Johan Bruyneel: “INEOS en Jumbo-Visma kunnen Pogacar uit comfortzone halen”

Johan Bruyneel: “INEOS en Jumbo-Visma kunnen Pogacar uit comfortzone halen”
vrijdag 2 juli 2021 om 18:28
Opinie

Op de eerste dag dat het parcours enigszins geaccidenteerd is, heeft UAE Emirates meteen ervaren wat het betekent om de verantwoordelijkheid in de Tour de France te dragen. Ze maken direct één grote fout: je mag in het begin van de rit nooit een grote groep laten wegrijden. Als je dat toestaat, dan heb je de hele dag misère.

Met een vluchtgroep van 29 renners, zoals op weg naar Le Creusot, raak je de controle over de wedstrijd kwijt. Je hebt zelf maximaal vier à vijf renners die je kunt inzetten in de achtervolging. Dan is het vrij moeilijk om zicht te houden op zo’n grote groep. En in zo’n grote vlucht zitten altijd een of twee renners die gevaarlijk in het klassement kunnen worden.

Het mooiste voorbeeld van de laatste decennia is Óscar Pereiro die in de Tour van 2006 dankzij een monsterontsnapping ineens in de gele trui kwam en die ronde achteraf ook wist te winnen. In de groep naar Le Creusot zat bijvoorbeeld Vincenzo Nibali. Nu kun je zeggen dat de Italiaan op zijn retour is en hij eerder de Tour zal verlaten omdat hij in zijn kansen op de Olympische Spelen in Tokio gelooft. Wanneer Nibali als oud-winnaar van alle drie de grote rondes een kans ruikt in het klassement zal hij daar meteen als een haai voor gaan. Met zijn ervaring kan hij dan toch lang standhouden.

Computerspelletje
Natuurlijk is de controle in de wedstrijd houden niet zo eenvoudig. Het is geen computerspelletje waarin je als ploeg precies kunt bepalen welke groep je de vrijheid geeft. De gemiddelde snelheid in het eerst uur van deze zevende etappe was liefst 51,8 kilometer per uur. Dat geeft aan welke oorlog het in het peloton is. Toch moet je instinctief direct reageren wanneer je ziet dat er tientallen renners van voren wegsluipen. Je hebt daarvoor ervaren renners nodig die dat spelletje goed doorzien.

Primoz Roglič verliest nog eens een kleine vier minuten – foto: Cor Vos

De rit door de Morvan, zo vlak voor twee zware Alpenritten, heeft UAE Emirates dan ook meer krachten gekost dan ze ingecalculeerd hadden. Je vindt wel altijd bondgenoten, zoals in dit geval Team TotalEnergies, maar toch is het niet fijn wanneer je een hele dag verplicht wordt te achtervolgen. Want meer dan vijf à zes minuten mag je zo’n vluchtersgroep zeker niet laten weglopen.

Hoe sterk Tadej Pogačar straks in het hooggebergte omringd gaat worden, vind ik nog moeilijk te beantwoorden.  De ploeg is een stuk sterker dan vorig jaar. Daarentegen zijn twee belangrijke helpers, Marc Hirschi en Brandon McNulty, al hard gevallen in de eerste week. Die zullen verre van fris zijn. In de rit naar Le Creusot viel de ploeg mij in ieder geval enorm tegen. Op het moment dat er echt gekoerst werd, was Rafal Majka de enige die bij Pogačar kon blijven. Dat verwondert mij in de negatieve zin. Dit is voor UAE Emirates geen goed teken voor de komende ritten. En dit zal de andere ploegen, met INEOS – Grenadiers voorop, enorm motiveren om hem in de Alpen al zo rap mogelijk te isoleren.

De valpartijen en de tijdrit hebben het klassement in de eerste week van de Tour gekleurd. UAE Emirates-ploegleider Allan Peiper benadrukte reeds dat het erop lijkt dat de eindzege zijn poulain Tadej Pogačar niet kan ontsnappen. Ik kan dit optimisme begrijpen want hij staat er als titelverdediger enorm goed voor. De Tour gaat nu echter pas het hooggebergte in en met de dag wordt het meer en meer een slijtageslag.

Wijzer
Wat betreft zijn concurrentie is Pogačar op weg naar Le Creusot wel een stuk wijzer geworden. Zijn belangrijkste opponent Primoz Roglič is definitief weg gevallen in het klassement. In zo’n 249,1 kilometer lange slopende rit blijkt hoeveel krachten zijn verwondingen hebben gekost. De kleine vier minuten extra achterstand die hij hier heeft opgelopen zijn funest. De andere belangrijke concurrent Richard Carapaz liet meteen zien dat hij zal aanvallen daar waar het mogelijk is.

Na zijn aanval op de Mûr-de-Bretagne kiest Richard Carapaz op weg naar Le Creusot opnieuw de aanval. foto: Cor Vos

Daarmee kunnen we ons nu gaan opmaken voor een Tour die compleet anders zal zijn dan de edities van de afgelopen jaren. Team INEOS-Grenadiers en Jumbo-Visma bleken in het verleden vooral sterk door met een strak tempo de wedstrijd goed te controleren. Nu moeten zij het volledig anders aanpakken door te gaan aanvallen. Wachten tot de laatste kilometers van de slotcol en er vervolgens een man-tegen-mangevecht van maken waarbij de bonificatieseconden heel belangrijk zijn, dat zit er voor de grootmeesters van deze defensieve tactiek nu niet meer in.

INEOS-Grenadiers zal al op de voorlaatste col of misschien nog eerder hun sterke mannen Richie Porte en Geraint Thomas in de aanval moeten sturen. Ik zou Carapaz, die in mijn ogen met een verlies van 1’44 in de tijdrit behoorlijk tegenviel, nog een beetje achter de hand houden voor de Pyreneeën. Laat de ploeg van Pogačar maar eerst wat krachten verspelen. Daarbij liggen die ritten met cols boven de 2000 meter de uit Ecuador afkomstigste Carapaz sowieso beter.

Roer omgooien
Ook Jumbo-Visma moet het roer helemaal omgooien en met mannen als Roglič (indien hij herstelt), Steven Kruijswijk en Jonas Vingegaard de aanval kiezen. Het vergt veerkracht om die switch te maken, maar iets anders kunnen ze niet.

Juist wanneer INEOS-Grenadiers en Jumbo-Visma op deze manier voor het offensief kiezen, halen ze Pogačar ook uit zijn comfortzone. Vorig jaar hoefde hij immers alleen aan te haken in de geel-zwarte trein van Roglič. Dan kwam het er in de slotkilometers bergop op aan wie het sterkste van de twee was. Nu moet hij gaan anticiperen op tactische bewegingen van twee sterke collectieven die al veel vroeger in de bergritten ontstaan. Daardoor kan dit wel eens een heel open Tour de France worden.

Dit artikel delen:

47 Reacties

vevie 2 juli 2021 om 19:48

Dat is de denkwijze en hoe het zou moeten, maar we hebben vandaag weer gezien dat er altijd andere ploegen hun belangen gaan verdedigen. UAE isoleren wordt heel lastig als ploegen als Total en Movistar UAE een hand toe steken. Daar zullen uiteindelijk ook EF en Bora bijkomen om de plekjes van Uran en Kelderman te verdedigen.

Vooral Carapaz kan het wel schudden, aangezien vooral Movistar hem heel graag ziet verliezen. Die zal het echt bergop moeten doen, want in de tussenetappes zetten ze er gewoon een treintje achter.

jooprioolpijp 2 juli 2021 om 20:43

Maar gaat Movistar ook achter Thomas aan rijden? Ik erger me vanachter m’n scherm ook altijd enorm aan ploegen die prematuur een middenmootpositie verdedigen, maar zo vroeg in de ronde al? Ik kan me ook voorstellen dat ze wel een mannetje willen bijsteken in een vroege aanval.

zacht 2 juli 2021 om 19:50

Oscar Perreiro won de Tour omdat ene Landis aan de doping zat, geen idee waar die dat geleerd heeft.

KnightBiker 2 juli 2021 om 20:36

Pereiro kon een half uur wegrijden en won daardoor de Tour. Landis pakte pas laat de gele trui terug en ging zelf kopje onder omdat hij teveel moest doen, voor zijn opmerkelijke wederopstanding. De Basis van Pereiro zat hem in ongecontroleerde ontsnapping: dat moeten de concurrerende ploegen nu ook zien te bewerkstelligen: geef WvAert een half uur en hij wint de Tour.

jooprioolpijp 2 juli 2021 om 20:36

moeten we het daar weer over hebben?

zacht 2 juli 2021 om 20:59

Perreiro was geen favoriet, die waren er niet in die Tour, aangezien vanwege operacion Puerto een dag voor de Tour alle favorieten van deelname uitgesloten werden (o.a. Ullrich, Basso, Contador, Beloki). Uiteindelijk houdt hij een halve minuut over op Klöden, na een Tour waar de schaduwfavorieten (Evans, Sastre, Landis, Klöden) vooral tegen elkaar reden. In een ploeg met Karpets, Valverde, Arroyo.
Deze Tour is totaal onvergelijkbaar, er is een duidelijke favoriet (en eentje die vandaag een flinke dip had). Deze vergelijking klinkt alsof Asgreen de Tour maar moet gaan winnen. Of Kruijswijk.
Had ik al gezegd dat Landis aan de dope zat? Schijnt hij geleerd te hebben bij US Postal. Wat een nare ploeg was dat.

Jan 2 juli 2021 om 21:25

Dank u zacht voor het opfrissen van mijn geheugen
Ik had het in mijn gedachten al helemaal geromantiseeerd

zacht 2 juli 2021 om 21:44

Geen probleem Jan!

vincenzo 2 juli 2021 om 20:43

Alsof Roglič met een aanval (en een ritzege) opeens weer zou meedoen voor het AK en een bedreiging voor Pogačar zou zijn. Roglič zal na het weeekend op minimaal 20 minuten afstand staan van Pogačar. Alleen bij Ineos kan deze tactiek werken.

Dikke vrouw 2 juli 2021 om 20:44

Als wout kan moet hij morgen maar weer mee

Anton van Valouwe 3 juli 2021 om 08:14

In de rubriek “open draaideuren intrappen”

vincenzo 2 juli 2021 om 20:46

Tegenwoordig geven ze niemand meer een half uur.

horsm 2 juli 2021 om 20:57

Is dit stuk een paar dagen geleden geschreven ofzo? Of denkt Bruyneel serieus dat Roglic na vandaag nog een kans heeft?

Veloburto 2 juli 2021 om 21:02

Waarom zou Poga bang zijn voor een Jumbo aanval?

Jbdk 2 juli 2021 om 22:56

Ik denk dat Poga voor helemaal niemand bang is. Is dit jaar alleen maar sterker geworden terwijl de concurrentie piept en kraakt. Ik voorzie een eenvoudige tourzege voor Poga.

Alfons Haavers 2 juli 2021 om 23:03

Pogacar is de allerbeste ter wereld, maar gaat hij daarom winnen? Niet gezegd..

Polleke 2 juli 2021 om 21:03

Aangebrand verleden en werkelijk niks toe te voegen… wat bezielt WF deze man een forum te geven ?

zacht 2 juli 2021 om 21:47

Is een vriendje van Kerckhoffs.

horsm 2 juli 2021 om 22:21

Blijft jammer.

dit is mijn achterwiel 2 juli 2021 om 22:22

Inderdaad. Is dit nou het podium dat die man wil? Laat hem lekker analyseren met lance aan de hand van gedateerde wielerwetten. Als we iets geleerd hebben afgelopen jaren is dat sommige nieuwelingen zich niet aan oude wielerwetten houden. En dat maakt de sport fantastisch.

horsm 2 juli 2021 om 21:34

Raar wereldvreemd stuk. Ik kan werkelijk geen enkel scenario verzinnen waarin TJV nog de tour kan winnen, het podium kan halen, of zelfs top vijf.

dit is mijn achterwiel 2 juli 2021 om 22:19

Inderdaad. Tjv kijkt niet naar pogacar. Die kijken naar hun eigen mogelijkheden en hun kansen.

MarkPeeters 2 juli 2021 om 22:24

Vingegaard, Van Aert of Kruijswijk mee in een vroege ontsnapping van een grote groep zonder Pogacar en UAE alle werk in het peloton laten opknappen. Maar dan moeten alle andere ploegen UAE alle werk laten doen en niet meehelpen.

horsm 2 juli 2021 om 23:37

Kan. Maar geen van drie is op dit moment een serieuze bedreiging voor Pogacar.

Titaantje 2 juli 2021 om 22:29

Bruyneel als blogger binnenhalen is 1 ding. Bruyneel binnenhalen als blogger en hem verwijzingen naar 2006 laten maken is van een andere orde.

WF redactie: houd die man binnen de fatsoensgrenzen of je gaat een hoop negatieve reacties krijgen.

KennyKlimmen 2 juli 2021 om 23:11

Hij heeft toch gewoon gelijk in zijn analyse. Menig wielerflitser zou m ook kunnen schrijven, maar heeft geen naam of faam dus niet interessant genoeg. Zo werkt dat nu eenmaal. Indeleiderstrui bijv. schrijft zn analyses met onbekende huisjournalisten (als ze dat al zijn). Leest net zo lekker weg als deze.

Maar inhoudelijk kan je hier niks op aanmerken.

Rufusvb 2 juli 2021 om 23:25

Redelijke analyse inderdaad, maar ik mis de optie om met WvA te proberen zo hoog mogelijk in het klassement te komen. Die staat er nu gewoon ontzettend goed op. Ik zou de ploeg nu voor Wout laten rijden.

Davide Lappartiente 2 juli 2021 om 23:31

Ineos en Jumbo weten niet beter dan dom op kop te rammen

horsm 2 juli 2021 om 23:36

TJV ramt morgen op kop, denk je? Dat zou me toch verbazen.

Anyway, op kop rammen is ook een manier om de kans op valpartijen te minimaliseren. Dat is ook wat waard.

Ed De B 2 juli 2021 om 23:59

Deze man heeft niet voor niets een schorsing voor het leven gekregen en staat voor 1 van de grootste blamages van deze sport.
Onbegrijpelijk dat hij hier een podium krijgt. En dan dat vergelijk met 2006: Die raakt kant noch wal en heeft met de etappe van vandaag niets te maken, maar alles met een dopingschandaal van een van zijn pupillen.
Sterker nog, dit suggereert zelfs dat hij nog helemaal niets heeft geleerd van die hele affaire.
Om te janken dit! Waardeloos!

reusjen 3 juli 2021 om 00:22

Volgens mij begrijp je niet wat hij wil zeggen met het 2006 verhaal. Het is namelijk geen vergelijk, maar een voorbeeld. Je post raakt kant nog wal.

Ed De B 3 juli 2021 om 00:27

De beste man zou niet eens moeten beginnen over 2006 met zijn verleden en schorsing…maar goed, ieder zijn mening idd.

boehoe 3 juli 2021 om 01:04

Levenslang geschorsten en mensen die de wielersport in diskrediet hebben gebracht zouden hier enkel via een kritisch interview aan het woord mogen komen. Toch niet om analyses op te tikken. Daar was toch wel iemand met minder lijken op, rond en in zijn kast voor te vinden?

reusjen 3 juli 2021 om 11:12

Waarom zou hij niet over 2006 mogen beginnen? Hij heeft gekozen voor een voorbeeld waarbij een renner de tour won nadat hij veel tijd pakte in een ontsnapping die men liet rijden, thats it.

Of je vindt dat Bruyneel de geschikte man is om analyses te doen daar kan iedereen het zijne van denken. Feit is dat WF het waardevol genoeg vindt om het te plaatsen. Je kunt een discussie voeren of het wenselijk is als mensen met zijn achtergrond dit werk doen, maar dat staat los van de inhoud van dit stuk.

AWestie 3 juli 2021 om 00:35

Met Roglic niet echt meer in de mix heeft TJV eigenlijk een sleutelpositie weggegeven. Als Roglic in vorm was geweest was er een serieus team dat Pogacar het heel moeilijk kon maken. Nu heeft TJV eigenlijk WvA nog vooraan om de blits te kunnen maken en Vingegaard om te leren. Die gaan geen kunstjes meer uitvoeren, ofwel Pogi in een zetel naar de winst omdat TJV geen wezenlijke inbreng meer heeft.

Johan Vanhecke 3 juli 2021 om 02:12

Ik zie niet in waarom sommigen hier johan bruyneel menen te moeten blameren. Hij was een prima renner en een uitstekend strateeg. Dat hij geschorst is klopt, maar op welke gronden. Inmiddels weten we toch dat iedereen van de generatie armstrong epo gebruikte, behalve misschien cadel evans. Dus waarover is men bezig? Men heeft de touroverwinningen van Ris of Thevenet toch ook niet afgepakt hoewel ze toegegeven hebben dat ze stijf stonden van de doping

Paul Bus 3 juli 2021 om 03:37

Volkomen mee eens,hoe werkzaam is trouwens Epo tegenwoordig?Renners die tegenwoordig op Epo gebruik worden betrapt zijn meestal renners van het tweede garnituur uit kleine ploegjes.Wat is het mogelijke wondermiddel van deze generatie?

Blackcanyon 3 juli 2021 om 06:11

@Paul Bus, dat lijkt me duidelijk: Volledig legale Alpecin shampoo, in combinatie met wat cross-training in de winter.

Heb je niet gezien hoe de ploeg van Roodhooft rijdt. Van Aert en Kittel hadden ook altijd speciale aandacht voor t haar, dus ik vermoed dat die dat middeltje bij Kruidvat haalden.

Stef Clement heeft de tour nooit gewonnen omdat hij te laat met die shampoo begon, zijn haar was al weg.

Anton van Valouwe 3 juli 2021 om 08:22

Tussen doping gebruiken en maffia praktijken zoals mensen intimideren en bedreigen, zit nogal wat licht!

Peet Gute 3 juli 2021 om 09:07

maar Johan is wel nen Belg en dat geld op deze site als een zware bezwarende omstandigheid …

boehoe 3 juli 2021 om 09:47

Wat een rare redenering. Alle valsspelers verdienen het aangepakt te worden lijkt me een logischere redenering dan: niet iedereen wordt even hard aangepakt dus laten we maar zwijgen over Bruyneel.

De arrogantie en de leugens van JB en zijn ploeg destijds waren walgelijk. Laat hij zijn brood in een andere sector gaan verdienen en stoppen zich te verschuilen achter “ik was een kind van mijn genereatie”. Geen pedofielen in de jeugdzorg, geen pyromanen bij de brandweer en geen dopeurs in het wielrennen.

Ed De B 3 juli 2021 om 09:57

Tja, zo kun je alles wel met de mantel der liefde gaan bedekken natuurlijk. Vergeven, vergeten, goedpraten en een podium geven natuurlijk. MD inmiddels ook weer een baan als kleuterleider?
Hoeveel mensen kennen jullie die voor het leven geschorst zijn uit een sport? Dat gebeurt omdat ze beste met de sport voor hadden?
Feit dat hij een Belg is heeft hier niets mee te maken.

SpeedyLegs 3 juli 2021 om 09:02

Een goed stuk met een nteressante opinie.
Een punt van verbetering is tegelijk een punt van verslechtering: Het is beter om onderbouwing van inzicht en of mening op basis van ervaring(en) uit de ploegleidersperiode weg te laten dan wel niet concreet te benoemen. Dat leidt tot oprakelen van dopingperikelen en doet afbreuk aan de acceptatie en geloofwaardigheid.

Peet Gute 3 juli 2021 om 09:09

Denk dat Pogi gisteren al uit zijn comfortzone is gehaald maar denk dat je dat kunt ook zeggen van de meeste van zijn uitdagers. We zullen zien wie daarvan vandaag het best is hersteld.

ddjong67 3 juli 2021 om 09:16

@Joop … om te begrijpen waarom movistar achter carapaz aanreed, moet je even terug naar het verleden: Lastras (Movistar): “La verdad es que no me interesa. Él tampoco ha demostrado una fidelidad con lo cual habrá elegido lo mejor, tanto si se queda como si se va” … Maar blijkbaar interesseert het ze nog wel als ze carapaz een oortje kunnen aannaaien ;) … Het zal niet het laatste oortje zijn … En achter G aanrijden.. ik denk het niet … dat heeft dan andere reden ;)

Wheely 3 juli 2021 om 10:25

Opzich een prima uiteenstelling en hopelijk lukt het andere ploegen om Pogacar onder druk te zetten, echter de kans dat Van Aert vandaag geel pakt is ook reëel en dan zal TJV moeten controleren. Die spelletjes zijn niet zo makkelijk gespeeld.

Laatste man 3 juli 2021 om 17:24

Clownesk stuk.

Headlines

Materiaalzone

Populair