Herbert Dijkstra geeft dit jaar geen tv-commentaar tijdens Tour

donderdag 20 augustus 2020 om 15:49
Herbert Dijkstra geeft dit jaar geen tv-commentaar tijdens Tour

foto: Cor Vos (archief)

Wie de Tour de France via de NOS volgt, zal het dit jaar moeten doen zonder het commentaar van Herbert Dijkstra. De oud-schaatser kampt met chronische rugklachten en zal de Ronde van Frankrijk dit jaar overslaan. Joris van den Berg is zijn vervanger.

Bij de NOS vormt Dijkstra het vertrouwde geluid tijdens de Tour de France. Samen met analist Maarten Ducrot vormt hij inmiddels een bijna onafscheidelijk duo tijdens de drieweekse door Frankrijk. Zijn ‘kastelenboek’ heeft inmiddels de cultstatus bereikt. Naast het wielrennen is Dijkstra ook een vaste stem bij het schaatsen.

Voor zijn vervanger Van den Berg is het niet de eerste keer dat hij in het commentaarhokje zal plaatsnemen, aangezien hij in het verleden al commentaar gaf bij diverse wielerkoersen. Hij is vooral bekend als de man die in het Tourjournaal de etappe van de dag van commentaar voorziet.

De co-commentatoren naast Van den Berg zijn Ducrot en Stef Clement. De NOS zal ook dit jaar weer alle etappes live uitzenden. Dit jaar zullen maar liefst tien ritten van start tot finish worden uitgezonden. Het gaat om de openingsetappe vanuit Nice, de belangrijkste bergetappes en de enige individuele tijdrit naar La Planche des Belles Filles.

Dit artikel delen:

157 Reacties

jvh93 20 augustus 2020 om 15:52

Heeft herbert ook de dauphine gereden?

ChassePatate 20 augustus 2020 om 15:53

Ik had liever gelezen dat Maarten Ducrot dit jaar geen commentaar bij de Tour zou geven…

Kuiperberg 20 augustus 2020 om 16:15

Inderdaad. Voor een oud-wielrenner, hoe vaak kun je er wel niet naast zitten…

Pingu007 20 augustus 2020 om 16:19

Exact mijn gedachte..

Jean Dumas 20 augustus 2020 om 17:18

Tel uw zegeningen.

HoofdIsVrij 20 augustus 2020 om 15:53

Sterkte en hopelijk weet hij er nog van te herstellen. Heel vervelend voor hem.

El Matador 20 augustus 2020 om 15:54

Herbert heeft ook last van het welbekende post-Corona rugkwaaltje. Sterkte gewenst. Met Joris van den Berg op zijn plek stem ik in ieder geval met zekerheid af op Sporza.

Alex ter Weele 25 augustus 2020 om 08:45

Me 2!

woutersluis 20 augustus 2020 om 15:55

ook al rugklachten

alle toppers vallen uit

Veloburto 20 augustus 2020 om 15:57

Ah ok, net of een wielerliefhebber de koers op nos kijkt

peterwinnen 20 augustus 2020 om 15:59

al een jaar of 40 ondertussen, met veel plezier.

Casar 20 augustus 2020 om 16:20

Hier ook al 20 jaar met heel veel plezier

Jammer dat Dijkstra er niet bij kan zijn

Lalsacien 20 augustus 2020 om 16:21

@veloburto heb je je wel eens in iemand anders verplaatst?

Veloburto 20 augustus 2020 om 16:23

Jazeker, uiteraard wens ik Herbert een spoedig herstel

Kruisberg 20 augustus 2020 om 16:31

Heel veel liever de NOS dan dat gebral van de belgen!

Marco Heijmans 20 augustus 2020 om 16:45

Ik zag net een poll dat 56% op Sporza kijkt

Meeskool 20 augustus 2020 om 18:37

Zonder reclames en verstaanbaar voor de Nederlander boven de rivieren.

Romāns Vainšteins 20 augustus 2020 om 23:24

Ik vind Dijkstra altijd prima, aardige kerel.

Koers lezen doe ik zelf wel.

madeinstars 20 augustus 2020 om 16:00

Alleen bij de NOS is het mogelijk dat Herbert Dijkstra geen commentaar kan geven en het niveau alsnog achteruit gaat. Die Van den Berg is helemaal verschrikkelijk.

Pizzi 20 augustus 2020 om 16:01

Dit.

Kuiperberg 20 augustus 2020 om 16:19

Ken de beste man niet, maar kan me bijna niet voorstellen dat het er op achteruit gaat. Ducrot is de ondermaat, daarna kwam – naar ik dacht Dijkstra. Maar nu blijkt er nog iemand onder hem te zitten… Dan verbaas ik me ook over de NOS. Denk dat de leiding daar nooit zelf naar wielrennen kijkt en luistert en dus geen weet van het abominabele niveau heeft.

Verheug ik me nog meer op Smeets, maar die kan nu echt niet meer meekomen (door z’n leeftijd), maar wel een boeiende verhalenverteller.

Verder je raadt het al, ben een Sporza kijker.

peterwinnen 20 augustus 2020 om 16:01

Jongens, wie moet dan veertien keer ‘wat een finale!’ zeggen. Van wie hoor ik dan waar die Kataren hun verschrikkelijke veldslagen hebben gevoerd. Over verschrikkelijke veldslagen gesproken: demarrage van Roglic. “Wist jij dat Roglic vroeger schansspringer was, Maarten”.
Ik ga hem missen! Serieus ook!

Jean Dumas 20 augustus 2020 om 17:20

Mevrouw van Zetten uit Tiel moet het ook kunnen begrijpen. Dat heeft Herbert iets te letterlijk genomen.

Fast Freddy 20 augustus 2020 om 17:35

Maar wel missen dat de koplopers worden bijgehaald of de tourfavoriet lek rijdt, tot de derde herhaling. Precies 0 toegevoegde waarde.

Pizzi 20 augustus 2020 om 16:02

Freire vergat ooit z’n schoenen.

peterwinnen 20 augustus 2020 om 16:02

Ok, als ik de commentaren hier lees deugt het commentaar van Eurosport niet, van Ziggo niet, van de NOS niet, van VTM niet en kunnen alleen de Belgen van Sporza een beetje door de beugel.
De conclusie kan zijn dat om de donder niet meevalt om wielerflitslezers het op tv naar de zin te maken ;-)

nummer3 20 augustus 2020 om 16:08

Doe niet zo gek, Sporza is ook verschrikkelijk.

castroviejo 20 augustus 2020 om 16:22

Eurosport is er de laatste jaren juist op vooruit gegaan maar wat madeinstars zegt klopt wel degelijk. Hetzelfde geldt met de vervanger van Maarten Ducrot. Als je denkt dat het niet erger kan komt Stef Clement om de hoek kijken. Maar wat denk ik het probleem is tussen de gemiddelde echte wielerkijker en de tourkijker is dat ze er bij de Belg meer vanuit gaan dat je al meer een insider bent in het wielrennen en bij de NOS willen ze nog vaak uitleggen hoe de basis in elkaar zit.

Apemantus 20 augustus 2020 om 16:22

De Neel, met Smeets achter op de brommer! Al het andere is minderwaardig.

Maenhout 20 augustus 2020 om 16:38

Bij Sporza zit José de Cauwer. Die mag ik wel graag horen, en heeft er zicht in. Maar de Dijkstra van Sporza is dan weer een kwal. ’t Is ook nooit helemaal goed…

Chris Van Uden 20 augustus 2020 om 16:57

Gewoon Theo Koomen terug!

Quincy Adams 20 augustus 2020 om 17:01

Sporza was vroeger mijn favoriet, maar ook die hebben flink afgedaan… Kiezen te vaak een kant in een discussie en laten zich emotioneel te vaak gaan.

Op dit moment heb ik geen vaste zender meer. Ik zap wat tussen euro, nos en sporza om de zender met de ‘vorm van de dag’ te vinden.

Ik luister sowieso liever wat podcasts tbv analyses. Vroeger was de avondetappe vaste prik, maar sinds Dionne daar zit wordt elke diepgaande vraag snel met een kwinkslag teniet gedaan. Ik heb het idee dat de betere en kritische journalisten (met meer inside info) niet meer bij de tv zitten, maar hun eigen podcast op spotify gooien…

Jean Dumas 20 augustus 2020 om 17:25

Theo Koomen instarten. Kan best in een zonnige bergetappe. Merk je toch niet.
Kneet-story erachteraan. Hoppa.

Theo: ‘De mussen vallen letterlijk van het dak beste mensen, je kunt ze zo oprapen’.

Kneet: ‘Het is een stuk steiler hier dan het viaduct van de Wouwse Plantage. Ik bel Greet vanavond dat ze op de rustdag een pak Brinta meeneemt’.

Fast Freddy 20 augustus 2020 om 17:38

Bij Eurosport timen ze de reclames af en toe beroerd, maar verder, afhankelijk van de commentatoren van de dag, heel goed to pruimen. Sporza, vooral de Cauwer, ook goed te doen.

Paul Bus 20 augustus 2020 om 19:55

ik heb het liefste jose de Cauwer en de Mart Smeets van de jaren 80 samen met de Neel,ze zagen het ook vaak niet maar tenminste met charme.Het zal wel Sporza worden maar alleen voor jose.

SteadyEddy 25 augustus 2020 om 12:31

Haha, die zuurpruimen vinden het altijd heerlijk om alles de grond in te boren. Heerlijk gal spuwen achter een toetsenbord en iedereen kleineren. Je zal je maar overal zo druk overmaken en alles minderwaardig vinden, fijn leven heb je dan.

krypton 20 augustus 2020 om 16:06

Dat is wel een zegen voor de kijkers van de NOS.

FritsvanHoefelen 20 augustus 2020 om 16:06

Beterschap Herbert. Sterkte kijkers van de NOS.

venloos 20 augustus 2020 om 16:11

Ik heb toch het liefst Eurosport. Alleen die reclames…. niet. Te. Doen. Thank God voor uitgesteld kijken. Ik begin 45 min later en ben tegenlijk met de nos en sporza klaar.

madeinstars 20 augustus 2020 om 16:13

Je kan ook abbonementje op de Euorsport Player nemen.

Wheely 20 augustus 2020 om 16:19

Ja probeer de playerrr nu!

VerstandOpNul 20 augustus 2020 om 16:22

De player is top.. Tijdens de reclameblokken blijf je gewoon de beelden zien, maar zonder commentaar.. Wel een rare gewaarwording als je dan bijvoorbeeld Sivakov op zn snuit ziet vallen achter Alaphilippe en het voor de rest volmaakt stil is..

detac 20 augustus 2020 om 17:58

Tenzij je Engels commentaar aanzet die praten ook door tijdens de reclames

Arjan Kloet 20 augustus 2020 om 16:14

Bah. Nu maar hopen op rectificatie van dit bericht met de verandering dat Ducrot degene is met rugklachten. Wanneer die Ducrot een verhaal begint mag je hopen dat hij klaar is op het moment dat je de hond drie keer uitgelaten hebt…

Roberto Chasse-inque 20 augustus 2020 om 16:18

Waar zit Gesink?

Wheely 20 augustus 2020 om 16:20

:)

Jean Dumas 21 augustus 2020 om 22:36

Voor wielercommentaar hoef je maar 1 zin uit je hoofd te leren: ‘weg, die motoren!’.

chasse patat 20 augustus 2020 om 16:20

De Tour zal nooit meer hetzelfde zijn!
Een goed voorteken, want dan wint dit jaar niet een renner van Ineos.

SaulGoodman 20 augustus 2020 om 16:20

Hoe moeten we dan weten waar Mollema zit jongens? Zit Mollema er nog bij? Zie jij Mollema ergens Maarten? Mollema jongens, hebben we Mollema gezien? Mollema hoort hier bij te zitten. Ik zie Mollema nergens. Ja daar zit ie, daar achter in de groep, op zijn eigen kenmerkende wijze, harkend en bijtend. Mollema jongens, hij zit er nog bij hoor, ja ja! Zou dit een aankomst zijn voor Mollema misschien? Nu is het moment voor Mollema om te gaan of niet Maarten?

Die man heeft echt een crush op Mollema volgens mij.

Wheely 20 augustus 2020 om 16:23

Geheel terecht overigens.

Mike1973 20 augustus 2020 om 16:29

En we gaan ook de voorliefde van Herbert voor Janneke Ensing missen.

Arjan Kloet 20 augustus 2020 om 16:36

Precies.. Of die eeuwige voorliefde voor Russische rijders omdat meneer een woordje Russisch spreekt

Schollekop 20 augustus 2020 om 17:46

Ha, ha, LOL

ShoarmaDude17 20 augustus 2020 om 18:07

Hahaha heerlijk, en helemaal waar!
Manman ga eens objectief commentaar geven ipv de Nederlandse fans blij te maken met een dooie mus.

Joris vd Berg is net zo slecht als Herbert Dijkstra, dus dat maakt niet heel veel uit. Ik schakel dit jaar gewoon weer in op Sporza.

Fred Postma 20 augustus 2020 om 21:26

Ken je dat verhaal Maarten , van Eugene Christophe die zijn eigen fiets moest repareren in een smidse aan de voet van de Tourmalet in Saint Marie de Campain ? Ongelooflijk he ? Ergens in het begin van de vorige eeuw.
Nou dat is dus dat dorpje waar we zometeen doorheen rijden.
Dat is hier gebeurt mensen.
Dat was natuurlijk in de oertijd van de tour he, dat is nu niet meer voor te stellen he. Ongelooflijk eigenlijk he.
Kan me tenminste niet voorstellen Froome dat te zien doen. Zie je dat al gebeuren Maarten ? Ha ha.
Terwijl we nu weer beelden zien van de kopgroep. Ik noem nog een keer de namen …..

Jean Dumas 21 augustus 2020 om 22:39

Er moet bijgezegd worden dat Dijkstra en Ducrot los van elkaar best te pruimen zijn, de eerste bijvoorbeeld in een verslag van de schaatsmarathons op de Weissensee en de tweede in de Avondetappe. Ze vullen elkaar gewoon niet aan.

04398 20 augustus 2020 om 16:20

Gelukkig hebben we sporza nog. Vreselijk die Joris van Poppel

S. Dauert 20 augustus 2020 om 16:23

Ik mis Jean. Elke wielerwedstrijd weer. Alsof de geur van whiskey en sigaren door je luidspreker heen kwam met het sonore geronk van de helikopter op de achtergrond.

Wildebert 20 augustus 2020 om 18:27

Houd de herinnering levend! Pure nostalgie, begrijp wat je bedoelt.

Paul Bus 20 augustus 2020 om 20:00

Het Zen-moment tijdens de zomer,buiten snikheet,binnen een wandeletappe met Mart en Jean,en langzaam wegdommelen en net na finish wakker worden.Heerlijk die tijd komt nooit meer terug.

VerstandOpNul 20 augustus 2020 om 16:23

Sterkte Herbert!
Kan wel een paar maanden duren zoiets..

xistnc 20 augustus 2020 om 18:02

Jaaaaaren, soms.

SaulGoodman 20 augustus 2020 om 16:24

De NOS heeft toch al jaren schijt aan het wielrennen. Wat zenden ze nou eigenlijk uit? Een beetje Tour, een nog kleiner beetje van de Giro en Vuelta als je geluk hebt. En dat is het. Zo een enorm grote sport in dit land, maar we krijgen wel alle andere B-sporten te zien gelukkig.

Quincy Adams 20 augustus 2020 om 17:03

Volgens mij wordt wielrennen juist meer uitgezonden de afgelopen jaren…

SnellePelle 20 augustus 2020 om 21:02

Weinig van gemerkt…

Veloburto 20 augustus 2020 om 16:25

Blijft eeuwig zonde dat José Been gestopt is. Haar koerskennis icm haar prachtige stemgeluid was en is ongeevenaard

Fast Freddy 20 augustus 2020 om 17:40

Haha, val bijna van m’n stoel. Wel goed nieuws dat ze gestopt is.

AvdS 20 augustus 2020 om 17:47

Hahaha, ironie heeft grenzen, dit is er heel ver over :)).
Vanwege sommige commentatoren kijk ik daar geen wielrennen meer, maar door Been was ik verdorie bijna gestopt met wielrennen zelf.

Lord Melchett 20 augustus 2020 om 17:53

Jaaaaaaaaaa, ik wil José Been ook terug. Dan met José De Cauwer als co commentator.

Fast Freddy 20 augustus 2020 om 20:13

@AvdS Whahahah

reusjen 20 augustus 2020 om 16:28

Ik ben allang blij dat Stef Clement niet in zijn plaats zit, wat waarschijnlijk zou zijn gebeurd als Ducrot was uitgevallen. Verder vind ik alle commentaren wel best.

SnellePelle 20 augustus 2020 om 21:04

Stef is altijd te porren voor een spraakmakende uitspraak. Zeker wanneer hij teleurgesteld is na bekentenissen van oud ploegmaats :-)

Fietsuel 20 augustus 2020 om 16:31

Ah neeeee, daar gaan m’n wielerdutjes tijdens de vlakke etappes…

Ultras100 20 augustus 2020 om 16:32

Herbert en Ducrot, vind het wel meevallen, af en toe afwisselen met De Belg..

Joris van de Berg is toch ook behelpen hoor: vorige week tijdens Dauphine:
“Een kopgroep van 6 A 7 man, zonder grote namen…”
alleen alleen maar Alaphilippe en Kwiat!! ik moet dan wel lachen als ik bedenk dat zo’n gast daar gewoon voor betaald wordt… ;-)

Krul 25 augustus 2020 om 08:09

Is toch prachtig. Die mensen krijgen prima betaald voor hun kennis en kunde van wielrennen terwijl het gros van de Wielerflitsers waarschijnlijk eerder door heeft wie er op kop rijdt, in de kopgroep zit of de finale wint. En niemand bij de NOS die ooit kritisch kijkt of de presentatoren nog wel van deze tijd zijn.

Headlines

Materiaalzone

Populair