Het unieke verhaal van de broers Roodhooft en Corendon-Circus

Door , maandag 17 december 2018 om 16:58

foto: Photopress.be

“Mathieu van der Poel zal 28 jaar zijn als hij einde contract is. Als we er in slagen hem nog één keer te laten bijtekenen, dan hebben we een verhaal zoals Tom Boonen bij Quick-Step-Floors. Zou dat niet mooi zijn?” Aan het woord: Philip Roodhooft, die samen met broer Christoph een uniek verhaal schrijft met Corendon-Circus.


Het is stipt kwart voor elf vanmorgen als Philip Roodhooft de persconferentie in het Amsterdamse Corendon Village Hotel – notabene het grootste hotel van de Benelux – aftrapt. Aan zijn linkerzijde persverantwoordelijke Thomas Sneyers, aan de andere kant Mathieu van der Poel, de man waar het vandaag om draait. Niet van de partij: Christoph Roodhooft, medemanager en momenteel met de wegrenners op stage in het Spaanse Benicassim.

Wel aanwezig: Atilay Uslu, de Turkse eigenaar van hoofdsponsor Corendon. Uslu geniet wanneer een compilatiefilmpje,  met uiteraard Van der Poel in de hoofdrol, wordt getoond. Een aantal fragmenten waarin de nadruk wordt gelegd op de drie disciplines die de alleskunner met succes combineert: veld, weg en mountainbike. Niet toevallig gekozen, zo blijkt.

Roodhooft: “Dit wordt géén wegteam. Net zoals het geen crossteam was”
“Natuurlijk zijn jullie hier vooral om het wegprogramma van Mathieu te kennen”, spreekt Roodhooft de talrijk opgekomen media toe. “Maar ik wil van de gelegenheid toch gebruik maken om de achterliggende gedachte van het team te schetsen. Corendon-Circus zet dan wel de stap naar het ProContinentaal niveau, het wordt géén wegteam. Net zoals we in onze beleving vroeger ook geen crossteam waren. Nee, we snoeien niet in ons veldritprogramma, we upgraden onze weg- en mountainbike-activiteiten. Met Mathieu van der Poel als centrale figuur, die de drie disciplines zal blijven combineren.”

Het moet gezegd, het verhaal dat de broers Roodhooft schrijven, is uniek in het wielrennen. Ongezien, hoe een relatief klein team er al jaren in slaagt een absoluut toptalent als Mathieu van der Poel aan zich te binden. Die laatste windt er trouwens ook geen doekjes om. “Nee, er is nog geen concreet voorstel van een WorldTour-team gekomen. Gewoon omdat ik steevast aangeef dat ik daar geen interesse in heb. Ik voel me bijzonder goed bij Corendon-Circus. De ploeg anticipeert al jarenlang op wat ik graag doe. En ik heb inspraak gehad in de samenstelling van het wegteam voor 2019. Ja, ik voel me verwend. Waarom zou ik veranderen?”

Zoals Boonen bij Quick-Step
Philip Roodhooft glimlacht. “Wat Mathieu presteert, daar hebben we op zich niet zo veel verdienste aan. Die eer komt alleen hem toe. Dat hij gelukkig is in de omgeving die we voor hem creëren, dat is wel ons werk. Dan mogen we trots zijn op wat we tot op heden bereikt hebben. Hij ligt nu – net als broer David – onder contract tot eind 2023. Mathieu zal dan 28 jaar zijn. Het zou mooi zijn als we die overeenkomst nog één keer kunnen verlengen. Dan schijven we een verhaal zoals Tom Boonen dat bij Quick-Step heeft gedaan. Ook die bleef zijn hele carrière dezelfde ploeg trouw.”

De broers Roodhooft hebben hun budget met iets meer dan 35 procent opgekrikt om Van der Poel in ideale omstandigheden naar zijn eerste voorjaar op de weg te leiden. “Met dank aan onze solide partners. Het kantelpunt kwam toen Mathieu Nederlands kampioen op de weg werd. Vanaf toen zijn we gaan nadenken om onze plannen om ProContinentaal te worden te vervroegen. We wilden niet het verwijt krijgen dat hij zijn tijd verspilt. Corendon ging vrij snel akkoord met een budgetverhoging. Ik denk dat het gesprek met meneer Uslu amper vijf minuten heeft geduurd. Dat gaf rust. Ook Circus en Canyon gingen uiteindelijk vlot mee in onze plannen.”

Roodhooft: “Ambiëren niet om Europe Tour te winnen”
De teammanager heeft ook een uitgesproken idee wat de sportieve ambities betreft. “Ja, het draait om Van der Poel. Maar we starten ook in mooie wedstrijden waarin Mathieu er niet zal bij zijn. Zoals in de Omloop Het Nieuwsblad. We willen dat onze jongens daar klaar voor zijn. In beeld rijden? Als dat het doel zou zijn, dan pas ik. Laat me een voorbeeld geven: Van Trijp, Jans en Stallaert zijn drie snelle jongens. Dan is het niet de bedoeling dat ze 6de, 8ste en 11de eindigen. Nee, er zal – afhankelijk van hun vormpeil – een treintje gevormd worden om de sprint aan te vatten. In beeld rijden door deel uit te maken van een vroege ontsnapping? Sorry, dat is onze stijl niet.”

Corendon-Circus ambieert volgens Roodhooft ook niet om de Europe Tour te winnen. Zelfs niet om de top drie te halen, wat automatisch startrecht zou bieden in grote rondes en topklassiekers. “Daarvoor rijden we een te beperkt programma. We zullen in eerste instantie blijven rekenen op wildcards voor de grotere wedstrijden. Ja, ook voor een grote ronde. Met Mathieu in onze rangen moet het in principe haalbaar zijn om – bijvoorbeeld – de Vuelta te rijden.”

WorldTour
“Dat is nog niet voor 2019, maar misschien wel voor 2020. Laat ons zeggen dat een belangrijk deel van ons werk voor 2019 er op zit. Vanaf nu kunnen we beginnen nadenken over de toekomst. Over 2020 en later. In samenspraak met Mathieu uiteraard… Maar laten we niet op de zaken vooruitlopen en eerst afwachten wat 2019 brengt. We beschikken niet over een glazen bol. Wat als Van der Poel op termijn in een WorldTour-omgeving wil terechtkomen? Dan zijn we bereid ook daar over na te denken”, besluit Roodhooft gedecideerd.

Dit artikel delen:

31 Reacties

Ome Richard 17 december 2018 om 17:03

Leuk dat jullie bij de persconferentie zijn geweest, maar ik vind dit wel heel veel op een dag worden :) Misschien volgende keer iets meer over de week uitspreiden?

leegloper 17 december 2018 om 19:06

Waarom zou je nieuws van vandaag overmorgen opdienen?

Martin Bergstra 17 december 2018 om 17:11

Wie had ooit van de gebroeders gehoord zonder dat van der poel bij hun tekende.

Verweggistan 17 december 2018 om 17:23

Als managers van Niels Albert bij BKCP.

kielabokki 17 december 2018 om 17:30

Eindelijk is het moment daar, hulde! Kan niet wachten tot het voorjaar.

Verweggistan 17 december 2018 om 17:31

Maar iemand meesturen met de ontsnapping zal vooral praktisch zijn: Dan is er nog iemand om een bidonnetje aan Mathieu te geven na de 150 km.

assen 17 december 2018 om 22:34

Ha ha ha, Verweggistan, jij krijgt van mij de joker van de dag! :-)

Bryan Cuperus 17 december 2018 om 17:39

Toupalik is op pcs uitgeschreven bij team Corendon. Op cq staat hij nog wel. Neem aan dat hij gewoon deel vh Corendon 2019 team gaat zijn?

Verweggistan 17 december 2018 om 19:12

https://www.wielerflits.nl/nieuws/mathieu-van-der-poel-rijdt-ronde-van-vlaanderen-en-amstel-gold-race/

Daar staat de hele selectie zonder Toupalik, wellicht gaat hij naar Steylaert o.i.d.

Verder niet persoonlijk, maar een ergernis van mij: PCS en CQ zijn geen bronnen met meer info dan jij en ik. En als ze dat soms wel hebben zijn ze daar niet (heel) open in.
Dus als je daar iets wel of niet ziet staan; beide sites zijn geen bron. Zij hebben het ook weer ergens vandaan. Ze zijn dus hooguit een startpunt voor je eigen onderzoekje naar de bron. He ik zie Toupalik niet; wat staat er in het officiële perscommunice van de ploeg? Is er geen perscommunice; dan kun je even googlen bijv.
CQ heeft nog het 2cycle.be platform, waar je kunt zien waar ze hun info vandaan hebben.

Nico Dick 17 december 2018 om 20:27

het contract van Toupalik eindigt eind deze maand en wordt in principe niet verlengd. Als hij niet onmiddellijk een nieuw team vindt, zou hij wel nog even aan boord mogen blijven – weliswaar aan andere voorwaarden dan nu. (Zo werd ons vandaag verteld)

Bryan Cuperus 17 december 2018 om 23:06

@Verweggistan, klopt inderdaad. Kon ook geen artikelen vinden erover maar zag wel dat Toupalik niet op de site van corendon te zien was. Maar voor de zekerheid heb ik hier even gevraagd of iemand het weet.

@Nico, bedankt voor de respons! Had wel verwacht dat hij een contract zou krijgen, goede renner. Ben benieuwd wat zn volgende stap wordt.

Angelo Pauwels 17 december 2018 om 17:40

Dit vindt ik nu de enige fout die Mathieu in z'n carriere tot nu toe heeft gemaakt, zolang bijtekenen bij een toch wel kleine ploeg. Dit zal z'n wegcarriere toch niet ten goede komen denk ik dan. Ik zie het niet gebeuren dat Corendon-circus ooit een wild card zal krijgen voor een grote ronde. In mijn ogen had hij moeten naar een World tour ploeg gaan.
En zolang wachten om een grote ronde te rijden is ook niet goed, normaal moet je voor je 25ste toch eens een grote ronde gereden hebben.

yo-eddy 17 december 2018 om 18:04

Fout? volgens mij is het nog steeds heel duidelijk dat hij zowel op de MTB, wegfiets als cyclocrosser wil blijven rijden. Dit is het enige team dat hem volledig faciliteert in wat hij wil met nog een prima salaris ook. 2020 werd genoemd voor eventueel de Vuelta dus alles prima op tijd. Een fenomeen als VdP krijgt in principe overal een wildcard zolang hij blijft presteren. Sagan is ook een renner die prima zonder (sterk) team functioneert.

Mwielerfan 17 december 2018 om 20:54

De fout is dus ook dat hij kiest voor wat hij wilt en niet voor een begeleiding die zorgt voor wat goed voor hem is

yo-eddy 18 december 2018 om 17:42

@Mwielerfan …… je onderschat schromelijk VdP en zijn team hier. Niet iedereen past in een keurslijf, laat Mathieu lekker doen wat hij wil dan komt er heel wat moois uit.

negti 17 december 2018 om 18:03

Wow, nooit geweten dat Quick-Step en US Postal dezelfde ploeg waren… Verklaart meteen wel een hoop!

leegloper 17 december 2018 om 19:09

HAha, inderdaad. Een verhaal Gesink klinkt net wat minder aansprekend.

Koersmaniak 17 december 2018 om 18:28

Ik vraag me af als de ploeg vroeger geen crossploeg was, welke van hun renners naast vanderpoel ook op de mtb of op de weg, niet ter voorbereiding, actief waren?

Als de ploeg niet in beeld wil rijden door ontsnappingen, dan vrees ik dat ze in de wedstrijden zonder Vanderpoel weinig het beeld halen.

Laatste opmerking: in de voorjaarswedstrijden is de plaats van de ploegwagen belangrijk bij pech en assistentie. Als niet-WT-ploeg met beperkt programma pakken ze te weinig punten, waardoor ze altijd achteraan rijden.

Romāns Vainšteins 17 december 2018 om 18:38

Ploeg is nagenoeg zo afhankelijk van van der Poel als dat Nuyens dat van van Aert was.

1 probleempje en ze rijden er voor de lala bij.

Explorer 17 december 2018 om 18:54

Lala? Nou van trijp kan echt wel aankomen als een trein voor hem rijd. Nu al afschrijven is echt cliché eerste klas a rv

Romāns Vainšteins 17 december 2018 om 19:24

Welgemeende excuses van tevoren maar ‘van Trijp kan best rap aankomen mits van trein voorzien’ is nou niet een weerlegging waar ik overstag van ga.

Mij maakt het verder ook niet uit zo’n ploegsamenstelling hoor, snap ze prima.

Samlambeej 17 december 2018 om 21:04

hahaha in tranen

Explorer 17 december 2018 om 18:52

Ik denk dat ze de gemoederen proberen te temperen. Om Mathieu in de achtergrond top te laten rijden. Vooral dit eerste jaar op de weg.

Als vdp rijd als op het nk(ja klopt het parkoers was” vlak ”) dus volle bak erin, hij heeft niks te verliezen evenals te winnen gaan we een mooi voorjaar in.
Gewoon lekker koersen en zien waar het schip strand dit jaar.

EddyB1958 17 december 2018 om 19:35

Opgelet ook de ploegen van Sanne Cant (Ikeo Beobank) , Annemarie Worst, Alice Maria Arzuffi en Yara Kastelijn ,(Steylaerts 777) hebben de broers Roodhooft als managers.
De broers waren blijkbaar de enigen, die geen belangstelling hadden in Denise Betsema. Daar zullen ze zich wel eens kunnen beklagen. Nu ja er is nog Shirin van Anrooij en Puck Pieterse. Verder rijdt Ceylin del Carmen Alvarado als enige dame voor Corendon Circus…

Groningen 17 december 2018 om 19:38

Hoop niet dat Mathieu ooit een paar weken out is met een blessure, ploeg bestaat bijna maar uit één renner…

jooprioolpijp 17 december 2018 om 19:54

Ja, onder contact tot heel erg lang, maar “Wat als Van der Poel op termijn in een WorldTour-omgeving wil terechtkomen? Dan zijn we bereid ook daar over na te denken”, besluit Roodhooft gedecideerd”. Dat is het cruciale zinnetje in dit voor de rest blabla verhaal: als MvdP zich ontwikkelt als gehoopt gaat er gewoon gecashed worden.

dikkechaap 17 december 2018 om 21:35

Je kunt het ook anders lezen: dan gaan ze van proberen van Corendon een WT ploeg te maken.

Theo Bovengemiddelkamp 17 december 2018 om 20:37

Ik hoop wel dat ze dit talent niet aan het opbranden zijn. Marianne Vos dacht ook dat ze niet kapot te krijgen was en geen rust hoefde te pakken.

Viktrodriguez 17 december 2018 om 21:47

Zeker met een vader die ook een aantal keer overtraind is geweest.

assen 17 december 2018 om 22:37

MvdP loopt wel een risico overtraind te raken, als je kijkt hoe graag hij koerst. Hopelijk overkomt m dat niet.

sooike 17 december 2018 om 23:27

“Kleine ploeg”, “bescheiden programma”etc. Allemaal kreten van “kenners” hier die één ding vergeten: Mathieu wil lol beleven aan datgene wat hij doet. Hij is de enige renner die na afloop van een koers het woord “leuk” in zijn mond durft te nemen. Hij lijkt een kwajongen op de fiets, onthaalt zijn publiek op speelse sprongetjes in de cross, geniet in stilte als hij in een NK op de weg TLJ zijn wil oplegt, kortom, laat die jongen nu gewoon doen wat hij leuk vindt. En in deze ploeg is er nu eens geen manager of ploegleider die hem de wet voorschrijft. Hier kan hij doen wat hij wil. De ploegleiding durft al hun successen toe te schrijven aan hem , dus geven ze hem alle credits die hem toekomen. Ga nog maar eens zo’n tweede ploeg zoeken in het wielercircus, dat overal bol staat van snelle successen, roofbouw op coureurs en strak opgelegde schema’s. Natuurlijk staat Van der Poel dus hier langdurig onder contract en vanuit die rust bouwt hij verder aan zijn loopbaan met zijn vader als belangrijkste adviseur en steun in de rug. Verstandige kerel, die Mathieu !