Philipsen verslaat Groenewegen in Kampioenschap van Vlaanderen

vrijdag 17 september 2021 om 17:19
Philipsen verslaat Groenewegen in Kampioenschap van Vlaanderen

foto: Cor Vos

Jasper Philipsen is als winnaar over de streep gekomen in het Kampioenschap van Vlaanderen. De Belg van Alpecin-Fenix was de snelste in een ongecontroleerde sprint in Koolskamp, voor de opkomende Dylan Groenewegen en Martin Laas.

Het Belgische najaar is in volle gang en de WK-kriebels zijn al voelbaar in koersminnend Vlaanderen, maar vandaag kregen de renners nog een andere wedstrijd voorgeschoteld, een echte traditiekoers. Vandaag was het namelijk tijd voor de 105e editie van het Kampioenschap van Vlaanderen, ook wel Koolskamp Koers. In deze 196 kilometer lange wedstrijd, opgebouwd uit dertien vlakke rondes van 15,1 kilometer, werd er naar een opvolger gezocht van Jannik Steimle. De sterke Duitser was twee jaar geleden, in het post-coronatijdperk, de beste in Koolskamp.

Zeven vluchters krijgen weinig ruimte 
Om 13u00 klonk in Koolskamp het startschot en begonnen de renners aan de eerste kilometers van de slotmanche van de Bingoal Cycling Cup, nu de Memorial Rik van Steenbergen voor het tweede opeenvolgende jaar niet doorgaat. Heel even was het wachten op de goede vlucht, maar uiteindelijk wisten zeven renners weg te rijden en een vroege ontsnapping te vormen. De namen: Jan-Willem van Schip (BEAT Cycling), Corné van Kessel (Intermarché-Wanty-Gobert), Milan Paulus (SEG Racing Academy), Valentin Tabellion (Roubaix Lille Métropole), Samuel Jenner (Team Bridgelane), Ethan Batt (Black Spoke Pro Cycling) en Stephen Bassett van Rally Cycling.

Van Schip maakte deel uit van de vroege vlucht – foto: Cor Vos

De zeven moedige vluchters kregen in de daaropvolgende kilometers niet veel ruimte cadeau van het peloton, waar men uit was op een massasprint. De voorsprong bleef schommelen rond de anderhalve minuut en dus leek er geen gevaar te zijn voor de sprintersteams. Zeker omdat er weinig wind stond, ook in de potentiële waaierpassages tussen de dorpen Koolskamp, Egem en Pittem was het windstil. De koers kabbelde zo een beetje voort aan een aangenaam zomers weertje. Alpecin-Fenix, Jumbo-Visma, Qhubeka NextHash en Deceuninck-Quick-Step wisselden elkaar af aan kop van het peloton.

Vooraan moest de Fransman Tabellion al vrij vroeg afhaken, maar niet veel later hadden we weer een vlucht van zeven man. De Brit Charlie Quarterman, uitkomend voor Trek-Segafredo, wist namelijk de oversteek te maken vanuit het peloton. Quarterman en Van Schip waren in het vervolg van de wedstrijd de grote motoren in de voorste groep, maar ze konden niet verhinderen dat de kopgroep op tijd werd ingerekend door het peloton. Met nog vijftien kilometer te gaan, bij het ingaan van de laatste ronde, kwam het peloton aansluiten, al sputterden Quaterman en Batt nog even tegen.

Philipsen versus Groenewegen in Koolskamp 
Op goed twaalf kilometer van de streep kwam er dan toch een einde aan het avontuur van de laatste vluchters en konden we ons gaan opmaken voor de verwachte massasprint. Jumbo-Visma en Deceuninck-Quick-Step lieten zich in de slotkilometers niet zomaar wegdrummen en probeerden hun sprinttreintjes zo goed mogelijk op de rails te zetten. Met nog anderhalve kilometer te gaan was er even sprake van desorganisatie en was geen enkele ploeg meer in staat om de bovenhand te nemen. Een chaotische massasprint was het gevolg, maar Jasper Philipsen zat wel ideaal geplaatst en drukte zijn wiel als eerste over de streep.

Groenewegen zat in het wiel van Philipsen en kwam nog sterk opzetten, maar de finish kwam net te vroeg voor de Nederlandse sprinter van Jumbo-Visma. Laas eindigde achter de twee kleppers als derde, Matteo Moschetti en Niccolò Bonifazio vervolledigen de top-5. Fabio Jakobsen, een van de topfavorieten voor de overwinning, kwam niet in het stuk voor.

Dit artikel delen:

38 Reacties

Petje 17 september 2021 om 17:22

Groenewegen de beste, jammer dat hij ingesloten zat en te laat eruit kwam.

Deel Koeper 17 september 2021 om 17:24

Groenewegen is altijd de snelste, want komt altijd te laat uit de luwte.

Covadonga 17 september 2021 om 18:43

Philipsen kwam als eerste over de streep. Daarmee is hij de beste.

Reiger 17 september 2021 om 19:15

@Covadonga Zo is het precies! Ook hoor je vaak teksten zoals;”Als de streep 50 meter verder ligt wint ie wel” Slapper kan ik ze écht niet verzinnen.

Elvs 17 september 2021 om 17:23

Weer Alpecin. Die winnen veel van deze Belgische eendagskoersen zo.

Groenewegen was snel maar begon niet vanuit de beste positie, treintje raakte wat ingesloten nadat van Hooydonck afgaf, die had echt een monsterbeurt.

de adelaar 17 september 2021 om 17:23

Hectisch , groenewegen veruit het snelst maar slecht gebracht, dat had Alpecin beter voor elkaar, en wat is er mooier als een Vlaming die kampioen van Vlaanderen wordt

Daniel17 17 september 2021 om 17:24

Groenewegen wordt niet slecht gebracht, hij koos er zelf voor om Kooij niet te volgen maar in plaats daarvan over rechts te gaan.

Franco Ballerini 17 september 2021 om 17:32

Groenewegen wel slecht gebracht. Zoals gewoonlijk zet TJV het treintje weer veel te vroeg op.

Xevar 17 september 2021 om 17:24

Wat was dit nou weer voor rare tactiek van Jumbo?
Ik dacht dat ze eindelijk eens voor Kooij gingen omdat hij de hele tijd als laatste mannetje in de trein zat. Maar toen ging Kooij in de laatste honderden meters opeens voorbij Groenewegen en begon hij vol te sprinten. Ik kan me echt niet voorstellen dat dat bedoelt was als leadout..

Groenewegen wel duidelijk de snelste maar hij had geen ruimte en ging te laat aan. Van Hooydonck ook weer ijzersterk.

Yeez 17 september 2021 om 17:29

@xevar Sprinters zetten vaak een mannetje achter hen om niet ingesloten te raken. Kooij keek wel naar dylan en wilde hem volgensmij over links aantrekken, maar dylan koos zijn eigen lijn toen. Eigenlijk gaat het tot 1,5 km goed, maar daarna trekt roosen hem gewoon niet hard genoeg door en komen ze in het gedrang. Of hij vond het te vroeg of hij kon niet.

S. Morgenstern 17 september 2021 om 17:41

Groenewegen inderdaad duidelijk beter dan Kooij.

xistnc 17 september 2021 om 17:56

Kooij werd vakkundig door Jakobsen uit het wiel van Groenewegen gereden, waar hij als waakhond en tweede man zat. Kooij kwam daarna nog wel terug, maar had daarmee zijn sprint al gereden. Jakobsen zelf was helemaal in geen velden of wegen te vinden.

De trein van TJV was aan de vroege kant, mede door de keuze om bij enkele wegversmallingen vooraan te zitten. Maar uiteindelijk koos Groenewegen er toch vooral weer zelf voor om het wiel te laten lopen en zich volledig te laten insluiten. Dat kost hem de zege.

Dion 17 september 2021 om 17:26

Beetje geprofiteerd. Jammer dat Groenewegen ingesloten zat.

Jean Dumas 17 september 2021 om 17:27

Philipsen zal getergd zijn geweest na zijn Vuelta.

Turtlehead 17 september 2021 om 17:29

DCQ mannetje tekort… ;)?

Poeksel 17 september 2021 om 17:30

Jakobsen solidair met Bennett.

platteprijs 17 september 2021 om 17:33

Nieuwe treintactiek van Jumbo: de verspreiding. De drie wagonnetjes in het treintje gaan plots alle drie een andere kant op. En, kijk hoe kort een wagonnetje nog komt. Beetje oefenen en het resultaat komt vanzelf.

Mirra 17 september 2021 om 17:41

De kwaremont ging vlot binnen bij Laas

notriple 17 september 2021 om 17:44

Jammer hoor. Ik zag veel liever Groenewegen winnen.

de adelaar 17 september 2021 om 19:34

Gebaseerd op wat?

Lalsacien 17 september 2021 om 22:26

@de adelaar Niet reageren op no triple.

Murcia 17 september 2021 om 17:48

Alpecin levert Philipsen het beste af en dat maakt het verschil. Dylan dit keer geklopt door niet zijn eigen schuld maar een wat rare move van Roosen die het tempo kennelijk niet zo hoog kon houden na Van Hooydonck. Het probleem blijft bij Dylan en de sprinttrein dat er nooit echte automatismen ontstaan, vaak wil/kan Groenewegen het wiel niet houden en een veel zeldzamere verschijning is een wankel wagonnetje zoals vandaag.

Turtlehead 17 september 2021 om 21:55

Misschien moeten ze eens een seizoen met drie man plus Groenwegen als basis een volledig programma rijden, in plaats van hem er af en toe tussen te proppen.
Beter nog nemen ze afscheid, want zónder die vaste club met automatismen is hij gewoon niet goed genoeg. En Roglic en VanAert zijn nu eenmaal ‘in the lead’, dus die vastigheid zal er ook niet snel komen.

Murcia 17 september 2021 om 22:20

@Turtlehead
Jouw suggestie heb ik ook wel eens aan zitten denken, in de kern is het waar dat Dylan verder naar de zijkant is/wordt gedrongen. Eerst door Roglic en hoewel de uitkomst anders was door het aantrekken van Tom en nu de afgelopen jaren door de opkomst van fenomeen van Aert maar iemand als Vingegaard lijkt daar ook nog bij te komen. Hoeveel plek is er eigenlijk nog voor een massaspurter binnen de ploeg? Ik denk dat komend jaar een uitdaging wordt om een rol voor hem te behouden die aantrekkelijk genoeg is. Geen Tour is voor een sprinter van zijn kaliber de grootst mogelijke teleurstelling. Daar wordt je reputatie gemaakt en gebroken.

Michelangelo 17 september 2021 om 22:59

Dit is een lastig dilemma voor de ploeg: Groenewegen heeft er samen met Roglic voor gezorgd dat TJV is veranderd van het lachtertje van het peloton (de Blanco/Belkin tijd) naar een toonaangevende ploeg. En zowel Groenewegen als Roglic hebben sindsdien eigenlijk ook altijd “geleverd”. Tot aan Polen.

Met Van Aert hebben ze een tweede topsprinter: of eigenlijk eerder een multifunctionele renner die ook nog eens heel snel kan fietsen op het eind van een koersdag. Qua pure sprintsnelheid waarschijnlijk net niet zo snel als Groenewegen, maar vanwege zijn inzetbaarheid veel waardevoller voor een ploeg met klassementsrenners.

Ik zou persoonlijk graag Groenewegen, Van Aert en Roglic samen in de TdF zien. Groenewegen voor de massasprints (tegen Merlier, Jakobsen, Bennett en Ewan), Van Aert als een VdPoel voor de overgangsetappes en lastige sprints, tijdritten, tempowerk voor Roglich en leadouts voor Groenewegen, en Roglic als enige klassementsman. Dan kunnen ze letterlijk in iedere etappe mee doen voor iets moois.

Murcia 17 september 2021 om 23:15

@Michelangelo
Groenewegen verdient het inderdaad om benoemd te worden als één van de renners die TJV naar de top van de World Tour heeft gebracht en ik zou het ook geweldig vinden als ze met hem, Primoz en Wout naar de Tour zouden gaan maar ik zie het niet gebeuren. De verhoudingen binnen de ploeg zijn ten nadele van Dylan gekanteld. De twee topdogs bepalen nu eigenlijk in grote mate het programma voor de rest. Primoz wordt 32 en weet dat er weinig kansen meer zijn voor hem om de Tour te winnen en dat de ploeg met een Vingegaard , Kuss en straks ook nog Dennis en wie weet een Dumoulin super omlijsting is voor dat ultieme doel. En Wout krijgt juist de kans door een Rohan Dennis en anderen om meer zijn eigen plan na te streven in de Tour.
Met een beetje pech moet Dylan straks nog knokken voor een plek in de Giro of Vuelta, want met een paar procent TJV bonus kan een Laporte de rol van klimmende sprinter succesvol uitvoeren in die koersen en een kopman daar ondersteunen.

Michelangelo 17 september 2021 om 23:30

@Murcia,
Wout heeft inderdaad als hele grote voordeel dat hij “alles” kan, en dus nauwelijks drukt op de rest van de ploeg. En daarbij: hij is zonder discussie super waardevol in nagenoeg iedere etappe.
Ik ben overigens benieuwd in hoeverre Wout andere doelen heeft dan (groen in) de TdF. Wil hij ooit wat in de Giro? Waalse klassiekers? Of is hij zo verknocht aan de TdF dat hij eerst daar zijn erelijst wil aanvullen. En ik ben benieuwd hoe Wout het gaat doen als de tegenstand groter is dan enkel good-old Cavendish. Want Bennett, Ewan, Merlier en Jakobsen in vorm zijn toch net een ander paar mouwen.
Dat TJV nog 1 of 2 jaar vol voor geel gaat met Roglic lijkt me logisch (ik zou het stom vinden als ze het niet zouden doen). En dan vrees ik dat er voor een echte sprinter inclusief uitgebreide leadout gewoon weinig kans overblijft.

Murcia 17 september 2021 om 23:46

Ik denk dat naast het winnen van meer etappes, (Jongens als Wout en trouwens ook Matthieu weten dat de Tour super belangrijk is voor hun sponsoren en financiële toekomst.) van Aert zijn zinnen heeft gezet op een trui, en niet de groene zoals Wuyts denkt maar Geel. Dit jaar was dat al een doel maar de blindedarmontsteking zorgde voor een latere vormpiek dan tijdrit één en daarmee verdween die kans, de verbetenheid van hem in de kou van de Pogacar raid tijdens etappe 8 liet al zien dat zelfs daar die hunkering naar de trui er nog was. Die trui moet een klasbak als Wout ook een keer gedragen hebben. Het mooie is dat een vroege strijd van hem om geel ook weer nergens bijt met de belangen van Roglic. Het zal voor publiciteit zorgen maar ook Roglic in de luwte houden.

Michelangelo 18 september 2021 om 00:15

Geel>groen… helemaal eens murcia.

Bij mij ook een beetje wensdenken omdat ik graag weer een fitte groenewegen in de tour zou zien schitteren.

Wheely 17 september 2021 om 17:48

The Alpacacollective does it again!

DeGroteMolen 17 september 2021 om 18:16

Mooie zege!

Edit: Politieke uitingen graag op een andere plek

poeskescherens 17 september 2021 om 18:43

Ik had een duel Jakobsen Groenewegen verwacht. En Philpsen wint…Wat ging er mis?

Barry Batsbak 17 september 2021 om 19:00

Je verwachtingspatroon stond nog op 2019?

debarreman 17 september 2021 om 18:52

Benett DNF. Na hoeveel km?
Nog geen reactie van de grote egotripper?

de adelaar 17 september 2021 om 19:35

Die komt vast

Nelson 17 september 2021 om 19:51

Kan er iemand een einde maken aan die opgewaardeerde flutkermiskoersen?

Brabander 17 september 2021 om 20:46

Waarom dat dan weer?

the student 17 september 2021 om 21:11

In vlaanderen leven dit soort koersen ten minste nog. Kan je van Nederland niet zeggen.

Trouwens meestal best aardige renners op het erepodium gehad. Dus ik weet niet of het de categorie flutkoers moet dragen.
https://www.procyclingstats.com/race/kampioenschap-van-vlaanderen/2021/result/history

Headlines

Materiaalzone

Populair