Hoe XDS Astana ‘moneyball’ naar het wielrennen bracht
Alexandre Vinokourov heeft in een groot interview met Bistrot Vélo uitgelegd hoe hij zijn team XDS-Astana – naar alle waarschijnlijkheid – naar handhaving in de WorldTour heeft geloodst. De methode van Vinkourov doet sterk denken aan ‘moneyball’, een datagedreven aanpak om met beperkt budget succes te behalen door ondergewaarde spelers naar je ploeg te brengen.
“We hebben dit jaar een Fransman aangenomen die in staat is om UCI-punten te berekenen”, steekt de Kazach van wal. “We hebben statistieken gemaakt van de afgelopen drie jaar en hebben gekeken naar de sterkte van de startlijst in verschillende koers.”
“We kwamen erachter dat het niet verstandig is om aan het begin van het seizoen naar Portugal te gaan, omdat die wedstrijden daar qua startveld van de buitencategorie zijn. Toen hebben we gezegd: daar gaan we niet naartoe, want daar kunnen we nauwelijks punten pakken.”
Programma in heel Europa
XDS-Astana koos er daarom in de eerste maanden van het seizoen dan ook voor om veel in Frankrijk te koersen, met successen in de Tour des Alpes-Maritimes en de Classic Var. Ook pakte de ploeg van Vinokourov veel punten in China, Griekenland, Hongarije en Turkije.

foto: Cor Vos
“We hebben nu al veertig koersdagen extra in 2025. Want hoe meer dagen je koerst, hoe meer punten je kunt scoren. Als je een dag wint, is dat al 125 UCI-punten. Ik kan nu wel zeggen: ons – Franse – programma heeft dit jaar goed gewerkt”, gaat hij verder.
“In maart dacht niemand nog aan ons en zei Arkéa: ‘we letten niet op hen.’ Maar na Parijs-Nice begonnen ze zich echt zorgen te maken. En we ontspannen niet. We gaan door tot het einde. Ik verwacht in de tweede seizoenshelft nog veel van Alberto Bettiol. Ik hoop dat we nog veel punten kunnen scoren met hem.”
En er zijn meer ploegen die zo redeneren natuurlijk: de meeste Spaanse PCT's hebben al diverse koersen in Azië gereden en waar ze "vroeger" bijna nooit in Noord-Europa kwamen zijn ze nu bijna overal. Een ploeg als Solution Tech is ook heel nadrukkelijk om jacht naar punten, die willen overduidelijk voorkomen dat ze volgend jaar weer de Giro missen omdat ze niet in de top 30 stonden. Die rijden bijna het volledige Aziatische programma en stropen in Europa ook de .2 koersen af om maar wat puntjes te sprokkelen.
Gewoon een kwestie van zwak bezette wedstrijden afstruinen. Solution Tech doet dat ook en die halen er de top 30 mee. Polti doet het niet en die vallen buiten de boot.