Heerschappij Mathieu van der Poel zet zich voort in Hamme
foto: PhotoPress.be
zondag 18 november 2018 om 16:01

Heerschappij Mathieu van der Poel zet zich voort in Hamme

De superieuriteit van Mathieu van der Poel is in de Flandriencross nog maar eens tot uiting gekomen. Vanaf het allereerste moment had de Nederlander de kop te pakken en hij gaf die niet meer af. Na anderhalve minuut viel de beslissing al. Van der Poel nam ploegmaat Tom Meeusen vijftig minuten mee in zijn zog, hij werd tweede.

Vanuit het vertrek had Mathieu van der Poel de kop te pakken. Nog in de eerste ronde, binnen anderhalve(!) minuut, was het gat geslagen. Alleen ploegmaat Tom Meeusen bleef in het spoor. Daarachter was het Pidcock die de achtervolging leidde, maar dat was tegen beter weten in.

Van der Poel nam Meeusen mee op sleeptouw en samen reden zij binnen twee rondes 25 seconden weg van de rest. In de achtergrond vormde zich een grote groep die ging strijden om de laatste podiumplaats. Niemand stak er echt bovenuit in die groep. Wel liepen ze rondje per rondje meer achterstand op.

foto: Photopress.be

Tijd pakken in DVV-klassement
Een van de redenen dat de Europees kampioen zo door denderde, is zijn achterstand in de DVV Trofee. Van der Poel liep op de Koppenberg namelijk een achterstand op van meer dan vier minuten, maar door zijn winst in Niel en zijn tijdwinst hier sluipt hij steeds dichter bij Toon Aerts. Het verschil is nog 1m56s. Er volgen nog vijf crossen om de overgebleven achterstand goed te maken.

Het tempo van Van der Poel lag hoog, maar ook wel zo hoog dat Meeusen hem kon blijven volgen. Alhoewel, twee rondes voor het einde moest zijn Belgische ploegmaat een gaatje laten. Het bleek de beslissing in de wedstrijd. De sprint om de derde plaats volgde op een kleine twee minuten (!) achterstand. Laurens Sweeck pakte uiteindelijk die laatste podiumplaats.

foto: Photopress.be

DVV Verzekeringen Trofee 2018-2019
Uitslag manche 3, mannen: flag-be Hamme (UCI-niveau: C1)
1. flag-nl Mathieu van der Poel (Corendon-Circus) in 58m57s
2. flag-be Tom Meeusen (Corendon-Circus) op 44s
3. flag-be Laurens Sweeck (Pauwels Sauzen-Vastgoedservice) op 1m50s
4. flag-be Gianni Vermeersch (Steylaerts-777) op 1m50s
5. flag-be Michael Vanthourenhout (Marlux-Bingoal) op 1m50s
6. flag-nl Joris Nieuwenhuis (Sunweb) op 1m52s
7. flag-nl Corné van Kessel (Telenet-Fidea) op 1m53s
8. flag-be Toon Aerts (Telenet-Fidea) op 2m01s
9. flag-nl Lars van der Haar (Telenet-Fidea) op 2m02s
10. flag-be Jens Adams (Pauwels Sauzen-Vastgoedservice) op 2m09s

RIDE Magazine
33 Reacties
Sorteer op:
18 november 2018 16:04
Meeusen die juicht voor een tweede plek. De sport is diepgezakt.
    18 november 2018 16:09
    Die man komt van heel ver. Die mag heus blij zijn met een tweede plaats.
    18 november 2018 16:15
    In cross is het sowieso wat normaler om voor je 2e/3e plek een klein gebaartje te doen, ook bij de vrouwen. Niks mis mee.
    18 november 2018 16:16
    Z’n ploeggenoot wint, hij wordt zelf tweede. Gek als ie dan niet zou juichen.
    18 november 2018 16:23
    Dukeman die reageert zonder de gehele wedstrijd te hebben gezien. Zijn reactie is diep gezakt.
    18 november 2018 16:23
    Want er is nog nooit iemand blij geweest met een tweede plek? Max Verstappen is bijna ieder weekend blij met een tweede of 3e plek. Wanneer je bijna nooit meer op het podium staat en de nr1 heer en meester is dan mag je wel blij zijn met de tweede plaats.
    18 november 2018 17:12
    @Dukeman, ik had het niet gezien en dacht na jouw opmerking dat hij juichend over de streep kwam....
    Wat een azijnzeiker ben jij zeg.
18 november 2018 16:05
not sure if cross or bmx
    18 november 2018 18:55
    Er was geen startbult en geen starthek... het zal cross geweest zijn.
18 november 2018 16:06
Dit gaat toch echt he-le-maal nergens meer over? Ik snap ook oprecht niet hoe mensen hier van kunnen genieten.

Ik word vooral heel droevig van het feit dat het grootste wielertalent van de afgelopen 50 jaar zijn talent zo verspild..
    18 november 2018 16:16
    Ik vond dit wel leuk eigenlijk. Dit was gewoon absurd, dat is wel gaaf om naar te kijken.
    18 november 2018 16:18
    Jammer dat je droevig wordt omdat iemand iets doet wat ie het liefst doet. Ik word daar juist vrolijk van. :)
    18 november 2018 16:34
    Helemaal mee eens. Hoog tijd dat hij RVV en PR gaat rijden.
    18 november 2018 17:01
    Nogal gedurfd om dit talentverspilling te noemen. Het is juist het tot uiting komen van een groot talent.
    18 november 2018 17:10
    @girardengo

    Natuurlijk is het talentverspilling. Vergelijkbaar met als Verstappen lekker in de carts was blijven rijden en elke wedstrijd wint.
    18 november 2018 17:53
    Marcel, ik denk dat de vergelijking met rally meer op zou gaan.
18 november 2018 16:08
Op zo'n snel parcours de concurrentie op zo'n grote achterstand zetten. Chapeau.
18 november 2018 16:11
Dus Mathieu heeft zelfs gewacht op Meeusen? Dus eigenlijk had het verschil nog veel groter geweest. Gaat echt nergens meer over inderdaad.
    18 november 2018 16:25
    Hoeft niet, uiteindelijk heeft hij zich wat ingehouden om dan de laatste twee ronden alles te geven. Had hij zich niet ingehouden dan had hij op het einde minder over. Het is een kwestie van indeling.
    18 november 2018 16:28
    Het is niet dat die groep voor de derde plaats de hele tijd vol gereden heeft. Redelijk veel fases zelfs dat het gewoon stil lag.
    18 november 2018 16:31
    Klopt. Hij had vandaag wel 4 minuten goed kunnen maken als hij niet op Meeusen had gewacht.
    18 november 2018 16:36
    @marcel1112
    Vermoedelijk bedoel je dit serieus, maar dat hij zich inhoudt betekent natuurlijk ook dat hij daarna nog energie heeft om een paar snelle rondes te rijden.
    18 november 2018 16:42
    @tendam

    Ja ik meen het inderdaad serieus. Het tempo in de achtervolgende groep lag af en toe zo goed als stil. Laat het geen 4 minuten zijn dan minimaal 3 minuten die hij had kunnen terug pakken.
    18 november 2018 17:46
    Als het daarachter zo stil had gelegen dan hadden er wel meer renners samen moeten komen. Ik kan je vertellen dat het wel mee viel. Dit is een snelle cross en voor een snelle cross waren de verschillen erg groot.
18 november 2018 16:32
Het was weer genieten vd suprematie van het fenomeen genaamd Mathieu vd Poel.
18 november 2018 16:32
Spannend allerminst, maar het is toch schitterend om naar die techniek van MvdP te kijken..
18 november 2018 17:20
Het zegt meer over de rest dan over mvp. Prachtig om die techniek en kracht te zien. Als professional moet je daar je conclusies uit trekken en daar je training op aanpassen. Al is het verschil heel groot
18 november 2018 17:43
Beetje bizar gekoerst achter het duo, daar is het zo'n 37 keer terug stilgevallen, bizar als je weet dat het een klassement tegen de tijd is.

Als al die ploegmaats van Toon Aerts daar een beetje blijven ronddraaien, dan wint MVDP nog steeds eenvoudig, maar dan is zijn voorsprong vandaag maar half zo groot.
18 november 2018 17:54
Toch best bizar dat mensen die alleen maar ageren tegen het veldrijden toch steeds menen hun mening hier te moeten delen? Net zo vreemd als ik op een Dartforum berichtjes achte zou laten (wat ik dus absoluut niet doet omdat het mij geen hout boeit). Matthieu heeft zeer duidelijk laten weten zekers tot en met 2020 te blijven veldrijden. Accepteer het en respecteer hem!
    18 november 2018 18:27
    Helemaal mee eens DaveEvans. En als het gezeur over de keuzes van MvdP en over de betekenis van het veldrijden dan eindelijk een keer afgelopen zijn, dan houdt WF wat meer ruimte over op hun webserver om andere zaken het licht te laten zien.
    Respect voor Mathieu!!!! Niet zozeer vanwege zijn talent en uitslagen, maar meer nog dat hij geniet van wat hij doet en niet wakker lijkt te liggen van zeurpieten..... (Pieten zijn overigens wel een hot item deze tijden....)
18 november 2018 17:54
Dit krijg je als Van Aert er tussen uit valt. Deze sport heeft heel hard een Van Aert op topniveau nodig.
    18 november 2018 18:06
    Inderdaad, mochten we wekelijks een tweestrijd krijgen tussen 2 toppers zou het smullen zijn.

    Vrees alleen dat Van Aert met zijn hoofd al volledig bij zijn wegcarrière zit, niet eens zo gek gezien hij een veel minder technische veldrijder is dan van der Poel.

    Uiteraard is het genieten van de suprematie van Mathieu, maar de beste sportwedstrijden zijn de meest spannende dus er mag wel weer wat concurrentie komen...
18 november 2018 21:58
Vandaag was het genieten...De twee grootste acrobaten in het veldrijden aan het werk!! Prachtig om te zien hoe ze de technische zone voor de finish door vlogen...Meeusen die op zijn voorwiel met één been los een afdaling in gaat....