Heistse Pijl gaat door achter gesloten deuren

maandag 27 juli 2020 om 14:17
Heistse Pijl gaat door achter gesloten deuren

Alvaro José Hodeg, de winnaar van vorig jaar - foto: Cor Vos

De Heistse Pijl gaat zaterdag door achter gesloten deuren. De organisatie van de wedstrijd, die dit seizoen een nationale koers is, heeft dat afgekondigd op social media. Onder andere Alvaro José Hodeg, Fabio Jakobsen en Dylan Groenewegen gaan van start in Heist-op-den-Berg.

De organisatie kreeg veel vragen over het al dan niet doorgaan van de koers. “Voorbije dagen stonden we in continu overleg met alle betrokken veiligheidsinstanties en federaties. De koers gaat momenteel door achter gesloten deuren. Na de Veiligheidsraad van vandaag bekijken we welke maatregelen we verder zullen nemen om het event veilig te organiseren.”

Gisteren maakte minister van Sport Ben Weyts bekend dat alle sportactiviteiten en -wedstrijden in Vlaanderen per vandaag achter gesloten deuren plaatsvinden. De nieuwe maatregelen zijn een reactie op de nieuwe opflakkering van het coronavirus in België. “Met duidelijke maatregelen bieden we houvast aan sportfederaties, sportclubs en supporters”, aldus de Sportminister.

Dit artikel delen:

14 Reacties

Merlinappa 27 juli 2020 om 15:04

Dat wordt toch interessant om te zien hoe ze dat gaan doen. Lijkt me lastig te controleren.

Mystery Rider 27 juli 2020 om 15:12

Akkoord. Is lokaal circuit door het centrum van het dorp. Dus gaan ze iedereen die buitenkomt met drang vragen gelieve terug naar binnen te gaan???

josi 27 juli 2020 om 15:14

Achter gesloten deuren, ik kan me er weinig bij voorstellen. Het lijkt me ondoenlijk om een heel parkoers af te sluiten.

DeHof 27 juli 2020 om 16:01

De Heistse pijl, Gent-Wevelgen, de E3, Vlaanderen, de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik zullen dit jaar allemaal verreden worden in ’t Kuipke.

skylimit 27 juli 2020 om 19:07

“De organisatie van de wedstrijd, die dit seizoen een nationale koers is”

@redactie wat wordt hier bedoeld ?
Wordt hier bedoeld dat de Heitse Pijl een nationale koers is? Maar aan de start verschijnen wel Hodeg, Groenewegen en Jakobsen ?
Zijn deze tijdens Covid tot Belg genaturaliseerd ?

josi 27 juli 2020 om 19:26

https://www.wielerflits.nl/nieuws/heistse-pijl-1-augustus-doet-het-dit-jaar-met-uitsluitend-belgische-renners/

Ja, blijkbaar zijn er dus nogal wat renners plotseling Belg geworden.

Jacco van Stierop 27 juli 2020 om 19:43

Website Heistse Pijl (20 mei 2020):
“Er werd reeds beslist om de wedstrijd te organiseren als nationale individuele wedstrijd. Daardoor kan elke renner met een proflicentie, dus ook buitenlandse renners, zich inschrijven op individuele basis.”

Maillot à Pois 27 juli 2020 om 23:21

Nationale koers wil enkel zeggen dat ie niet op de internationale UCI kalender staat, maar op de Belgische kalender, onder toezicht van de Belgische bond ipv de UCI.
Zoals in NL de Ster van Zwolle van 2017 tot en met 2019 bijvoorbeeld . Wil niet zeggen dat er geen buitenlanders aan mogen deelnemen.

sjabu72 27 juli 2020 om 19:42

Nationale koers, vroeger werd dat een kermiskoers genoemd (wat deze wedstrijd ook de facto was/is). Dus geen beperking op het aantal deelnemers per ploeg en dus mogen ploegen volgens mij ook hun buitenlanders opstellen.

DeHof 27 juli 2020 om 21:08

In het WF artikel dat @Josi linkt wordt specifiek benoemd;

Quote:
Een nationale wedstrijd dus, met alleen Belgische renners aan de start.

https://www.wielerflits.nl/nieuws/heistse-pijl-1-augustus-doet-het-dit-jaar-met-uitsluitend-belgische-renners/

skylimit 27 juli 2020 om 20:47

@jacco dat citaat impliceert dat Groenwegen op individuele basis zal koersen eventueel met ondersteuning van zijn Belgische ploegmaats ? Anderzijds als TJV zich als ploeg heeft aangemeld is, lijkt mij van inschrijven op individuele basis geen sprake.
Waarschijnlijk ben ik de Belgische taal niet zo matig, maar nationale individuele wedstrijd betekent dus geen ploegen, maar inderdaad meer een criterium alleen dan wel met een open karakter qua nationaliteiten.

Jacco van Stierop 27 juli 2020 om 21:11

De Heistse Pijl staat niet (meer) op de officiële kalender, dus dit jaar geen UCI-wedstrijd, heb ik begrepen. Ploegen mogen zelf bepalen hoeveel renners ze inschrijven. Een kermiskoers deze editie, ja.

Harry Q 27 juli 2020 om 21:05

Deelnemerslijst o.a.:
TJV –> 11 Nederlanders en 1 Ier.
Vlasman –> alleen 6 Nederlanders
Metec –> alleen 6 Nederlanders

fransthys 28 juli 2020 om 11:29

Dat wordt een leuke wedstrijd die ik dan absoluut wil zien! In Heist-op-den-Berg en in de gehele provincie Antwerpen zijn ‘mondkapjes’ (‘mondmaskers’ voor de Vlamingen) tegen zaterdag voor iedereen namelijk VERPLICHT op de openbare weg, ook voor fietsers.

Headlines

Materiaalzone

Populair