INEOS Grenadiers met Hayter, Pidcock en Thomas in Algarve

dinsdag 15 februari 2022 om 15:22
INEOS Grenadiers met Hayter, Pidcock en Thomas in Algarve

Na een succesvol WK veld keert Pidcock in de Algarve terug op de weg - foto: Cor Vos

INEOS Grenadiers heeft de zeven namen bekendgemaakt die morgen aan de start verschijnen van de Volta ao Algarve. Onder meer Ethan Hayter, vorig jaar tweede in het eindklassement, en tweevoudig winnaar Geraint Thomas maken deel uit van de ploeg.

Voor Thomas, winnaar van de Volta ao Algarve van 2015 en 2016, wordt het zijn eerste wegkoers van het seizoen, net als voor Dylan van Baarle, de vice-wereldkampioen van het voorbije WK in Vlaanderen, en wereldkampioen veldrijden Tom Pidcock. Van Baarle staat voor de zesde keer aan het vertrek in de Algarve, Pidcock gaat op voor zijn eerste deelname.

Hayter won vorig jaar de etappe met aankomst bergop op de Fóia en greep daar de leiding in het klassement. In de tijdrit op de voorlaatste dag kwam hij ten val, maar wist hij toch nog negende te worden en zijn leiderstrui te verdedigen. Op de slotdag raakte hij het geel dan toch nog kwijt aan João Rodrigues van W52/FC Porto.

De Brit trapte het nieuwe seizoen al af in de Tour de La Provence, waar hij achter Filippo Ganna naar de tweede plaats reed in de proloog. Ook Jonathan Castroviejo, Daniel Felipe Martínez, al winnaar van het Colombiaans nationaal kampioenschap tijdrijden, en Ben Tulett waren dit seizoen al in het peloton te bewonderen.

Voorbeschouwing: Volta ao Algarve 2022

Selectie flag-gb INEOS Grenadiers voor flag-pt Volta ao Algarve (16-20 februari)
flag-nl Dylan van Baarle
flag-es Jonathan Castroviejo
flag-gb Ethan Hayter
flag-co Daniel Felipe Martínez
flag-gb Tom Pidcock
flag-gb Geraint Thomas
flag-gb Ben Tulett

Dit artikel delen:

15 Reacties

madeinstars 15 februari 2022 om 15:40

Een grote ronde-waardige selectie.

bimbodoro 15 februari 2022 om 15:45

De vraag stelt zich wel of het INEOS doel is die kleine ronde te winnen?

Melkzuur 15 februari 2022 om 15:55

Hun doel is om hier goed te trainen, en zeker niet te forceren. Ik moet eerlijk toegeven dat ik het zelf ook niet wist, maar blijkbaar wil enkel Evenepoel dergelijke rondjes winnen.

wimvl 15 februari 2022 om 16:03

Gelukkig is melkzuur op de hoogte van de doelstellingen van alle renners. En zo weten we dus dat Evenepoel de enige renner is die voor deze ronde ambities heeft.

Melkzuur 15 februari 2022 om 16:08

Sarcasme, wim, sarcasme. Ik geef nu al mee wat sommigen zullen posten indien Evenepoel zou winnen.

wimvl 15 februari 2022 om 17:05

@ melkzuur. Excuses. Verkeerd geïnterpreteerd van mij.

Murcia 15 februari 2022 om 15:47

Elke koers zonder de Slovenen en het trio MVDP, Julian en Wout moet eigenlijk door INEOS worden gedomineerd, ze hebben een overvloed aan ronderenners en punchers + tempobeulen en zelfs weer een sprinter. Van alle ballen op de Tour naar het spreiden van je winstkansen. De enig juiste strategie als van de vijf grootste renners in het huidige peloton geen enkele jouw shirtje draagt.

Alfons Haavers 15 februari 2022 om 16:00

Mjoa '5 grootste renners'… Mij lijkt dat concept vrij onderhevig aan verandering. 2022 zou er al heel anders kunnen uitzien in vergelijking met de afgelopen 2 seizoenen.

Misschien ontbolstert Pidcock dit jaar wel helemaal en hoort hij ineens bij de Big 3, 4, 5…? Of kent een topper van een paar jaar terug een heropleving? Of bestormt er een compleet nieuwe naam de top?

Van de zogenaamde top-5 hebben van Aert en MvdP vorig jaar bijvoorbeeld geen enkele topkoers gewonnen (grote rondes, WK, OS, monumenten).

Dat het 5 toppers zijn met veel intrinsieke klasse is een feit, en dat er weer een paar onder hen grote koersen gaan winnen is zeker. Maar ik geloof niet zo in van die stellige uitspraken, elk seizoen heeft zijn eigen verhaal.

Murcia 15 februari 2022 om 16:09

De ranglijsten liegen anders niet, strikt genomen ben ik wat te gul voor Matthieu want die stond mede door de OS en daarna door de val op diezelfde OS niet in de Top 5 en Bernal wel maar als objectieve graadmeter zijn de UCI punten wel doorslaggevend. Dat we niet weten hoe het dit jaar gaat klopt als een bus maar er is niet heel veel reden om aan te nemen dat met uitzondering van Matthieu en diens rugproblemen de anderen niet gaan leveren. Pidcock is een talent jazeker maar diens piek was afgelopen jaar nog erg kort en eigenlijk was een Vingegaard veel indrukwekkender.

adelaarvanantwerpen 15 februari 2022 om 16:33

@ murcia
Als er nu een ranking is die ik niet zou gebruiken als objectieve graadmeter is het wel de uci ranking. Een ranking die de Heiste Pijl > tour etappe, 4de plek giro/vuelta > Monument, Tour down under, GPquebec = elk monument, 4de plek in de cadel evans road race > tour etappe heeft voor mij weinig waarde. Die ranking criteria is heel slecht.

In mijn ogen was Vingegaard niet veel indrukwekkender dan Pidcock. Beide waren niet super consistent alleen was Vingegaard zijn focus totaal op de weg en ging Pidcock van eind april zich focussen op de MTB. Op de weg zat Pidcock in de heuvelkoersen al op het niveau van WVA en Vingegaard was wereldtop in het rondewerk bij momenten.

Franco Ballerini 15 februari 2022 om 16:44

Één van de dingen waar ik het meest naar uitkijk is de ontwikkeling van Vingegaard dit seizoen. Eendagsvlieg? Of ontwikkelt hij zich daadwerkelijk tot een potentiële GT winnaar? Interessant.

meqadon 15 februari 2022 om 16:07

Hier kan je mee naar de oorlog! Sterk ploegske!

hjjanssen1973 15 februari 2022 om 16:39

Pidcock is net zo eerzuchtig als REV, ben benieuwd!

bimbodoro 15 februari 2022 om 17:32

In een wereld- of olympisch kampioenschap en ééndagswedstrijden die hem liggen wel ja. Maar in een rittenkoers doet hij bij de profs nauwelijks mee voor het klassement -in de Vuelta deed hij nog niet eens alsof.

Limal 15 februari 2022 om 19:22

2020 uitgezonderd eindigde er sinds 2015 steeds (minstens) een Sky/Ineos renner op het eindpodium, en ook dit jaar starten ze met een sterrenensemble. Tel daarbij de interne strijd voor het kopmanschap (te beslissen obv de tijdrit?) en je kan er zeker van zijn dat de concurrentie niet moet rekenen op een gebrek aan motivatie.

Headlines

Materiaalzone