Jan Bakelants: “Kan nu eindelijk zeggen waar het op staat”

maandag 21 januari 2019 om 13:05

foto: Team Sunweb

Jan Bakelants rijdt per 1 januari van dit jaar in dienst van Team Sunweb en de eerste weken zijn hem prima bevallen. “Zeggen waar het op staat, dat is wel een verademing. Bij de Fransen zit het er gewoon niet in om direct te zijn”, benadrukt hij een punt van opluchting tegenover Sporza.


Hij is ook blij dat hij ondanks zijn mindere periode, toch een plek in de WorldTour heeft kunnen vergaren. “Het is niet evident voor een ploeg om te geloven in iemand die niet veel kansen heeft gehad. Het was geen gemakkelijk jaar”, aldus de Belg.

Bij Team Sunweb zal hij in een ondersteunende rol rijden, voornamelijk voor Tom Dumoulin. “Ik kijk ernaar uit, want het is een kopman waarin ik zeker geloof”, aldus Bakelants. “Toen we nog niet samen reden, was ik al een beetje fan van hem.”

Dat hij gelooft in zijn kopman benadrukt Bakelants nogmaals met een straffe uitspraak. “Ik hoop dat we het dit jaar ook kunnen waarmaken in de Giro, dat hij een tweede keer kan winnen in Italië. Ik acht het nadien ook niet onmogelijk dat hij in de Tour ook zal meedoen voor het podium.”

Dit artikel delen:

27 Reacties

Romāns Vainšteins 21 januari 2019 om 13:27

Wacht maar tot je 1 vd 48 protocollen vergeet

LaurentJalabert 21 januari 2019 om 13:50

Ach praat toch niet iedereen zo na! De een zal het bij Sunweb allemaal wel meevallen, terwijl een ander het veel geregel vindt. Ieder z'n meug.
Omdat Sunweb vorig jaar 1 of 2 keer zo in publiciteit is gekomen doet iedereen nu opeens of het zo'n kloteploeg is, terwijl het 2 a 3 jaar geleden nog allemaal zo goed was. Onzin natuurlijk.

Romāns Vainšteins 21 januari 2019 om 13:59

Ze hebben gewoon een relatief hoog aantal interne regels en dat mag best even benadrukt worden wanneer deze jongen hier nu ‘eindelijk vrijheid, hallelujah!’ predikt.

Baik-Baik 21 januari 2019 om 14:15

Hoeveel regels zijn er bij de andere teams?

ChefSpijker 21 januari 2019 om 14:19

Wellicht zijn die ‘interne regels’ voor een Bakelants wel de gewoonste zaak van de wereld. En vindt hij het fijn dat er structuur is bij een ploeg. De een kan wel met regeltjes omgaan, en de ander niet.

Mwielerfan 21 januari 2019 om 14:56

Zga Alle mensen die weg gingen lieten weten dat het niet de normale regels zoals bij andere teams zijn…

ChefSpijker 21 januari 2019 om 15:07

Alle mensen? Hoeveel zijn het er werkelijk tot nu toe? 3? 4?

SterkHoor 21 januari 2019 om 18:17

Tsja, voor camperhipsters is dat een probleem. Normale mensen die zich fatsoenlijk kunnen scheren zullen zich er wel thuis voelen.

Mwielerfan 21 januari 2019 om 19:43

Ellen van dijk heeft geen baard. En 4 personen is een groot deel van de enige die er iets over kunnen zeggen, de renners die vertrekken.

tdcbolide 21 januari 2019 om 13:42

zo’n straffe uitspraak vind ik het niet dat Dumoulin voor het podium gaat meedoen

Mwielerfan 21 januari 2019 om 14:57

En winst ook niet. Beide uitspraken gaat om prestaties die dumoulin al laten zien heeft. Bizar om dat straf te noemen

assen 21 januari 2019 om 14:22

Mijn sympathie heeft deze Belg niet. Is teveel Hollander, met zijn directheid. ;-)
Kan wel hard rijden en lijkt pienter, vooral het eerste is belangrijk.

Emergo 21 januari 2019 om 14:48

Hoezo Assen ?? Zelf geen Hollander of misschien zelfs wel een Drentenaar ??

Josh 21 januari 2019 om 15:33

zeg dan gewoon niks, Assen : )

Jean Dumas 21 januari 2019 om 15:07

Staat een goede kop op, weet wat ie kan en heeft geen Belgisch minderwaardigheidscomplex. Past goed bij Sunweb.

williams 21 januari 2019 om 15:08

Heeft zijn loopbaan te danken aan Patrick Lefevre, net zoals Poels en Thomas De Gendt, die hen nog een kans gaf bij QS na het opdoeken van Vacansoleil. Om dan na een jaar de deur toe te trekken voor een beter voorstel. Mijn sympathie hebben de heren al lang niet meer.

vlek 21 januari 2019 om 15:29

Wat een onzin! Alsof dat renners waren die anders geen plek hadden kunnen vinden. Lefevre heeft daar gewoon drie keer slim gebruik gemaakt van een situatie bij een andere ploeg, waardoor hij renners met veel kwaliteit (waarschijnlijk onder hun normale marktwaarde) kon oppikken. Mocht hij ze langer bij zijn ploeg hebben willen houden, dan had hij geen eenjarige contracten aan moeten bieden.

r525 21 januari 2019 om 15:36

@williams
Wellicht wilde Lefevre ze niet naar waarde betalen?
Je doet nu net of hij als sociaal werker die jongens van de afgrond heeft gered. Beetje overdreven. Lefevre doet dat namelijk ook niet uit sociaal oogpunt, maar voor gewin van zijn eigen ploeg. En daar is niets mis mee.

ChefSpijker 21 januari 2019 om 15:44

Bakelants heeft maar één jaar voor Lefevre gefietst en dat was na zijn beste jaar tot nu toe (afgaande op CQ-ranking). Ik vermoed dat Bakelants ook wel elders terecht had gekund. Had immers net een Touretappe op zak.

williams 21 januari 2019 om 18:12

Ze hebben alle 3 op het nippertje een contract gekregen want niemand anders wou ze op dat moment… En als ze dan toch zo onderbetaald waren bij QS, waarom hebben ze dan niet voor een andere ploeg gekozen ? Omdat er geen ander ploeg was…

vlek 21 januari 2019 om 18:25

Ze waren alle drie al in september onder de pannen; soms zelfs eerder bekend dan het vertrek een jaar later..

Mwielerfan 21 januari 2019 om 19:47

Je doet alsof een jaar pct betekent dat een loopbaan voorbij is. Tamelijk absurd. Wanty Ed laten echt wel ruimte via de backaerts van deze wereld om last minute een podium Giro klant op te nemen.

Witte Trui 21 januari 2019 om 15:16

Dat van die protocollen is wel een eigen leven gaan leiden. In de podcast van Laurens ten Dam gaf hij aan bij CCC op zijn eerste dag direct een multomap vol met protocollen voor dat trainingskamp te vinden, waardoor hij nogal verrast was. En dat voor iemand die van Sunweb komt…

ChefSpijker 21 januari 2019 om 15:46

Het zal ook wel gewoon bij het hedendaagse wielrennen horen. De wetenschap wordt steeds belangrijker. Zo worden voedingspatronen toegepast waar ze 15/20 jaar geleden nog niet van gehoord hadden en de wetenschap zal ook op andere punten toegepast kunnen worden. Zoals het optimaal voorbereiden van een wedstrijd. Maar of je er mee om kunt gaan, zal per persoon verschillen.

Mwielerfan 21 januari 2019 om 19:53

En oude renners die toch niet verwachten nog een stap te maken, die hebben er vast geen zin zin. Maar goed ellen van dijk vond het ook niks en die is in de kracht van haar leven.
Overigens gaat het vaak zo dat wetenschap vertaald wordt in protocollen of richtlijnen, maar dat betekent niet dat de werking van dat protocol is bewezen. Vaak is het zo dat een effect is bewezen in bepaalde omstandigheden en dat dit dan niet goed vertaald wordt. Maw het protocol moet goed toegepast worden in de juiste situaties. Als bijvoorbeeld iets bij 20 graden is bewezen dat het werkt betekent niet automatisch dat het bij 30 graden of 8 graden ook goed is. En zo zijn er heel veel details die vaak verkeerd of naïef geïmplementeerd worden onder het excuus van wetenschap, terwijl de toepassing op de ingevoerde manier dus helemaal niet wetenschappelijk bewezen is.

Windvlaag 21 januari 2019 om 15:43

Raar truitje heeft die aan, alleen Sunweb staat in spiegelbeeld en de rest wel normaal.

MPB 21 januari 2019 om 21:49

Dat is de sunweb selfie trui