Jack Haig: “Parijs-Nice had afgelast moeten worden”

zondag 22 maart 2020 om 10:47
Jack Haig: “Parijs-Nice had afgelast moeten worden”

foto: Cor Vos (archief)

Jack Haig heeft met verbazing gekeken naar de voorbije editie van Parijs-Nice, zo vertelt de Australische klimmer in gesprek met CyclingWeekly. Waar het ene na het andere (sport)evenement werd afgelast als gevolg van het coronavirus, besloot koersorganisator ASO de wedstrijd met slechts één dag in te korten.

De renners finishten uiteindelijk op de top van Valdeblore La Colmiane, in het zuiden van Frankrijk, niet eens zover van de Italiaanse grens. “Ze hadden de grote beslissing moeten nemen: de koers annuleren. Nu reden de renners zaterdag nog een etappe, terwijl Italië al was afgesloten van de buitenwereld en ze in Spanje dichtbij een lockdown waren.”

“Het is eigenlijk belachelijk”, is Haig stellig, die zelf niet aanwezig was in Frankrijk aangezien zijn ploeg Mitchelton-Scott besloot om de Franse ronde te skippen. “We hebben het uiteindelijk maar over een wielerwedstrijd, de wereld is nu bezig met iets veel belangrijkers. Het is niet van levensbelang wie nu het snelste fietst van Parijs naar Nice.”

“Dat kunnen we volgend jaar weer doen. Dit is ook niet goed voor het imago van de wielersport”, aldus Haig, die eerder dit seizoen tweede werd in de Ronde van Valencia en de Ruta del Sol.

Dit artikel delen:

37 Reacties

Panache 22 maart 2020 om 10:57

Geleerde epidemiologen kunnen vast een gefundeerd verhaal vertellen waarom afgelasting beter was, of dat het in Zuid-Frankrijk in deze omstandigheden niet zo’n probleem was. Maar sporters die geen enkel ander argument kennen dan “zij sluiten het openbare leven af, dus moeten wij dat ook doen” kunnen beter hun mond houden.

xistnc 22 maart 2020 om 11:05

Waarvan akte.

Laatste man 22 maart 2020 om 11:08

Fransen zijn met alles later geweest. Ook met de skigebieden..

Bazzz 22 maart 2020 om 11:21

Zou dit interview telefonisch zijn geweest?

Hollow Knight 22 maart 2020 om 11:46

Ja, want die quarantaine in Italië helpt echt… Het wordt er met de dag erger.

Publieke leven stil leggen is nergens goed voor.

Mindless 22 maart 2020 om 12:52

Geniale reactie in al haar stommiteit.

Bryan 22 maart 2020 om 13:34

Pfoe dan ben je echt heel dom als je dit zegt

Hollow Knight 22 maart 2020 om 13:37

Italië is al bijna 3 weken in lockdown en het aantal besmettingen en doden loopt alleen maar op…

In Italië leven verschillende generaties vaak samen in 1 huis… Als de scholen sluiten, maar de ouders moeten nog werken, wie gaat er dan op de kinderen passen denk je? Kinderen vertonen meestal maar milde symptomen als ze besmet raken met het coronavirus, maar ze kunnen wel oudere mensen besmetten… En dat is 1 van de redenen waarom het virus zich zo snel heeft kunnen verspreiden in Italië.

De indirecte schade van het coronavirus zal veel erger zijn dan de directe schade.

Gewoon alles lekker laten doorgaan. Enkel mensen die tot een risicogroep behoren, moeten geïsoleerd worden.

We leven al tienduizenden jaren met virussen, maar nu opeens moet iedereen alles opgeven? Komop zeg. Als de media zo hystisch zou berichtgeven over het aantal verkeerslachtoffers elke dag dan zou niemand nog in een auto durven stappen.

Er sterven jaarlijks zo'n 1 miljoen mensen door een verkeersongeluk. Gaan we auto's nu verbieden? Neen, want dat zou nefast zijn voor de wereldeconomie…

Noem het dom, maar we zullen zien over een aantal jaar wie gelijk had.

Arry1337 22 maart 2020 om 13:58

Je doet je naam wel eer aan…
Misschien buiten je zelf getrokken conclusies even de tijd nemen om wat wetenschappelijke artikelen te lezen over virussen. Als je nu nog oprecht denkt dat het zo zit ben je echt blind voor de waarheid, en zou jij in een ander leven ongetwijfeld achter de nazi’s aan hebben gemarcheerd..

sticktruff 22 maart 2020 om 14:01

Zo dom dat het bewonderenswaardig is dat je kunt schrijven

Hollow Knight 22 maart 2020 om 14:08

Ik zie niemand hier met argumenten komen. Wie is er dan "hollow"? ;)

Bescherm/isoleer mensen die tot risicogroepen behoren en het verzorgend personeel.

That's all you need to do.

Anders gaan we nooit meer buiten mogen voor de rest van ons leven. Eens een vaccin ontwikkeld is (en op grote schaal geproduceerd) zijn we 18 maanden verder… Wie weet is er tegen dan al een nieuw virus dat de wereld rondgaat en begint deze farce opnieuw. Ik ga alleszins geen 18 maanden binnenblijven.

Greg4ever 22 maart 2020 om 14:19

@Hollow, t is een kwestie van solidariteit.

Mensen in de zorg nemen nu al grote risico’s voor ons, ze werken zich een slag in de rondte, blijven zelf binnen (lees in t ziekenhuis) en vragen ons vriendelijk doch dringend ook binnen te blijven.

Bij gebrek aan dwingende maatregelen en handhaving zie je meer dan de helft van de bv Nederland zich er niet aan houden.

Wat zei onze Louis ook alweer? ‘Ben ik nou zo slim of ben jij nou zo dom?’

Gevolgen zijn over enkele weken waarschijnlijk een situatie als in Noord Italië en dat wil jij toch ook niet?

Ergo wees solidair met hen die er verstand van hebben en pas je gedrag aan!

Hollow Knight 22 maart 2020 om 14:22

@Greg

Waar zeg ik dat we niets moeten doen?

We moeten onze aandacht focussen op het beschermen van deze risicogroepen en het verzorgend personeel.

Heel het openbare leven plat liggen is echter geen goed idee volgens mij.

Zoals ik al eerder aanhaalde: het sluiten van de scholen heeft er toe geleidt dat veel kinderen in Italië hun grootouders hebben besmet.

Explorer 22 maart 2020 om 15:35

@hollow knight, je hebt gedeeltelijk gelijk. Ja we moeten de kwetsbare groepen en medisch personeel beschermen, ten alle tijden. Echter heeft het virus zich al zo ver verspreid onder de bevolking, en zal het blijven dan als we geen afstand houden, handen wassen etc etc. Volgende week is voor Brabant de top week, ziekenhuizen verplaatsen nu al cliënten met milde vormen naar open plekken om ruimte te maken voor de storm die komt. Enkele ziekenhuizen zullen alleen maar covid-19 patiënten bevatten volgende week. Om verdere besmetting te voorkomen zul je echt in lock down moeten en alleen uit huis mogen voor bijzonderheden. Waar ik woon(Brabant midden in de haard) komen we ons huis niet uit, de straten zijn leeg mensen houden zich hieraan. Niet bagatelliseren maar ook zeker de ernst er van inzien. Boven in het land is de Albert cuyp straat nog lekker vol. Bij zee wandelt iedereen langs elkaar op. NIET DOEN BLIJF BINNEN. Het ziekenhuis bij ons in de buurt puilt uit, waar ik werk nemen we alle mensen op met milde covid klachten om dat ziekenhuis leeg te maken voor de storm… Boven in het land lopen ze ongv twee weken achter op Brabant.

GekkeHenkie 22 maart 2020 om 11:57

Ik heb gewoon een mooie parijs-nice gezien en er waren inderdaad wat problemen met naar huis gaan, maar niets waarvan ik het idee heb dat daarom parijs-nice afgelast had moeten worden. Er spelen altijd grotere dingen dan sport, maar als we zo gaan kijken, kunnen we helemaal niets meer.

Mechanieker 22 maart 2020 om 13:38

Bericht heeft geen nieuwswaarde zelfs in de onderhavige situatie waarbij weinig nieuws te brengen is.

roeleur 22 maart 2020 om 14:12

@Hollow Knight Die quarantaine is ervoor om de besmetting te vertragen zodat de Zorg niet in elkaar klapt zoals nu in N-Italië. Driekwart van de overledenen in NL is niet op de IC geweest. Dit betekent dat ook jongeren en anderen risicogroepen zijn en opgenomen moeten worden. Het WHO gaat er vanuit dat tussen de 0.3 en 1 % er aan bezwijkt. Dat kan dus in NL 170.000 mensen betekenen. Dat wil je niet snel achter elkaar, zie de beelden uit Bergamo e.o. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/driekwart-van-overleden-coronapatienten-in-nederland-kwam-nooit-op-intensive-care~b9c5660d/?utm_campaign=shared_earned&utm_medium=social&utm_source=twitter

Hollow Knight 22 maart 2020 om 14:19

Oudere mensen beslissen vaak om niet meer naar de Intensive Care te gaan dus zo abnormaal is dat niet.

Ook jongere mensen kunnen op de intensive care belanden door het griepvirus:

https://www.pfizer.nl/vaccins/elk-jaar-mensen-intensive-care-door-griep

Natuurlijk is het coronavirus geen griep en zijn er twee grote verschillen:

– Er is geen vaccin tegen
– We hebben nog geen groepsimmuniteit kunnen ontwikkelen

Daarom moeten inderdaad extra maatregelen genomen worden:

– Risicogroepen in quarantaine plaatsen
– Het verzorgend personeel goed controleren en beschermen (zij kunnen immers hun patiënten besmetten)
– Handen goed wassen
– Zoveel mogelijk van thuis werken waar mogelijk
– Sportwedstrijden achter gesloten deuren houden (bv. voetbalwedstrijden zonder toeschouwers)
– Aan zelf isolatie doen wanneer je symptomen vertoont van het coronavirus (maar enkel naar het ziekenhuis gaan wanneer het ernstig is/wordt)
– Mensen goed informeren over het virus zodat er geen massahysterie ontstaat (met alle negatieve gevolgen vandien)

Greg4ever 22 maart 2020 om 14:43

Wow @Hollow, je hebt je ingelezen, heel goed!

Je vergeet m.i. wel 2 cruciale zaken.

1. Dit virus verspreidt zich razendsnel.
2. Ook bij ons is de IC capaciteit gelimiteerd.

Die combi zorgt er nu in Italie voor dat het nog steeds out of control is en al die doden vallen.

Dat gedoe met groepsimmuniteit zal best werken, maar het gaat horror zijn als dat ook hier ten koste gaat van heel veel mensen, die overlijden, omdat de IC vol zit.

BTW ongeacht je leeftijd… als je op de IC aan de beademing (gemiddeld 2 tot 4 weken) moet en het overleeft, dan mag je daarna tot een jaar revalideren, als je ooit nog weer helemaal de oude wordt… tja.

xistnc 22 maart 2020 om 14:54

De recente ombuiging van een aantal kentallen (zie RIVM en NICE) geven een spoortje hoop, dat de proportionele maatregelen werken. Dit terwijl nog steeds een groot aantal mensen hun schouders ophalen.

skylimit 22 maart 2020 om 14:53

Wie is Jack Haig ? Waarom spreekt hij zich hier over uit ? Hij en zijn ploeg hebben besloten niet deel te nemen. De organisatie heeft besloten de koers door te laten gaan.
Dan moet je achteraf niet gaan mauwen. En waarom zou het slecht zijn voor het imago van de wielersport ? Ik heb een mooie koers gezien en voorlopig zal het nog wel even duren voordat er weer ergens gekoerst gaat worden.

girardengo 22 maart 2020 om 15:53

Veel te lang blijven sommigen op deze site hardnekkig betreuren dat het wielrennen niet kan doorgaan. Dit is kenmerkend voor de houding van velen in een sociaal dilemma: Het eigen belang (voordeel, nut) op korte termijn heeft voorrang op het publieke belang op langere termijn. Het gevolg is dat het publieke belang enorm wordt geschaad. Het beroep op de eigen verantwoordelijkheid van mensen heeft tot nu toe niet geholpen, zelfs het in acht nemen van 1,5 meter afstand is al te moeilijk. Je mag toch hopen dat dat gedrag verbetert (al weet ik ook wel dat ingesleten gedragspatronen moeilijk te veranderen zijn). Anders gesteld: we zitten niet alleen met een medisch probleem (en een economisch), maar ook met een gedragsprobleem. Naast de microbiologen, epidemiologen en economen mogen ook de sociaal-psychologen aan de tafel gaan aanschuiven.

skylimit 22 maart 2020 om 18:44

@giradengo al die x-logen die nu overal op duiken in de media hebben ook hun eigen belang. Ik kan prima zonder hun. In eerste plaats is ieder mens verantwoordelijk voor zijn eigen gezond- en veiligheid en welzijn. Vrijheidsbeperking van mensen in een democratische samenleving is een maatregel die indruist tegen alles wat staat voor een
democratie. Als een simpel virus al in staat is om meer dan de halve wereld te ontregelen, dan wil ik niet gaan denken wat ons in de komende jaren nog te wachten staat. Kwaadwillenden hebben nu het exacte voorbeeld hoe een land etc. volledig te ontregelen. Als overheden niet verder komen dan blijf thuis……kun je beter zelf op zoek naar maatregelen. Het leven gaat door, het stilleggen van het dagelijkse leven is niet de oplossing anno 2020. Angst is een slechte raadgever.

Explorer 22 maart 2020 om 19:01

Simpel virus, man man man. Ga jij eens lekker onder een steen liggen. Ga kijken(wat helaas voor jou niet mag) op een IC en je ziet wat dit 'simpele virusje' van jou allemaal te weeg brengt. Veel heel veel mensen worden ziek, erg ziek. Bagatelliseer de boel maar. Ik hoop voor jou dat je dit simpele virus niet krijgt en dat je gezond je leven mag leiden en niet lijden. Dag in dag uit zie ik zieke mensen eigenlijk zou ik op jou niet moeten reageren omdat dat het niet waard is en tijd verspilling is, maar er zijn veel van jou type mens die niet thuis blijven lekker in groepsverband verder gaan en de besmetting daardoor voortzetten waar tijd in gestopt MOET worden. Kruip onder je steen vandaan zet je eigenzinnigheid opzij en luister een keer naar een ander. Ik herhaar:luister en volg een keer een ander….

roeleur 22 maart 2020 om 23:49

Dom, dommer, domst.

Natte spons 23 maart 2020 om 09:36

Ik denk dat Skylimit hier bedoeld, dat dit nog maar een simpel virusje is, in vergelijking met wat kwaadwillenden kunnen ontwikkelen. De terroristische organisaties hebben nu gezien hoe het perfecte wapen tegen de Westerse wereld eruit ziet. Een tipje van de sluier, het zijn geen bomgordels…

Ik verdedig Skylimit alleen voor deze reactie, niet voor wat hij hieronder heeft geplaatst.

skylimit 22 maart 2020 om 20:06

@explorer Hoe groot is de kans dat je de besmetting oploopt? In Nederland zijn er momenteel zo’n 4000 besmettingen op 17.000.000 mensen. Velen van die besmettingen zijn te herleiden aan de vakantieperiode tijdens carnaval en tripjes naar Italie o.a. en bij terugkomst heeft dit geleid tot verspreiding.
Deze verspreiding lijkt toch nu grotendeels onder controle te zijn, ervan uitgaande dat alleen mensen die momenteel in isolatie zitten ziek worden. Het is niet zo dat zodra je de buitendeur opent het virus je te pakken heeft, al wil de overheid je dat wel laten geloven met de melding: blijf thuis!
Ik zeg niet dat je je onverantwoordelijk moet gedragen !! Maar als je van jezelf weet dat je gezond bent en weet met je wie omgaat, en in welke omgeving is de kans dus nihil. Ik vertrouw op mijn immuunsysteem, dat is het enige wat telt in de strijd tegen virussen.

S. Morgenstern 22 maart 2020 om 20:37

Het totaal aantal besmettingen is niet relevant; daar is ook enkel naar te schatten, aangezien ze het testen niet gericht is op het vaststellen van dat aantal.

Het gaat om de druk op de IC’s! De toename daarvan moet zoveel mogelijk beperkt blijven en daar zijn de maatregelen op gericht.

Explorer 22 maart 2020 om 21:16

Heb je ooit gehoord van incubatietijd? Zonder de symptomen te hebben je gezond voelen maar wel het virus bij je dragen. Lekker omgaan met mensen om je heen, die ook besmetten dmv lichamelijk contact(hand schudden, hoesten, niesen). Misschien kom jij wel iemand tegen die het heeft gehad, en die net als jij denkt dat hij/zij gezond is maar dat blijkt niet zo te zijn. Jullie zijn voor elkaar in de winkel geweest en hebben nu hetzelfde karretje. Hij zij pulkt aan haar neus en pakt het karretje vast en jij ook. Besmetting is voldaan.. Kan ieder moment gebeuren als simpel voorbeeld. Dit virus overleeft 72 uur op roestvrijstaal. Zegt genoeg..
Jij bent overduidelijk nog niet in de veronderstelling wat het virus doet hier in Brabant. Jij bent een van die mensen die denkt dat hij gezond is maar ook blijft door niet te doen wat er gevraagd wordt…. '' Ben ik nou degene die zo slim is, of ben jij nou zo dom..''

vincenzo 22 maart 2020 om 21:32

@skylimit

"Deze verspreiding lijkt toch nu grotendeels onder controle te zijn"

Vergeet het maar; het is helemaal niet "onder controle". In Nederland staan ons nog Italiaanse toestanden te wachten over enkele weken. Waar heb je het over? Welke landen?
En dan nog. Het onder controle houden zal nog lang (moeten) duren met alle zeer beperkende maatregelen van dien.

"Ik vertrouw op mijn immuunsysteem". Dat zal zo zijn – fijn voor jou – maar honderdduizenden mensen kunnen daar niet op vertrouwen.

Massimo Bataille 23 maart 2020 om 10:11

dat de verspreiding onder controle is, zal je me ook niet horen zeggen, maar voor de rest ga ik nog redelijk akkoord met zijn stellingen.
Het lijkt tegenwoordig inderdaad als je nog maar buiten komt dat je al besmet bent…
De massapaniek die de laatste maanden ontstaan is hierrond, maakt me meer zorgen dan het virus zelf.
Op dit moment is 0.02% v/d bevolking ‘officieel besmet’. Geschat wordt dat 6-10x zoveel mensen besmet zijn, maar met milde tot bijna geen symptomen (geen opname, dus ook niet getest). Dat wil zeggen dat max. 0.2% mogelijks besmet is en dus 99.8% niet.
In de incubatieperiode kan je zeker mensen besmetten, maar aangezien je nog geen symptomen hebt (niet hoesten, niezen, etc), is de kans op besmetting redelijk laag.
En het virus overleeft tot 72uur op staal, ja, maar de concentratie is inmiddels zohard gedaald, dat besmetting bijna onmogelijk is.
En immuunsysteem is inderdaad zeer belangrijk op dit moment.
Als je ongerust bent dat je zelf ziek wordt, kan ik niet tegenhouden en wel begrijpen (zeker bij zwakke gezondheid/ouderen).
Maar gezonde mensen die hun verstand gebruiken en gewoon voorzichtig zijn in contact, maar willen doorgaan met hun leven en niet bang in hun eigen huis opgesloten willen zitten, daar heb ik tegenwoordig respect voor.

ProfrondeZevenbergen 22 maart 2020 om 22:28

@explorer
Maximaal 72 uur. Het is een kleine nuance, maar maakt veel verschil.

Explorer 22 maart 2020 om 22:33

Klopt. Excuses.

andre77 22 maart 2020 om 23:28

Ik was nooit voor buitenproportionele maatregelen, maar als ik de reacties van mensen als Hollow Knight en skylimit lees, denk ik dat de regering ze toch gaat nemen. Hebben jullie Lubach gekeken vanavond? Het niveau waarop ze daar mensen aanspraken is passend bij deze reacties.

xistnc 22 maart 2020 om 23:36

Die behoren tot de paar procent van de mensen, die de maatregelen niet begrijpen. En ervoor zorgen, dat er zo meteen helaas nóg strengere maatregelen nodig zijn.

Bulcke 23 maart 2020 om 06:45

@andre: ik ben bang dat de meer directe toon van lubach ook niet zal doordringen tot deze groep mensen. Het is volgens mij geen sprake van ‘nog niet begrepen’, maar van doelbewust negeren omdat ze op de een of andere manier hun eigen korte termijn gerief belangrijker vinden dan de overlevingskans van de vaders, moeders, opa’s en oma’s van velen. En er daarmee, zoals xistnc ook zegt, verantwoordelijk voor zijn dat de boel straks nog verder op slot gaat en de economie daarmee dus ook een nog hardere knauw krijgt.

kleomantre 23 maart 2020 om 08:36

Wens ze veel succes met het handhaven dat mensen thuis moeten blijven, zeker als het probleem niet is dat je buiten bent. Bovendien zijn er tal van plekken waar mensen nog steeds dicht bij elkaar blijven doorwerken en voor het boodschappen doen wordt eveneens geen idee bedacht dat verspreiding (grotendeels) tegen gaat.

Headlines

Materiaalzone

Populair

Poll