Hoe Mathieu van der Poel sinds zijn vijftiende trouw blijft aan de broers Roodhooft

Door , vrijdag 5 juni 2020 om 08:00
Hoe Mathieu van der Poel sinds zijn vijftiende trouw blijft aan de broers Roodhooft

foto: Cor Vos

Mathieu van der Poel (25) gaat in september zijn tiende veldritseizoen in dienst van de broers Roodhooft in. Hoe hebben zij dit toptalent kunnen strikken? En vooral: hoe slaagt het duo erin hem aan hun zijde te houden? “Je kan echt niet alles herleiden tot geluk”, klinkt het in de Kempen. Een reconstructie…

Het verhaal tussen de broers Roodhooft en Mathieu van der Poel begint in 2010 met… broer David. BKCP-Powerplus, dat in 2009 het levenslicht zag met Niels Albert als kopman, was op zoek naar versterking voor de beloftencategorie en kwam bij David van der Poel uit. De oudste van de talentvolle broers had er net een fantastische winter als tweedejaars junior opzitten met onder meer winst in de wereldbekermanches in Roubaix en Hoogerheide.

Het Rabobank Offroad Team, waar vader Adrie aan de slag was als coach, toonde bijzondere interesse, maar David koos voor het Belgische project. “Ik kende Adrie al sinds 1993”, vertelt Christoph Roodhooft daarover. “Ik was toen 19 en trainde samen met hem op het crossparcours in Rillaar. Het was dat jaar dat Adrie bij Mercatone Uno reed. Elke dinsdag en donderdag trokken we samen op. We werden vrienden en zijn ook daarna contact blijven houden.”

Materiële steun
Het was tijdens de veldrit in Gieten van 2008 dat de twee voor het eerst over een samenwerking praatten. Roodhooft: “David was eerstejaars junior en reed bij het Oost-Vlaamse Isorex Cycling Team. Van opleidingsteams in het veld was toen nog geen sprake. En oorspronkelijk wilden wij dat ook niet. Onze visie was om de jongeren in hun club te laten groeien, maar we wilden de talenten die we opmerkten wel van materiaal voorzien in de winter. Het was in Gieten dat ik Adrie beloofde om zijn twee zonen te helpen.”

David (midden) was de eerste Van der Poel bij de broers Roodhooft – foto: Cor Vos

“Ik herinner me nog de dankbaarheid van de familie Van der Poel. Wellicht was dat ook een van de redenen waarom David in januari 2010 ons boven Rabobank verkoos, ook al werkte Adrie voor Rabobank. Ik weet nog dat Adrie zich daar amper in moeide. Het was wel degelijk de keuze van David. Maar zo werd hij dus belofte bij BKCP-Powerplus.”

Veldritacademie
Anderhalf jaar later – tijdens de zomer van 2011 – was het de beurt aan ‘kleine broer’ Mathieu. “Onze visie om jongeren in hun club te laten groeien, konden we toen niet meer aanhouden”, gaat Christoph Roodhooft verder. “Plots schoten opleidingsploegen in het veld als paddestoelen uit de grond. Wij konden niet achterblijven en richtten de Boxx Veldritacademie, dat een jaar later Enertherm-BKCP zou worden, op. We bouwden een juniorenteam uit rond Mathieu en boden onze renners een internationaal programma op de weg aan.”

Niet onbelangrijk in het verhaal: ook vader Adrie werd bij het project betrokken. “Omdat David voor ons had gekozen, was Adrie op een zijspoor geraakt bij Rabobank. Wij konden zijn kennis goed gebruiken, dus lieten we hem de jeugdploeg leiden, samen met Marc Dierickx (die we ondertussen ook kennen als parcoursbouwer, red.), voormalige ploegmaat van Adrie en vriend aan huis. Ze leiden overigens nog steeds ons jongerenproject.”

Mathieu van der Poel als eerstejaars junior in Boxx-shirt – foto: Cor Vos

Intussen teerde het hoofdteam BKCP-Powerplus op Niels Albert. Die schonk de broers Roodhooft in 2009 meteen een wereldtitel bij de profs in Hoogerheide. “Maar we wilden niet compleet van Niels afhankelijk zijn”, zegt Philip Roodhooft. “Daarom dat we volop de kaart van de jeugd trokken. Met onder meer Wietse Bosmans, Philipp Walsleben, Michael Vanthourenhout en de broers Van der Poel hadden we de voorbije jaren heel wat talent in onze rangen. Vanthourenhout verhuisde later naar het team van Jurgen Mettepenningen, maar van al die jongens is er toch maar eentje écht doorgebroken op het allerhoogste niveau: Mathieu van der Poel.”

Profcontract na juniorentitel
Toeval: Van der Poel brak door op het moment dat Niels Albert zijn carrière vroegtijdig moest beëindigen na hartritmestoornissen. Een gelukje… Maar Philip Roodhooft neemt dat woord niet graag in de mond. “Je kan niet alles herleiden tot geluk, denk ik. En een sprookje moet je ons verhaal ook niet noemen. Geloof me, het is lang niet altijd rozengeur en maneschijn geweest. Het was soms echt ondernemen, risico’s nemen, dingen opofferen.”

“Een voorbeeld? In 2013 gaven we zowel Mathieu als David een langdurig (in eerste instantie vier jaar, red.) profcontract. Hij was toen als junior in Firenze net wereldkampioen op de weg geworden. Hij blonk uit, maar op dat moment heb je nog geen zekerheid dat hij ook als prof wereldtop wordt. Vandaag lijkt dat allemaal vanzelfsprekend, maar dat was het toen niet. Het is gelukkig allemaal goed uitgedraaid.”

Na zijn werelditel op de weg in Firenze, lag een profcontract klaar – foto: Cor Vos

Dat Van der Poel – ondanks grote interesse van meerdere WorldTourteams – zijn huidige werkgevers al die tijd trouw is gebleven, is zonder meer opmerkelijk te noemen. Ondertussen verlengde het toptalent zijn overeenkomst reeds meerdere malen. Momenteel ligt hij nog onder contract tot eind 2023. Misschien had Van der Poel vandaag bij een ander team meer kunnen verdienen dan wat momenteel maandelijks op zijn rekening komt. Iets wat door de broers stellig wordt ontkend. Los daarvan spelen ze bij Alpecin-Fenix duidelijk ook andere troeven uit.

Drie disciplines
Vader Adrie is nog steeds aan het jeugdproject verbonden. Ook broer David wordt aan boord gehouden. En Mathieu mag rustig gaan skiën als hij daar zin in heeft, iets wat in andere topteams taboe is wegens ‘te gevaarlijk’. Die kleine dingetjes zullen ongetwijfeld bijdragen aan het feit dat Mathieu zich goed voelt bij het team en geen nood heeft om andere oorden op te zoeken. Maar de broers Roodhooft zelf hebben het over een compleet andere reden.

“We hebben met ons team altijd geprobeerd om van een visie uit te gaan. Dat is ook zo wat Mathieu betreft. Wat hem uniek maakt is dat hij in drie disciplines (veldrijden, wegwielrennen en mountainbiken, red.) wereldtop is”, zegt Christoph. “Wij zorgen ervoor dat hij die keuze niet hoeft te maken. We hebben hem letterlijk gezegd: ‘Wij betalen jou en jij kan je zin doen in de combinatie van de drie disciplines.’ Hij vroeg me om hem bij alle MTB-wedstrijden persoonlijk te vergezellen. Zo zijn we steevast samen onderweg. In veel goede maar soms ook hele slechte dagen.”

Dit najaar begint Van der Poel aan zijn tiende seizoen bij de broers Roodhooft – foto: Cor Vos

Wat betreft het mountainbiken, had het teammanagement één voorwaarde. “We wilden die discipline graag toevoegen aan ons gamma, maar dat moest wel structureel gebeuren en we wilden dat Mathieu een concreet doel voor ogen had. Hij kan niet af en toe eens een Wereldbeker rijden als het hem uitkomt. Gewoon omdat je dat aan een sponsor niet verkocht krijgt. Maar verder is hij behoorlijk vrij in het samenstellen van zijn programma”, klinkt het.

Peter Sagan
Philip Roodhooft maakt graag de vergelijking met Peter Sagan. “Die visie, het uitwerken van dat platform, dat had zeven, acht jaar geleden ook iemand kunnen doen met Sagan. Die had dat misschien ook wel gewild. Maar niemand heeft het gedaan. Wij wel. Het onderscheidt ons van elk ander team, denk ik. Het geeft potentiële sponsors goede redenen om voor ons te kiezen. Dat is trouwens wat Canyon heeft gedaan. Die hadden de WorldTour-teams voor het uitkiezen na het stoppen van Katusha, maar ze kozen ervoor om hun inbreng bij ons te verhogen. Dat is niet zomaar te herleiden tot ‘geluk’.”

En wat na 2023? Alpecin-Fenix verlengde vorige week het contract van Ronja Eibl tot eind 2024. De 20-jarige Duitse wordt in mountainbike-kringen omschreven als een toptalent dat kans maakt op olympisch goud. Als het van de broers Roodhooft afhangt, blijft ook Van der Poel na 2023 nog langer bij hen. En dat is niet eens denkbeeldig, sinds we weten dat hij blijft mountainbiken tot de Spelen in Parijs. “Zo ver zijn we nog lang niet, maar het is een stille droom”, bekent het duo. “Als Mathieu nog een keer verlengt, dan lijkt de kans groot dat hij gedurende zijn volledige carrière bij ons is gebleven. Behoorlijk uniek en het zou de cirkel rondmaken.”

Dit artikel delen:

31 Reacties

Kuiperberg 4 juni 2020 om 10:25

Mooi om te lezen.

HSV 4 juni 2020 om 10:29

Slimme en faire lui volgens mij. Mathieu past daar, maar Merlier en Modolo ook. No nonsens daar.

Baik-Baik 4 juni 2020 om 11:21

Mochten ze de komende jaren wildcards voor de grote rondes mislopen dan hoop ik dat Mathieu geen spijt krijgt van zijn keuze.

yo-eddy 4 juni 2020 om 13:42

ploeg is binnen twee jaar pro-tour

LB108 4 juni 2020 om 13:56

WT bedoelt u?
Dan hoop ik dat de ploeg in de breedte veel meer zal worden..

SoloSlim 4 juni 2020 om 11:26

Ook al gelezen in een interview met Adri dat de broers effectief heel goed betalen en zelf een lopend contract upgraden na mooie uitslagen.
Als je daarbij je zin mag doen is dit gewoon perfect!

Romāns Vainšteins 4 juni 2020 om 11:43

Eten ze hier eigenlijk ketonen ?

Maxim Horssels 4 juni 2020 om 11:51

Alpecin-Fenix is lid van de MPCC. Ze zouden hun eigen regels moeten overtreden om ze te gebruiken.

Barry Batsbak 4 juni 2020 om 12:13

Over Alpecin-Fenix in zijn algemeen zou ik nergens op durven gokken. Maar in het specifieke geval van Van der Poel zou ik het wel kolderiek vinden als je aan de ene kant ketonen wegwerkt bij wijze van “marginal gains” en vervolgens na de koers patat of chinees gaat zitten knagen.

john 4 juni 2020 om 12:13

Zo ver als ik weet eet hij wel na een Koers frieten

xistnc 4 juni 2020 om 12:17

Het gaat om een aanbeveling van de MPCC om geen ketonen te gebruiken. Van een verbod of regelgeving anderszins is geen sprake.

Cyclinglife 4 juni 2020 om 12:54

Ze eten er het spul van dit bedrijf van o.a. van der poel 4gold

Maxim Horssels 4 juni 2020 om 13:41

@xistnc. De MPCC bestaat louter uit aanbevelingen. Ook de afspraken over bijvoorbeeld een te laag cortisol bij een renner (niet opstellen, acht dagen rust) is een aanbeveling waar alle leden zich vrijwillig aan houden.

xistnc 4 juni 2020 om 14:09

De MPCC hanteert en publiceert 10 regels, zoals over cortisol. Het MPCC-lidmaatschap is vrijwillig, maar zodra je lid bent gelden die 10 regels.

Ketonen komen in die 10 regels niet voor.

Verweggistan 4 juni 2020 om 12:24

Het is wel mooi dat hij ze trouw blijft, maar het beperkt hem ook.

yo-eddy 4 juni 2020 om 13:41

het biedt hem blijkbaar meer dan dat het hem beperkt ….

Verweggistan 4 juni 2020 om 15:10

Voor Van der Poel blijkbaar wel. Maar hij had ook al dit jaar een grote ronde kunnen rijden.

Samlambeej 4 juni 2020 om 12:42

Goh ik dacht al … 5 dagen geen Van der Poel… Kon nie langer uitblijven. Thanks

Samlambeej 4 juni 2020 om 13:00

Er zit een gapend gat in het verhaal van Roodhooft tussen 1993 en 2008.
De rest kenne we ondertusse wel.

Verweggistan 4 juni 2020 om 15:09

Toen deed hij zelf een poging coureur te zijn.

EscartinBotero 4 juni 2020 om 17:02

Niet onbelangrijk in het verhaal: ook vader Adrie werd bij het project betrokken. “Omdat David voor ons had gekozen, was Adrie op een zijspoor geraakt bij Rabobank.’ Klinkt een beetje kleinzielig voor het grote Rabobank. Zoontje (op dat moment nog ‘maar’ een belofte) kiest niet voor je en dus maak je geen gebruik meer van Adrie….

Romāns Vainšteins 4 juni 2020 om 21:28

…volgens Adri & the redheads…

assen 4 juni 2020 om 20:02

Zijspoor Adrie vond ik ook een vreemde passage. Ook dat men het had over een gamma.

Vond het wel weer heel leuk te lezen. Hopelijk wordt dit team snel WT, dan hoeft MvdP en het team niet meer te vrezen.

Arie den Blanken 4 juni 2020 om 20:17

Misschien is dit wel juist wat hij wil: Grootverdiener zijn zonder daarvoor die ellendige Tour te moeten rijden. En gemakkelijk zijn broer binnen boord te kunnen houden.

Lalsacien 4 juni 2020 om 23:28

Dat denk ik niet. Hij heeft teveel van zijn opa in zich om de Tour links te laten liggen.

girardengo 6 juni 2020 om 22:41

In de Tour wordt hij voor het Franse publiek Poupou ll.

Arie den Blanken 5 juni 2020 om 11:10

De meeste profs willen de Tour rijden omdat de belangrijkste wedstrijd van het wielrennen is en als gevolg daarvan het belangrijkste "werkstuk" is voor het inkomen.
Maar de meesten vinden het de grootste klote klus van hun vak. Als ze de keus zouden hebben op hetzelfde verdienen zonder de Tour zal zeker tweederde kiezen voor geen Tour te moeten rijden.

Lalsacien 7 juni 2020 om 09:24

Wat een dooddoener. Dit klinkt als veel geld verdienen zonder hard te hoeven werken.

Arie den Blanken 7 juni 2020 om 09:59

Niets menselijks is ook profrenners vreemd. Tom Boonen , Eddy Planckaert , Niki Terpstra hadden een status dat ze maar wat blij waren niet naar de Tour te hoeven.
Terpstra moest voor veel extra salaris de klote Tour weer wel doen toen hij naar die Franse ploeg overstapte.

Fritsie 7 juni 2020 om 11:57

Wat een onzin, het merendeel van de renners zet juist alles op alles om de tourselectie te halen. Wellicht dat een aantal Franse renners onder de druk van het Franse publiek uit zouden willen maar dat is niet het het algemene beeld

Lalsacien 7 juni 2020 om 12:06

@Arie het lijkt erop dat je je eigen mening op de renners aan het projecteren bent. Boonen en Planckaert wilden de Tour pad links nadat ze er succesvol waren geweest. Niki is een apart geval en zat in een ploeg waarbij hij minder mogelijkheden had om de Tour te rijden en voor eigen kansen te gaan. Hij is niet het type renner dat makkelijk een etappe kan winnen.

Headlines

Materiaalzone

Populair