Immens ontgoochelde Tim Merlier: “Ben helaas op mijn limieten gebotst”

Immens ontgoochelde Tim Merlier: “Ben helaas op mijn limieten gebotst”

© Cor Vos

zondag 4 juli 2021 om 21:18
Interview

Tim Merlier heeft de eerste rustdag niet gehaald. Halverwege de tweede Alpenrit moest de 28-jarige sprinter van Alpecin-Fenix de Tour de France verlaten. “Dit was niet het plan. Ik wilde Parijs halen. Ik schaam me zelfs een beetje.”

Morgen rijdt Tim Merlier met vriendin Cameron Vandenbroucke met de wagen vanuit de Alpen terug naar België. Het wordt ongetwijfeld een lange trip met een paar stiltes onderweg. Merlier stond ons na zijn opgave telefonisch te woord, maar de ritwinnaar van Pontivy reageerde bijzonder ontgoocheld. “Hoe ik me voel? Mentaal gebroken.”

Wat is er gebeurd?
“Het ging gewoon te rap. Ik ben conditioneel in orde, denk ik. Bewijs daarvan is dat ik vandaag onder meer een persoonlijk record haal. Maar na anderhalf uur begonnen de benen leeg te lopen. Ik kon de grupetto niet meer volgen. Ik wilde niet opgeven en toch de finish proberen halen, maar de bus reed zo ver weg dat nog een extra mentale klap volgde. Het had geen zin meer.”

Wat bedoel je met dat persoonlijk record?
“Ik verbeterde vandaag mijn 20 minuten-record, qua wattages. Ik zette ook mijn tweede beste uurrecord en mijn derde best anderhalf uurrecord neer. Dat duidt er uiteraard op dat er serieus gekoerst is. De groep met mannen als Cavendish, Demare, daar zat ik in eerste instantie in. Maar ik kon het niet houden.”

Na ritwinst in de Giro, behaalde je ook een ritzege in de Tour. Dat maakt wel wat goed, vermoed ik.
“Pff.. Dat gevoel deel ik momenteel niet. Het voelt eerder alsof ik mijn schooldiploma niet gehaald heb. De Tour uitrijden is iets wat ik absoluut wilde, maar niet heb kunnen afmaken. Eerlijk? Ik ben zelfs een beetje beschaamd. Ik word niet rap emotioneel, maar vandaag heb ik toch een traan gelaten. Ik wilde Parijs halen. Sprinten op de Champs Elysées.”

“Met ook Jasper (Philipsen, red) in de ploeg, weet ik dat er niet veel kansen meer zouden komen, maar een tweede ritzege was echt nog een doel. Weet je, dit is een van de eerste keren in mijn carrière dat ik op deze manier een koers verlaat. In de Giro gaf ik ook op, maar dat was vooral uit voorzorg. Dit is een ander verhaal.”

Wil je hier ooit nog terugkomen?
“Absoluut! Ik wil bewijzen dat ik dit wel kan. Maar tijdens mijn debuut in de Tour ben ik op mijn limieten gebotst. En dat is pijnlijk.”

Wat nu? Is de Vuelta een optie? Ritwinst in drie verschillende grote rondes in je debuutjaar zou ook uniek zijn.
“Daar heb ik écht nog geen seconde aan gedacht. De ontgoocheling is daarvoor ook te groot. Ik ga in eerste instantie rust nemen. Een week, tien dagen. Dan zal ik toch de draad weer moeten opnemen en nieuwe doelen stellen. Maar vandaag denk ik nog aan niets.”

Dit artikel delen:

30 Reacties

Rufusvb 4 juli 2021 om 21:22

Hij moet oppassen dat we hem straks geen Kenny gaan noemen ;-)

Peetvader 4 juli 2021 om 21:33

Heeft die Giro en Tour etappes gewonnen? :)

Groetjesaandevoetjes 5 juli 2021 om 04:13

Reele kans dat Merlier het doel van Ewan dit jaar afpakt haha (ritwinst in elke ronde).

Wel bizar om te lezen dat hij al zo snel gelost was en dat het zo hard ging. Cavendish was ook helemaal stuk. Geeft wel aan dat Merlier nog moet groeien en toch echt een keer een grote ronde moet uitrijden. Want je kan niet je hele carriere de 1e week meedoen en dan afstappen.

tvm 5 juli 2021 om 09:48

@groetjes,

Waarom kan dat niet? Kirsipuu deed niet anders en won menig rit. Cipo heb ik ook niet in Parijs zien fietsen.

KnightBiker 5 juli 2021 om 12:45

Tuurlijk kan het, maar dan mis je altijd dat gevoel van een prestatie op het einde en de sprint op de Champs Elysee.
@TVM Cipolinni was Wat meer gefocussed op uitrijden in de Giro… (maar de Giro ging op gezette tijden wel meer Piano-Piano…)

Rawolf 4 juli 2021 om 21:24

Ik denk eerder aan Jakub M.

FritsvanHoefelen 4 juli 2021 om 21:27

Jammer dat de ploeg dit niet aan zag komen. Dat zagen ze in de Giro wel.

Goedkope karma

Onie 4 juli 2021 om 22:28

Of misschien dat ze het wel zagen aankomen en daarom een tweede sprinter hebben meegenomen die iets beter een berg over gaat?

Turtlehead 4 juli 2021 om 21:27

Hij is met terugwerken kracht wel eerlijk over de Giro-opgave. Op zich allemaal geen schande, Giro- en Touretappe in één seizoen, dat is niet gek.

Dolledriesoldebroek 4 juli 2021 om 21:47

Lang niet gek, en dan Cameron om tegenaan te janken op de terugweg ook niet!

Turtlehead 4 juli 2021 om 22:03

@dries: maar wel in stilte dan hè! ;)

Thijs E 4 juli 2021 om 21:52

Hij mist de basis die je opdoet in een grote ronde en dat breek hem op een barre dag als deze. Coquard en Demare hebben die basis, maar knakten ook vandaag

Turtlehead 4 juli 2021 om 22:03

Demare rijdt al drie jaar bijna alleen kleine Franse C-koersen, daarom ontbreekt het hem nu aan inhoud. Vorig jaar Giro was ie top, maar daarna weer laten verslonzen kennelijk.

Gladiool 5 juli 2021 om 09:25

Laten we niet vergeten dat vooral Coquard, maar ook Démare gewoon zijn gevallen eerder deze Tour.

Verweggistan 4 juli 2021 om 22:08

Ik las iets mwt Tim en Immers in de titel, maar er bleek Immens te staan.

roeleur 4 juli 2021 om 22:12

Was die Cameron daar heel die tijd al in de buurt? Dat zou de uitputting kunnen verklaren.

Dikke vrouw 4 juli 2021 om 22:18

Die gaat naar Quickstep

HSV 4 juli 2021 om 23:18

Waarop baseer je dat? Hij heeft volgend jaar nog contract bij AFC

Jean Dumas 4 juli 2021 om 22:27

Ik wil op vakantie naar Tignes en dan terugrijden naast Cameron VDB, waarbij enkele stiltes vallen.

Barry Batsbak 4 juli 2021 om 23:18

Cameron bezet. Is Puck Moonen een alternatief? Wellicht dat ze met de auto wel een keer een rit uitrijdt.

Natte spons 5 juli 2021 om 12:40

Puck zorgt wel voor nog wat meer demotivatie om een koers uit te rijden dan Cameron, ook bij zichzelf en soms zelfs om te starten.

joost 5 juli 2021 om 13:54

Cameron stond iig bij de finish, puck daar nog niet veel gezien

joep b 4 juli 2021 om 23:20

Pfff wat n zever zeg

Quintenri 4 juli 2021 om 23:39

Wat is er precies zever?

Joachim 4 juli 2021 om 23:44

Snap ook niet hoe je dit zever kan noemen. Als je een macho bent die niet graag heeft dat mannen emoties tonen misschien? Zelf vind ik het net mooi dat een renner zo openhartig zijn ervaringen en gevoelens deelt.

Aart van Woud 5 juli 2021 om 08:29

Mooi, eerlijk interview. We gaan Merlier nog wel terugzien.

hjjanssen1973 5 juli 2021 om 08:49

Mooi interview, mooi coureur, hij heeft het hart op de goede plaats. En een steengoede sprinter natuurlijk. Die gaat nog wel een stap maken. Bij DQS dan… ;-)

Bruud 5 juli 2021 om 13:28

Wel keihard vermogen trappen, maar niet mee kunnen. Waarschijnlijk gewoon een rem die bleef hangen. Volgende keer beter.

jozefien philipsen 5 juli 2021 om 16:17

Gelukkig moeten ze nu niet meer kiezen wie mag sprinten. Nu kunnen ze alles op philipsen zetten hij verdient dat!

Blackcanyon 5 juli 2021 om 17:52

Het is beter om op je limieten te botsen dan op een vrouw met een opi-omi bord, een andere renner of een vangrail. Tim heeft zijn etappe al binnen en dat kunnen de meesten niet zeggen.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair