Jarige Dylan Groenewegen opnieuw de snelste in ZLM Tour

vrijdag 21 juni 2019 om 17:10
Jarige Dylan Groenewegen opnieuw de snelste in ZLM Tour

foto: Cor Vos

Dylan Groenewegen heeft opnieuw toegeslagen in de ZLM Tour. Nadat de Nederlandse sprinter gisteren al in Heinkenszand wist te winnen, deed hij dat een dag later opnieuw in Buchten. Zo kreeg zijn 26e verjaardag een extra feestelijk tintje. Mike Teunissen werd de nieuwe leider.


Op de derde dag was het de beurt aan een etappe door de provincies Noord-Brabant en Limburg, van Etten-Leur aan de westkant van Brabant naar Buchten. Vanuit Etten-Leur ging het via Breda en Chaam richting Goirle, Bladel en Valkenswaard héél kort over de Belgische grens. Na de ravitaillering reden de renners Limburg binnen. De koers doorkruiste onder meer Weert, Stramproy, Haler, Hunsel en Maasbracht richting finishplaats Buchten.

Vier renners vormden vandaag de vroege vlucht. Robbie van Bakel, Mikel Aristi Gardoki, Jonas Goeman en Justin Timmermans sloegen de handen ineen en liepen snel uit. Hun maximale voorsprong liep op tot zo’n vijf minuten op het peloton, waarin Jumbo-Visma de achtervolging leidde. De Nederlandse ploeg won met Jos van Emden en Dylan Groenewegen al de proloog en de eerste etappe.

Sprinten in Buchten
Halfkoers was de voorsprong inmiddels teruggeschroefd tot zo’n twee minuten. De ploegen van de sprinters wilden zich duidelijk niet laten verrassen. En op vijfentwintig kilometer van de streep bedroeg het tijdsverschil nog amper een minuut. De vluchters sputterden nog lang tegen, maar in de laatste vijf kilometer kwam alles weer samen. Het was vervolgens opnieuw sprinten geblazen en opnieuw toonde Groenewegen zich de sterkste. Caleb Ewan eindigde als tweede.

Mike Teunissen werd derde en nam de leiderstrui over van ploegmaat Van Emden.

Dit artikel delen:

17 Reacties

jessevdalen 21 juni 2019 om 17:13

Teunissen wordt ook gewoon nog 3de

assen 21 juni 2019 om 17:14

Jammer dat ik de sprint niet heb kunnen zien. Mooi van Teunissen!
Kan me moeilijk voorstellen dat Jos dit rondje wint.

Bulcke 21 juni 2019 om 17:23

Dus nu plek 1tm 4 in het klassement waarschijnlijk

xistnc 21 juni 2019 om 17:30

4. Debusschere
5. Vallee

mus van de maasstad 21 juni 2019 om 17:32

Teunissen nieuwe leider volgens het AD

Baik-Baik 21 juni 2019 om 17:48

Wat is Sunweb hier aan het doen?

Gilberto 21 juni 2019 om 17:52

Toch meer van Bol verwacht

lander luypaert 21 juni 2019 om 17:52

Leuke overwinning voor het moraal! Meer niet want terug tegen Janneke en Mieke :D

Groningen 21 juni 2019 om 17:54

Teunissen nieuwe leider, jammer voor van Emden, maar ik had dit scenario wel verwacht. Kan me niet voorstellen dat Teunissen de leiderstrui nog uit handen geeft

Random wielerliefhebber. 21 juni 2019 om 17:57

Een mogelijkheid is dat Groenewegen Teunissen nog voorbij gaat met bonis in het klassement.

En zolang Van Emden kort staat kunnen ze hem uitspelen met een late uitval in de enige lastige rit

Groningen 21 juni 2019 om 19:04

Wellicht overleeft Groenewegen de heuvelrit inderdaad ook wel, dan zal hij waarschijnlijk ook wel genoeg seconden verzamelen. Zo lang Teunissen (of Groenewegen) er nog bij zitten zie ik niet in waarom Van Emden zou aanvallen, dan eerder in een vroege vlucht mee vooruit schuiven. (tenzij de ploeg Van Emden een plezier wil doen en ze hem laten rijden, Teunissen gaat nog wel meer van zulke kansen krijgen en pakken)

Jean Dumas 21 juni 2019 om 17:59

4 overwinningen van Jumbo in 3 dagen, 4 Nederlandse overwinningen in 3 dagen, en 3 Nederlandse overwinningen in WorldTour-bergritten in een week. Wat wil je nog meer?

FDJ 21 juni 2019 om 18:14

Een fitte Tom Dumoulin op de hoogste trede van het Tourpodium. Helaas zit dat er dit jaar niet meer in.

lander luypaert 21 juni 2019 om 18:21

Mag ik vragen waar je die 3e WorldTour bergrit vind?

bartp25 21 juni 2019 om 18:24

Poels, van Baarle en Tolhoek;)

lander luypaert 21 juni 2019 om 18:30

HAHA! Klopt!! Ik dacht dat hij het nog steeds over Jumbo had xp

xistnc 21 juni 2019 om 18:35

Waar had jij dan de tweede vandaan getoverd?