Johan Bruyneel: “Tadej Pogacar leert het Franse boegeroep kennen”

vrijdag 16 juli 2021 om 08:08
Johan Bruyneel: “Tadej Pogacar leert het Franse boegeroep kennen”
Opinie

Al direct in de eerste etappe van deze Tour de France, op de Côte de la Fosse aux Loups, liet Tadej Pogačar zien dat hij deze ronde wel eens kon domineren. Achter de die dag ongenaakbare Julian Alaphilippe pareerde hij eerst een tegenaanval van Primož Roglič om vervolgens het initiatief over te nemen. Een dag later werd hij achter een ontketende Mathieu van der Poel direct tweede op de Mûr-de-Bretagne. Vanaf het openingsweekeinde heeft hij deze Tour eigenlijk elke dag naar zijn hand gezet.

Met een overtuigende tijdrit in Laval sloeg Pogačar op dag vijf al een eerste kloof. Hij kende geen enkel probleem in de waaiers en met de positionering in de gevaarlijke vlakke ritten. In de Alpen was hij een klasse apart, waarbij hij vooral op weg naar Le Grand-Bornand een Merckxiaanse demonstratie opvoerde. Met zijn aanval op de Col de Romme en zijn raid over de Col de la Colombière liet hij een nummer zien dat we al vele jaren niet meer in de wielersport hebben gezien.

Een heel klein moment van zwakte kende Pogačar op de Mont Ventoux waar hij even 35 seconden prijs moest geven op Jonas Vingegaard, maar hij kon dit ruimschoots voor de finish alweer goed maken. In de Pyreneeën controleerde de Sloveense kampioen de wedstrijd, maar wel op een dusdanige manier dat hij de twee mooiste ritten nog relatief makkelijk wist te winnen. Kortom, er is een nieuwe heerser in het wielrennen opgestaan.

foto: Cor Vos

Normaal is Pogačar begonnen aan een periode waarin hij nog zeker zo’n drie à vier jaar de Tour kan domineren. Of dat daadwerkelijk gaat gebeuren, is natuurlijk afhankelijk of hem niks overkomt en/of er geen nieuwe heerser opstaat. Ik zie in hem wel een persoon die de weelde van de kampioenenstatus kan dragen. Fysiek gezien kan hij alleen nog maar sterker worden, want op z’n 22ste zit hij nog lang niet op z’n max. En dan heeft hij nu al twee Tourzeges en zes ritoverwinningen in de Tour op zak.

Verwijten

Op de vraag of INEOS Grenadiers en Jumbo-Visma iets verkeerd in deze Tour de France hebben gedaan, kan ik alleen maar zeggen dat hen niks te verwijten valt. Er staat gewoon met Pogačar een man boven alles en iedereen. De Britse ploeg heeft in deze ronde aangetoond dat ze heel sterk zijn, maar ze hebben momenteel niet de afmaker. Hun kopman Richard Carapaz staat op zijn plek en heeft ondanks diverse pogingen nooit de indruk kunnen wekken dat hij het klassement op z’n kop kon zetten.

Ook Jumbo-Visma heb ik geen fouten zien maken. De ploeg heeft zich heel goed herpakt, na een eerste week boordevol pech. Jonas Vingegaard is dé revelatie van deze ronde. Zijn prestatie komt niet uit de lucht vallen. Vorig jaar in de Vuelta a España heeft hij al straffe dingen laten zien. En dit voorjaar was hij in de Ronde van het Baskenland de enige die zich in het gevecht tussen Tadej Pogačar en zijn kopman Primož Roglič kon mengen met een tweede plek in het eindklassement. Door omstandigheden kwam hij nu in de situatie dat hij een eigen klassement in de Tour kon rijden en die kans heeft hij goed opgepakt.

Het is wonderbaarlijk dat de vier overgebleven Jumbo’s straks in Parijs kunnen zeggen dat ze het net zo goed hebben gedaan als de dominante ploeg die vorig jaar de Tour kleurde. Met een tweede plek in het klassement en twee ritzeges behalen zij precies dezelfde successen als in 2020. Misschien nog wel beter want ik geef Wout van Aert zaterdag een grote kans om de tijdrit naar Saint-Emillion te winnen.

Fenomeen
Maar deze Ronde van Frankrijk is de Tour van een héél groot kampioen geworden. Ik zag in de Pyreneeën echter dat Pogačar vanaf nu ook met een ander fenomeen moet afrekenen: de Fransen. Het boegeroep van de Fransen richting de gele trui langs de route begint weer op te steken. Het is een fenomeen waar zoveel kampioenen in Frankrijk mee hebben moeten afrekenen. Als je geen Fransman bent en je domineert de wedstrijd, dat kunnen de Fransen niet accepteren.

foto: Cor Vos

Hierdoor komt er ook op Pogačar het nodige af. De vraag is hoe hij daar mee om kan gaan. Ik vind het vrij logisch dat hij in de Pyreneeën twee keer de kans heeft gegrepen om de rit te winnen. Een 22-jarige hongerige renner hou je niet tegen. Daarbij is hij een echte liefhebber én winnaar. Het was mooi hoe hij in het flashinterview aangaf dat hij het wielrennen als een game ziet, een soort videospel waarin hij zelf altijd de beste wil zijn.

In 1999 maakten wij ook al direct kennis met dit negatieve Franse fenomeen toen Lance Armstrong de gele trui had en de eerste bergrit naar Sestrières had gewonnen. Ik gaf hem na de eerste fluitconcerten op weg naar l’Alpe d’Huez het advies om die rit niet te winnen. Dat leverde mij het nodige gemor van Lance in de radio op, maar hij hield zich wel aan de opdracht. Al maakte dat uiteindelijk weinig uit voor de reacties van het Franse publiek. Wanneer een buitenlander in het geel rijdt, dan wekt dat in Frankrijk nu eenmaal altijd negatieve gevoelens op.

Criticasters
Zoals Pogačar tijdens zijn persconferenties ook de nodige keren zal moeten uitleggen waarom we moeten geloven dat hij schoon rijdt. Opmerkelijk is dat de grootste criticasters zich echter niet verdiepen in de geschiedenis van Pogačar. Hij behoorde op zijn zestiende/zeventiende jaar al tot de absolute wereldtop in zijn leeftijdscategorie. Als je zo jong al zo sterk boven je leeftijdgenoten uitsteekt, wil dat maar één ding zeggen: dat je gezegend bent met ongekend veel talent.

foto: Cor Vos

Die opmars heeft hij vervolgens steeds voortgezet. Op grootse wijze wist hij bij de beloften de Tour de l’Avenir te winnen. En als 20-jarige neoprof won hij direct de Ronde van Algarve en de Ronde van Californië. Vervolgens maakte hij zijn debuut in een grote ronde in de Vuelta a España en wist hij drie ritten te winnen en als derde in het klassement te eindigen.

Diezelfde criticasters wijzen ook vaak naar nieuwe records die de huidige kampioenen op bepaalde bergen neerzetten. Vooral wanneer ze tijden uit de roemruchte epo-jaren uit de boeken rijden, worden er vraagtekens achter geplaatst. Dan houden die criticasters echter totaal geen rekening met de evolutie in de wielersport. Op het gebied van voeding en training zijn er het afgelopen decennium wetenschappelijk enorme stappen gezet. Het materiaal is veel beter en sneller, maar ook het asfalt van bijvoorbeeld de Mont Ventoux is niet meer te vergelijken met het ruwe wegdek van zo’n vijftien à twintig jaar geleden.

Bergrecords
Op de Col du Portet realiseerde Pogačar woensdag een nieuw record. Maar ook Vingegaard en Carapaz doken daar onder de vorige snelste tijd. En in het Criterium du Dauphiné werd de snelste tijd van Lance Armstrong op La Plagne uit 2002 uit de boeken gereden. Niet alleen ritwinnaar Mark Padun dook onder die tijd, maar zo’n veertien andere renners in die rit waren ook sneller dan Armstrong destijds. Je kunt bepaalde tijden niet meer met prestaties uit het verleden vergelijken.

Ik denk dat Pogačar al het gejoel en alle insinuaties naast zich neer kan leggen. Hij is nogal een nonchalante persoonlijkheid, die zijn schouders kan ophalen. Toch adviseer ik zijn omkadering om Pogačar de komende jaren ook snel te gaan uitspelen in de Giro d’Italia en Vuelta a España. Ten eerste horen op zijn palmares straks ook de drie grote rondes. Dat zou ik niet te lang uitstellen. Je weet nooit wat er gebeurt of wie er nog opstaat.

Maar in Italië en Spanje zal hij door de supporters ook omarmd worden als een grote kampioen. Daar wordt hij gewaardeerd op basis van zijn prestaties en kunnen de mensen langs het parcours ook enthousiast worden van zijn dominantie. Dan ervaart hij dat niet de hele wereld zo negatief is als Frankrijk. Het is niet verkeerd voor Pogačar om dit te ervaren.

Dit artikel delen:

77 Reacties

AWestie 16 juli 2021 om 08:29

Een paar dingen die mij opvallen:
1. Op de bannerfoto lijkt het zo net alsof Tadej heel hard schrikt en op de tweede is het spuwtje van Carapaz echt prachtig (of hij heeft een muis in z’n mond haha)
2. Itt de afgelopen twee decennia is men nog aardig voor Tadej, met alleen een paar minkukels die fluiten lijkt het? Wat dat betreft gebruikt Bruyneel tot nu toe wel een beetje een karikatuur. Is er echt al iets gebeurd dat over de schreef gaat (we kennen de voorbeelden)?
3. Wat betreft de focus van het artikel had ik het interessanter gevonden als je dieper was in gegaan op hoe “normaal” de prestaties van Pogacar eigenlijk zijn. Goed dat je in gaat op de klimrecords, maar er zijn nog meer voorbeelden lijkt me.
4. Nog twee laatste vragen die bij mij blijven hangen: Waar kan je Tadej nou pakken? Hij lijkt in principe alleen iets slechter in hitte en als er meer toppers meededen had hij het vast moeilijker gevonden een wiel te kiezen. Verder is het echt zoeken?
5. En de laatste: Kunnen vanaf nu Bernal/Pogacar/Roglic niet verplicht hetzelfde programma draaien? Dan hoeven we niet te zeggen ‘maar die doet niet mee’ ;)

Pole Pole 16 juli 2021 om 21:55

“windcross”, waaiers, naar eigen zeggen.

Romāns Vainšteins 16 juli 2021 om 08:31

Ik vind het nogal een aanname dat 'de Fransen' hem niet zouden pruimen, zo ontiegelijk veel boegeroep en kwade Fransen heb ik helemaal niet gezien. Dat hij 'alleen maar sterker kan worden' is eveneens een aanname, relatief sterker dan deze tour zie ik eigenlijk niet meteen gebeuren. Dit jaar was zowel de tegenstand wat afgekalfd als dat hij zelf geen enkele fout heeft gemaakt, veel marge zit er kortom niet meer op.

Het is best komisch dat hier een handjevol lieden Pogacar & Colbrelli in twijfel trekken en even 'bizarre' prestaties van bijv MvdP, Vingegaard en WvA moeiteloos de revue passeren. Dat percentage selectieve boe(hoe)roepers hou je altijd.

Japiejo 16 juli 2021 om 10:11

Ja maar Poga en Colbrelli hebben geen Vifit sportdrink.

djerkson 16 juli 2021 om 12:09

Had je eergisteren maar eens naar vive le velo moeten kijken. Lelijke chauvinistische Fransozen die hem openlijk van doping beschimpten in volle inspanning en ik neem aan dat het maar een van de vele momenten was.

Lalsacien 16 juli 2021 om 17:38

@djerkson vanaf ik neem aan kun je beter je tekst verwijderen.

Tom Dirkx 16 juli 2021 om 17:51

Niet vergeten dat Ving ook tijd verloor toen hij die eerste week twee maal op Roglic moest wachten; een keer na die enorme valpartij.

djerkson 16 juli 2021 om 18:17

@lalsacien: het is niet omdat je het niet in beeld gezien hebt dat het er niet is.

Lalsacien 16 juli 2021 om 18:24

@Djerkson als je zegt ik neem aan dan vul jij de rest in

djerkson 16 juli 2021 om 18:38

Klopt, maar daarom zitten we hier op een wielerforum: meningen uitwisselen en een mening impliceert een stellingname. Daarom staat er dan ook 'ik neem aan'.

peterwinnen 16 juli 2021 om 09:07

Jongens, jongens toch. Die Fransen hadden achteraf toch het grootste gelijk van de wereld dat ze Armstrong jarenlang hebben uitgefloten. En het wielrennen zit nou eenmaal in een positie, zelf ingenomen zoals we allemaal weten, dat er wel eens vraagtekens worden geplaatst bij prestaties. Dat kun je de Fransen niet kwalijk nemen, maar uitgerekend mensen zoals de schrijver van dit opiniestuk en al zijn voorgangers en collega’s. Buiten dat staan er jaarlijks miljoenen Fransen en toeristen langs het parcours. Die zorgen indirect voor de riante salarissen van de wielrenners en bleven de sport ook steunen intijden dat mensen als Bruyneel er een zooitje van hebben gemaakt. Dat er dan een paar mensen fluiten…..het is wat!
Iets meer zelfreflectie zou hier op zijn plaats zijn.

Peet Gute 16 juli 2021 om 09:16

zeker dat het Franse waren, ik begin te twijfelen als ik reacties als deze lees en bovendien was dat boegeroep allesbehalve algemeen

Romāns Vainšteins 16 juli 2021 om 09:22

‘Tadej, jouw geboe lag in mijn wieg’

?

Zelfreflectiever kan niet toch?

Turtlehead 16 juli 2021 om 13:46

Ja, dat Armstrong van vals spel werd beticht, bleek meer dan terecht. Overigens zaten alle Fransen in die tijd (en ervoor) ook dik aan de snoepjes, dus dat maakt het wel wat schijnheilig.

verder wel een reële tactische analyse van Bruyneel.

williams 16 juli 2021 om 09:10

Zoals een wijze man ooit zei: “Frankrijk is een prachtig land, alleen spijtig dat er zoveel Fransen wonen”.

Lalsacien 16 juli 2021 om 16:57

@Williams Een wijze man? Een domme man zul je bedoelen. Een wijze man had die opmerking voor zichzelf gehouden.

Peet Gute 16 juli 2021 om 09:13

Idd, hoorde het boegeroep ook maar erg sporadisch, zou ook best kunnen dat het geen Fransozen waren maar verloren gelopen noorderbuurtjes. Afgaande op reacties van sommigen hier hebben ze de nederlaag van hun eigen Primoz vorig jaar nog altijd niet goed verteerd. ;)
Pogi is gewoon een supertalent, nog altijd slechts 22 jaar, het verschil was hier ook vrij groot maar dit ligt deels aan de verzwakte tegenstand maar ook aan de ruime voorsprong die hij opbouwde mede dank zij de zware weersomstandigheden in die verzopen bergrit. En vergeet ook niet dat Vingegao meer dan een minuut heeft verloren door te wachten op Roglic en daardoor misschien ook niet alert genoeg reageerde op de uitval van Tadej in de regenbergrit, als Deen moet hij daar ook wel goed tegenkunnen vermoed ik. Maar dat zijn vijgen na Pasen.

André Hilgersom 16 juli 2021 om 09:16

Peterwinnen : Had het niet beter kunnen verwoorden! Eens!

Tomasz 16 juli 2021 om 11:05

Jeetje Peter Lippens, je gaat met een nieuwe naam gewoon door met oud gedrag.

horsm 16 juli 2021 om 09:15

Hahaha….. destijds waren het de Franse boe-roepers die gelijk hadden, en niet Bruyneel. En dat gold later (bv bij Rasmussen) ook.

Wat een schaamteloosheid! Brengt de sport door systematisch jarenlang vals te spelen naar de afgrond en klaagt daarna erover dat de Fransen te weinig voor hem juichen.

Romāns Vainšteins 16 juli 2021 om 09:21

Maar preventief boe roepen tegen een peloton op basis van het verleden is toch ook suf, onnozel en erg negatief? Soit, ik snap sowieso niet altijd de moeite die mensen nemen om ergens heen te gaan en kwaad te doen op iets waar je 0 invloed op hebt.

Massimo Bataille 16 juli 2021 om 09:37

En denk je nu maar op 1 moment dat ze enkel Armstrong zouden uitfluiten (en niet Ullrich of Vino etc) en dat ze hem uitfloten omdat ze dachten dat hij aan de doping zat?
Franse publiek (of het TdF publiek) heeft al jaar en dag de reputatie om al de (niet-franse) kampioenen uit te fluiten.
Win je eenmaal ben je een held, win je nogmaal is het genoeg geweest en win je nog meer ben je een vijand van de staat.
Was zo bij Merckx, Indurain, Armstrong, Froome, …

Lalsacien 16 juli 2021 om 17:03

@Massimo van Indurain weet ik het niet. Maar dat sommigen (op de vele toeschouwers) de dominante wielrenners uitfluiten (boeen) gebeurt inderdaad.
Maar procentueel gezien wordt er op dit forum meer geklaagd over Pogacar dan langs de weg in de Tour.

EricV 16 juli 2021 om 17:56

De boe roepers hebben altijd gelijk

horsm 16 juli 2021 om 20:31

Tegen deze column zou ik dan ook graag roepen: boooeeee!

VerstandOpNul 16 juli 2021 om 09:15

Dat is inderdaad niet fijn voor Pogacar.
Tevens een vrijwel rechtstreeks gevolg van het handelen van Bruyneel en companen in het verleden.

Westland95 16 juli 2021 om 09:33

Ik zou volgend jaar al voor Giro en Vuelta gaan. Je kan ze maar binnen hebben.

Jean Dumas 16 juli 2021 om 09:43

Wie de Fransen kent weet dat boegeroep een achtergrond heeft. Zij houden niet van dominante winnaars, zelfs niet van Franse. Als je dan de driftig aanvallende chouchous gaat inhalen vraag je er als Pogacar ook om natuurlijk.

Joost Mehrtens 16 juli 2021 om 10:03

Het zou inderdaad aardiger zijn als hij koos te verliezen.

Michelangelo 16 juli 2021 om 10:01

Aangezien Bruyneel niet meer welkom is in de wielersport schat ik de kans groot in dat hij net als ik de TdF via de TV bekijkt. En het massale BOE-en heb ik toch echt niet gehoord; slechts heel af en toe hoorde ik een koe langs de kant. Het lijkt eerder een persoonlijke frustratie van de schrijver zelf te zijn, die destijds niet voldoende waardering heeft gevoeld van het publiek voor de buitenaardse prestaties van zijn poulain Armstrong.

En dan de diepgang: zonder zichzelf enige vragen te stellen over de gebroken records schrijft hij ze allemaal zomaar toe aan de vooruitgang in de wielersport. Ja, misschien is het inderdaad allemaal te danken aan de technologische vooruitgang of dat mooie asfalt. Maar juist ook iemand met zijn verleden zou moeten weten dat renners en ploegen niet enkel de grenzen blijven verleggen met materiaal en training, maar ook met “medische begeleiding”. Maar om dat feit zwemt hij heen als een zwemmer die een drol ziet drijven. Eigenlijk zegt Bruyneel met deze analyse: “jongens, jullie hoeven je echt geen vragen te stellen bij wat je ziet, dit is allemaal eerlijk en normaal. Geloof me maar…” Maar Bruyneel op zijn woord geloven is denk ik het laatste wat veel wielerflitsers zullen doen. Die zijn niet gek of naief, en hebben allemaal vaak genoeg gezien dat buitengewone prestaties niet enkel geleverd werden door het eten van een bord spaghetti.

Als je de Fransen dan toch iets wilt verwijten, Johan, dan is het hypocrisie. Dat ze wel nog altijd Virenque aanbidden maar niet jou of jouw Lance. Dat doe je niet. Sterker nog, je geeft terug dat niet enkel Pogacar klimtijden verbeterd, en dat we eigenlijk allemaal soort van hypocriet zijn omdat we bij anderen geen vraagtekens lijken te zetten. Maar misschien ben je vergeten hoe onwaarschijnlijk ver Pogacar boven de rest uit stak tijdens de klim naar Le Grand Bornand. Of hoe hij vorig jaar bijna uit het niets iedereen verpulverde in de afsluitende tijdrit. Net als de eveneens aangehaalde prestaties van Padun, die zelfs binnen het peloton gefronste wenkbrauwen opriepen.

Ik hoop van harte dat Bruyneel gelijk heeft, en dat we bij Pogacar inderdaad naar zuivere koffie kijken. Maar ik hou toch iets van reserve om straks niet opnieuw teleurgesteld te zijn zoals ik dat destijds was bij Armstrong. Waar de held van velen eigenlijk een ordinaire valsspeler bleek te zijn. Gesteund door zijn gehele omkadering.

vevie 16 juli 2021 om 11:42

Ik zit ook volop in de reservemodus en zal totaal niet verbaasd zijn als we over meerdere renners over 5-10 jaar meer weten. Laten we het echter zoveel mogelijk daarbij houden en nu, en tot we niet iets meer weten, gewoon kijken en afwachten. De tijd zal het leren of wat meerdere renners nu doen niet in de haak is.

koga miyata 16 juli 2021 om 10:07

Heb ik de auteur goed begrepen? Hij klaagt dat Amstrong werd uitgejouwd door “de Fransen”?
Ik denk dat de auteur zijn activiteit hier moet opgeven. Team UAE zal misschien een geschikte baan voor hem hebben….

YogiBear 16 juli 2021 om 10:17

Dan heb je volgens mij de auteur niet goed begrepen. Wat hij zegt, is dat de Fransen (hij generaliseerd wel heel makkelijk) moeite hebben met niet Franse kampioenen in het algemeen. Op het moment dat Armstrong werd uitgejouwd (vanaf zijn eerste gewonnen tour), was het nog niet bekend dat hij doping had gebruikt. Natuurlijk heeft Bruyneel een geschiedenis en een aandeel in het hele dopingverhaal, maar de selectiviteit in hun woede van een deel van het Franse publiek (dat vervolgens wel Virenque omarmt) is daarmee niet minder een gegeven.

Lalsacien 16 juli 2021 om 17:07

@Yogibear Virenque wordt door maar een klein deel van het Franse publiek omarmt. Een beetje zoals Thomas Dekker en in mindere mate Michael Boogerd.

Poeksel 16 juli 2021 om 10:16

“Als je geen Fransman bent en je domineert de wedstrijd, dat kunnen de Fransen niet accepteren.”

Nogal een generalisatie. Dan kun je dat net zo goed van b.v. de Belgen zeggen vanwege het gedrag van sommige toeschouwers bij het veldrijden. En van andere landen zijn vast ook wel voorbeelden te vinden. Onsportieve toeschouwers en volgers heb je in alle landen. Wellicht in Frankrijk iets meer, maar dan nog zullen er genoeg zijn die netjes voor Pogacar geklapt hebben.

Rufusvb 16 juli 2021 om 10:16

Komisch om te constateren dat als Bruyneel over Armstrong begint een heel aantal azijnzeikertjes wakker worden. Gelukkig zijn er ook een aantal, zoals Romans en Massimo, die in dit geval wel normaal kunnen reageren.

xistnc 16 juli 2021 om 10:33

Achteraf vind ik het jammer dat ik Armstrong destijds niet heb uitgefloten.

horsm 16 juli 2021 om 13:30

Haha… precies!

koga miyata 16 juli 2021 om 10:34

@Yogi Juist, de toeschouwers wisten toen niets van de machinaties in Team Amstrong – maar Bruynel wist het! Maar welk recht heeft Bruynel om te klagen over het onsportieve gedrag van “de Fransen” vandaag?

Tomasz 16 juli 2021 om 11:08

Ik heb dit stuk met gemengde gevoelens gelezen en houd er toch wel een nare nasmaak aan over. Johan Bruyneel gaat in de Calimero rol zitten en beklaagd zich erover dat Armstrong werd uitgejouwd. Ja duh, de Fransen hadden feilloos door wat er aan de hand was. En we weten allemaal dat bij Froome ook niet alles even zuiver was. We kunnen bijna zeggen dat de Franse toeschouwers het geweten zijn van het wielrennen.

Melkzuur 16 juli 2021 om 11:31

Laat Pogacar niet Pogacar heten, maar Leclerc, en het fluiten houdt vanzelf op. Dus niet overdrijven met dat geweten.

Tomasz 16 juli 2021 om 11:39

Melkzuur je snapt dat ik die laatste zin wat extra heb aangedikt hè;)

Michelangelo 16 juli 2021 om 11:48

Uitfluiten is iets van alle landen en ook in heel veel sporten.
Kijk naar tennis: een hele nette sport, behalve in de Davis Cup. Ook daar wordt gewoon gejoeld en gefloten. Niet alleen in Frankrijk.
Voetbal: daar doen ze niet anders. In ieder land en in ieder stadion.
Veldrijden: Daar werd zelfs Stybar massaal uitgeboe’d toen hij wereldkampioen werd voor de neus van Nys. Om nog maar te zwijgen van de Nederlanders die de volle laag krijgen (van boe’s en bier). Of zelfs Nys zelf na zijn mooie podiumplaats in St Michielsgestel.

Boe-roepen is niet alleen van Fransen. Als je daar toch een analyse van wilt maken, dan moet je denk ik kijken wat voor soort fans er langs de weg staan bij welke wielerwedstrijden. En dan zul je zien dat er bij veel veldritten maar ook bij de TdF veel “supporters” staan die er zijn vanwege het spektakel en het bier, maar niet voor de sport zelf. Voetbalsupporters in de winterstop of tijdens de zomervakantie….

Ook al ben ik geen supporter van sommige renners, en vind ik sommige prestaties verdacht, ik zal niet snel boe-en op renners. Hooguit krijgen ze geen applaus of aanmoedigingen van me. Maar mochten figuren als Ricco, Armstrong (of ook Bruyneel) terugkeren in of rond de koers, dan mogen ze toch echt op een luide BOE van mij rekenen. En dan moeten ze daar niet zielig over doen zoals Bruyneeel hier…

Quintenri 16 juli 2021 om 11:15

Hebben jullie de rit van gisteren allemaal wel gezien? De aankomstzone was één groot BOE-festijn bij de finish van Pogacar.
Je kan supporteren voor een renner en voor de andere niet, maar iemand uitjoelen en schreeuwen vind ik not done. We kunnen alleen maar respect hebben voor die atleten, van de eerste tot de laatste.

Bontempi 16 juli 2021 om 13:01

Er waren een paar boes… Ik heb wel niet gezien dat het Fransen waren. Misschien waren het wel Denen? Of Ecuadorianen?

Lalsacien 16 juli 2021 om 17:09

Spanjaarden???

TourdeTour 16 juli 2021 om 11:38

Onvoorstelbaar dat mensen het terecht vinden dat de Fransen, Armstrong en Rasmussen uitjoelden, alsof dat de enige renners waren die doping gebruikte. Richard Virenque gaf jankend voor de tv toe, dat ie stijf van de doping stond, maar die werd bejubeld ipv uitgefloten. Dat was Frankrijks grote held. En dat is het grote verschil, de Franse mogen alles uit de hoed toveren om te winnen, maar o wee als het een niet Fransman is
Alle renners gebruikte (zeker in die tijd) doping. En ik heb sterk mijn twijfels als ik nu sommige tegen een berg op zie vliegen, of ze dat op een boterham met pindakaas doen. En zolang ze het allemaal zouden doen, maakt het me geen reet uit. Het kan ook bijna niet om 3 weken lang bij de eerste te fietsen op normale voeding. Dat kan toch niet gezond zijn om jezelf helemaal leeg en naar de klote te fietsen
Ik weet het natuurlijk ook niet 100% zeker, maar dat lijkt me gewoon

Lalsacien 16 juli 2021 om 17:10

Virenque is helemaal niet de grote held van Frankrijk. Een grote meerderheid kotst hem uit maar dat zien de meesten hier niet.

jooprioolpijp 16 juli 2021 om 11:45

Uit eigen ervaring (andere sport, amateurniveau) weet ik dat Frans boegeroep niet per se iets met doping te maken heeft, een deel van de ‘supporters’ gaat altijd tekeer tegen alles wat niet Frans is – klappen bij missers, boegeroep bij doelpunten, juichen bij blessures, dat werk.
Ik wordt ongelooflijk moe van de reacties waarin bij alles wat Bruyneel schrijft, zijn eigen rol in een ander tijdperk erbij gehaald wordt. Nee, die was niet fraai, maar dat wil niet zeggen dat wat hij over het heden schrijft meer of minder waar is. Ik bezie het imposante fietsen en het minder imposante acteren van Pogacar ook met meer scepsis dan de auteur, maar met die discussie komen we zonder nieuwe feiten ook niet verder.

Marco 16 juli 2021 om 11:45

Het verhaal van Renner X uit de tijd van Bruyneel begint waarschijnlijk zoals het verhaal van dat ventje die de bidon van MvdP kreeg.. nog dagen lang aan zijn vader zijn hoofd melken over de bidon van de gele trui.

Dat ventje kruipt straks op een fiets (kindermaatje) en als hij echt een droom heeft dan wil hij de tour rijden/winnen.. Dan gaat hij een weg afleggen.. junioren, amateurs dagelijks trainen, zijn maten bezuipen zich maar hij moet trainen.. dan mag hij bij de amateurs aan een wedstrijd meedoen en ze rijden die dag 50 rondjes.. maar na 15 rondjes moet hij lossen.. dus meer trainen en meer jezelf ontzeggen… en dan eindelijk pikt een ploeg hem op die hem mogelijk wel ziet zitten.. in die tijden kreeg je toen niet eens minimumloon als ze je een kans gaven… Vele martelingen en ontberingen later mag je eindelijk proberen bij de Profs….

JAAAAA eindelijk zegt het jongetje van de bidon van de gele trui drager.. nu mag ik.. en dan komt hij in een peloton terecht waar destijds van de 200 renners er 190 laten we zeggen “speciale gesprekjes” hadden met ploeg dokters..

Shit denkt dat jongetje (die nu inmiddels een man is) eindelijk mijn kans… echt ALLES voor gedaan.. en nu kan ik hier alleen meekomen als ik ook mee doe met wat die andere doen…. en dus………… ???? inderdaad vele kunnen nu hun droom niet meer opgeven

Beetje makkelijk boe roepen voor de Geel/Zwart, rood wit blauwe brigade aan extreme fans hier.

Bruyneel is 12 jaar prof geweest en 13 jaar succesvol ploegleider en dan komen een aantal snotneuzen die nauwelijks van de hoed en de rand weten of iets kennen van de toen geldende cultuur hier met wat simpele opmerkingen aanzetten .

Als je er nu echt iets van snapt.. dan moet je het zoeken bij de UCI die jaren lang gewoon half zacht beleid gevoerd hebben. Die voor Armstrong zijn 7 tours geen nieuwe winnaar durven aanduiden omdat ze daarmee zichzelf blameren.

MvdP, Vingegaard en WvA leveren alle prestaties omdat ze zo geweldig goed zijn.. Niemand heeft het over een “potje” en die dat durft te proberen heeft minimaal 10 reacties onder zijn post met meestal 2-3 die weggehaald zijn en vervangen door iets als “niet doen”

zelfs als Vingegaard bij Pogacar weg rijdt begint hun zwart gele kwijl weer rijkelijk te stromen want hun held kan mss toch nog gaan winnen.. en als het dan nu wel duidelijk is dat het er niet meer van gaat komen is de oplossing simpel…. Iets met een potje

Heel vreemd, dat er hier onder elk artikel waar ze even de kans krijgen minimaal 200 reacties staan om er eens lekker op los te rossen.. dus ik heb al minimaal 1600 reacties gezien in de afgelopen 3 weken en niet 1 van die 1600 gaat over de vader van onze MVDP, Adrie van der Poel (toch uit de tijd van Bruyneel)

Onze kunstschilder hier bvb heeft het steeds over de omgeving van Pogacar, want die zit dus dicht bij de bron..

Wat zou MVDP te eten krijgen als hij bij zijn vader gaat dineren? Duivenvlees?

Adrie van der Poel werd in zijn carrière tweemaal op doping betrapt. In 1983 liep hij tegen de lamp wegens strychnine gebruik. Het excuus dat hij opvoerde was: ‘Ik heb duivenvlees gegeten, en die duivenmelkers drogeren hun beesten, dus vandaar.’ In 1984 werd hij bij de Ronde van Sicilië betrapt op het verboden middel efedrine. Dit middel was afkomstig van een hoestdrank die hij genomen had tegen een verkoudheid

Reiger 16 juli 2021 om 11:59

@Marco je hele bijdrage klopt als een zwerende vinger. Geen speld tussen te krijgen. Maar ik heb ook de indruk dat veel van de negatieve commentaren op Pogaçar komen van Belgen die een eventuele Tourzege van REV heel lastig zien worden voor de komende jaren. Zou dat ook kunnen? Of zit ik er in deze helemaal naast?

Marco 16 juli 2021 om 12:02

@Reiger Nee dat kan goed wat je zegt.. Ik ga er meer vanuit dat die nu nog denken dat REV Pogacar straks stil laat staan maar anders kan het goed kloppen

Melkzuur 16 juli 2021 om 12:44

En opeens zijn “de Belgen” in het algemeen, en “de Belgische Evenepoel-supporters” in het bijzonder, de voornaamste oorzaak van de verdenkingen die op Pogacar rusten. Il faut le faire.

Marco 16 juli 2021 om 12:54

@Melkzuur Het zijn niet mijn woorden.. en ik denk dat Reiger het heeft over sommige Belgische WF leden die waarschijnlijk Evenepoel fan zijn

Reiger 16 juli 2021 om 13:03

Ja idd Sommige Rev fans zijn volgens mij óók degenen die zo reageren. Dit is beter toch?

Aart van Woud 16 juli 2021 om 13:35

Ik vind dat je nogal generaliserend en hatelijk bent naar Nederlandse en Jumbo fans, ongeacht dat je zeker valide punten hebt. (Zwart-geel kwijl etc.)

Siert je totaal niet Marco.

Marco 16 juli 2021 om 13:45

@Aart van Woud Ik vind het jammer dat je het zo ervaren hebt.. (kan aan mijn schrijven liggen)

ik heb deze zin “Beetje makkelijk boe roepen voor de Geel/Zwart, rood wit blauwe brigade aan extreme fans hier.” Met de nadruk op extreme fans..

Ik ben zelf Nederlander en fan van bvb Dumoulin dus dat valt wel mee.. en je mag best teleurgesteld zijn als je ploeg niet wint.. Maar er zijn er die dat als vrijbrief zien om overal tegenaan te schoppen.. dat lijkt mij niet nodig.. en over die mensen had ik het..

Ik heb in de live chat gezellige tijden met overduidelijke Jumbo fans.. Maar dat zijn mensen die je ook hier een beetje redelijk ziet reageren.. (vaker die ook kennis van zaken hebben)

zacht 16 juli 2021 om 13:53

Dan heb je dat weer gemist Marco. Ik heb wel degelijk de duivenpastei van AvdP genoemd (inclusief wat opmerkingen over de verledens van de rest van de entourage van MvdP). Dat was overigens n.a.v. commentaar op de geloofwaardigheid van Pogacar en verwijzingen naar het verleden van zijn entourage.

Edit: zie de comments hier:
https://www.wielerflits.nl/nieuws/nl-tour-2021-tadej-pogacar-wint-tijdrit-naar-laval-van-der-poel-behoudt-het-geel/

jooprioolpijp 16 juli 2021 om 14:11

@Marco Wat je m.b.t. Pogacar schrijft is uiteindelijk een jij-bak, en niet een erg originele. Bij elk debat over dit onderwerp, d.w.z. dagelijks, komt de al dan niet vermeende selectieve verontwaardiging van al dan niet vermeende Jumboys ter sprake.

Marco 16 juli 2021 om 14:26

@jooprioolpijp Het zou een Jij-bak zijn als ik de Jumbo renners of MVDP van iets beschuldig..

Ik beschuldig echter niemand van “potjes”, ik zeg alleen dat de “zogenaamde” onderbouwingen die hier gebruikt worden als was het de absolute waarheid, heel simpel om te keren zijn en evengoed van toepassing kunnen zijn op de renners die “Nooit” beschuldigd worden (rekening houden met @zacht.. die juist aangeeft dat wel te doen)

jooprioolpijp 16 juli 2021 om 17:27

@Marco voor mij is de jij-bak ‘jullie favoriet is net zo verdacht en daar zeg je niks van’

zacht 16 juli 2021 om 18:38

Ik beschuldig MvdP helemaal niet Marco. Als je de comments waar ik naar verwijs goed lees dan zie je dat ik hetzelfde punt maak als jij. De mannen zijn goed, en alle discutabele randzaken bij de prestaties van Pogacar zijn net zo goed van toepassing op de randzaken rond MvdP.
Na meer dan 40 jaar koers volgen weiger ik als een Fransman ‘boe’ te roepen. Genieten van de prestaties, dat doe ik. Ik zeg niet dat het wielrennen helemaal schoon is, maar ik ben er van overtuigd dat het in ieder geval een stuk schoner is dan aan het einde van de vorige en het begin van deze eeuw.
Toen waren er mijns inziens én meer renners die gebruikten, én was er sprake van georganiseerd dopinggebruik, intimidatie, machtsmisbruik, treiteren, meineed, en het kapot maken van mensen.

Pole Pole 16 juli 2021 om 21:41

Ik heb die naam van die jongen hier bijna niet horen vallen de voorbije Tourweken. Hooguit 3 keer met de link naar OS dan.

Ik denk dat de verdachtmakingen meer te maken hebben met het feit dat Pogacar klimrecords van Pantani, Vinokourov en Armstrong met 40 seconden tot een minuut uit de boeken rijdt en dat op 22-jarige leeftijd.

Reiger 16 juli 2021 om 11:47

De Fransen hebben al sinds de jaren 50 op de één of andere manier een hekel aan veel-winnaars. Toen Louison Bobet 3 keer de Tour won was Jean Robic de populairste Franse renner. Robic lag elke Tour ongeveer 4 keer stevig op zijn smoel en reed dan met een kop gewikkeld in verband nog door ook. Daarna kreeg je Jacques Anquetil die de Tour domineerde en was Poulidor met afstand de populairste renner in Frankrijk.
Dat was hij ook toen Eddy Merckx alles aan gort reed. Aan Merckx hadden de Fransen helemáál een regelrechte hekel wat er toe leidde dat in 1975 op de Puy de Dôme Merckx zelfs geslagen werd. Merckx stelde zich daar wel heel erg over aan want dat jaar was Bernard Thevenet gewoon beter en diens populariteit kende geen grenzen vanaf dat moment. Bernard Hinault was ook een veelwinnaar én Fransoos maar men vond hem ook een hork. De eeuwige 2de Joop was populairder dan de Franse winnaar! En zo kunnen we in elke periode dat de Tour vele jaren gedomineerd wordt door een renner iemand anders aanwijzen die meteen omarmd wordt door het Franse publiek. Blijkbaar houden ze van de underdog die veel “courage” uitstraalt. Dat ga je de komende jaren ook zien bij Pogaçar. Hij wint dus de Fransen vinden hem automatisch on-symphatiek en verdacht. Lekker belangrijk zou ik zeggen. Doordat ze je uitjouwen geven ze eigenlijk aan dat je hoort bij de grootste kampioenen uit de wielerhistorie! Elke grote kampioen is het overkomen dus dat is het mooiste compliment dat je maar kunt krijgen van ze.
Ga dus lekker door met alles en iedereen aan gort rijden, geef geen kado’s weg en heers op de Franse wegen voor de komende 10 jaar.

D.Koch 16 juli 2021 om 12:01

Over deze situatie kan de schrijver onmogelijk objectief zijn gezien zijn verleden. Hij verzacht de omstandigheden vanwege zijn eigen ervaring. Tegenwoordig zijn trainingen en voeding zo ontwikkeld dat deze meer effect sorteren dan epo lees ik. Kom op Johan dat is kolder. Materiaal ja significant beter voornamelijk op het vlakke. Bergbeklimmingen waar zeeën van tijd worden afgereden i.c.m het verleden van de wielersport en doping onder leiding van o.a de schrijver zorgt eerder voor bie geroep en insuanaties dan dat pogacar geen Fransman is.

D.Koch 16 juli 2021 om 12:02

Zie dat ik wat punten mis. Excuses voor het lezen via de app kan ik niet aanpassen.

Pietspeed 16 juli 2021 om 12:17

"Het boegeroep van de Fransen richting de gele trui langs de route begint weer op te steken" is het citaat in de column van Bruyneel. En dan geeft Bruyneel een vrij realistische verklaring mi daarvoor, ook gezien de gehele context van zijn artikel, en zijn ervaringen met Armstrong en misschien Froome in het achterhoofd. Dit, even afgezien of er daadwerkelijk al dan niet boegeroep langs de kant was.
In zoverre is de kop “TADEJ POGACAR LEERT HET FRANSE BOEGEROEP KENNEN” alleen enigszins suggestief en meer bedoelt als 'waarschuwing' aan Pogacar wen er maar vast aan.
Zo chauvinistisch en hypocriet Fransen kunnen zijn, heeft Bruyneel gewoon gelijk.
Wat betreft de evolutie in het wielrennen ook. Daarentegen laat hij de eventuele 'medische begeleiding' onderbelicht vanwege toch wel exceptionele prestaties van Pogacar en Roglic uit een 'niet wielerland' en de entourage en prestaties van Bahrein recent. Daar mag de journalistiek best meer aandacht aan geven gelet op veel kritische geluiden de laatste tijd. Niemand die de afsluitende tijdrit van Pogi vorig jaar kon begrijpen… Let op de verbazing en verbijstering van Dumoulin toen…en Kueng nu.

Panache 16 juli 2021 om 12:23

Ik zie wel een parallel met dit opiniestuk: de wens dat het publiek bestaat uit klapvee. In de Tour hoor je nog wel eens boe, onder de stukjes van Bruyneel worden ze gretig weggefilterd waardoor je als nietsvermoedende lezer die hier terecht komt nog zou kunnen denken dat men gezellig samen met de oud-ploegleider in de kopgroep een kopje thee drinkt.

zacht 16 juli 2021 om 12:28

Ze staan er hier in de comments nu nog. De redactie is nog niet wakker denk ik. Of ze wordt inconsequent.

Marco 16 juli 2021 om 12:49

Ze zijn heel consequent. Dit artikel gaat over Boe roepen en doping insinuaties over Pogacar..

Als Bruyneel een artikel schrijft over Cavendish zijn wederopstanding en er zijn er die daaronder beginnen over Johan zijn verleden en de doping van Pogacar dan heeft dat NIKS met het artikel te zien en dus halen ze het weg.. terecht

zacht 16 juli 2021 om 13:10

Je hebt duidelijk een hoop reacties bij voorgaande stukjes gemist Marco.

Marco 16 juli 2021 om 13:31

@zacht Goed onderbouwde opmerking…

Ed De B 16 juli 2021 om 15:52

Ja, dit inderdaad. Gezellig met ome Johan op de koffie. Ik hoop dat Lance binnenkort ook eens een stukje komt schrijven voor WF

Wheely 16 juli 2021 om 17:58

Ben het wel eens dat hij snel Giro moet rijden, die koers zal hem nog beter liggen.

Spirit 16 juli 2021 om 18:13

Als het geen vlakke sprint rit is, dan ligt elke koers hem eigenlijk wel
Kan alles

  • 1
  • 2

Headlines

Materiaalzone

Populair