Jai Hindley: “Dit was geen ideale dag om de koers te doen ontploffen”

vrijdag 27 mei 2022 om 17:58
Jai Hindley: “Dit was geen ideale dag om de koers te doen ontploffen”

foto: Cor Vos

De klassementsrenners hielden zich in de negentiende etappe van de Giro d’Italia redelijk gedeisd. Op de slotklim zagen we nog wel wat speldenprikjes, maar de toppers voor het klassement hielden de kaarten vooral tegen de borst. Zo ook Jai Hindley, al liet hij zijn ploeggenoten van BORA-hansgrohe nog wel een halve dag op kop rijden.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

De Duitse formatie besloot de koers op een gegeven in handen te nemen, maar het zette weinig zoden aan de dijk. “Het was wel een behoorlijk zware dag. De jongens reden erg goed en we probeerden onze kansen te benutten”, laat Hindley weten aan Eurosport. “Het verliep alleen niet echt zoals gepland. Dit was ook geen ideale dag om de koers te doen ontploffen.”

Maar waarom reden de mannen van BORA-hansgrohe dan zo lang op kop van het peloton? “De voorlaatste klim was heel erg zwaar en daarna volgde een verraderlijke afdaling. We reden ook op kop om uit de problemen te blijven. We reden ook achter een sterke vluchtgroep. We lieten de voorsprong wat te veel oplopen, maar ja… Het was ook niet echt ons plan om de vlucht bij te halen.”

Hindley zit al met de voorlaatste etappe, met aankomst op de flanken van de Passo Fedaia, in zijn hoofd. “Morgen tijd pakken zou het ideale scenario zijn, om zo met een buffer te beginnen aan de tijdrit. Het zal niet eenvoudig worden, maar we gaan er wel voor.”

Dit artikel delen:

10 Reacties

Murcia 27 mei 2022 om 18:02

De tactiek van Bora achteraf uitgelegd maakt het rijden vandaag nog steeds onbegrijpelijk.

koos1 27 mei 2022 om 18:17

Waarom BORA op kop reed, hoop dat ze dat zelf weten. De slotklim vandaag was ook niet zwaar genoeg om verschil te maken.
Morgen zal Hindley het verschil moeten maken, want vrees dat hij in de tijdrit tijd zal verliezen op Carapaz.

Turtlehead 27 mei 2022 om 18:17

Wat een halve gare indruk maakt hij hiermee.

Oblomov 27 mei 2022 om 19:00

Die tijdrit heeft hij al verloren, als hij er met zo’n defaitistische houding naar vooruitblikt.

Turtlehead 27 mei 2022 om 19:10

Ja, maar hij maakt bergop toch de beste indruk op mij. Als hij morgen zomaar 30 seconden en boni’s pakt, ben ik niet verbaasd.

Romāns Vainšteins 27 mei 2022 om 19:18

Zo te horen heeft Hindley het in de bovenkamer een stuk koeler dan een groot aantal volgers. Rijdt gewoon voor de giro winst tegen een geslepen kampioen, je moet best wat voordat de volgers blij zijn en in Stockholm aanbelanden.

Turtlehead 27 mei 2022 om 20:05

RV ik heb ’t drie keer gelezen. Maar het is mij nog steeds niet helder hoe Hindley probeert de Giro te winnen, waarom Bora vandaag op kop knalde en ermee ophield (en waarom Kämna daarbij geen poot uitstak) en waarom Hindley zegt dat er vandaag niks mogelijk was, terwijl ze wel…
Ik sluit niet uit dat hij straks toch op ’t hoogste treetje staat (want het is armoe troef), maar dit is toch lastig uit te leggen zo?

VerstandOpNul 27 mei 2022 om 19:29

‘…het liep niet zoals gepland…’
‘… het was niet ons plan om…’

Ik ben toch wel heel benieuwd wat hun plan dan wel precies was, want dit optreden zag er wel erg knullig uit..
Het lijkt hem overigens niet veel moeite te kosten om Carapaz bij te houden, maar aanvallen komt nooit bij hem op..

Panache 27 mei 2022 om 20:04

Ik denk dat ze op kop reden omdat Hindley zich minder goed/sterk voelt dan Carapaz en Landa. Dus imponeren was de tactiek. We gaan morgen zien of de stand inderdaad verschuift naar Landa (2e) en Hindley (3e).

Kopinkas 27 mei 2022 om 20:26

Als hij dit verhaal morgen na de aankomst niet herhaalt, is het hem vergeven…

Headlines

Materiaalzone