Jakobsen ziet ploegmaat Evenepoel winnen: “Had zelf last van kramp”

donderdag 13 juni 2019 om 16:16
Jakobsen ziet ploegmaat Evenepoel winnen: “Had zelf last van kramp”

foto: Cor Vos

Ook Fabio Jakobsen was vandaag getuige van de indrukwekkende solozege van ploeggenoot Remco Evenepoel. Zelf wist de Nederlander het feestje voor Deceuninck-Quick-Step compleet te maken door als tweede te finishen. “Remco was echt supersterk. Ik ben blij voor die kleine”, zo vertelde hij na de finish.


Het was een opvallend beeld na afloop van de tweede etappe van de Baloise Belgium Tour. Jakobsen wist in Zottegem dan wel naar de tweede plaats te sprinten, hij leek na afloop woedend op zijn ploeggenoot en dagwinnaar Evenepoel. “Ik was een beetje kwaad omdat ik nergens een bidon kon aanpakken”, aldus Jakobsen.

“Hierdoor kreeg ik last van krampen, waardoor ik in de finale alleen kon volgen. Ik verwijt Remco niks. Het is juist super dat hij hier wint. Ik ben echt blij voor hem. We hebben het laatste nog niet van hem gezien. Ik was gewoon kwaad omdat ik geen bidon meer kon krijgen. Het was gewoon pure emotie”, zo vertelt de 22-jarige sprinter.

Over Evenepoel: “Gelukkig wist hij zich in te houden”
Gisteren greep Deceuninck-Quick-Step naast de overwinning, maar vandaag was het dus wel raak. “Remco ging vandaag al op veertig kilometer van de streep, wat echt veel te ver was. Dat heb ik hem ook verteld. Gelukkig wist hij zich daarna in te houden. In de finale ging hij wel op het juiste moment. We proberen hem zo goed mogelijk te begeleiden.”

Vrijdag staat er een individuele tijdrit op het programma van en naar Grimbergen. “Dat is niet mijn ding”, zo denkt Jakobsen. “Ik denk dat ik relatief op het gemak naar de finish zal rijden. Zaterdag zal ik werken voor de ploeg en Remco, terwijl ik zondag zal proberen om het sprintje te winnen”, is zijn conclusie.

Dit artikel delen:

14 Reacties

Romāns Vainšteins 13 juni 2019 om 16:56

Iedereen verder had last van kramp.

Jean Dumas 13 juni 2019 om 17:28

Frustratie omdat hij dacht te kunnen winnen, maar hij zal met Remco moeten leren leven.

O59 13 juni 2019 om 20:52

Hij was zelfs kwaad https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190613_04458609 (wist niet dat hij gefilmd werd) en probeerde zich er achteraf uit te klappen (Opbouwende kritiek richting Remco …)

Marik 14 juni 2019 om 09:52

Fabio wordt in Belgische fora (wielerkrant.be) helemaal afgemaakt. Daarbij haasten de meeste Belgen om de vergelijking te trekken tussen zijn Nederlanderschap en zijn, in hun ogen, jaloerse reactie.
Jeetje, is het Calimero effect nog zo sterk joh?
Ik denk dat Fabio een punt had, Remco ging tegen de gemaakte afspraken in.
En wat nou als hij was teruggepakt? Dan was het een ander verhaal geweest he.
Remco is 19 en een enorm talent en tegelijkertijd mag hij nog leren van oudere renners.

Rudie Marien 14 juni 2019 om 12:07

Volledig akkoord, maar Fabio is zelf maar 22 !
Dan is het een beetje arrogant om zo te reageren.

aru123 14 juni 2019 om 12:25

Heel heel eng volk op die website niet een paar maar gewoon 80% wat zo reageerd. Fabio moet oprotten, fabio is een klootzak etc. Chapeau belgen eerst tersptra nu jakobsen? Klasse

Romāns Vainšteins 14 juni 2019 om 14:15

Elke vorm van patriottisme is eng.

greeny 14 juni 2019 om 15:43

heb je net nys en die ander gehoord.. jezus wat proberen die het ook te framen alsof fabio (fabian volgens nys) vol frustratie zit dat ie niet mee kan met evenepoel. afmaken en vervolgens iets zeggen van maar hij moest zich ook als een leider laten zien deze koers maar echt foute opmerking dit en dat en niet voor de camera doen maar fabio wil alleen remco maar helpen.

Rudie Marien 14 juni 2019 om 17:20

Helpen ? Onzin, op zo'n manier een 19 jarige "de les lezen" en hem de schuld geven dat hij (Fabio) een bidon niet kon grijpen = arrogantie
Zou dit nooit doen bij een oudere/meer ervaren renner want ….die geeft wederwoord !
For God's sake, dit heeft niets met nationaliteiten te maken , alles met fatsoen

hitman79 14 juni 2019 om 13:26

Aru123.. Ik vind de reactie van Fabio en beetje eng..

Rudie Marien 14 juni 2019 om 14:01

Fabio is helemaal geen klootzak, steengoed renner zelfs. Zijn opmerking was niet onterecht, het is de manier waarop je iets zegt ….dat stoort !

hitman79 15 juni 2019 om 08:32

Ik zeg ook nergens dat Fabio een klootzak is. Alleen.. wat geeft hem het recht om zo te reageren? En in welke zin is zijn opmerking dan terecht?
The winner takes it all. Fabio zou blij moeten zijn, zijn ploegmaat heeft gewonnen. Dat Fabio door het harde rijden van Remco op zen limiet zat, is niet de fout van Remco. Remco sprak met de pedalen. Gegokt en gewonnen. Schitterend toch, niet? Laat je frustratie dan voor wat het is (Fabio), want dan zit je bij DQS niet op je plaats. Je wint als team en je verliest als team. Op die manier effen je het pad voor de de helpers in het peleton -> Fabio, ik ben kwaad op je, we hebben heel de dag gewerkt voor je en dan win je de sprint niet (dixit een helper). Zo werkt het niet.. Dus ja, ik vind de reactie van Fabio niet op zen plaats.

Rudie Marien 15 juni 2019 om 09:50

Ik vind wel dat Fabio het recht heeft om zijn mening te geven, maar niet op de manier waarop hij dat deed (gefrustreerd, om z'n eigen falen een beetje te vergoelijken)
Dat hij dit achteraf als opbouwende kritiek laat optekenen is een lachertje.

Marik 14 juni 2019 om 15:34

aru123 ik snap wel wat je zegt. Het chauvinisme (bijna Nationalisme) van de Vlamingen is veel sterker dan hoe wij dat kennen in Nederland.