Ide Schelling kopman in Baloise Belgium Tour: “Ook zonder specialiteit kan ik wedstrijden winnen”

Ide Schelling kopman in Baloise Belgium Tour: “Ook zonder specialiteit kan ik wedstrijden winnen”

Ide Schelling trekt met zijn eerste profzege op zak naar de Baloise Belgium Tour - foto: Cor Vos

Door Yob Hillewaert
dinsdag 8 juni 2021 om 19:45
Interview

Ide Schelling gaat woensdag als een van de favorieten van start in de Baloise Belgium Tour. De 23-jarige alleskunner van BORA-Hansgrohe won na een maand thuis in Den Haag vorige week meteen de Zwitserse Grosser Preis des Kantons Aargau. “Trainingskampen of hoogtestages heb ik blijkbaar niet nodig”, vertelt hij grappend bij WielerFlits.

“Ik heb na de Waalse klassiekers een tijdje lekker in Nederland getraind en een fijne tijd thuis gehad”, zegt Schelling. “Dat heeft me goed gedaan. In Den Haag kon ik fietsen in een leuke omgeving en in Zwitserland was ik meteen goed. Trainingskampen en hoogtestages blijken allemaal niet nodig te zijn voor mij. Het is supergaaf dat ik nu mijn eerste profzege beet heb. Ik ben een allround renner, maar ik ben blij dat ik in Zwitserland liet zien dat ik ook zonder specialiteit wedstrijden kan winnen.”

Klassementsrenner
De winnaar van de Baloise Belgium Tour moet goed zijn op kasseien, hellingen in de Ardennen én in tijdrijden. Drie disciplines waarin de veelzijdige Schelling goed is. “Voor de Baloise Belgium Tour ben ik daarom de klassementsrenner bij BORA-Hansgrohe. Daar hoop ik mijn goede vorm te laten zien.”

Schelling verraste in de Ronde van Baskenland dit jaar met een achtste plaats in een korte tijdrit over een heuvelachtig parcours. “Hier is de tijdrit vlak en 11 kilometer lang. Een korte tijdrit, daar hou ik wel van. Dat ligt me veel beter dan een lange afstand. Ook naar de Ardennenrit kijk ik uit. Ik heb er echt zin in.”

Schellings tweejarige contract bij BORA-hansgrohe loopt na 2021 af, dus is de vraag voor welk team hij volgend jaar gaat rijden. “Dat is inmiddels duidelijk, maar ik hou het liever nog even voor mezelf”, zegt de Hagenees. “Na deze week neem ik alleszins nog deel aan het Nederlandse kampioenschap tijdrijden. Daarna is het ook afwachten welke grote ronde ik dit jaar ga rijden.”

Dit artikel delen:

27 Reacties

Ronellenfitsch 8 juni 2021 om 11:52

Klinkt als een ander team dan Bora volgend jaar, anders zou je het toch niet zo formuleren …

Krakowic 8 juni 2021 om 23:09

EF education dan denk ik. Past daar wel echt uitstekend bij. Mooi koppel met Bettiol, lijken me beide geinponems.

Merlinappa 9 juni 2021 om 06:50

Kan ie ook meteen aan Carthy vragen hoe het nou zit met dat gefluister.

Turtlehead 8 juni 2021 om 11:52

De teksten waar je achterdochtig van wordt vliegen je om de oren vandaag … (beetje leuk fietsen in de omgeving van Den Haag ipv trainingskamp…) ;)

Maar: ik vind het een topgozer. Echt een doordouwer en met een hele originele babbel, beetje Nikky Terpstra-achtig. Dat is mooi.

Ik denk toch dat je zonder een speciaal wapen moeilijk koersen kunt winnen in het hedendaagse wielrennen, maar laat hem er maar in knallen, dan zien we wel.

Krakowic 8 juni 2021 om 12:05

Straks lezen we ook nog dat MvdP gestopt is met trainen omdat er “anderen manieren zijn om in vorm aan de start te verschijnen.”

On: fijne coureur, vliegt er telkens mooi in. Ben benieuwd hoe hij zich verhoudt tot Evenepoel en in mindere mate Campenaerts in de BBT, hij zal de schade in de tijdrit toch enigszins beperkt moeten houden.

Romāns Vainšteins 8 juni 2021 om 14:07

Hij heeft met zijn drive wel een wapen wat mij betreft, als je vaak aanvalt nemen je winstkansen sowieso toe.

Gilberto 8 juni 2021 om 23:46

Jij vind Terpstra oprecht orgineel?

Ronellenfitsch 8 juni 2021 om 11:57

Nou, toevallig ben ik Ide 3 weken geleden tegengekomen en hij was dus echt in Zuid-Holland. Hup Ide, leuke renner, leuke babbel

Pizzi 8 juni 2021 om 12:11

Ah, dus niet stiekem met een zwart shirt in de Dolomieten aan het trainen? Goed zo Ide!

Geit in mijn Kelderman 8 juni 2021 om 12:12

Jup, ik heb hem ook regelmatig zien rijden in de regio Rotterdam. Grappige aan zijn strava rondjes is dat hij het juist leuk vindt om door de stad te rijden, waar andere profs het mijden als de pest.

Zadelpijn 2.0 8 juni 2021 om 12:34

Aanrader om de Rode Lantaarn aflevering van afgelopen maand met hem eens terug te luisteren. Legt ie ook uit wat voor soort fietser hij is (fixie liefhebber met illegale races door de stad), waarom Bora hem goed ligt (vrijheid en biertjes drinken met Grossschartner) en waar z’n ambities liggen (eendagskoersen).

Hoop dat we nog veel moois van hem gaan zien, hij schopt een beetje tegen het strakke regiem van de wielersport aan en laat zien dat dat ook werkt :)

Handige Harry 8 juni 2021 om 14:51

Als je alles al verteld dan hoeven we het niet meer te luisteren.

Le Blaireau FR 8 juni 2021 om 16:27

edit wf: laat trollgedrag achterwege

Merlinappa 9 juni 2021 om 06:51

Leuke podcast was dat inderdaad!

Barry Batsbak 8 juni 2021 om 12:36

Leuke gozer waar veel potentie in zit. Geen absolute specialiteit, maar allround zijn is ook een soort specialiteit op zich denk ik dan maar. Op alle terreinen uit de voeten kunnen is toch wel mooi makkelijk als beroepsrenner. Hopelijk volgen er nog veel zeges.

Lance4eva 8 juni 2021 om 13:03

Goeie ter ondersteuning van Van der Poel op het WK dit jaar.

Moerenhout, selecteren!

Rawolf 8 juni 2021 om 13:19

Ik lees hier dus dat de Tour nog een optie is, vet!

Groetjesaandevoetjes 8 juni 2021 om 14:57

Kamna en Schachmann nemen hun tour plekken niet in, dus er zijn nog 2 plekken te vergeven. Ik zie Schelling de Tour wel rijden. Konrad en Kelderman hebben nog wel wat meer ondersteuning nodig bergop.

horsm 9 juni 2021 om 00:43

Gaat Schachmann niet? En Konnie wordt kopman?.

pjotrFoss 8 juni 2021 om 14:32

Klinkt bijna alsof hij naar een andere ploeg gaat.

Groetjesaandevoetjes 8 juni 2021 om 14:56

Dat lees ik er ook in. Vind hem eigenlijk wel goed tot zijn recht komen bij Bora.

josi 8 juni 2021 om 15:14

Ja, zo klinkt het, maar het zou me toch wel verbazen. Schelling en Bora lijkt een goede match te zijn.

Verweggistan 8 juni 2021 om 15:31

Trainingskamp op Klein-Zwitserland ;)

notriple 8 juni 2021 om 18:40

Mischien wel goed een concurent voor v.d.Poel

rennerske 8 juni 2021 om 18:59

Nou, nou..

Gilberto 8 juni 2021 om 19:55

Of ploegmakker..

Gilberto 8 juni 2021 om 19:55

Die moet zijn overwinninkies toch wel mee gaan pakke de komende jaren. Klinkt idd dat hij dat bij een andere ploeg gaat doen, al zou ik als ik Bora was toch ook wel flink wat overhebbe voor een verlenging. Van hem zelf zou ik een overstap ook niet helemaal begrijpe, maar goed. Laat het dan in ieder geval een sympathieke ploeg weze.

Headlines

Materiaalzone

Populair