnt op 8 maart. Verzeker je van jouw exemplaar en pre-order hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

“Het zal moeilijk worden om de Tour te winnen”, zei De Leeuw van Vlaanderen in de podcast van Geraint Thomas (The Geraint Thomas Cycling Club). “Naar mijn mening is hij nu zeer goed in eendagskoersen. Hij wint die wedstrijd op een geweldige manier. Kijk hoe hij Luik-Bastenaken-Luik wint, kijk hoe hij de Clasica San Sebastian wint… Hij heeft de capaciteit om de Tour te winnen, hij heeft het in zijn lijf, maar ik ben niet niet zeker of het gaat gebeuren.”

“Ik zeg altijd: renners die de Tour winnen zijn écht speciale mensen. Er zijn misschien drie of vier renners die de Tour kunnen winnen. In het verleden waren dat Chris Froome, Bradley Wiggins, jij…”, doelt hij op podcasthost Thomas. “En momenteel zijn dat Tadej Pogacar en Jonas Vingegaard. Maar er zijn heel weinig renners in het peloton die naar de Tour gaan en kunnen zeggen dat ze 90 tot 95 procent kans hebben om te winnen. Momenteel denk ik dat Remco 60 procent kans heeft.”

Soudal Quick-Step
Toch kunnen de kansen van Evenepoel in de toekomst nog stijgen, denkt Museeuw. “Als hij naar een ander team gaat, heeft hij meer kans. Hij is een fenomeen, ik hou van hem, maar ik moet eerlijk zijn: het is niet zo gemakkelijk om de Tour de France te winnen.”

Thomas had overigens veel vertrouwen in Evenepoel. “Ik denk dat hij de Tour kan winnen”, zei de Tourwinnaar van 2018. “Quick-Step wordt beter, al zijn de grote rondes momenteel nog niet hun kracht. Maar hij is nog heel jong.”

Christian Prudhomme: “Hij kán winnen”
Ook Christian Prudhomme heeft zijn licht laten schijnen over de kansen van Remco Evenepoel in de Ronde van Frankrijk. De Tourbaas wil Evenepoel zeker niet afschrijven voor de editie van 2024.

“Uiteraard zullen Vingegaard en Pogacar de grote favorieten zijn. Maar Evenepoel heeft wel die X-factor, dat onverwachte en briljante. Hij kan de boel plots helemaal op zijn kop zetten”, zei hij op een persconferentie van de ASO over het Grand Départ van de Tour de France 2025 tegen onder meer Sporza. “Hij kán winnen. Maar wat zeker is, is dat hij zijn stempel zal drukken op de koers en dus ook op de eindzege.”

Prudhomme was met name onder de indruk van de veerkracht die Evenepoel tentoonspreidde in de voorbije Vuelta a España. De Belg zakte door het ijs in de dertiende etappe naar de Col du Tourmalet, maar won nadien nog wel twee etappes. “Het frappeerde mij hoe hij na een tegenslag toch kon terugslaan. Ik dacht dat hij zou opgeven, maar we zagen het tegendeel. Hij heeft er nog een spektakel van gemaakt met zijn aanvallen.”

RIDE Magazine
WielerFlits Podcast
22 Reacties
Sorteer op:
30 november 2023 14:58
Nogal gratuit gewauwel en totaal de olifant in de kamer, het parcours, als grootste moeilijkheid vergetend. Of zeiden ze dat wel ergens in de podcast?

'De Tour' is geen vaststaand begrip:
    30 november 2023 15:18
    Waarschijnlijk niet. Vindt het op analyserend vlak een matige podcast. Het is vooral grappig om zo af en toe in de hoofden van die 2 te kijken. Meer ook niet.
    30 november 2023 15:22
    Nee. Zoals het hier staat dat was het. Begreep er toen ook al niks van: “hij heeft 60% kans om de Tour te winnen”. Dat is best veel in mijn optiek…
    Vlg mij bedoelt Museeuw dat REV 60% kans heeft om een kanshebber te zijn om de Tour te winnen, ha ha…
    30 november 2023 16:45
    Ik zou niet teveel naar diepere betekenissen achter uitspraken van Museeuw zoeken. Ik denk dat hij gewoon begint te praten en dan wel ziet welke woorden er uit zijn mond rollen. Meestal mogen we al blij zijn als de zinnen grammaticaal min of meer kloppen. Had hij het trouwens over ‘Remco Evenepoel’, of nog steeds over ‘Rempo Evekoel’ (voor wie weet waar ik het over heb)?
    Die 95% en 60% is bv. ook hilarisch. Zou hij wel weten wat procenten precies zijn, en hoeveel procenten er in 100% zitten? Ik vrees ervoor.
30 november 2023 15:59
Open deur. Makkelijk is het voor niemand en er zijn er een paar met meer ervaring en kans. Echter helemaal geen kans heeft REV nu ook weer niet. Tja.
30 november 2023 17:46
De Leeuw is vast door het ijs gezakt voor zijn examen statistiek: Remco heeft slechts 60% kans om de Tour te winnen, dat is dus meer dan de helft.
Ik weet niet welke renners aan de start van een wedstrijd staan met het idee van: 95% kans dat ik win vandaag.
Misschien Remco in Luik en San Sebastian, want daar zit hij op 100%.

Hoe reageert G Thomas op zo een uitspraak?
30 november 2023 15:59
Om het even in perspectief te zetten is Evenepoel een van de 5-6 renners in het huidige peloton die uberhaubt een kans hebben de tour te winnen.

Voor Vingegaard en Pogacar is er een aanzienlijke kans de tour te winnen.
Roglic is niet kansloos de tour te winnen
Evenepoel, Ayuso, hebben een kansje de tour te winnen.

Verder hebben S.Yates, Quintana, Kuss, Carapaz, Geoghan Hart, Hindley reeds een grote ronde gewonnen maar zijn toch kansloos de tour te winnen.
En dan hebben we nog Chris Froome nog.

Al met al ziet het er niet slecht uit voor Remco dus.
    30 november 2023 16:19
    En ineens uit het niets is daar Thomas....
    30 november 2023 17:46
    En hoe goed is Bernal volgend jaar?
30 november 2023 16:26
En water is nat
30 november 2023 22:10
En Museeuw heeft dit allemaal in het… “Engels” uitgelegd?
30 november 2023 16:30
Pogi en Jonas staan qua ronderenners ver boven de rest. Zoals van Hooijdonk zegt over de ontsnapping met Pogi op de Champ-Elysee. Hij reed 430 watt om in het wiel te blijven en dat in de laatste etappe! Ik zie Remco niet beter worden in een ronde, die andere twee wel.
    30 november 2023 16:42
    Je schreef Ganna en Vuelta verkeerd.
    30 november 2023 17:35
    Hij was nochtans uitstekend in die derde week van de afgelopen twee Vuelta's en die WK's in 2022 waren ook niet slecht. Zijn duurvermogen is uitzonderlijk. Tactiek en overeind blijven zijn lastiger voor hem.
    2 december 2023 10:39
    Bij Remco zou hij gewoon uit het wiel gereden zijn zoals er al velen mogen ervaren hebben
30 november 2023 18:21
Museeuw trapt wat open deuren in, maar hij heeft wel gelijk dat Remco eigenlijk meer gemaakt lijkt voor het eendagswerk dan de grote rondes. De staaltjes in LBL, San Sebastian en WK + BK zijn echt hogeschool. Drie weken lang dat niveau vasthouden tegen een Jonas en Pogi lijkt nog ver weg maar hij mag ons verbazen.
1 december 2023 09:47
Maar hij heeft wel gelijk, Pogi en Joni gaan ( nog) te sterk zijn dit jaar. Hoe groot of klein dat verschil gaat zijn word wel interessant.
1 december 2023 13:45
Of hij nu wint of niet , 1 ding staat vast zijn tourdebuut zal niet ongemerkt voorbij gaan en daar kunnen we als koersliefhebbers enkel happy om zijn
30 november 2023 21:05
Museeuw is wat teveel gestoken geweest door zijn bestelde wespen als ik zijn gegoochel met percentages zie die nergens op slaan, maar we mogen al blij zijn als hij Remco zijn naam uitgesproken krijgt. Als vingegaard en pogacar twee keer zoveel kans zouden hebben en roglic benaderend dezelfde kans en de rest nog een miezerig beetje heeft Evenepoel maar 15% kans en dat is best nog ok, tegenover die 95 van vingegaard en pogacar echter een peulschil. Sommige kampioenen van weleer kan ik moeilijk serieus nemen en Museeuw voldoet aan de criteria.
1 december 2023 15:15
Grappig, eerst zou de prins 7 keer de tour gaan winnen, en nu komen er steeds meer twijfels of ie überhaupt de tour kan winnen. Volgende stap: twijfels of er nog wel een GT winst inzit, want die ene zat toch wel echt alles mee.
    2 december 2023 03:33
    Zonder corona had hij ook de giro al op zijn palmares staan