Hervorming Wereldbeker veldrijden: Licentievergoeding van €17.500 naar minstens €35.000

Door , donderdag 14 november 2019 om 15:31
Hervorming Wereldbeker veldrijden: Licentievergoeding van €17.500 naar minstens €35.000

©Cor Vos

Het was Christian Rocha, organisator van de Wereldbeker in het Zwitserse Bern, die een maand geleden de kat de bel aanbond. Flanders Classics en de UCI willen de veldritkalender hervormen met een uitbreiding van de Wereldbeker, maar de organisatoren tastten in het duister wat betreft de voorwaarden over toetreding tot die Super League. Een ‘Application Guide’ brengt daar nu verandering in. Duurder wordt het sowieso. De licentievergoeding verdubbelt van 17.500 naar 35.000 of 50.000 euro.


De UCI wil de Wereldbeker hervormen en opwaarderen. Vanaf volgend seizoen (2020-2021) worden er – wellicht – zestien in plaats van negen manches van de Wereldbeker georganiseerd. Ook de periode wordt ingekort: alle wedstrijden worden afgewerkt tussen 11 oktober en 24 januari. Daarvoor zijn reeds alle zondagen én een aantal feestdagen ingenomen.

Eind juni wees de UCI de organisatie van de nieuwe Wereldbeker toe aan Flanders Classics. Maar de hervorming, en vooral de manier waarop die tot stand komt, valt niet bij iedereen in goede aarde. Renners, teams en organisatoren maken zich zorgen. Zo leefden de organisatoren tot voor kort in het ongewisse. “We zijn al in oktober en we weten niets”, liet onder meer de Zwitserse organisator Rocha optekenen. Er wordt onder meer gevreesd voor een veel te hoog prijskaartje om toe te treden tot de nieuwe Wereldbeker.

Tomas Van Den Spiegel, CEO bij Flanders Classics, vertelde toen dat de voorwaarden snel zouden worden bekendgemaakt. Dat is ondertussen gebeurd. “We denken voorwaarden uitgewerkt te hebben die voor iedereen realistisch zijn en die ons toelaten om samen met de lokale organisatoren van de Wereldbeker de komende jaren een succesverhaal te maken”, vertelt Van Den Spiegel aan WielerFlits. “Uit onze contacten met organisatoren blijkt ook dat daar heel erg positief tegen aangekeken wordt.”

WielerFlits kon de Application Guide inkijken en somt voor u de belangrijkste feiten op:

Samenstelling kalender 2020-2021:
* In minstens zeven verschillende landen zullen een of meerdere manches georganiseerd worden wanneer de Wereldbeker uit 14 of 15 wedstrijden bestaat. Gaan we naar 16 wedstrijden, dan zal dat minstens in acht verschillende landen gebeuren.
* In geen enkel geval zal meer dan de helft van de manches in eenzelfde land georganiseerd worden.
* De 16 data: zondag 11 oktober, zondag 18 oktober, zondag 25 oktober, zondag 1 november, woensdag 11 november, zondag 15 november, zondag 22 november, zondag 29 november, zondag 6 december, zondag 13 december, zondag 20 december, zaterdag 26 december, zondag 27 december, zondag 3 januari, zondag 17 januari en zondag 24 januari.

“Deze kalender is gecreëerd om een herkenbaar format aan de cyclocross-fans aan te bieden. Dat zal de organisatoren helpen hun event naar een hoger level te brengen”, staat te lezen. “Flanders Classics heeft een traditie opgebouwd in het wegwielrennen met de voorjaarsklassiekers en heeft altijd samengewerkt met lokale organisatoren in functie van de toekomst van de sport en om de wielerfan de best mogelijke ervaring te bieden. Dat doel beogen we ook in het veldrijden.”

De verantwoordelijkheden van Flanders Classics en de UCI:
* De betaling van het ‘overall prijzengeld’ (eindklassement) is de verantwoordelijkheid van Flanders Classics / UCI
* Flanders Classics verzorgt het internationale tv-signaal en draagt de kosten voor de ‘graphics’. Organisatoren hebben geen kosten voor tv-productie, behalve de installatie van reuzenschermen op het parcours, stroomvoorziening of het bouwen van tv-platformen.
* Flanders Classics voorziet heel wat infrastructuur, zoals ‘live timing’, rugnummers, startlichten, finishboog, plaatsen voor commentatoren, verspreiding resultaten en standen, Engels en Frans sprekende speaker op het terrein, etc..
* …

Wedstrijdprogramma:
* Elke organisator kan zich voor maximum vijf races kandidaat stellen: heren elite, dames elite, heren U23, dames junioren en heren junioren.
* Slechts een aantal manches per seizoen zullen openstaan voor de jeugdcategorieën (U23 en junioren). De UCI veldritcommissie zal jaarlijks beslissen in welke wedstrijden de jeugd in actie zal komen.
* Starturen in WB-manches mét jeugd: 9u45: heren junioren – 10u45 dames junioren – 11u45: heren U23 – 13u45: dames elite – 15u15: heren elite.
* Starturen in WB-manches zonder jeugd: 13u30: dames elite – 15u: mannen elite

Het parcours:
* Minimaal 2,5 kilometer, maximaal 3,5 km met een minimum van 90 procent óp de fiets.
* Kleibodems, overstromingsgevoelige gebieden moeten vermeden worden.
* Maximaal 6 kunstmatige hindernissen. Balken, zandbak, U-bochten, bruggen, technische afdalingen, camber-off secties, korte hellinkjes zijn belangrijk.
* Veiligheid primeert ten allen tijde… (oversteekplaatsen, bescherming van gevaarlijke punten, etc..)

Mogelijk inkomsten voor organisatoren:
* Lokale sponsors (zie ‘business model’)
* VIP hospitality
* Inkomsten uit ticketverkoop
* Neven-events (amateurwedstrijden, …)
* …

Business model (lees: wat kost het de lokale organisator?)
* Totale prijzengeld seizoen 20-21: 71.135 euro (dat was vorig jaar 61.415 euro en wordt in 2021-2022 80.815 euro om op termijn de dames en de heren volledig gelijk te schakelen. Bedragen die de UCI al langer had vastgelegd, red.)
* Bij manches zonder jeugdwedstrijden: 69.320 euro
* Organisatie fee: twee opties! Ofwel (model 1) 35.000 euro, waarbij de lokale organisator beschikt over 25% van de sponsorrechten. Ofwel (model 2) 50.000 euro , waarbij de lokale organisator beschikt over 50% van de totale sponsorrechten. Dat was tot op heden 17.500 euro voor 60 procent van de sponsorrechten + een bedrag tussen 7.000 en 13.000 euro voor de nationale ploegen U23 en junioren. Dat laatste bedrag neemt vanaf nu Flanders Classics/UCI voor zijn rekening.
* Opmerking: de lokale organisator heeft recht op maximaal 5 commerciële partners en 2 extra institutionele partners.
* De volgende potentiële partners zijn gereserveerd voor de UCI/Flanders Classics: telecommunicatiebedrijven, leveranciers van allerlei fietsonderdelen, alle soorten uurwerken, IT-bedrijven en alle bedrijven die weddenschappen aanbieden.
* Geen partnership met bedrijven uit de tabak-, alcohol- en porno-industrie.

Extra verplichtingen ten laste van de organisator:
* Kosten voor verplichte anti-doping testen
* De organisator moet 30 nachten (single rooms) en half pension voorzien voor UCI-verantwoordelijken en staff)
* De organisator moet 200 standaard inkomtickets en 50 VIP-tickets voorzien voor Flanders Classics/UCI
* UCI / Flanders Classics krijgt toegang tot alle persoonlijke – en marketinggegevens verzameld via ticketing.
* De organisator moet op de dag van het event vervoer en eten voorzien voor medewerkers van Flanders Classics / UCI.

Planning:
* Organisatoren moeten hun kandidatuur uiterlijk op 6 december 2019 indienen.
* UCI/Flanders Classics zal op 15 december 2019 de data en landen (niet de steden of gemeenten) bekendmaken wat betreft de WB 2020-2021.
* Op 31 januari 2020 zal de kalender worden goedgekeurd door het UCI Management Comité.

Voorlopig blijft het windstil vanuit de kant van de organisatoren. Al horen we – weliswaar off the record – hier en daar ontevredenheid over de nieuwe ‘fee’ (licentievergoeding): van 17.500 met 60 procent van de potentiële sponsorinkomsten naar 35.000 euro (model 1 – met 25 procent) of 50.000 euro (model 2 – met 50 procent van de potentiële sponsorinkomsten).

Blijft daarnaast de ongerustheid over de samenstelling van de rest van de kalender. Maar bij het polsen van de kandidaten horen we bijna overal hetzelfde: “We willen eerst intern beraadslagen in hoeverre dit financieel nog haalbaar is. We zijn aan het rekenen. In tussentijd wensen we liever niet officieel te reageren.”

Eerder deze maand publiceerden we onderstaande uitlegvideo over de veranderingen in de wereldbeker veldrijden.

Dit artikel delen:

33 Reacties

Emergo 14 november 2019 om 15:53

Ik denk dat er organisatoren zijn die denken: F.. you.

dustin 14 november 2019 om 15:53

een business model: flanders classics is een commercieel bedrijf met als doel winstbejag, nu of in de toekomst.

Het is nu taak dat er goede afspraken worden gemaakt anders zullen bepaalde partijen achteraf de dupe zijn.

Persoonlijk zou ik het zonde vinden als dat bij een betaal zender terecht komt, wat de belangstelling voor het veldrijden nog verder zal doen afnemen.

Koers 14 november 2019 om 15:58

Verschillende starttijden is natuurlijk stupid…

Baik-Baik 14 november 2019 om 16:25

Wat is dit voor bobo onzin?
* De organisator moet 30 nachten (single rooms) en half pension voorzien voor UCI-verantwoordelijken en staff)
* De organisator met 200 standaard inkomtickets en 50 VIP-tickets voorzien voor Flanders Classics/UCI

dikkechaap 15 november 2019 om 10:38

Tja, de UCI werknemers moeten toch overnachten daar in de buurt, dat moet linksom of rechtsom betaald worden. Ofwel de afdracht aan de uci wordt hoger, ofwel de kamers worden door de organisator geregeld.
De organisatoren kunnen met lokale contacten waarschijnlijk een betere prijs regelen bij hotels.

Idem voor tickets, logisch dat Flanders classics mensen wil kunnen uitnodigen (voornamelijk de sponsoren). Als ze voor die tickets moeten betalen, gaan de kosten omhoog.

Cyclinglife 14 november 2019 om 16:29

Afgezien van sommige twijfelachtige opties. Zoals de 30 nachten? Waarom? Zie ik nergens omschreven hoe ze meer winst gaan behalen als organisatie. Hoe dit de sponsors beter maakt en indirect de sport.

Hollow Knight 14 november 2019 om 17:04

Dubbel aantal manches en het prijzengeld gaat nauwelijks omhoog? En kosten voor organisatoren verdubbelen ook.

WTF… Dit komt niemand ten goede behalve de UCI & Flanders Classics.

salem 14 november 2019 om 17:04

Ik kan mij bijna niet voorstellen dat dit format gaat werken. In andere landen, behalve België en Nederland, is nu al bijna geen animo om WB wedstrijden te organiseren. Nu gaat de prijs voor het organiseren ook nog eens omhoog. Dit kan een leek toch ook zien aankomen…

Maar laten we het positief bekijken; welke landen zouden in potentie een WB kunnen financieren? België, Nederland, Frankrijk, Tsjechië, Zwitserland, Duitsland, Italië…

vanSpringel 14 november 2019 om 17:12

Wordt tijd voor een andere organisatie.

john 14 november 2019 om 17:14

In 7 verschillende landen !!!! Kijk eens naar een uitslag en bij de eerste 10 renners staan een Belgiës en Nederlands vlaggetje en af en toe een verdwaalde Fransman of Duitser

Groningen 14 november 2019 om 21:28

Je vergeet Pidcock (en vorige week Orts), maar de vraag is natuurlijk of een internationaal klassement ook meer internationale deelnemers oplevert. Ik vrees van niet.

Polleke 14 november 2019 om 17:41

Zou toch prachtig zijn als de organisatoren front zouden vormen en niet eens zouden intekenen …dan kunnen die 30 man UCI elk weekend gewoon thuis naar diezelfde cross kijken…weg 16 snoepreisjes…

Brabander 14 november 2019 om 18:28

Ja. Dat zou echt heerlijk zijn. Maar die kans zal wel vrijwel nihil zijn

Panache 14 november 2019 om 18:54

Hoezo een front vormen? Laat de marktmechanismen gewoon zijn werk doen. Als het te duur of oninteressant is, dan teken je niet in en gok/bluf je dat je later je zin krijgt. Helemaal prima. Een kartel vormen is nooit eerlijk.

Polleke 14 november 2019 om 20:29

Wel als je tegen een nog groter kartel moet opboksen, zijnde de UCI/Flandres Classics, zoals ze zichzelf noemen…

dikkechaap 15 november 2019 om 10:48

Ik denk dat de meeste UCI officials niet bepaald zitten te wachten op een "snoepreisje" naar Hoogerheide, een Vlaams gehucht of het platteland van Tsjechië.
Elk weekend in een andere troosteloze omgeving twee nachten in een provinciehotel verblijven, jippie!

Het zijn overigens geen 30 man, maar 30 overnachtingen. Als je de zaterdag bezig bent moet je vrijdag aankomen en zondag vertrekken. En het is maar de vraag of de 30 nachten overal gebruikt gaan worden, dat is vooral voor de US belangrijk natuurlijk.

west 15 november 2019 om 13:53

Die dertig overnachtingen in een accommodatie waar overigen nul eisen aan worden gesteld zijn namelijk bedoeld voor snoepreisjes, ja…. En niet voor juryleden, wedstrijdleiders en de mensen van de tijdwaarneming…

thorsen 14 november 2019 om 18:21

“Organisatoren moeten hun kandidatuur uiterlijk op 6 december 2019 indienen.”

Ik zou het best grappig vinden als er dan 0 aanmeldingen zijn. Belachelijk natuurlijk om dit 3 weken voor de deadline bekend te maken.

Groningen 14 november 2019 om 21:25

Dat is wat mij betreft het grote probleem. Of er wat moet veranderen is vanaf de zijlijn moeilijk te zeggen, maar plan zulke veranderingen rustig. Maak nu je plannen voor 2021/2022 bekend, dan weten organisatoren waar ze aan toe zijn en kunnen zij er op een fatsoenlijke manier voor zorgen sponsoren etc. te regelen.

Gerben 14 november 2019 om 19:44

Ik vrees voor een verdubbeling van de entreeprijzen, incl. een entreeprijs voor kinderen waar dat bij veel wedstrijden voor kinderen tot 12 gratis is.

FDJ 14 november 2019 om 20:04

Dit soort bizarre eisen gaan buiten België en Zuid Nederland een gigantisch probleem worden natuurlijk.

Samlambeej 14 november 2019 om 20:50
Quote:
Tomas Van Den Spiegel, CEO bij Flanders Classics, vertelde toen dat de voorwaarden snel zouden worden bekendgemaakt. Dat is ondertussen gebeurd. “We denken voorwaarden uitgewerkt te hebben die voor iedereen realistisch zijn … bla bla.. jullie hebben 1 maand de tijd.

Ik vind die Tomas Van Den Spiegel een beetje een engerd. Het is dubbel zo duur geworden en ik lees van hem weinig begrip en kadering. Het zinnetje dat blijft hangen is: " Wij hebben met Flanders Classic de tenderprocedure gewonnen."

Je moet ze alsnog het voordeel van de twijfel geven. Benieuwd of hier 16 organisatoren voor te vinden zijn.

Duh 14 november 2019 om 21:22

* In geen enkel geval zal meer dan de helft van de manches in eenzelfde land georganiseerd worden.

Als het buitenland (vanuit B perspectief) het laat afweten, zitten ze mooi met de gebakken peren. Dan kom je nooit aan 14 crossen. Misschien 4x B, 2x USA, 1x NL, 1x FR.
Andere landen lekker poot stijf houden, want door deze regel zijn de kleine landen gewoon nodig om het te laten slagen, dus dan komt er hopelijk vanzelf een betere deal voor hen.

Panache 14 november 2019 om 21:42

“ Andere landen lekker poot stijf houden”
Wat een rare opmerking. Indien ze het te duur vinden, dan hoef je geen poot stijf te houden maar stel je jezelf niet kandidaat. Vind je de prijs en het concept wél ok, dan is er ook geen reden om jezelf niet kandidaat te stellen. Dit soort uitspraken als ‘poot stijf houden’ lijken een soort van protestacties en wij/zij denken. De Uci heeft een plan: laat de markt bepalen of het plan de draagkracht heeft. Is die draagkracht er niet, dan is het plan over een maand van tafel. Bij voorbaat klagen is een beetje gek – niemand wordt ergens toe gedwongen.

stvvrules 15 november 2019 om 01:22

Gewoon afschaffen die bene sport. Doe je iedereen een plezier mee

Ligthning 15 november 2019 om 10:15

Van Den Spiegel ruikt weer het grote geld. Even opzoeken wie hij is. Een ex-basketter die door de zakenbank Optima werd aangetrokken om vooral (ex)topsporters met een mooie verhaaltje aan te zetten om hun kapitaal te investeren, in wat later bleek een frauduleuze bank te zijn. Niet alleen werd enorm gefraudeerd (fiscaal, witwassen, belastingsparadijzen…), maar toen de pyramide ineenstortte (rente en dividenden werden uitbetaald met nieuw aangetrokken kapitaal) waren veel mensen uiteraard hun geld kwijt. Er kon door het gerecht maar heel weinig gerecupereerd worden bij de bankroete bank. Later slaagde het gerecht er wel nog in een deel van het niet weggesluiste privé-bezit (woningen, yacht, sportwagens) van de CEO Picqeur in beslag te nemen.
Van Den Spiegel ontsnapte de dans, omdat hij zogezegd enkel werknemer was. De premies die hij opraapte telkens hij een (ex)-topsporter in de val te liet trappen, werden uiteraard in het zwart betaald.
Zo iemand is nu CEO van Flanders Classics. Organisatoren, ga niet in zee met zo iemand. Jullie worden gewoon gepluimd.
Hopelijk maken organisatoren, ploegen en renners een goed akkoord om de wereldbeker te boycotten en om eigen wedstrijden, op zaterdag desnoods, te rijden. Na een jaar wordt het hele wereldbekergebeuren dan opgedoekt, bij gebrek aan voldoende deelnemende renners en ploegen en een gebrek aan toeschouwers.

west 15 november 2019 om 11:26

Alsof die 30 overnachtingen voor Bobo’s gaan zijn… De uci moet gewoon juryleden, mensen van de tijdwaarneming, de wedstrijdcommissaris, etc onderbrengen, dat lijkt mij echt het minst rare wat er op het lijstje staat…

Polleke 15 november 2019 om 15:10

Wat is het raarste dan ?

west 15 november 2019 om 16:21

Nou bijvoorbeeld dat de lokale organisator verantwoordelijk wordt voor de dopingcontroles?

Of die plannen met de sponsorrechten; voorheen zou een ton aan sponsorgeld de organisatie uiteindelijk zo'n 30 duizend euro opleveren. Nu levert het ze in het ene geval nul euro op en in het andere geval een verlies van ca. Tienduizend euro…

Theo Bovengemiddelkamp 15 november 2019 om 15:10

Dus maximaal 8 crossen buiten België?
2x USA, 1x NL, Frankrijk, Zwitserland en Tsjechië. Daar komen dus maximaal 2 crossen bij buiten België.

Conclusie: Deze nieuwe formule zorgt niet voor meer internationalisering. Deze nieuwe formule zorgt juist voor meer wereldbekercrossen in België.

Ik blijf er bij dat men beter zou investeren in meer nationaliteiten in het crosspeloton, ipv. meer wedstrijden in verschillende landen.

Nico Dick 15 november 2019 om 16:03

Volgens onze bronnen zou het 2x Nl kunnen worden (Hoogerheide en Hulst in poleposition). En ik gok op 1x VS.

west 15 november 2019 om 16:34

1x VS kunnen ze toch niet maken? Men vertikt het nu al om de oversteek te maken voor een tweeluik. Wie stapt er nog in het vliegtuig als het voor één louzy wedstrijd is?

Theo Bovengemiddelkamp 16 november 2019 om 09:33

Ik vind Hulst qua parkoers en entourage één van de mooiste toevoegingen aan de kalender sinds Zonhoven. Dat kan net zo’n klassieker worden.

Er zou gesproken worden met organisaties in London en Kopenhagen voor twee WB-stadscrossen. Dat zou beteken dat er geen ruimte meer is voor een WB in Spanje, of Italië. Tenzij er minder crossen in Vlaanderen worden verreden, anders voegen deze veranderingen werkelijk niks toe aan de plannen voor internationalisering.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.