IOC roept sportbonden op om Russische en Wit-Russische atleten te weren

maandag 28 februari 2022 om 15:54
IOC roept sportbonden op om Russische en Wit-Russische atleten te weren

Komt Vlasov de komende periode nog in actie? -foto: Cor Vos

Het Internationaal Olympisch Comité heeft sportbonden over de hele wereld opgeroepen om Russische en Wit-Russische sporters en officials uit te sluiten van wedstrijden. Volgens de hoogste bazen bij het IOC kunnen Russische en Wit-Russische sporters, na de oorlogsverklaring van Rusland aan Oekraïne, niet meer deelnemen aan internationale sportwedstrijden.

Meerdere sportbonden hebben al strenge maatregelen genomen, als reactie op de inval van Rusland in Oekraïne. Zo heeft de UEFA besloten om de komende Champions League-finale te verplaatsen van het Russische Sint-Petersburg naar Parijs, heeft voetbalclub Schalke 04 een einde gemaakt aan de sponsorovereenkomst met gasbedrijf Gazprom en verschillende landen (waaronder Polen) weigeren om toernooien te spelen in of tegen Rusland.

Het IOC wil echter nog een stap verder gaan en adviseert nu alle sportbonden, ook de UCI, om Russische en Wit-Russische atleten te weren uit internationale competities. “De olympische beweging heeft tot doel om vrede te bewerkstelligen via sport en de wereld te verenigen in een vredevolle competitie”, laat men weten in een statement. “Terwijl atleten uit Rusland en Wit-Rusland wel nog zouden kunnen meedoen aan sportevenementen, kunnen Oekraïense atleten dat niet door de aanval op hun land.”

“Voor een dergelijk dilemma bestaat geen oplossing, dus zijn we met een zwaar hart tot dit besluit gekomen. Het IOC is solidair met de Oekraïners. Ze zijn in onze harten en gedachten. We zullen ons sterk maken in onze taak voor humanitaire assistentie, waarvoor een fonds is geopend.”

Gevolgen voor toppers als Vlasov en Sivakov? 
Het IOC vraagt sportbonden dus om sporters uit Rusland en Wit-Rusland uit te sluiten van deelname aan internationale competities. Als dit op korte termijn niet mogelijk is, moeten ze deelnemen onder neutrale vlag. “Geen nationale symbolen, kleuren, vlaggen of volksliederen. Ook wordt dringend geadviseerd om geen sportevenementen in Rusland of Wit-Rusland te organiseren.” Verder zal de Olympische Orde, de hoogste onderscheiding binnen het IOC, worden afgenomen van mensen binnen de Russische federatie.

De adviezen van het IOC kunnen dus grote gevolgen hebben voor Russische en Wit-Russische wielrenners zoals Aleksandr Vlasov, Pavel Sivakov (die zich heeft uitgesproken tegen de Russische inval in Oekraïne), Alexandr Riabushenko en Ilnur Zakarin, maar ook voor wielerploeg Gazprom-RusVelo. Als de UCI besluit om het advies van het IOC over te nemen, komen deze renners voorlopig niet meer in actie.

Dit artikel delen:

119 Reacties

martini151 28 februari 2022 om 16:03

Ik snap werkelijk niet wat de sporters hiermee te maken hebben. Ja, ik begrijp het wanneer sportbonden die door de overheid worden betaald worden geboycot. Maar individuele sporters aanpakken? Alsof Medvedev en Vlasov zelf bommen op Oekraïne gooeien.

Wat een onzin

Turtlehead 28 februari 2022 om 16:05

Ze zijn uithangbord van een fout regime, ze verdienen geld aan/profiteren door steun aan de sport door een fout regime….

Meteen doorvoeren. Desnoods lijden er maar een paar goeien onder de kwaden.

Renaissance 28 februari 2022 om 16:27

Exact, ongelooflijke onzin die enkel escaleert. Het lijkt wel alsof we ruzie met Rusland willen. Je kan toch juist zulke jongens beschermen om te tonen richting het Russische volk dat het niet om hun draait maar om de oligarchen die de Oekraine zijn binnengevallen?

xistnc 28 februari 2022 om 16:57

Check anders even het filmpje dat het Russische leger maakte van die 15-jarige kunstrijdster.

Petje 28 februari 2022 om 17:11

Alles wat Russisch is moet het voelen, zo krijgt de Putinstaat steeds meer tegenstand van binnenuit. Ook al is het wielrennen, alles wat Wit Russisch of Russisch is moet verbannen worden. In letterlijk alles!

Renaissance 28 februari 2022 om 17:29

Wat een kortzichtigheid. Daarmee creëer je enkel woede richting het westen, niet richting Poetin.

Jean Dumas 28 februari 2022 om 17:29

Vele Russische wielrenners in de WorldTour wonen hier, en spreken hun wielertalen. Ontzettend zonde dat zij hier onder moeten lijden. Laat ze koersen.

ghostwriter 28 februari 2022 om 18:52

Een voetbalclub als Spartak straffen begrijp ik (gezien de eigenaar van de club) maar individuele sporters straffen is niets minder dan kinderachtig. Waarom mogen sporters uit Israel, Saudi, etc. wel gewoon mee blijven doen dan? Waarom is er een Israel wielerploeg die mee mag doen en propaganda maakt voor Israel? Waarom zijn de levens van mensen uit Ukraine meer waard dan uit Yemen en Palestina?

vanSpringel 28 februari 2022 om 19:22

@martini151, helemaal gelijk ! wat een ongeloofelijke fout van notabene het IOC. sport en politiek werd altijd gescheiden, zo werd gepopageerd. Nu weten we hoe het werkt.

SoloSlim 1 maart 2022 om 09:08

Doen!
Poetin is altijd trots geweest op zijn sporters en zijn cultuur.. Dit afnemen, is een van de vele maatregelen die hij effectief ook voelt. Hij moet weerstand krijgen van de mensen uit Rusland, uit zijn omgeving, en pas dan gaat hij misschien bijdraaien.
En niets weerhoudt de renners om hun afkeer te tonen en van nationalitiet te veranderen.

Wielerfanaat67 28 februari 2022 om 16:05

Waar bemoeit een IOC zich mee? Zij gaan over de olympische sporten. Dat is A en B zij roepen nu op tot discriminatie, zeer walgelijk te noemen.
Discriminatie op de volgende gronden is wettelijk niet toegestaan. De wetgeving over gelijke behandeling beschermt de volgende persoonskenmerken:

godsdienst
levensovertuiging
politieke gezindheid
ras
geslacht
nationaliteit
seksuele gerichtheid
burgerlijke staat
handicap of chronische ziekte
leeftijd

Merlinappa 28 februari 2022 om 16:13

Het IOC bemoeit zich met topsport, iets waar ze zich altijd mee bemoeien. En het staat ze vrij om deze oproep te doen. En uitgesloten worden van een wedstrijd is geen discriminatie. Verre van.

joowii 28 februari 2022 om 16:43

@merlinappa
Uitsluiting van sportwedstrijden kan absoluut een vorm van discriminatie zijn. De vraag in hoeverre dat in deze situatie zo is kun je absoluut betwisten.

Dat gezegd hebbende vind ik het wat ver gaan om Russische sporters (en breder Russen) helemaal uit te sluiten. Dat dient het doel (verenigen in competitie) voor geen meter lijkt me. Volksliederen en vlaggen weren is een mooi statement.

Renaissance 28 februari 2022 om 16:49

IOC gore bloedhonden. Hoe kan je zelf je grootste evenement in China houden en tegelijkertijd Rusland afkeuren, nee nog verder, Russen die er niks mee te maken hebben willen weren. Dit is reden genoeg om dat hele IOC te vervangen

Petje 28 februari 2022 om 17:27

Alle Russen en Wit Russen moeten verbannen worden in letterlijk alles. Muziek, sport, cultuur, politiek, etc etc etc etc. ALLES!!!!!

Romerike 28 februari 2022 om 17:48

IOC bemoeit zich er mee doordat Putin wereldwijde afspraken met het IOC en olympische landen heeft geschonden. Namelijk; geen geweld tijdens de olympische periode. En die periode is, met de aankomende paralympics, nog niet voorbij.

Gunther Leonhardt 28 februari 2022 om 16:06

Natuurlijk, want die individuele sporters hebben geen oorlogsmisdaden gepleegd.
Wat een flauwekul.

Gaan we Saudi-Arabië toelaten in Qatar in de herfst? Bij mijn weten zijn die al zeven jaar Yemenieten aan het afslachten, zelfs met chemische wapens.

Renaissance 28 februari 2022 om 16:42

Of de Guanxi tour terwijl China genocide pleegt op Tibetanen en Oeigoeren

Turtlehead 28 februari 2022 om 18:03

Wat mij betreft goede suggesties. Ook sponsoren van oliemaatschappijen en andere klimaat-boeven mogen van mij geweerd.
Op naar een vrije, klimaatneutrale en positieve wereld, met de (wielersport) als voorloper!

PS Overigens schijn je in Saudi-Arabië wel mooi op vakantie te kunnen :)

Petje 1 maart 2022 om 07:34

Alles wat Wit Russisch is en Russisch moeten we verbannen, het volk daar moet massaal in opstand komen en dat kan alleen om letterlijk alles te verbannen. Alles uitsluiten letterlijk alles en overal!

Murcia 28 februari 2022 om 16:09

Prima besluit wat desondanks pijn zal doen bij Bach en consorten aangezien ze dol waren op de miljoenen van Poetin en alle extraatjes voor de officials van het uitvoerend comité. De Russische escortdames in Sotsji waren enorm in trek. De druk van regeringsleiders en westers bedrijfsleven is ze nu uiteindelijk teveel geworden. Dat individuele Russische sporters ervan de dupe worden is onmiskenbaar maar niet te voorkomen. De grens is bereikt met het pappen en nathouden van de dictator en zijn regime.

Franco Ballerini 28 februari 2022 om 17:37

Waren dat dezelfde escortdames die over de toenmalige zakenman Trump heen hebben gepist, waar de KGB beelden van heeft gemaakt en daar de latere president van de US of A mee hebben gechanteerd? Hun gewicht in goud waard, deze dames!

wielrenner 28 februari 2022 om 17:58

Lui zoals jij vind ik eng! Vooral die morele verhevenheid.

Murcia 28 februari 2022 om 18:53

@wielrenner
Als dit aan mij gericht was dan kan ik niets anders doen dan jouw mening over mij voor kennisgeving aan te nemen. Vanuit mijn flat en dus op hoogte maar niet uit de hoogte een goedenavond gewenst!

Medicijnman 28 februari 2022 om 20:55

Gelukkig heeft onze koning Alexander alleen maar een biertje gedronken met Poetin toen in Sotsji en is hem een golden shower bespaard gebleven. Mogen we hopen.

Merlinappa 28 februari 2022 om 16:11

Ik vind dit een lastige situatie. Ik snap dat je op dit moment sporters die uitkomen voor Rusland ipv voor een merkenteam uitsluit. Maar Er zijn ook Russische sporters die zich tegen Putin uitspreken, wat doe je daarmee? Wellicht staan die zelfs wel achter deze maatregel, kan ook.

Feit is dat je met sancties altijd mensen raakt die er niet bij betrokken zijn, en dat is indirect ook de kracht ervan. De roebel stort in door de huidige sancties. Kut voor de onschuldige bevolking, maar daar raak je ook Putin mee die zijn bevolking niet kan laten creperen (hoop ik).

Hoewel ik het jammer vind voor Russische sporters die niet achter Putin staan snap ik als deze maatregel hard gaat worden gemaakt. En nee, sport en politiek kan niet gescheiden worden gezien. Helemaal niet als het over oorlog gaat.

Romāns Vainšteins 28 februari 2022 om 16:17

Het is een loeigevaarlijke oproep want in principe beticht je de sporters in kwestie er van Putin's raid te steunen terwijl dat 99 vd 100 keer flagrante onzin is. Bizar ook gezien dat de algemene consensus wel degelijk is dat de Rus an sich, van doodgewoon tot zeer bijzonder aan toe, niet rechtstreeks aan het regime valt te verbinden.

Kortom een 'oproep' die meer problemen brengt dan oplost. Je hebt tig x meer aan zicht tegen deze situatie uitsprekende Russen dan het simpelweg weren cvan sporters op basis van hun paspoort.

Murcia 28 februari 2022 om 16:28

Dat er geen enkele Rus aan het regime is te verbinden is een onzin opmerking. Bij alle oligarchen bv is er een directe link naar het Kremlin. Regimes opereren niet in een vacuüm. Je beticht de individuele sporters nergens van maar geeft als IOC aan dat de acties van je regering ook consequenties hebben voor de inwoners van het land en dat is een ongemakkelijke waarheid zeker, maar nergens een beschuldiging naar de individuele sporters toe.

reusjen 28 februari 2022 om 16:52

Waar haal je die cijfers vandaan? Je brengt het als vaststaande feiten, maar volgens mij trek je ze zo uit je achterste.

thorsen 28 februari 2022 om 16:23

Ik vind het ook nog wel een verschil of een atleet de kleuren van Rusland vertegenwoordigt (bv. een schaatser/paralympische atleet), of een (merken)team (bv. een wielrenner/voetballer). In het geval van de teams lijkt me een neutrale vlag nog goed te doen omdat de Russische bonden in principe niks te maken hebben met het regelen van de kalender van de profs, dit doen de teams allemaal zelf. De nationaliteit van de renner speelt geen enkele rol in het beoefenen van de sport. Waar bv. bij het schaatsen deze uitkomen voor de Russische bond, en de Russische bond de inschrijving doet, en dat ze vast zitten aan deelnemers quota’s, etc. etc.

Lijkt me dan helemaal mooi als het Oekraïnse volkslied wordt gespeeld mocht er dan toch een Rus winnen. ;)

GinneR 28 februari 2022 om 16:26

Alsof sporters kunnen kiezen welk land er in hun paspoort staat als geboorteplaats? Dat ze hun land niet meer mogen vertegenwoordigen in sportwedstrijden is nogal wiedes… maar waarom mogen ze hun droom niet meer naleven op grond van het land waar ze zijn geboren? Genoeg voorbeelden van sporters die deze dagen hun afschuw hebben uitgesproken over de daden van de regering in Moskou. Maak dan onderscheid tussen pro- en contra….

Renaissance 28 februari 2022 om 16:28

Want nu willen we sporters met een bepaalde politieke opvatting weren? Typisch het intolerante liberalisme wat enkel zichzelf kan tolereren.

GinneR 28 februari 2022 om 16:33

@rennaissance: ik wilde alleen maar aangeven dat sporters die hier achter de kant van Ukraine (die wel mogen deelnemen, dus politieke onderscheid maakt de bond zelf) staan, nu de dupe zijn van hun ongekozen geboorteland. Als je dan dus onderscheid maakt, doe dat dan op grond van afkeer van oorlog.

Turtlehead 28 februari 2022 om 18:05

Waar je je licentie aanvraagt (want dat zal wel zijn waar de UCI naar kijkt; op nationaliteit selecteren is veel lastiger) bepaal je natuurlijk wél zelf.

Knakker 28 februari 2022 om 18:54

Dat is wel eng. Dan vraag je die sporters zich uit te spreken over de oorlog, ik kan me goed voorstellen dat sommigen dat nu riskant vinden. En wat dan als je niks zegt? Mag je dan wel of niet mee doen? Net iets voor Putin om dan deelname meteen maar gelijk te stellen aan landverraad.

Mystery Rider 1 maart 2022 om 04:57

Voor iemand als Sivakov die in Italie geboren is en opgegroeid is in Frankrijk en zich af en toe meer Fransman voelt dan Rus – is zo een beslissing echt zuur, zijn paspoort zegt Russisch, wordt dan dan de basis om hem te weren uit elke wedstrijd?

Romāns Vainšteins 1 maart 2022 om 07:24

Het zal eerder de basis worden om zijn paspoort in te leveren en de Franse er bij te pakken voortaan. Kan ie gewoon blijven fietsen. Maar waar de wielrenners niet erg boeiend zijn eigenlijk zal het vergrootglas, na al eerder Djokovic met Corona, nu scherp afgesteld worden op Medvedev. Als ‘s werelds nr 1, Rus, en een duidelijk standpunt tegen de oorlog op zak is dat de bliksemafleider. Ook het topic voor alle, alle, bedrijven om alle, alle Russen binnen hun bedrijf zonder de Sivakov luxe op straat te flikkeren ligt hiermee op tafel. Een zinnig mens ziet al snel in dat dat buitenproportioneel en sterker nog koren op de molen van Putin is.

Massimo Bataille 28 februari 2022 om 16:31

Is inderdaad belachelijk als bepaalde sporters niets met rusland te maken hebben.

Een Vlasov of Sivakov (die volgens mij zelf niet in Rusland wonen) rijdend voor buitenlands teams, hebben niets te maken met de russische sportfederatie.
Zo zullen er nog vele atleten zijn ( zoals bv voetballers).
Die zouden gestraft worden vanwege het feit dat ze ergens op de verkeerde locatie zijn geboren, en dat neigt toch naar sterke discriminatie.

Dat de russische sportfederaties niet meer mogen meedoen aan internationale wedstrijden vind ik dan maar logisch.
Dus laat Vlasov maar koersen, maar zonder EK of WK

lo squalo dello Stretto 28 februari 2022 om 16:37

Wat een schande. Individuele renners/atleten treffen geen enkele blaam. Hen straffen puur omwille van hun nationaliteit? Dan kunnen we heel wat sporters gaan bannen omdat ze geboren zijn in een “fout” land.

wielrenner 28 februari 2022 om 17:56

Prima gezegd, ik sluit me bij je aan!!! Die vieze morele verhevenheid van de IOC ten spijt. Net zo goed als die waanzin van het nog steeds gebruik maken van de coronatesten in wedstrijden.
Afgelopen zaterdagavond gezond en wel om 7.00 uur via een antigeentest positief getest. Drie kwartier later in een andere gemeente nog een keer getest en NEGATIEF.
Zondag mooi in België mijn wedstrijden gelopen!

Verweggistan 28 februari 2022 om 16:40

Geen wedstrijden meer in Rusland/WitRusland snap ik. Dat zou je eigenlijk al jaren niet meer moeten doen. Want het is niet dat Poetin en Lukashenka hiervoor nu zo lief waren, maar goed. Ik snap ook dat het met vertegenwoordigende teams, gefinancieerd door die regimes lastig is. Team Gazprom zou je daarom kunnen weigeren. Ik kan mij voorstellen dat je nu niet tegen die teams wil spelen.
Maar individuele sporters zoals tennissers of individuen bij een voetbalteam of wielerploeg moeten toch gewoon door kunnen gaan?
(En Sivakov heeft volgens mij ook nog wel ergens een Frans paspoort liggen)

Brabander 28 februari 2022 om 16:48

Hier sluit ik me bij aan

Brabander 28 februari 2022 om 16:47

Tsja. Ik kan dit maar moeilijk omarmen hoor. Mag Vlasov bijvoorbeeld nu niet meer starten ofzo? Of hoe moeten we dat zien? Dit gaat mijns inziens allemaal wel heel erg ver

reusjen 28 februari 2022 om 16:58

Het IOC gaat hier niet over dus voor alsnog is er niets aan de hand voor Vlasov. Ik ben zelf ook van mening dat het hebben van de Russische nationaliteit niet genoeg is voor uitsluiting. Maar alle sponsors die een link hebben met de regering en alle nationale ploegen mogen van mij per direct geweigerd worden. En dan niet deelnemen onder neutrale vlag. Je ziet bij de OS dat ze gewoon als Rus/Rusland aangeduid worden door sporters en commentatoren. Dat hun jas een andere kleur heeft, maakt niet het verschil.

Murcia 28 februari 2022 om 17:02

Eens, dat optreden onder neutrale vlag is één van de meest walgelijke compromissen die het IOC ooit heeft genomen. Niemand nam dat serieus en als beloning gingen de Russen ook nog vrolijk door met hun dopingcapriolen. Na deze inval rest slechts een verbanning van de Internationale sportpodia. Geen EK’s, WK’s of OS.

KimJungPoels 28 februari 2022 om 16:54

Lijkt me echt de verkeerde manier om je doel te bereiken. Wat er in Oekraine gebeurd is weerzinwekkend, en eigenlijk met geen pen te beschrijven. Die mensen wordt daar zoveel onrecht aan gedaan.

Echter lijkt het me niet de manier om zoveel onrecht met onrecht op een vele kleinere schaal te gaan beantwoorden. Deze sporters kunnen niet op basis van hun nationaliteit gediscrimineerd worden terwijl ze misschien wel tegen het regime van Poetin zijn.

De beste manier blijft gewoon om zoveel mogelijk de dialoog aan te geven en juist te proberen te laten zien dat tolerantie de manier is om goed met elkaar om te gaan. Er nog meer een wij/zij verhaal van maken als het al decennia is gaat daar echt niet bij helpen.

Verder vind ik het overigens wel meer dan terecht dat landenteams van Rusland, of teams die rechtstreeks een verband hebben met de Russische overheid voor een hele poos in de verdomhoek zitten.

reusjen 28 februari 2022 om 16:59

Met wie wil je die dialoog voeren?

KimJungPoels 28 februari 2022 om 17:00

Op termijn lijkt het me het best met Russen die een gematigdere houding hebben en meer in lijn beginnen te denken met veel Westerse waarden. Dat soort Russen nu allemaal uitsluiten zal ze eerder verder vervreemden van ons dan dat er toenadering mogelijk is.

Murcia 28 februari 2022 om 17:06

Er is geen dialoog mogelijk met Poetin, die al eerder ontdekte dat het overleg een zwakte was van het Westen en de inschatting maakte dat hij altijd weg kon komen met het schenden van afspraken. Het is nu de eerste keer dat er daadwerkelijk een orkaan van verzet is gekomen en de tijd van onderhandelen pas begint bij een terugtrekken uit een soeverein land.

KimJungPoels 28 februari 2022 om 17:11

Voor de duidelijkheid, ik heb het niet over een dialoog met Poetin en consorten. Dat is een gepaseerd station. Ik heb het over een toekomstige dialoog met Russen, waarbij we wellicht begrip kunnen krijgen voor elkaars leefwijze en visie. De situatie tussen het 'Oosten' en het 'Westen' is al decennia lang aan de gang. En die verdwijnt niet als Russen gewoon kei hard gediscrimineerd gaan worden door ze maar meteen overal van uit te sluiten. Dan zitten we over een aantal decennia nog steeds in een situatie van haat, onbegrip en weet ik veel wat nog meer jegens elkaar.

reusjen 28 februari 2022 om 17:56

Ah, daar kan ik me wel in vinden ja. Het lijkt me zinvol om te proberen om de burger bevolking inzicht te geven in wat er nou echt aan de hand is. De vraag is echter hoe je dit voor elkaar gaat krijgen omdat het propaganda apparaat in Rusland niet stil staat. Je hoort van westerse mensen die vrienden in Rusland hebben dat die mensen gewoon niet weten wat ze moeten geloven. Poetin en zijn vrienden proberen ervoor te zorgen dat burgers geen toegang hebben tot vrije media en slagen daar vrij goed in.

dit is mijn voorwiel 28 februari 2022 om 20:16

Ik denk dat het zeker zin heeft om over een kam te scheren. Een extra incentive voor de westers georrienteerde russen om zich verder af te keren van de niet westers georrienteerden. Alleen een intern conflict kan de macht van putin breken. Net als in de sovjet tijd.

KimJungPoels 28 februari 2022 om 20:25

Als je de deur zelf helemaal sluit creër je dus echt geen extra incentive om je te gaan voegen bij de groep die je zojuist kei hard heeft afgewezen. Je duwt die mensen eerder terug naar de groep waar ze van weg willen doordat ze geen alternatief hebben.

Maar goed die fout is in de historie pas 13419x gemaakt, dus laten we er 13420 van maken.

dit is mijn voorwiel 28 februari 2022 om 20:33

De wereld verandert, KJP. Gezien je naam zul je verstand hebben dan doctrines en hoe deze te benaderen. Een dialoog lijkt me echter spreken voor eigen parochie. Dat versterkt de bubbels. Juist door de pijn te verdelen over de gehele bevolking krijg je het gevoel van onrecht. Het is daarbij te hopen dat gezond verstand het wint en de boel van binnenuit wordt opgeblazen. Het hele regime is opgebouwd uit wederzijdse afhankelijkheid en controle. Dus de pijn moet groter zijn dan de angst voor de mannen links rechts en met name boven. Een revolutie is waarop ik hoop.

Wheely 28 februari 2022 om 16:57

Dat je sporters die in landenteams opereren zoals op de OS of het WK weert snap ik nog maar dit gaat natuurlijk nergens over. Een ploeg als Rusvelo weren is ook wat anders, de sporters kunnen daar ook beslissen niet meer voor die ploeg uit te willen komen maar zoals gezegd een Vlasov of een Sivakov zou dit niet moeten raken.

dit is mijn voorwiel 28 februari 2022 om 20:19

Je moet ergens een lijn in trekken. Een heel harde, onverbiddelijke lijn. Om heel heel duidelijk te maken dat rusland (dat is een groep mensen die bewust met elkaar optrekken) zelf ook een ontzettend harde lijn is overgestoken!

Tpinotfan 28 februari 2022 om 16:58

Ik vind dit toch wel weer een rare ontwikkeling. Vooral van het IOC dat er een sport van maakt misdaden tegen de menselijkheid te negeren.

Panache 28 februari 2022 om 17:08

Helpt het uitvoeren van deze voorgestelde maatregel om de onvrede in Rusland mede aan te wakkeren? Ja. Is het een fair besluit voor de individuele atleten? Nee.

Wheely 28 februari 2022 om 17:17

Ik denk helaas niet dat het weren van Vlasov uit Parijs-Nice er toe zal leiden dat een boze menigte het Kremlin bestormt en Poetin een kopje kleiner maakt.

Man met de hamer 28 februari 2022 om 18:08

Wellicht kan Vlasov zelf de moeite nemen om op te roepen tot een revolutie? Misschien een ideetje voor topsporters uit Rusland om een andere nationaliteit aan te gaan vragen? Mogelijkheden zat, prima boycot.

Panache 28 februari 2022 om 19:24

Dat is natuurlijk zo Wheely. In mijn optiek is één maatregel vaak zinloos, terwijl de opeenstapeling (vergroten van de pijntjes, weghalen van het plezier) een totaalpakket geeft waar bijna iedereen moeite mee heeft (dat hebben we zelf ervaren in coronatijd toen wielrennen maandenlang niet mocht).

dit is mijn voorwiel 28 februari 2022 om 20:20

Je kunt een regel die voor iedereen niet terugbrengen tot de gevolgen voor een individu. Het is juist het grote plaatje dat wordt ingekleurd. Dat de lijntjes soms worden overschrijdt, is een jammerlijk gevolg.

Petje 28 februari 2022 om 17:08

Alles wat Russisch of Wit Russisch is moet verbannen worden, zo voelen ze het allemaal direct en indirect, geen cent naar Rusland of Wit Rusland, overal uitsluiten en verbannen. Letterlijk in alles!

Laatste man 28 februari 2022 om 19:30

Het is hier de Telegraaf niet.

martini151 28 februari 2022 om 17:09

Ik denk zelfs dat dit een dubbel verkeerd signaal is. De sporters die nu toch tegen het regime Poetin zijn sancties opleggen. Er zullen vast mensen zijn die dan gaan denken, misschien heeft die Poetin wel gelijk over het Westen die ons uit wil sluiten.

Franco Ballerini 28 februari 2022 om 17:29

Aperte onzin. Er zijn genoeg reikende handen van het Westen naar Rusland geweest. Met name vanuit Duitsland en Frankrijk. En van Trump natuurlijk. Vanuit Nederland gezien de oorlogsmisdaad met de MH17 zeer begrijpelijk minder…

VerstandOpNul 28 februari 2022 om 17:11

Ik vind dit een zeer twijfelachtige oproep. Je wil toch juist niet de ‘gewone’ Rus die niks met deze oorlog te maken heeft treffen? Dat geldt wat mij betreft net zo hard voor sporters.

Koers 28 februari 2022 om 17:12

Er zijn nogal wat smaken die je kunt uitsluiten in de sporten:
-Nationale ploegen/eenlingen
-Ploegen met standplaats Rusland maar met ook met buitenlandse spelers
-Russische spelers bij ploegen die niet uit Rusland komen
-Ploegen met Russische sponsoren
-Dubbele nationaliteit (een ras-Oekraïner met ook een Russisch paspoort lijkt mij goed mogelijk)

Hoewel ik eerst wel tegen volledige uitsluiting was, kom ik daar, met enige twijfeling, toch wat op terug. Ik vind dat individuelen die de oorlog afkeuren (zonder daarbij Oekraïne de schuld te geven) misschien toch wel mee moeten kunnen doen. Ik las iets over een Russische tennister die haar prijzengeld aan het Oekraïense leger zou doneren: dát zijn de zaken die het moraal in Rusland naar beneden halen. Dan wel zonder volkslied natuurlijk. Nationale ploegen/ploegen met de standplaats daar lekker weigeren, sneu, maar ook dat hoort bij de oorlog.

Als je iedereen weigert heeft een individueel ook minder motivatie om zich uit te spreken. De nieuwe nr1 bij de mannen in het tennis zal natuurlijk wel grandslams willen spelen, waar een halve finale plek je vaak al meer dan een half miljoen oplevert. Die gaan we vast wel horen.

Franco Ballerini 28 februari 2022 om 17:40

Mee eens dat de Russische sporters die de oorlog openlijk veroordelen van een boycot moeten worden uitgesloten. Zet ze maar voor het blok!

Laatste man 28 februari 2022 om 19:42

Wel makkelijk gezegd vanaf hier. Ze hebben ook familie, die de consequenties dan mag dragen.

Het is aan de wereldleiders en bobo’s om eens daden te tonen. Ga allemaal naar Oekraïne, steun Zelensky in het echt op de pleinen.

Limal 28 februari 2022 om 17:59

In plaats van individuele (Wit-)Russische atleten te viseren, zeker diegene in buitenlandse loondienst, kan je volgens mij de pijlen beter uitsluitend richten op nationale selecties en ploegen die gefinancierd worden door staatsbedrijven en de ‘inner circle’ van Putin. Verder kan je ook de volksliederen bannen – wanneer een (Wit-)Rus wint en het volkslied zou gespeeld worden zet je gewoon ‘Imagine’ van John Lennon op.

Buitenlandse stadions en tenues met sponsoring van bvb. Gazprom erop zouden voor onbepaalde tijd ‘neutraal’ gemaakt kunnen worden.

Als ik vandaag Russische atleet was die boos en ontredderd was door de oorlogsmisdaden van Putin op een land waar ik waarschijnlijk vrienden/familie heb, dan zou ik me na deze oproep van het IOC al helemáál miserabel en in de steek gelaten voelen. En zoals Wheely opmerkte, het Russische volk gaat geen staatsgreep (kunnen/durven) plegen omdat ze Vlasov niet meer aan het werk kunnen zien… Tenzij het IOC weet dat de hoogste legerchef een enorme sportfanaat is en wél de macht en de middelen heeft om Putin af te zetten, is deze oproep vooral voor de bühne.

reusjen 28 februari 2022 om 18:13

Het is vooral het totaal plaatje. Sport is 1 klein facet in het creëren van interne onvrede in Rusland. De andere sancties werken hier ook aan mee. Als de burgers het allemaal op een gegeven moment niet meer pikken kan dat een doorbraak betekenen. Overigens ben ik geen voorstander van het schorsen op basis van het paspoort, maar zie daarvoor mijn andere posts.

platteprijs 28 februari 2022 om 18:07

Ik denk dat voor individuele sporters deelname onder neutrale vlag een redelijk alternatief is. Enkel sporters zoals de schaker Kajarkin die de dictatuur openlijk steunen, moet je schorsen. En verder geen landenploegen of teams uit beide landen.

De houding van het IOC vind ik opvallend, vooral na hun openlijke knieval voor de Chinezen.

Limal 28 februari 2022 om 18:08

Wat is trouwens de volgende stap: alle Russen die in het buitenland werken ontslaan en stante pede terugsturen naar hun land van herkomst? Indien ja, dan enkel Russische expats van de 1e generatie of ook 2e, 3e…?

Als samenleving moeten we vooral zorgen dat we niet vervallen tot de karikatuur die Putin van ons maakt in zijn Animal Farm-achtige propaganda. Met elke bijkomende centimeter die we die richting uitgaan stijgt de kans op een volgende wereldoorlog. En die kans is nu al veel te groot.

Man met de hamer 28 februari 2022 om 18:10

Ik kom hier voor het wielrennen, maar de muffe bruine geur die in deze bubbel hangt valt me toch elke keer vies tegen. Maar weer eens een blokje om.

Franco Ballerini 28 februari 2022 om 18:23

Geniet van de frisse lucht. Maar draai je tijdens je wandelingetje niet onmiddellijk om als je weer eens een losse flodder afvuurt.

Covadonga 28 februari 2022 om 18:40

Alles wat de parasiet Putin het leven zuur maakt, heeft zin.
Ik vind het moeilijk te duiden of dat met dit het geval is.
Zo ja, prima actie dan.

  • 1
  • 2

Headlines

Materiaalzone

Populair