Ineos bevestigt: geen Tour voor Chris Froome, meerdere breuken

woensdag 12 juni 2019 om 19:20

foto: Cor Vos

Team Ineos heeft vanavond bevestigd dat Chris Froome meerdere zware blessures opliep bij zijn val tijdens de verkenning van de vierde etappe van het Critérium du Dauphiné. De viervoudige Tourwinnaar brak zijn rechterdijbeen, een elleboog en meerdere ribben.


Froome kwam ten val aan het einde van de verkenning van de 26,1 kilometer lange tijdrit rond Roanne. Ploegmaat Wout Poels was in de buurt toen het gebeurde en vertelde aan De Telegraaf dat hij heel erg geschrokken was van de valpartij. “Na die val had ik wel even zitten shaken, ik heb zelden iemand zo onderuit zien gaan. We gingen 65 kilometer per uur en dan ook nog eens op een tijdritfiets.”

In een persbericht meldt Ineos dat er een streep gaat door Froomes deelname aan de komende Tour. “Chris is overgebracht naar het ziekenhuis van Roanne, waar de eerste onderzoeken meerdere blessures bevestigden”, meldt ploegarts Richard Usher. “Met name een gebroken rechterdijbeen en rechterelleboog. Hij liep ook meerdere gebroken ribben op. Hij wordt nu ingevlogen naar het ziekenhuis van Saint Etienne voor verdere behandeling.”

‘Schokkend’
“Onze focus ligt nu primair bij het zeker stellen dat Chris de best mogelijke zorg krijg, zodat hij zo snel mogelijk kan gaan herstellen”, voegt ploegbaas Dave Brailsford daaraan toe. “Een van onze sterkste punten van onze ploeg is samenkomen op moeilijke momenten en we willen laten weten dat we alles in het werk stellen om Chris en zijn familie te ondersteunen. Hoewel we de risico’s van onze sport kennen, blijft het altijd schokkend als een renner valt en zich serieus bezeert.”

“Chris heeft ongelooflijk hard gewerkt om in een geweldige vorm te geraken en hij lag op schema voor de Tour, die hij nu helaas moet missen. Een van de dingen die Chris bijzonder maakt is zijn mentale kracht en veerkracht. We zullen hem volledig steunen bij zijn herstel, hem helpen weer op krachten te komen en hem bijstaan in het nastreven van toekomstige doelen en ambities”, aldus Brailsford.

Dit artikel delen:

35 Reacties

west 12 juni 2019 om 19:25

Seizoen voorbij?

kleomantre 12 juni 2019 om 21:39

Wereldkampioen in 2020?

the student 12 juni 2019 om 19:26

Ik wens een spoedig herstel voor meneer Froome. Ik denk dat ik de stuurpenstarende Chris toch ga missen deze tour. Hopelijk wordt hij weer de oude. Er zijn jammer genoeg toch veel voorbeelden van renners die niet meer helemaal top terugkeren na een dergelijke val.

Turtlehead 12 juni 2019 om 19:27

Zware blessures, heftig. Hopelijk volledig herstel, maar ik vermoed dat presteren dit seizoen niet meer gaat lukken.

stephano 12 juni 2019 om 19:32

oeh dat klinkt echt niet goed. Hopelijk zijn de breuken goed te genezen. Zo’n val gun je geen enkele wielrenner.

mus van de maasstad 12 juni 2019 om 19:32

Dijbeen, elleboog….

Ik zie gelijk arme Joseba Beloki weer kermend vd pijn liggen terwijl Lance als een ware veldrijder het wijland door rijd

Hopelijk komt Froome er wel weer boven op

Kosmonaut 12 juni 2019 om 21:10

De blessures komen akelig overeen inderdaad…. Maar kijkend naar een andere Spanjaard p, Valverde, is er nog genoeg hoop.

borg 12 juni 2019 om 21:51

Was toen einde carrière voor Beloki ook.

Mystery Rider 13 juni 2019 om 05:36

@kosmonaut – klopt ja, toen Valverde onderuit ging in TDF dacht ik echt dat het einde carrière zou zijn, maar is ondertussen mooie WK geworden, Hopelijk komt Froome nog terug met enkele sterke einde carrière doelstellingen.

Geit in mijn Kelderman 12 juni 2019 om 19:34

Die gaat geen Vuelta meer rijden.

guyremgabdel 12 juni 2019 om 19:36

Met een dijbeen en elleboog breuk moet alles normaal goed komen. Erger is het bij een bekkenbreuk of ruggewervelbreuk. Dan komt je lichaam scheef te staan en dat is nog heel moeilijk 100% te genezen.

the student 12 juni 2019 om 19:45

Hmm maar met een relatief makkelijke dijbeenbreuk hoef je ook niet met een helicopter vervoerd te worden. Dus dit lijkt me een gecompliceerde en mogelijk open beenbreuk.

yo-eddy 12 juni 2019 om 20:15

@ the student, voor Froome gelden andere regels dan voor Henkie op de hoek

Explorer 12 juni 2019 om 21:24

@thestudent, of een spiraal-avulsie of compressie fractuur etc etc.
Bij een topteam vliegen ze je weg, bij de gewone burger wordt je gewoon in de ambulance gelegd. Niks mis mee overigens.
Gecompliceerde fracturen in de elleboog zijn echt een serieus probleem
Afwachten maar.
Beterschap voor froome.

oscarito1908 13 juni 2019 om 00:20

Een dijbeenbreuk heeft al diverse carrières om zeep geholpen.

assen 12 juni 2019 om 19:41

Gatver. Gun je niemand.
En wat te denken van Poels – die heeft al een trauma met valpartijen.

Johnny7 12 juni 2019 om 19:44

Ik ben geen fan van Froome en dat heeft niets met zijn persoonlijkheid te maken want het is een hartstikke aardige kerel zo lijkt het maar meer met de manier van rijden van zijn ploeg. Dit gun ik echter helemaal niemand. Kan me niet voorstellen dat hij de Vuelta gaat halen als ik de berichten zo lees.
Echter zoals Dumoulin al zei we gaan niet van Ineos af zijn want ze doen het zelfde truckje in de Tour net zo leuk met Thomas.

Beterschap Froome!

horsm 12 juni 2019 om 19:52

Bah, rotbericht.

Fast Freddy 12 juni 2019 om 19:56

Ik had wel de indruk dat Froome harde botten heeft, itt sommige anderen breekt hij bij een val zelden iets, maar hier kan geen lijf tegenop.

Onie 12 juni 2019 om 20:04

Dat moet een flinke klap zijn geweest. Door het seizoen kan ook wel een streep met potlood, misschien China nog in het najaar, maar veel meer kan het nooit zijn.

Simon1 12 juni 2019 om 20:10

:(

Sonsbach Allstars 12 juni 2019 om 20:21

Nasty. Really nasty. Kruis over het seizoen. Lijkt me vooral mentaal heel moeilijk om zo lang uit competitie te zijn en alleen maar aan je herstel te mogen werken.

Geit in mijn Kelderman 12 juni 2019 om 20:22

Wordt toch lastig voor ‘m om zijn droom te verwezenlijken en zijn vijfde Tour te winnen. Volgend jaar zal de concurrentie (Dumoulin, Carapaz, Landa, Bernal) toch allemaal weer net iets sterker zijn en voor Froome is het dan al 3 jaar geleden dat hij z’n laatste Tour won en hij is dan al 35. Het zou mij verbazen.

FDJ 12 juni 2019 om 20:50

Kanttekening is dat Froome relatief laat aan de top kwam. 2011 was zijn eerste topseizoen.

Groningen 12 juni 2019 om 21:17

5de tourzege lijkt hem inderdaad niet gegund

SprintMaster 12 juni 2019 om 21:54

Er zijn weinig Tourwinnaars die ouder dan 33 waren. Lijkt op een einde tijdperk.

VerstandOpNul 12 juni 2019 om 20:29

heel naar bericht dit, had hem graag in de Tour zien rijden (en verslagen worden)..
wel heel opmerkelijk dat hij in 3 dagen tijd 2 ernstige valpartijen veroorzaakt.. hoe is dat mogelijk?

venloos 12 juni 2019 om 22:10

Vreselijk voor froome. Dit gun je niemand. Wel denk ik dat het een verademing is voor de tour.

koos verrek 12 juni 2019 om 22:16

Niemand gunt het iemand, maar velen lijke wel blij met dit onheil sjonge jonge..

vanSpringel 12 juni 2019 om 22:18

Elk nadeel heb zu voordeel.

Wheely 12 juni 2019 om 22:25

Tuulijk zie Tom nu ook ze kanse

Wheely 12 juni 2019 om 22:27

Haha vet irrittan zo tiepe, ik stop r metee mee

Ivanoviclover 12 juni 2019 om 22:53

Volgens Brailsford is hij met 60km/u tegen een muur gegaan. Hij was de neus aan het snuiten, 1 hand van het stuur dus, windstoot sloeg het voorwiel weg met dus de gekende, verschrikkelijke gevolgen. Hopelijk komt hij nog ooit aan fietsen op TdF niveau.

leegloper 12 juni 2019 om 23:40

Wat erg. En zo’n zware blessure. Ik keek ernaar uit om hem weer in de Tour te zien.

Sunrider 12 juni 2019 om 23:42

Er spelen hier voor sommigen andere zaken mee maar laten we wel wezen, dit gun je niemand. Dat gebroken dijbeen (laatste nieuws is heup en in IC) kan het einde van zijn carrière betekenen. Ik had graag gezien dat Chris Froome al strijdend kon worden geklopt, dat was voor mij de uitdaging deze Tour. Ik wens hem een voorspoedig en totaal herstel.