Het grote bierglas dat te zien was op het podium van de Amstel Gold Race heeft bierbrouwer Heineken, dat het Amstel-merk uitgeeft, een waarschuwing opgeleverd. Volgens de Reclame Code Commissie heeft het bedrijf de regels omtrent overmatig alcoholgebruik overtreden.
Het was een bijzonder beeld tijdens de podiumceremonie van de Amstel Gold Race: winnaars Michal Kwiatkowski en Marta Cavalli kregen een gigantisch glas Amstel gepresenteerd. STAP, het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid, diende daarop een klacht in. De Reclame Code Commissie ging daarin mee.
“De regels van de reclamecode zijn dat een alcoholproducent geen reclame mag maken door een drankglas te tonen dat groter is dan tweemaal het standaardglas. Tonen van enorm grote drinkglazen wordt opgevat als het in beeld brengen van overmatige of anderszins onverantwoorde consumptie”, was het oordeel van de commissie. Heineken heeft in een reactie te kennen gegeven dat het zich volgend jaar aan de regels zal houden.
9 Reacties
Komop zeg.. dit is toch gewoon een standaard glas?
Ja, zo’n ouderwets adje glas idd!
Jezus zeg, das gewoon zo’n glas om uit te delen met de andere 2 oo hetpodium.? Maar wel dikke flessen meej spuitschuim waarbij kurken sprintersogen uitschakelen.
Betere reclame kan Heineken/Amstel zich niet wensen.
Van hieruit wil ik het desbetreffende PR-team van harte feliciteren!
Precies, dubbele exposure door het Streisand-effect.
En kennelijk krijgt dat STAP teveel subsidie, als ze zich hiermee kunnen bezighouden.
+1
(Kennelijk zit er een vertraging in het plaatsen van berichten, ik had hetzelfde idee)
De nieuwsberichten hierover maken de kosten van de boete waarschijnlijk meer dan goed: gratis reclame… (exclusief de boete dan, hoe hoog was die ook weer?)
Volgende keer 2x zo grote glazen nemen. Laat die commissie maar lekker de vinger krijgen.
De hyperpreutse samenleving…