Hoe de stikstofcrisis ook het Nederlandse wielrennen treft

zondag 10 november 2019 om 20:00

De stikstofcrisis treft ook het Nederlandse wielrennen. De inzet van politiemotards wordt in 2020 mogelijk gehalveerd, waardoor de toekomst van Nederlandse wedstrijden op het spel staat. Een oplossing om de reductie van politiemotards op te vangen is burgermotards meer bevoegdheden te geven, maar daar zijn wetswijzigingen voor nodig. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zou daar momenteel mee bezig moeten zijn, maar door de stikstofcrisis is alles op pauze gezet. Hoe het precies zit, leggen we uit in deze aflevering van WielerFlits Legt Uit.

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

30 Reacties

Pietspeed 9 november 2019 om 09:52

Te gek voor woorden

Jan 10 november 2019 om 09:57

1woord
Overbevolking,
daar ligt de oplossing
Maar niemand spreekt het uit.

Koekkebakker 10 november 2019 om 11:22

Klopt Jan. Dat is het.
Maar in ons kapitalistische model is alles gericht op groei en zonder groeiende bevolking kan dat niet. Daarnaast kan je mensen niet verbieden om kinderen te krijgen.
Daarom spreekt niemand dat uit.

skylimit 9 november 2019 om 10:06

Zodra de politieke elite en ook de rechterlijke macht zich laten gelden is er overal crisis en slaan ze overal in door. Straks geen boeren, geen bouwvakkers meer, op de snelweg mag je nog maar 50km per uur etc….. , maar net over de grens is alles weer anders.
Volgens mij beperkt stikstof en klimaat zich niet tot grenzen, maar ja doet er ook niet toe. Klimaat en stikstof zijn toch niet de werkelijke redenen, het draait allemaal om economische voordelen voor de politieke elite etc.
Met al die onzinnige regelgeving, betutteling en oeverloze discussies (en gezeik over roetveeg/zwarte pieten) ben ik blij dat ik niet meer in Nederland woon.
De overheid is er niet meer voor de burgers, ze bedenken steeds weer andere dingen van hoe ze de burgers kunnen pesten en op kosten kunnen jagen.
Ondertussen laten ze wel F16's aan allerlei zinloze missies meedoen, maar ja dat is niet boven het Nederlandse luchtruim, dus dan maakt het klimaat niet uit, toch:)
Ik steek mijn kop niet in het zand, maar overdrijven en doorslaan naar de andere kant is aan mij ook niet besteed. Die zogenaamde klimaatactievoerders die met zeilboten naar een top gaan….lachwekkend …..

Emergo 9 november 2019 om 11:39

Is het gras in het land waar je nu woont echt groener ??

Franco Ballerini 9 november 2019 om 14:46

Het bombarderen van IS lijkt me niet bepaald zinloos.

GroteSmurf 9 november 2019 om 14:50

mooi gesproken skylimit !

tendam 9 november 2019 om 15:20

Als het aan de politieke elite in dit land (de VVD) ligt halen we nooit een klimaatdoel of een stikstofdoel, dus waar heb je het over? Nederland doet juist structureel veel te weinig. Het is alleen knap dat mensen als jij overtuigd zijn van het tegendeel :)

Franco Ballerini 9 november 2019 om 15:44

@tendam: sommige voorstellen zijn natuurlijk ook zinloos. Halveren van de veestapel betekent dat deze elders (misschien wel net over de grens) verdubbeld wordt. Tel uit je winst.

Greg4ever 9 november 2019 om 16:24

Eens dat de veestapel halveren bij gelijkblijvende vraag grote onzin is.

Beinvloeden van de vraag naar vlees helpt wel. Onze veestapel is tenslotte ook alleen maar middleman voor wat we nodig hebben aan voeding. Kijk maar eens naar the Game Changers Op Netflix…

En alle beetjes helpen!

Franco Ballerini 9 november 2019 om 17:00

Ik heb geen Netflix en ben ook niet van plan een abonnement te nemen, maar uit nieuwsgierigheid gekeken waar je het over hebt. De laatste zin van het artikel zegt eigenlijk al genoeg.

We’ll meat again.

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/10/18/een-heldenverhaal-met-planteneters-a3977302

Greg4ever 9 november 2019 om 17:39

Ha ja t is een typisch Amerikaanse docu idd.

En toch… enkele van de boodschappen erin zetten wel aan t denken.

Bottom line eten we vlees niet, omdat t gezond is en we t perse nodig hebben (lees ook die prof in t NRC), maar omdat we t lekker vinden, ermee zijn opgegroeid, we niet beter weten en de vlees industrie dat zo wil houden, omdat ze er aan verdient.

Het in de docu benoemde middleman ding is ook geen onzin.

Voor het voeden van de veestapel in de wereld wordt pakweg 70% van alle landbouwgrond in de wereld gebruikt. Best veel wel. Voor de productie van een hamburger is zo'n 2.500 liter zoet water nodig. Al met al wel verspilling, als je er over nadenkt, toch?

Maarre ook ik eet nog steeds graag een biefstukje … af en toe :-)

Wat ik maar wil zeggen… als we allemaal wat minder vlees eten, dan neemt t aanbod vanzelf af et voila…

FDJ 10 november 2019 om 11:52

@ten dam Dat is wat Jesse en Rob in hun doorgeslagen gekte je graag doen geloven.

We slaan volledig door met onzinnige regeltjes die percentages verbetering van nog geen tiende procent opleveren. Wat ze kosten? Miljarden. Wat ze opleveren? Een agrarische sector de vernieling in helpen die fantastisch draait en de bouwsector on zeep helpen.

Als we toch zo graag geld over de balk smijten: Onderwijs en zorg, daar is het echt hard nodig.

Michiel De Rooij 9 november 2019 om 10:19

De hele economie en aanverwanten naar de kloten, ivm met wat extra bloemen op de grasgronden.

Panache 9 november 2019 om 10:26

Ik twijfel of dit een serieuze video is, of een parodie…
Gezien het aantal reacties lezen velen slechts de titel. Er is minder draagvlak bij de politie voor het uitlenen van hun personeel. En het gesprek ligt niet bovenop de stapel. Ja laten we het maar crisis en stikstofbeleid noemen…

vanSpringel 9 november 2019 om 10:32

Helaas is dit een serieuze video. In mijn werk heb ik veel te maken met dit soort vragen. Ik kan het ook niet met een serieus gezicht uitleggen omdat je dan voor gek wordt versleten.
De routes van wielrenwedstijden langs Natura-2000 gebieden worden op de pijnbank gelegd door deze wet. De uitdaging wordt het bedenken van routes uit de buurt van deze gebieden waardoor de neerslag van stikstof op die gebieden minder wordt en als zodanig een minder groot probleem wordt. Zie via deze link de locaties van de Natura-2000 gebieden in NL: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Natura_2000-gebieden_in_Nederland.
Over de grens (lees: Belgie) is dat stikstof probleem totaal (nog) niet relevant.

vanSpringel 9 november 2019 om 10:27

Politiemotards kunnen op nieuw aangekochte E-motoren gaan rijden. Het motorpark dient zo af en toe vernieuwd te worden. Door het aankopen van E-motoren is het een win-win situatie. Het politiekorps wordt ‘minder grijs/antraciet’ door minder uitstoot van stikstof (in de volksmond wordt dan gezegd dat het ‘groener’ wordt, echter was het niet groen (groen-groener-groenst)).
Wanneer de volgkaravaan wordt gedoogd is er daarna geen vuil meer in de lucht ?
Politiek drama waar inderdaad alleen diegene weer van gaan profiteren die de ballen in de lucht houden.

Greg4ever 9 november 2019 om 14:18

Precies! Alles zsm electrisch, rijdt beter, sneller en is schoner…

In Noorwegen deden ze zo al de Arctic Race trouwens

NDI22 10 november 2019 om 21:00

Dat is een oplossing voor het lokale probleem maar ook dat is slechts verplaatsing van het grotere probleem. De productie van e-motoren kosten bijvoorbeeld veel energie en ze rijden ook niet op groene stroom of iets. Nederland loopt enorm achter en probeert allemaal trucs uit te halen om maar aan allerlei normen te voldoen, op papier. Lees dit verhaal bijvoorbeeld. Nederland importeert pellets uit de VS, waar dus hele bossen worden gekapt, dat gaat op vieze schepen over de oceaan naar Nederland en wordt in zogenaamde bio-massa centrale’s gestopt. Dat is natuurlijk nooit beter voor het milieu in z’n algemeen. Enkel verplaatsing.
https://www.ad.nl/buitenland/boze-amerikanen-nederlandse-subsidies-voor-biomassa-maken-onze-natuur-kapot~a84b8eed/

west 9 november 2019 om 11:44

Die “stikstofcrisis” is een schande die de Nederlandse politiek zich heeft laten aanpraten door Europa. Een belachelijk systeem dat er op geen enkele manier rekening mee houdt dat wij zo ongeveer de halve voedselvoorziening van europa voor onze rekening nemen. Dit gaat ons over tien jaar nog harder opbreken dan de pensioenen gaan doen.

vanSpringel 9 november 2019 om 18:22

Correct ! NL zorgt voor heel veel vleesproductie die we overigens niet zelf consumeren. Omdat in NL geen snelgroei-middelen voor vlees gebruikt ‘mogen’ worden is in NL geproduceerd vlees relatief van hoge kwaliteit. Dat wordt geexporteerd naar het buitenland. In NL consumeren wij het meeste vlees wat in koelvrachtschepen vanuit Zuid-Amerika naar Europa wordt vervoerd en veel minder schoon is dan ons eigen geproduceerd vlees. Ook voor het produceren van NL-vlees worden jaarlijks 800.000 stierkalvenuit het buitenland door de Van Drie Group geimporteerd. Die worden in NL gemest, waarna het vlees daarvan wordt geexporteerd naar het buitenland. NL zit tijdens de opfok wel letterlijk met de shit en de stikstof.
Zie: https://www.boerderij.nl/Rundveehouderij/Nieuws/2019/10/Zembla-4000-melkveehouders-willen-importstop-kalveren-485952E/
De politiek in NL zit letterlijk in een spagaat, daar komen zij op een begrijpelijke manier niet meer uit.

limburgia 9 november 2019 om 13:33

Maar goed dat de Prinselijke Bobo en VIP Formule 1 in Zandvoort de CO2 verder omlaag brengt .

SteVwonder 9 november 2019 om 19:01

Eindelijk een goed voorstel om het aantal motoren te halveren!

Cyclinglife 9 november 2019 om 19:36

Is toch maar een raar verhaal dit. Begrijp niet helemaal of nu stikstof echt het probleem is of het feit dat er minder politie beschikbaar wordt gesteld voor wedstrijden. Vooral het laatste is een probleem. Dit is niet op te lossen met de huidige regels.
Voor degene die trouwens denken dat “CO2” en “stikstof” 2 verschillende dingen zijn en problemen. Is er aan voor de moeite, CO2 gaat over alle broeikasgassen (en dat zijn er een hoop) inclusief “stikstof” en “stikstof” gaat over stikstofverbindingen en dergelijke niet over stikstof zelf.

opdekant1 9 november 2019 om 23:15

En dan te bedenken dat er nog genoeg idioten zijn die dit beleid met serieus getrokken hoofd verdedigen.

vanSpringel 10 november 2019 om 00:43

Je zal ze de kost moeten geven.

evos01 10 november 2019 om 09:21

Laat de natuur zijn werk doen.
Hou op met zeuren!!

heuvelcolombia 10 november 2019 om 20:30

Waar komt toch die tendens vandaan om zomaar wat in het wilde weg dat te roepen wat het meest weg heeft van spuien van onderbuikgevoelens? Weinigen beperken zich tot meningen onderbouwd met kennis.
Ik hoop dat kennis over dit soort onderwerpen snel op een begrijpelijke manier wordt verspreid (en van politici moet dat voorlopig niet komen). Verder hoop ik dat skylimit naast dat hij het land verlaten heeft ook niet meer stemt.

Michiel De Rooij 10 november 2019 om 21:58

Lekker tolerant man.

2ill 11 november 2019 om 09:48

Uhm…en het gebruik van elektrische motoren?