Het grote geld, het beste sportieve plan of beide: wat kiest Dylan Groenewegen?
Analyse Dylan Groenewegen vertrekt bij Jayco AlUla. De bijna 32-jarige Nederlandse topsprinter heeft twee aanbiedingen op zak van ploegen met een sportief en financieel goed plan. WielerFlits brengt in kaart welke teams in dat geval tot het kransje kanshebbers op zijn handtekening behoren.
Bahrain Victorious
Bij Bahrain Victorious is er ruimte voor een goede sprinter. Met Phil Bauhaus hebben ze al een goede afmaker in dienst, maar hij behoort niet tot de absolute wereldtop. Dat geldt wel voor Groenewegen. De Nederlander reed tot op heden zeven keer de Tour en in vijf van die edities won hij minstens één etappe. Met ploegleider Aart Vierhouten hebben ze bovendien iemand aan boord die weet hoe hij een sprinttrein moet bouwen en verstaat wat dit inhoudt. Met mannen als Nikias Arndt en Matevž Govekar is daar ook zeker het een en ander al binnenboord als bouwstenen.
Renners als Andrea Pasqualon, Fred Wright en Nicolò Buratti zijn dat eveneens, maar zij hebben momenteel een aflopend contract. Naast Bauhaus zijn er met Alberto Bruttomesso, Daniel Skerl en Žak Eržen een aantal jonge sprinters aan boord, net als Vlad Van Mechelen – hij heeft ook de kwaliteiten die van toepassing zijn in een sprinttrein. Dat er nood is aan een extra of nieuwe sprinter bij de ploeg, blijkt uit de interesse die de ploeg – volgens Het Laatste Nieuws – heeft in Olav Kooij. Hij zou Daan Hoole en Cees Bol mogen meenemen. Alleen lijkt die deal niet te lukken.

Groenewegen (rechts) is sneller dan Bauhaus in de vijfde rit van de Tour 2024 – foto: Cor Vos
Groenewegen zou dan een goede optie kunnen zijn. Het is aannemelijk dat hij Elmar Reinders mee wil nemen naar zijn nieuwe bestemming. Sportief gezien heeft Bahrain Victorious ook ruimte in de Tour. Antonio Tiberi richtte zich de voorbije jaren vooral op de Giro d’Italia. Lenny Martinez en Santiago Buitrago zijn momenteel (nog) te licht om een hele ploeg in steun in de Tour of een andere grote ronde te krijgen. Financieel gezien is er ook ruimte. Grootverdieners Jack Haig, Fred Wright en Matej Mohorič – die openstaat voor een vertrek – hebben een aflopend contract.
Red Bull-BORA-hansgrohe
Er is dit jaar sprake van een carrousel als het gaat om sprinters. De contracten van Kooij en Groenewegen lopen af, maar dat geldt ook voor collega-sprinters als Sam Bennett, Bryan Coquard, Arnaud Démare, Fernando Gaviria, Michael Matthews en Sam Welsford. Die laatste kan als Australiër rekenen op serieuze interesse van Groenewegens huidige ploeg Jayco AlUla. De omgekeerde route zou ook geen rare move zijn voor de Nederlander. Met de broers Mick en Tim van Dijke en Danny van Poppel – een van de beste lead outs ter wereld – staat er al een trein.
Een eventuele komst van Reinders lijkt daar ook geen struikelblok. De Duitse ploeg was immers in 2022 ook al geïnteresseerd in de sterke Drent, die toen uiteindelijk voor zijn huidige Australische werkgever koos. Financieel zal er door de komst van Red Bull ook ongetwijfeld het een en ander mogelijk zijn bij de ploeg van Ralph Denk, al hebben ze met Jordi Meeus nog een tweede sterke sprinter aan boord. Alleen sportief gezien zitten er aan deze ploeg wel wat haken en ogen. Met Primož Roglič, Jai Hindley, Daniel Felipe Martinez, Aleksandr Vlasov, Florian Lipowitz en Giulio Pellizzari zijn daar veel (potentiële) klassementskopmannen voor de grote rondes aanwezig.

Lead out Van Poppel nam onlangs in Hongarije nog tweemaal de maat van Groenewegen – foto: Cor Vos
Tudor Pro Cycling
Ook op ProTeam-niveau is er een ploeg die een mooi sportief plan en financieel aantrekkelijke aanbieding kan presenteren. Tudor Pro Cycling heeft met een aantal kapitaalkrachtige sponsoren een schijnbaar ongelimiteerd budget. Afgelopen winter werden kleppers als Julian Alaphilippe en Marc Hirschi al aangetrokken en met het oog op de klassiekers komt daar volgend seizoen Stefan Küng bij. Zij zullen alle drie een behoorlijk gat in het budget slaan en dus is het de vraag of zij nog wel geld overhouden. Er rijden immers ook renners als Michael Storer en Matteo Trentin bij Tudor.
Sportief gezien is er bij de Zwitserse ploeg veel mogelijk. Er staat al een ijzersterke sprinttrein met Sebastian Kolze Changizi, Rick Pluimers en lead out Maikel Zijlaard. Zij hebben zich met afmaker Arvid de Kleijn al meermaals bewezen op WorldTour-niveau. De Kleijn staat echter momenteel lang buitenspel met een complexe sleutelbeenbreuk en Alberto Dainese – de andere sprinter van de ploeg – heeft een aflopend contract. Wat dat betreft zou Groenewegen een welkome versterking zijn. Enig nadeel: Cancellara’s ploeg blijft de komende jaren afhankelijk van wildcards.
XDS Astana
Als een sprinter als Groenewegen kan schermen met een sportieve en financiële verbetering ten opzichte van zijn huidige contract, dan kom je al snel uit bij XDS Astana. De Kazachs-Chinese formatie heeft Mission Impossible tot op heden waargemaakt en lijkt zichzelf – tegen alle verwachtingen in – te kunnen handhaven in de WorldTour, ondanks een achterstand van ruim 5.000 UCI-punten aan het begin van dit seizoen. Als de ploeg al degradeert, dan zijn ze wel met afstand het beste ProTeam en daarmee zijn ze alsnog zeker van deelname aan alle WorldTour-koersen in 2026.
Door de komst van XdS-Carbon Tech heeft de ploeg van Aleksandr Vinokourov een flinke kapitaalinjectie gekregen, waardoor er financieel het nodige mogelijk is. Ook sportief zijn er voor Groenewegen voldoende redenen om voor die ploeg te kiezen. Met Davide Ballerini en vooral Mike Teunissen is er een goede sprinttrein aanwezig, waar Reinders ook in te passen is. Met Teunissen werkte Groenewegen in het verleden al succesvol samen. Bovendien is er geen klassementskopman, waardoor de ploeg een Tour-selectie voor Groenewegen kan garanderen.
XDS Astana laat dit jaar zien dat ze in veel kleinere koersen UCI-punten kunnen scoren. Daarin kan Groenewegen ook een belangrijke rol spelen. In het shirt van Jayco AlUla boekte de Leeuw van Amsterdam tot op heden negentien zeges, waarvan zestien op het niveau onder de WorldTour. Wel lopen de contracten van Cees Bol, Max Kanter en Matteo Malucelli af, die allemaal een rol in een sprinttrein zouden kunnen spelen. Sowieso ligt daar de uitdaging voor Vino, want zijn team beschikt over vijftien aflopende verbintenissen. Hij kan zijn ploeg dus opnieuw bouwen.
Minder goede matches
Heel veel andere opties om zich sportief te verbeteren, zijn er momenteel niet. Intermarché-Wanty heeft bewezen een goede omgeving voor sprinters te zijn, maar zij hebben al Biniam Girmay en Gerben Thijssen. Daarnaast past het kaliber-Groenewegen niet direct bij het budget van de Waalse ploeg. Bij INEOS Grenadiers en EF Education-EasyPost is dat een minder groot probleem, maar zij hebben dan weer weinig ervaring met een topspurter. In dat kader valt ook out-of-the-box-optie Movistar af. Bovendien hebben alle drie die teams ook sterke ronderenners aan boord.

Groenewegen won afgelopen jaar de zesde etappe in de Tour – foto: Cor Vos
Op ProTeam-niveau kunnen naast Tudor verder enkel Q36.5 Pro Cycling en Israel-Premier Tech financieel wedijveren met WorldTeams. Die eerste ploeg is echter vooral de kern rond Tom Pidcock aan het versterken. Het tweede team heeft met Corbin Strong, Ethan Vernon en Hugo Hofstetter al een aantal sprinters aan boord. Maar omdat de contracten van Pascal Ackermann en Chris Froome aflopen, is er financieel wel ruimte. Bovendien gaat de Israëlische ploeg komend jaar terug naar de WorldTour promoveren. Lidl-Trek heeft met Jonathan Milan al een topsprinter en ze tekenden met Mads Pedersen onlangs een contract voor het leven. Dat team valt daardoor af.
Een terugkeer bij Visma | Lease a Bike lijkt ook uitgesloten: sportief gezien geven ze daar de voorkeur aan klassementsrenners, waardoor ook Kooij daar eieren voor zijn geld lijkt te kiezen. Bovendien wil teambaas Richard Plugge niet mee in de wedloop van grote contracten. Financieel is het dus de vraag of de ploeg mee kan en/of wil met aanbiedingen van andere geïnteresseerden. Een overgang naar Picnic PostNL is gezien de aanwezigheid van Fabio Jakobsen niet aan de orde en bij vrijwel alle Belgische en Franse teams zijn er uitdagingen op sponsor- c.q. financieel vlak.
Dat kun je inmiddels toch wel betwisten. De absolute wereldtop is Merlier, Milan, Philipsen en wellicht Kooij. Groenewegen zit toch wel in de laag daaronder. Zelfs in kleine koersen wint hij nog maar moeizaam waar die anderen ritzeges opeen zouden stapelen. Wel wat beter dan Bauhaus, maar ook die won vorig jaar nog wel een ritje in Tirreno en in wat kleinere koersen. Dus of dat netto nou heel veel verschil maakt?
Het is Kooij of een troostprijs.
Qua absolute kwaliteiten is Groenewegen nog steeds de beste sprinter van Nederland, al heb ik zelden gezien dat hij goed gebruik kon maken van een lead out, maar Kooij heeft meer marge en laat zich niet zomaar de kaas van het brood eten.
(Kooij heeft die lead out trouwens wel altijd nodig, in elk nieuw team zal hij een Affini of van Aert altijd missen)
Qua team: Astana, die rijden ook vake een B programma voor punten en daar kan Groenewegen nog de punten scoren