Ilnur Zakarin (32) zet na dit jaar een punt achter zijn carrière

maandag 3 januari 2022 om 19:37
Ilnur Zakarin (32) zet na dit jaar een punt achter zijn carrière

foto: Cor Vos

Ilnur Zakarin maakt zich op voor zijn laatste seizoen in het wielerpeloton. De 32-jarige Russische klimmer, die tegenwoordig uitkomt voor Gazprom-RusVelo, heeft via zijn Instagram-pagina laten weten dat hij eind 2022 een punt zal zetten achter zijn loopbaan.

“Ik heb lang nagedacht over hoe ik dit moet vertellen”, begint Zakarin zijn relaas op social media. “Het is belangrijk om soms je gevoelens te beschrijven. Ik wil duidelijk maken hoe belangrijk dit nu voor me is. Ik wilde als wielrenner mijn moeder en vader trots maken. Ik besloot steeds vaker en harder te trainen en niet op te geven. Dat werd me ook altijd verteld door mijn eerste coach: alleen door hard te werken, is er een kans om te slagen.”

“Op een gegeven moment kwam Vika (de vrouw van Zakarin, red.) in mijn leven en toen begon de mooiste droom. Ik boekte mijn eerste zeges als wielrenner, ging vervolgens nog harder trainen en er kwam nog meer succes. Het voelde als een droom, met de nodige ups en downs. Ik wilde graag in die droom blijven, maar werd op een bepaald moment wakker en begon steeds meer na te denken over een leven naast de fiets.”

Zakarin voelt dat de tijd is gekomen om afscheid te nemen, maar eerst zal hij nog één seizoen het uiterste van zichzelf vragen. “Ik droom ervan om meer tijd door te brengen met mijn familie. Ik wil mijn kinderen gewoon elke dag zien opgroeien en andere interessante dingen ondernemen. 2022 is dus mijn laatste seizoen als beroepswielrenner. Ik zal dit jaar echter nog alles op alles zetten om te presteren.”

Van dopingzondaar naar podiumklant in de Vuelta
De ranke Russische klimmer, die van 2009 tot en met 2011 een dopingschorsing uitzat en dus niet van onbesproken gedrag is, kreeg in 2013 de kans als prof bij RusVelo. Zakarin wist zich al snel in de kijker te rijden bij Team Katusha en in de winter van 2014 kon hij zijn handtekening zetten onder een contract bij de WorldTour-formatie. In zijn eerste jaar voor Katusha wist hij gelijk de wielerwereld te verrassen door de Ronde van Romandië te winnen.

Zakarin in het tenue van Katusha – foto: Cor Vos

Zakarin ontpopte zich vervolgens tot een van de betere klimmers in het peloton. In 2016 won hij een Touretappe met aankomst in Finhaut-Emosson en een jaar later werd hij vijfde in de Giro d’Italia en zelfs derde in de Vuelta a España. De Rus leek klaar om de wielertop te bestormen, maar wist na zijn wonderjaar de verwachtingen nooit helemaal in te lossen. In 2018 werd hij nog wel negende in de Tour en in 2019 was hij de beste in een bergrit in de Giro d’Italia, maar het bleek ook meteen zijn laatste sportieve uitschieter.

Inmiddels koerst Zakarin met wisselend succes voor Gazprom-RusVelo. Vorig jaar werd hij nog achtste in de Ronde van Asturië en negende in de Settimana Ciclistica Italiana, maar de klimmer is al lang geen bedreiging meer voor de echte toppers.

Dit artikel delen:

29 Reacties

Polleke 3 januari 2022 om 19:43

Tja…bij elk nieuwtje over de beste man gaan bij mij spontaan de wenkbrauwen omhoog…

0
Dikke Man 3 januari 2022 om 19:51

Bij zijn doorbraak, toen hij vanuit het niets Romandië(?) op zijn naam schreef. Dat was zo fout dat het hilarisch was. Ik moet zeggen dat ik de jaren erna zeker van hem heb kunnen genieten en zonder al teveel gefrons!

0
Bertvd 3 januari 2022 om 19:56

Haha. Hij was toen in de TT zelfs inclusief fietswissel nog sneller dan een ontketende Tony Martin

0
lo squalo dello Stretto 4 januari 2022 om 09:50

Hilarisch want T. Martin won wel degelijk die tijdrit maar dat past wellicht niet in je racistische kraam

0
Magician 4 januari 2022 om 10:32

Waar zie jij racisme?

0
lo squalo dello Stretto 4 januari 2022 om 11:14

Zoals bij elke post over een Oost-Europese wielrenner en bijhorende insinuaties.

0
Dikke Man 4 januari 2022 om 11:45

Lo Squalo, als een volledig onbekende renner uit het niets Romandië wint, zijn er altijd insinuaties. Dat hij uit Rusland komt, met alle schandalen van dien, maakt de insinuaties strenger. Dat heeft werkelijk geen hol met racisme te maken. Ik herinner met nog steeds de verbazing van Mart Smeets in het sportjournaal over deze ronde. Toegegeven, meneer “Ik denk dat.” was niet zo sterk in het verhullen van zijn eigen vertwijfeling.

0
Edwin Jansen 4 januari 2022 om 13:10

Dat hij uit een land komt dat tig keer groter is dan Nederland maakt het een stuk makkelijker om hem en al zijn landgenoten over 1 kam te scheren. Ik merk dat twee decennia Rusland bashen in de Nederlandse pers goed zijn werk heeft gedaan. Laten we eerst eens kijken naar de shit die we zelf in dit land hebben opgebouwd/toegestaan. We zijn echt niet veel beter dan de Russen.

0
lo squalo dello Stretto 4 januari 2022 om 13:11

Punten op de PCS-ranking van Zakarin in 2014: 401 – in 2015: 782 (een stijging van 381 puntenn). In het algemeen zie je trouwens dat hij gestaag groeide over de jaren heen.
Neem dan bv. een Vingegaard die ik voor alle duidelijkheid niet van doping beschuldig. Punten in 2020: 124 – in 2021: 1295 (een stijging van maar liefst 1171 punten).

Beide renners zijn 25 bij hun “doorbraak”. De één is verdacht en de andere niet volgens de volgers hier. En puur om de reden dat de ene uit Rusland komt.

0
Dikke Man 4 januari 2022 om 13:26

En waar heb ik gezegd dat verdenkingen over renners uit andere landen hem vrijspreken? Het gaat er mij om dat Russische topsporters in duursporten, eigenlijk zonder noemenswaardige uitzondering, uiteindelijk altijd blijken te hebben gesnoept. Ik vind het ook jammer, ik ben dol op het land, maar vertrouwen in hun topsportcultuur heb ik niet. En dat het land groot is en ik iedereen daardoor over één kam scheer, is onzin. Hun dopingcultuur is bij uitstek centraal geregeld.

0
lo squalo dello Stretto 4 januari 2022 om 13:31

Dan geloof jij maar in de geweldige Amerikaanse sporters die zowat altijd meer medailles halen (ook in duursporten) dan de dopingsnoepende stoute Russen. Hoe superieur moeten de zuivere Amerikanen wel niet zijn om de gedopeerde Russen te verslaan. God bless America!

Fijne dag verder!

0
Murcia 4 januari 2022 om 13:32

Over de individuele sporter Zakarin zul je mij niet horen aangaande doping beschuldigingen, zie daar eerlijk gezegd ook geen aanleiding voor maar feit blijft dat Rusland natuurlijk niet voor niets op het internationale strafbankje zat en zit. Een door de staat georganiseerd doping programma is ongekend en zolang Rodsjenkov nog steeds voor zijn leven moet vrezen aangezien er een prijs op zijn hoofd staat lijken mij reacties als het valt daar allemaal wel mee niet echt gepast.

0
Edwin Jansen 5 januari 2022 om 22:14

Tsja, zoals altijd wordt het effect van een communicatie bepaalt door de ontvanger, in dit geval mezelf. Quote: “Dat hij uit Rusland komt, met alle schandalen van dien, maakt de insinuaties strenger.” Ik heb hier niet in gelezen dat je het enkel had over de Russische duursporters. En mijn reactie komt idd mede voort uit mijn frustratie over de stereotypering die zich van veel medelanders meester lijkt gemaakt te hebben tav Russen in het algemeen. Mijn persoonlijke ervaringen in Rusland met Russen herken ik daarin namelijk totaal niet.

0
D.Koch 3 januari 2022 om 19:56

Na zijn harde val in de giro niet meer het niveau van daarvoor behaald. Was wel lekker aanvallend in de koers.

0
Bertvd 3 januari 2022 om 20:01

In dezelfde afdaling van de Agnello als waar Kruijswijk de sneeuwmuur pakte

0
Romāns Vainšteins 3 januari 2022 om 20:40

Mwoah. Daarna nog podium vuelta en een prachtige giro rit.

Mooie herkenbare en strijdlustige coureur met als zwakke plek beperkt zicht en niet al te handig zijn. Daarbij vermoed ik dat hij juist met hard werken er dit maximale uit heeft weten te halen in plaats van dat hij een belofte niet ingelost heeft.

Geen renner die je zomaar vergeet.

0
hartstikkebedankt 3 januari 2022 om 20:59

Die Vuelta dat hij podium reed, was ie echt goed. Later nog die mooie rit in de Giro, daarna ging het wel bergafwaarts (Haha.. zie de ironie.. wat een kutgrap)

0
Hugo Plaisier 3 januari 2022 om 21:00

Mooie schokschouderende stijl met vaak een gedurfde tactiek. Won in Romandië ’15 overigens niet de ITT, dat deed toch echt Tony Martin (@Bertvd).

0
ThorHushovd 4 januari 2022 om 10:09

Klopt, net nog na gekeken. Ook Spilak eindigde nog voor Zakarin.

0
Titaantje 3 januari 2022 om 21:20

Gevoelsmatig was hij 2 jaar geleden al gestopt. Wel een leuke en attractieve renner; zou mooi zijn als Gazprom nog 1x Giro mag doen maar ik verwacht het niet.

0
Panache 3 januari 2022 om 21:36

Een van die renners waar bergzitten en extreem vermageren juist contraproductief werkte. De Touretappe die Nans Peters won was zijn laatste visitekaartje zowel qua kracht als zwakte:

0
Scott Sunderland 4 januari 2022 om 00:24

Goede beslissing. Hij was een goede renner, maar het verval niet te lang uitsmeren inderdaad.

0
Lalsacien 4 januari 2022 om 09:20

Zakarin staat bij mij op het netvlies als de verrassing van de Ronde van Romandië toendertijd en de afdaler met de handen boven op het stuur.

0
Murcia 4 januari 2022 om 10:49

Ilnur werd natuurlijk minder en minder de afgelopen seizoenen, als klimmer altijd van hem genoten zeker ook omdat hij wel wat durfde en niet een klever was. Echter, als het dalen begon en hij in beeld kwam ging ik liever wat anders doen. Mijn God wat een ramp waren zijn daalcapaciteiten, als je dan later hoort over zijn slechte zicht begrijp je nog minder waarom hij elke dag weer vrolijk op zijn fiets stapte.

0
Fast Freddy 4 januari 2022 om 10:55

Ik heb altijd de indruk gehad dat zijn eerste sterke jaren een effect waren van de Russische dopingpraktijken. Na verloop van tijd werden mogelijkheden en het effect kleiner en de resultaten slechter.

0
lo squalo dello Stretto 4 januari 2022 om 13:12

Nog zo een prachtexemplaar hier. Verklaart dat ook het mindere presteren van Dumoulin, Stijn Devolder of Aru of geldt dit enkel voor Oost-Europeanen?

0
Posterix 4 januari 2022 om 12:16

Voor mij blijft hij toch het meest bekend als “de renner die elke bocht drie a vier keer moet insturen voordat hij überhaupt een lijn te pakken heeft” – Laat staan de ideale lijn… :D

0
Wheely 4 januari 2022 om 13:26

Mooie gestalte toch die Zakarin, ik zie Hugh Carty een beetje als zijn opvolger. Zijn van die gasten die ook echt niet moeten vallen, zien er breekbaar uit.

0
lo squalo dello Stretto 4 januari 2022 om 13:32

Goede vergelijking inderdaad! Het type “slungelende klimmer”

0

Headlines

Populair

Materiaalzone