Hugh Carthy ziet Vuelta a España als kantelpunt in carrière

zondag 8 november 2020 om 09:04
Hugh Carthy ziet Vuelta a España als kantelpunt in carrière

foto: Cor Vos (archief)

Primož Roglič uit de rode leiderstrui rijden bleek te hoog gegrepen, maar Hugh Carthy wist zaterdag op de Alto de La Covatilla wel zijn derde plaats in de Vuelta a España veilig te stellen. “Dit is echt een grote verandering. Ik wil in de toekomst blijven vechten voor goede klassementen.”

De 26-jarige renner van EF Pro Cycling maakte deze Vuelta bergop een ijzersterke indruk en won met verve de etappe met aankomst op de mythische Angliru. Carthy en Richard Carapaz bleken uiteindelijk de voornaamste uitdagers van Primož Roglič, maar de Sloveen van Jumbo-Visma gaat er ook dit jaar met de eindzege vandoor.

Carthy probeerde het gisteren nog wel, op de winderige flanken van de Alto de La Covatilla, maar bleek uiteindelijk niet sterk genoeg om Roglič uit de rode trui te fietsen. “We hadden te maken met tegenwind en dat speelde niet in mijn voordeel. Ik moest wel iets proberen en ik probeerde ook om aan te vallen, om zo nog wat op te schuiven in het klassement.”

“Er komen nog genoeg kansen”
“Ik werd in de finale een beetje wanhopig, maar ik heb het toch geprobeerd. Ik ben echter wel zeer tevreden over het verloop van de Vuelta. Dit is een kantelpunt in mijn carrière. Ik wil nu geen gas terugnemen, aangezien er nog genoeg kansen komen in de toekomst. Ik kan rekenen op een geweldige ploeg, het is de perfecte omgeving voor een klassementsrenner.”

Dit artikel delen:

8 Reacties

nickdt 8 november 2020 om 09:53

Ik wordt een beetje moe van dat tegenwind excuus. Iedereen heeft daarmee te maken.

Wheely 8 november 2020 om 09:57

Als je in je eentje tegen een groepje rijdt heb je er natuurlijk wel meer last van.

Mystery Rider 8 november 2020 om 11:13

Die is natuurlijk zo dun dat hij wegwaait als een blaadje, dus tegenwind zal zeker niet in zijn voordeel zijn.

Wheely 8 november 2020 om 10:00

Fijn dat hij als Brit voor EF rijdt eigenlijk en niet bij Ineos want hij zou bij die laatste ploeg misschien wel een soort Froome kunnen worden.

Groningen 8 november 2020 om 10:01

Dit is in ieder geval een bevestiging van wat er een paar jaar geleden in leek te zitten. Of meer dan een top 3 in een echt goed bezette grote ronde er ooit nog in zal zitten weet ik niet, maar voor top 10, wellicht ook top 5, moet hij wel mee kunnen doen, verwacht ik.

vevie 8 november 2020 om 10:38

Dit was toch een goed bezette ronde? 4 mannen uit de top 10 van de Tour deden mee, waaronder nummer 2, 5 en 7. De Giro winnaar van 2019 deed mee en die doet niet onder voor zeker 3 van de mannen uit de top 5 van de Tour. Carthy kan zeker in de Giro en Vuelta echt wel mee doen voor het podium in deze vorm van nu. De enige echt goed bezette ronde is vaak de Tour. De giro en de Vuelta hebben vaak een paar absolute toppers en daaronder de subtop. Hoewel het deelnemersveld van de Vuelta de laatste jaren vaak sterker is, qua breedte, dan in de Giro.

CechRepublic 8 november 2020 om 12:35

Ik schat deze prestatie hoger in dan de winst van Hart in de Giro.

Frank V 8 november 2020 om 13:27

Zo is het ook. Carthy heeft het deze ronde de weerbaarheid getoond die een klassementsrenner van 3 weken moet hebben. Heeft aangevallen, kan etappe winnen, verliest niet te veel tijd tegen de klok.

Bezetting deze Vuelta? Hij eindigt extreem kort op de 2 beste ronderenners van het moment. Pogacar even niet meegerekend.

Headlines

Materiaalzone

Populair