zaterdag 29 juni 2024 om 08:05

Hoe werkt de nieuwe Control Room van Visma | Lease a Bike in de Tour? Mathieu Heijboer legt het uit

Video Mathieu Heijboer heeft vanuit de nieuwe Control Room van Visma | Lease a Bike uitleg gegeven over de achterliggende gedachte van het project. Tijdens de Tour de France kan de Nederlandse ploeg vanuit het busje alle tv-beelden inzien, de koersradio beluisteren en alle renners in het peloton volgen. “Ook de concurrentie kunnen wij volgen”, aldus Heijboer in gesprek met WielerFlits.

“Wij zorgen er nu voor, door alle informatie naar de Control Room te brengen, dat het in de auto veiliger wordt en dat wij tegelijkertijd meer informatie tot onze beschikking hebben”, legt hij uit. “De beslissingen vallen eerst in de koers en de coaches kunnen dat aansturen vanuit de auto. En de coaches in de Control Room zullen hooguit de coaches in de auto souffleren. Wat dat betreft verandert dat niet de strategieën, alleen de informatie van de coach in de auto wordt beter gemanaged.”

“We hebben in de bus van de Control Room een stabiele verbinding. In de auto is wel televisie, maar soms zijn er geen beelden. Wij kunnen in de Control Room ook de koersradio binnenhalen, want die is publiek beschikbaar. Maar we hebben weinig vertraging in de bus, en ook hebben we software waarmee we renners kunnen volgen in beeld”, vertelt Heijboer. “Dan hoeven we niet te turen waar Jonas Vingegaard rijdt, maar hebben we hem continu in beeld. Dan zijn we er als de kippen bij als er iets gebeurt.”

‘Op slimme manier gebruik maken van de data’
Ook de concurrentie kan Visma | Lease a Bike zo volgen op beeld. “Dat is op een slimme manier gebruik maken van de data die beschikbaar is. Op die manier hopen we ongelukken voor te zijn en concurrentie sneller af te zijn”, zegt de Head of Performance. De ploeg kan ook alle tv-beelden zien van de Franse televisie. “Dat is gewoon beschikbaar, geen privilege voor ons team. Maar dat is de manier hoe we dit benaderen. We hebben alles uitgezocht uit de koers en rondom de koers.”

“Al die informatie proberen we op een slimme manier de processen en de managen, om op die manier betere beslissingen te nemen. […] Tijdens Parijs-Roubaix was de verbinding in de auto ook heel slecht. Dat was heel hectisch, dus was het zinvol dat wij in de Control Room iets zagen gebeuren. In dat soort koersen kunnen we hier overzicht houden in de hectiek. En we hopen dat andere bedrijven zich ook gaan interesseren, om dit naar nog een hoger niveau te tillen.”

Na de aankondiging van de Control Room van Visma | Lease a Bike sprong de UCI meteen op het project. De wielerunie gaat onderzoeken of deze innovatie wel in lijn is met de eigen regels. De UCI doelt hiermee op regels dat er geen data van de coureurs zelf (hartslag, vermogen, snelheid, etc.) direct naar de ploegleider gestuurd mogen worden. Ploegbaas Richard Plugge reageerde daarop bij WielerFlits: “Uiteraard overtreden wij de regels niet. Wij maken gebruik van publiek beschikbare informatie voor de control room. […] We zullen de UCI informeren en ze zijn uiteraard van harte welkom een kijkje te komen nemen.”

RIDE Magazine
19 Reacties
28-06-2024 14:47
Oud nieuws: Bruyneel had al een hotline met Ferrari.

On topic: uitbannen deze flauwekul. Gaat om mannen op fietsen. Oortjes eruit, 'langs de zijlijn' busjes eruit en hopelijk ook zsm de ploegleiderswagens eruit. Fietsmerken verplichten te standariseren, het te voeren merk voeding in UCI koersen jaarlijks aanbesteden en alleen nog neutrale hulp onderweg. Tijd om terug te gaan naar de basis. Mannen op fietsen. Het circus begint belachelijk te worden, met Visma voorop. Hoe vervreemd je de sport van degenen die de boel uiteindelijk financieren?
    28-06-2024 15:21
    https://www.youtube.com/watch?v=o7fulAaZPOY
    28-06-2024 21:56
    Volledig mee eens
    29-06-2024 00:39
    Also dat gebeurt haak ik volledig af met koers kijken .... er moeten wel nog punten zijn waarop teams zich kunnen onderscheiden
    29-06-2024 01:02
    Alsof het de fans wat interesseert of de ploegleider in een busje aan de finish informatie tot zich neemt, of dat achter het stuur van zijn auto doet terwijl hij renners probeert te ontwijken.
28-06-2024 12:46
Het vernieuwde is vooral de artificial intelligence waarmee renners worden herkend. De computer herkent op deze manier bijvoorbeeld wanneer veel UAE knechten slecht gepositioneerd zitten, dat is dan een moment om aan te vallen. Ik vermoed dat dit deel is opgezet in samenwerking met BetCity
28-06-2024 13:03
Korte samenvatting: ze lezen mee met de chat.
28-06-2024 13:05
Eindelijk level playing field. In de bus dezelfde beelden als ik zie in mijn luie stoel voor de tv. Tot nog toe hadden ze gebrekkige informatie waardoor ze niet de beste beslissingen namen en wij ons soms erg verwonderden.
28-06-2024 13:00
Visma als bedrijf maakt bedrijfssoftware. Het busje is puur reclame. In de laatste paar zinnen wordt ook letterlijk gezegd dat ze hopen andere bedrijven te interesseren om het naar een hoger niveau te tillen. En met de realtime verbindingen hadden ze de 'Command centrum' ook kunnen plaatsen in Almere of Volendam. Ook draagt het bij aan het beeld dat ze vernieuwend zijn met hun 'state of the art' - aanpak. Allemaal goede PR.
    28-06-2024 13:18
    Inderdaad goede PR, maar ik denk ook dat het ook andere voordelen kan hebben. Zo kan Grischa Niermann na de etappes samenzitten met de data-analist en coach in de control room, om nog de belangrijke bevindingen uit de etappe door te nemen en te analyseren.
    28-06-2024 13:50
    "En met de realtime verbindingen hadden ze de 'Command centrum' ook kunnen plaatsen in Almere of Volendam."

    Ik denk dat het voordeel van het op deze manier doen, dat de jongens in de bus ook gewoon met de ploeg mee op pad zijn.
    Zo kun je 's avonds direct met de ploegleiders en/of de renners de koers bespreken, zonder dat dit over de telefoon of zoom moet.
    28-06-2024 16:25
    Ook bedrijfs software maakt gebruik van data analyse, zelfde principe andere inhoud. Welke data je analyseert maakt weinig uit, zolang je maar begrijpt hoe je dat doet.
28-06-2024 12:49
Zou BetCity hier ook z'n voordelen uithalen bij 'live betting'? Beste interessant... dan zie je plots een notering van x4 naar x1,15 gaan en dan weet je eigenlijk al genoeg
28-06-2024 13:19
Soort van F1 pitwall light. Zonder de interne data van de renners. Al worden die wel gedeeld via de TV. Dat de watts, hartslag en snelheid in beeld komen. Dus hoe gaan ze daar dan mee om.
28-06-2024 14:17
zin in een kaassouffleert
29-06-2024 08:18
Sorry maar die benadering heeft mijn plezier in de formule 1 kapot gemaakt. Ik ben tegen
29-06-2024 09:11
Het is bijna niet voor te stellen dat er mensen zijn die enthousiast worden van 2 computers die een potje gaan schaken tegen elkaar. Deze sport lijkt sterk diezelfde kant op te gaan.
29-06-2024 09:27
Mooi en
    29-06-2024 09:28
    Mooi en slim, altijd stapje verder willen denken. Die UCI wil alleen maar achteruit

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine