Harm Vanhoucke verliest tijd: “Ik had het ergens wel verwacht”

dinsdag 13 oktober 2020 om 18:07
Harm Vanhoucke verliest tijd: “Ik had het ergens wel verwacht”

foto: Cor Vos

De knotsgekke tiende etappe van de Giro d’Italia heeft meerdere slachtoffers geëist. Zo verloor Jakob Fuglsang meer dan een minuut na een lekke band, maar Harm Vanhoucke kreeg vandaag vier minuten om zijn oren. “Het is een beetje de tol van de eerste week.”

De renner van Lotto Soudal moest in de finale al vrij vroeg afhaken en slaagde er niet meer in om terug te keren. “Ik voelde me in het begin al niet echt goed”, zo citeert Sporza. “Ik kwam toen al in de problemen. Ze hebben twee uur volle bak gereden. Het was een slechte etappe om een slechte dag te hebben.”

“Het is een beetje de tol van de eerste week, waar ik iedere keer à bloc moest gaan”, aldus Vanhoucke. “Ik had ergens wel verwacht dat ik er eens zou doorzakken. Ik vreesde de etappe van vandaag met telkens die steile knikjes. Dat ligt me niet zo goed. Een verlies van drie minuten op de favorieten valt nog mee.”

De beloftevolle klimmer is in het klassement gezakt naar de zestiende plaats. Het verschil met leider João Almeida is nu bijna vijf minuten. Toch blijft Vanhoucke optimistisch richting de derde week. “In de slotweek zullen de verschillen groter zijn en ik verwacht dat nog enkele mannen er zullen doorzakken.”

Dit artikel delen:

13 Reacties

Murcia 13 oktober 2020 om 18:18

Een (nog) net iets te kleine motor. Dat levert altijd schade op. Misschien dat Harm nog wel een etappe kan uitkiezen voor de vlucht en dagsucces.

benaffleck 13 oktober 2020 om 18:33

Harm gaat voor het Monfort klassement. Ik zie hem liever zichzelf op achterstand rijden en voor een ritzege gaan.

Rico. 13 oktober 2020 om 18:43

Tuurlijk niet, zo’n jonge renner moet gewoon ontdekken wat hij kan, soms valt dat mee zoals op de Etna en nu heeft hij het lastig. Prima voor zijn ontwikkeling.

S. Morgenstern 13 oktober 2020 om 18:45

Eens, de eerste conclusie die hij zelf al trekt zou aanleiding mogen geven tot het verleggen van de focus naar ritten. De laatste quote lijkt echter aan te geven dat hij toch voor een klassement blijft gaan in de derde week. Zou zonde zijn.

Titaantje 13 oktober 2020 om 18:57

Voor een jonge renner is het waardevol om te kijken waar de grenzen liggen, aan te klampen en zien waar het schip strandt. Was hij al 27+ dan was ik het met je eens, nu niet.

Groningen 13 oktober 2020 om 19:41

Eens met Rico en Titaantje, gewoon eens kijken waar het schip strandt, op zijn leeftijd prima

Groetjesaandevoetjes 13 oktober 2020 om 20:10

Ik denk juist dat deze ervaring hem al super goed heeft laten zien wat er mogelijk is in zijn carriere. Heeft in 10 giro ritten meer geleerd dan in het rijden van wat andere koersen.

Deel Koeper 13 oktober 2020 om 20:13

Ja, gewoon voor die ritzege gaan. Als je nu in staat bent om af en toe eens mee te doen voor een ritzege, moet je daar nu ook voor gaan. Niemand weet of je nog wel genoeg kansen gaat hebben in de toekomst of dan ook nog sterk genoeg zal zijn. Eens voor een eindklassement gaan, lijkt me interessanter als je al wat leuke dingen binnen hebt.

Toch niets leuker dan met je armen in de lucht over de finishlijn komen. Altijd een beetje jammer, die klassementsrenners die 10-15 jaar bij de top van het profpeloton horen en dat hooguit 1 of 2 keer hebben mogen doen. Bij de geweldigste beelden uit je carrière sta je doorgaans op de achtergrond van iemand anders prestatie.

Ik denk dat iedere atleet toch graag wil herinnerd worden in de toekomst en ik denk dat men zich een Thomas De Gendt veel langer zal herinneren dan een Jurgen Vandenbroeck.

salem 13 oktober 2020 om 21:33

Ik zou ook voor ritzeges gaan. Topsport gaat om winnen. Anders ben je inderdaad straks 15 jaar verder, heb je wat leuke top 10 plaatsen in grote rondes gereden (uiteraard een knappe prestatie) maar misschien 1 zege geboekt.

Grenzen verleggen is ook ten aanval trekken en dan zien waar het schip strandt. Dat deed Harm op de Etna heel goed maar dat mag hij veel vaker doen.

moa 13 oktober 2020 om 19:52

Niet vergeten van hoe ver hij komt door zowel fysieke perikelen als het verlies van zijn vriend vorig jaar.

Marik 14 oktober 2020 om 11:32

Eigenlijk ben ik heel blij. Het begon er op te lijken dat veel jonge renners een soort supersoldier zijn die ver voor lopen op de rest. Dat Harm normaal gedrag vertoont van een jonge renner is ergens geruststellend.

Frank V 14 oktober 2020 om 11:55

Absoluut geen schande. Hij moet nu nog geen waarde aan zijn eindnotering in het klassement of in ritten. Het is een klimmer met talent. Volgend seizoen kan hij voor een top 10 in rondjes van een week gaan en dan verder kijken.

Marveloke 14 oktober 2020 om 19:28

Hahaha wat een lief schattig snotneusje is het ook. Te kleine motor, maar dat groeit nog wel. Hij laat nu dingen zien die ik twee maanden terug niet van hem verwacht had

Headlines

Materiaalzone

Populair