Hoe XDS Astana ‘moneyball’ naar het wielrennen bracht
foto: Cor Vos
woensdag 4 juni 2025 om 15:32

Hoe XDS Astana ‘moneyball’ naar het wielrennen bracht

Alexandre Vinokourov heeft in een groot interview met Bistrot Vélo uitgelegd hoe hij zijn team XDS-Astana – naar alle waarschijnlijkheid – naar handhaving in de WorldTour heeft geloodst. De methode van Vinkourov doet sterk denken aan ‘moneyball’, een datagedreven aanpak om met beperkt budget succes te behalen door ondergewaarde spelers naar je ploeg te brengen.

“We hebben dit jaar een Fransman aangenomen die in staat is om UCI-punten te berekenen”, steekt de Kazach van wal. “We hebben statistieken gemaakt van de afgelopen drie jaar en hebben gekeken naar de sterkte van de startlijst in verschillende koers.”

“We kwamen erachter dat het niet verstandig is om aan het begin van het seizoen naar Portugal te gaan, omdat die wedstrijden daar qua startveld van de buitencategorie zijn. Toen hebben we gezegd: daar gaan we niet naartoe, want daar kunnen we nauwelijks punten pakken.”

Programma in heel Europa
XDS-Astana koos er daarom in de eerste maanden van het seizoen dan ook voor om veel in Frankrijk te koersen, met successen in de Tour des Alpes-Maritimes en de Classic Var. Ook pakte de ploeg van Vinokourov veel punten in China, Griekenland, Hongarije en Turkije.

foto: Cor Vos

“We hebben nu al veertig koersdagen extra in 2025. Want hoe meer dagen je koerst, hoe meer punten je kunt scoren. Als je een dag wint, is dat al 125 UCI-punten. Ik kan nu wel zeggen: ons – Franse – programma heeft dit jaar goed gewerkt”, gaat hij verder.

“In maart dacht niemand nog aan ons en zei Arkéa: ‘we letten niet op hen.’ Maar na Parijs-Nice begonnen ze zich echt zorgen te maken. En we ontspannen niet. We gaan door tot het einde. Ik verwacht in de tweede seizoenshelft nog veel van Alberto Bettiol. Ik hoop dat we nog veel punten kunnen scoren met hem.”

RIDE Magazine
9 Reacties
04-06-2025 15:49
Slim gespeeld van Astana. De data-analyse uit Moneyball was wel een paar niveautjes geavanceerder dan dit opportunisme.
04-06-2025 15:49
De kop wekt de indruk dat Astana als eerste dit soort analyses maakte. Dat is volgens mij niet waar. Ook andere ploegen (bv. Wanty weet ik bijv. uit interview van de Rode Lantaarn) heeft steeds geanalyseerd waar het goedkoopst UCi punten te behalen waren en daar haar programma op aangepast. Maar er waren volgens mij ook nog wel meer ploegen die dit doen/deden.
    04-06-2025 16:38
    Het lijkt mij bij Intermarché dan alleen om goedkoopst qua budget te gaan, XDS-Astana zoekt vooral naar goedkoopst qua makkelijk punten scoren.

    En er zijn meer ploegen die zo redeneren natuurlijk: de meeste Spaanse PCT's hebben al diverse koersen in Azië gereden en waar ze "vroeger" bijna nooit in Noord-Europa kwamen zijn ze nu bijna overal. Een ploeg als Solution Tech is ook heel nadrukkelijk om jacht naar punten, die willen overduidelijk voorkomen dat ze volgend jaar weer de Giro missen omdat ze niet in de top 30 stonden. Die rijden bijna het volledige Aziatische programma en stropen in Europa ook de .2 koersen af om maar wat puntjes te sprokkelen.
04-06-2025 15:57
Met alle respect, maar die Excel met verwachtte punten tov wedstrijden met hoge UCI categorie en weinig concurrentie kon ik nu zelf ook maken.
    04-06-2025 16:01
    Ja maar... AI?! Alle flauwigheid op een stokje, doet Astana wel natuurlijk iets goed. Dat heeft te maken met handig kiezen van wedstrijden, maar natuurlijk ook met grof inkopen van renners die flink kunnen scoren.
    05-06-2025 17:36
    Maar... zo grof heeft Astana toch niet ingekocht? Ze hebben kwantitatief wel veel renners gehaald, maar geen opvallend dure jongens. De grootste aankoop was waarschijnlijk Higuita, en juist die valt het meest tegen. Ze zijn eerder slim door jongens uit de subtop, zoals een Ulissi en Poels, niet te laten pieken naar hun gebruikelijke grote rondes waar ze op z'n best 1 etappe top 5 rijden, maar juist door ze te laten pieken naar Turkije, Griekenland, en ze hadden veel jongens vroeg in vorm in Frankrijk. Dan zit het nog wat mee dat Scaroni ineens echt doorbreekt, Velasco eindelijk zijn belofte inlost, en Fortunato niet kansloos voor een top 10 maar lekker vrijuit koerst.
04-06-2025 17:03
'Een Fransman met chatgpt'...
04-06-2025 22:20
Iedereen kan dat allemaal wel bedenken, behalve het data model van Beat blijkbaar, want die dachten in de Ronde van Estland veel te gaan scoren.

Gewoon een kwestie van zwak bezette wedstrijden afstruinen. Solution Tech doet dat ook en die halen er de top 30 mee. Polti doet het niet en die vallen buiten de boot.
    05-06-2025 17:46
    niet enkel afstruinen... je moet ook je wat betere renners nog overtuigen en motiveren om van die wedstrijden een doel te maken

Reacties zijn gesloten.