Israel Start-Up Nation-topman over Chris Froome: “Hij kan het record van Merckx benaderen”

zaterdag 11 juli 2020 om 12:42
Israel Start-Up Nation-topman over Chris Froome: “Hij kan het record van Merckx benaderen”

foto: Cor Vos

Israel Start-Up Nation sloeg deze week een in het oog springende slag op de transfermarkt met de aankondiging van Chris Froome als nieuwe kopman. Voor ploegeigenaar Sylvan Adams telt maar een ding, namelijk de Tour de France winnen.

Volgens Adams is het winnen van de Tour geen droom voor zijn ploeg, vertelt hij in een gesprek met Sporza. “Want dat klinkt alsof het niet haalbaar zou zijn. Het is een doel, een haalbaar doel. Ik denk echt dat het zal gebeuren. We willen geschiedenis schrijven met Froome. Als hij nog een keer wint, zit hij aan de magische vijf eindzeges in de Tour, met een zesde zege zou hij het record breken.”

Momenteel heeft de Britse ronderenner zeven grote ronden achter zijn naam staan. Naast zijn vier eindzeges in de Tour, won hij twee keer de Vuelta a España en eenmaal de Giro d’Italia. Daarmee staat hij al bij de vijf succesvolste renners. Maar volgens Adams reiken zijn mogelijkheden verder. “Hij kan zelfs in de buurt komen van de mythische elf zeges in een grote ronde van Eddy Merckx. En dan moet er toch opnieuw bekeken worden wie nu net de grootste renner aller tijden is.”

Greg Van Avermaet
Ook de naam van Greg Van Avermaet wordt gelinkt aan Israel Start-Up Nation. Maar daarover kan Adams (nog) niets zeggen. “Greg is een van de beste klassieke renners ooit, en zeker van zijn generatie. Hij kan wedijveren met Peter Sagan. Ik heb veel respect voor Van Avermaet en hij zal blijven winnen, waar hij ook tekent. Natuurlijk is er interesse. Je kan niets anders zeggen over zo’n renner. Maar de geruchten kan ik bevestigen noch ontkennen.”

Dit artikel delen:

24 Reacties

thorsen 11 juli 2020 om 12:45

“En dan moet er toch opnieuw bekeken worden wie nu net de grootste renner aller tijden is.”

Haha…

Groningen 11 juli 2020 om 19:25

Froome en Van Avermaet samen komen niet eens in de buurt van Merckx, dan moeten ze toch nog heel wat grote rondes, etappes en klassiekers gaan winnen, en hoewel ik ze allebei nog niet afschrijf, hoeven we toch ook geen wonderen meer van ze te verwachten

vincenzo 11 juli 2020 om 13:00

Pffff

Connor 11 juli 2020 om 13:09

Sylvan Adams is wel eens vaker in de war!

Wheely 11 juli 2020 om 13:16

Froome en Van Avermaet hebben een mooi palmares maar die gaan echt niet heel veel meer winnen. Als je in 2016 met deze namen was gekomen ok, maar er zijn inmiddels toch wel een flink aantal nieuwe kampioenen opgestaan.

Franco Ballerini 11 juli 2020 om 13:40

Je schrijft beide renners mijns inziens veel te vroeg af. Ik zie Froome zeker nog wel podium rijden in enkele grote rondes. Van Avermaet is nog steeds top en zie ik ook nog wel een paar mooie (semi-)klassiekers winnen.

Ligthning 11 juli 2020 om 13:33

Hij verklaarde ook dat uit testen bleek dat Froome weinig of niets van zijn capaciteiten verloren is. Als je tussen de regels leest, wil dit zeggen dat hij nog steeds goed is, maar niet meer het niveau van vroeger haalt. Volgend jaar is hij nog een jaar ouder, en zal het al harken worden om in de top 10 van de Tour te eindigen.

Viktrodriguez 12 juli 2020 om 00:09

Niveau van vroeger niet meer halen? Ik sluit anders niet uit dat hij het niveau van 2008 weer gaat halen bij die ploeg, wat zijn eigenlijke niveau is.

Verder geloof ik het allemaal wel. ICA komt op geen enkel vlak in de buurt van SKY/INEOS qua professionalisme en omkadering voor een kopman, zeker niet qua klimmen en grote rondes.

Sterker nog, ploeg komt op mij over als een liefhebberijtje van een verveelde miljardair: ik kan weinig consistent beleid herinneren. Ze hebben een aantal degelijke coureurs, maar het is niet dat ze op eigen kracht veel hebben gedaan. Meedoen aan de Giro op een WC wegens dat hete Israël-gebeuren, promoveren naar de WT door het opkopen van een licentie van een andere, zwakkere broeder.

Enige ”beleid” is het contracteren van een hoop c-sprinters en nu willen ze vol voor grote rondes met Froome? Ik geef ze weinig kans, want dat bouw je in korte tijd niet op. Dat is nog buiten Froome zelf gerekend: hij is oud en komt terug van een hele zware blessure, die gewoon zijn carrière had kunnen kosten. Sunweb heeft laten zien hoe lastig dat soort transformaties zijn en die komen niet over als een ”we doen maar wat” equipe.

Was ie nou naar een ploeg a la Mitchelton, Jumbo of een andere op grote rondes gerichte formate geweest, allez. Maar niet dit halfgare zooitje.

klootje kriekeljon 11 juli 2020 om 13:41

Dan weet je dat er mensen aan het roer staan met de ballen verstand er van.

Arry1337 11 juli 2020 om 14:20

Het is alsof wielrenners altijd 28 blijven in zijn ogen :/

Cyclinglife 11 juli 2020 om 15:12

Maar goed dat hij zegt in de buurt van 11 zeges. Verwacht niet dat froome zomaar nog 4 grote rondes zal winnen. Maar zeg nooit nooit.
Maar 1 of 2 zie ik nog wel gebeuren en dat is toch dicht in de buurt

jan jansen 11 juli 2020 om 16:10

Ondanks dat het een groot coureur is zit er een luchtje aan een paar van zijn overwinningen. De Vuelta ’17 en de Giro ’18 heeft hij kado gekregen van de uci. Het zou voor de sport slecht zijn mocht er nog een overwinning GR bijkomen.

Dirty Derrick 11 juli 2020 om 17:31

En waarom zit er daar een luchtje aan?

jan jansen 11 juli 2020 om 18:27

Een puf-luchtje.
Oftewel, froompie mocht gewoon zijn overwinning van de vuelta houden en door blijven koersen terwijl zijn collegae in een dergelijke situatie uit de koers wordt gehaald.

Maglia Rosa 12 juli 2020 om 07:46

Dat Froome daarvoor niet werd geschorst en mocht blijven fietsen was volledig terecht. Dat anderen onterecht langs de kant worden gehouden is niet de schuld van Froome.

Martino87 11 juli 2020 om 17:36

“Greg is een van de beste klassieke renners ooit”

:D

Domestique 11 juli 2020 om 18:43

… hoopt hij, want anders heeft hij er veel te veel voor betaald?

Etio 11 juli 2020 om 19:40

Een Tourzege zit er misschien dit jaar of heel misschien volgend jaar nog in, maar daarna zie ik het sowieso niet meer gebeuren. Als hij merkt dat hij de Tour niet meer kan winnen, kan hij altijd nog proberen om de Giro in 2022 te winnen: misschien is dat nog wel mogelijk. Daarnaast is de Vuelta een race waar hij van houdt, dus misschien kan hij die ook nog een keer winnen. Mocht dat ook niet meer lukken, kan hij zich ook nog richten op races zoals de Tirreno-Adriatico en de Ronde van Zwitserland: deze races heeft hij allebei nog nooit gewonnen, maar misschien wel mooi om op je palmares te hebben staan (weliswaar een stuk minder mooi dan een grote ronde).

Lance4eva 11 juli 2020 om 20:31

Ik zie Froome Parijs-Roubaix nog wel winnen hoor.

Titaantje 11 juli 2020 om 23:03

Van Avermaet, die slechts 1 monument won, 1 van de beste klassiekerrenners ooit noemen…. ja hij is constant, en hij is goed, maar nee hij is niet eens de beste van zijn generatie (Gilbert, Sagan, wellicht zelfs Kristoff of Degenkolb hebben eigenlijk mooiere zeges alhoewel die laatste twee niet zoveel ereplaatsen hebben)

Martino87 12 juli 2020 om 11:18

Plus Terpstra, en daarbij kijk je ook nog eens alleen naar kasseiklassiekers en MSR. Over alle monumenten gekeken doen ook Alaphilippe, Valverde, Martin en Nibali het beter.

bellies100 12 juli 2020 om 09:01

Foute uitspraak! Het record staat op 7 OVERWINNINGEN!!! Het is leuk dat de wielerwereld net doet of 7 keer de tour niet gereden is maar de realiteit is anders. Anders gaan een hoop zogenaamde wielerhelden (inclusief meneer Merckx) wat overwinningen in moeten leveren!!!

Marik 12 juli 2020 om 09:23

Ik neig ernaar het hier mee eens te zijn

Pietspeed 12 juli 2020 om 10:41

Slim statement van deze businessman.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair