Harm Vanhoucke blikt vooruit: “Focus op de derde week”

vrijdag 7 mei 2021 om 09:53
Harm Vanhoucke blikt vooruit: “Focus op de derde week”

Vanhoucke droeg vorig jaar nog enkele dagen de witte trui - foto: Cor Vos

Harm Vanhoucke (23) begint zaterdag aan zijn derde grote ronde uit zijn carrière. Vorig jaar reed de klimmer van Lotto Soudal al de Giro d’Italia en maakte hij aanvankelijk indruk bergop. Vanhoucke gaat dit jaar resoluut voor een ritzege in de slotweek.

Na de Vuelta a España van 2019 en de Giro van 2020 gaat Vanhoucke opnieuw van start in de Italiaanse ronde. De beloftevolle klimmer gaat de komende weken op jacht naar een ritzege, zo laat hij weten in gesprek met Het Laatste Nieuws. “Om in een grote ronde voor een goed klassement te gaan, is het nu nog te vroeg”, aldus Vanhoucke.

“Misschien dat ik over enkele jaren met die ambitie aan een grote ronde zal beginnen. Dit keer is een rit winnen het doel. Vorig jaar, in de etappe naar de Etna, voelde ik dat een etappezege binnen de mogelijkheden ligt. Vanaf de zesde etappe komen er kansen, denk ik. De derde week zal moordend zijn. Misschien laten ze dan wel een grote groep rijden, die in de finale om ritwinst kan strijden.”

Klaar voor de strijd
Vanhoucke wil dan ook pas top zijn in de slotweek, aangezien er dan zware bergetappes naar Cortina d’Ampezzo, Sega di Ala, Alpe di Mera en Alpe Motta op het programma staan. De Belg heeft geleerd van de Giro van vorig jaar, toen hij juist heel erg goed begon aan de ronde. Vanhoucke: “Vorig jaar was ik tot de rustdag heel goed. Na die rustdag zakte ik er in een belangrijke etappe door.”

“Nadien liet ik het wat lopen, ik was mijn moraal kwijt. Naarmate het einde van de Giro naderde, ging het weer beter”, aldus Vanhoucke, die naar eigen zeggen klaar is voor de strijd. “Op het vlak van training kan ik niet veel extra doen. Misschien inzake voeding nog wel. Ik eet graag een frietje, dat heb ik maandag nog gedaan. Je hoeft alleen niet superscherp aan de Giro te beginnen. Je speelt in de loop van de koers toch wat gewicht kwijt.”

Dit artikel delen:

12 Reacties

VerstandOpNul 7 mei 2021 om 10:04

“Ik eet graag een frietje” – Harmpje toch…

La Primavera 7 mei 2021 om 11:21

Klinkt iets te eerlijk. Maandag voor een grote koers als dit een frietje eten.. lijkt me niet dat de ploeg daar blij mee is.

Gitan 7 mei 2021 om 12:46

Toch niks mis mee? Eens een frietje, biertje of glas wijn. Zeker op moeilijke momenten kan je eens overgeven aan een ‘zonde’ er ook mentaal de druk afhalen en je even bevrijden uit het rigide keurslijf. Het moet leefbaar blijven voor die jonge gasten en als het niet te vaak gebeurt is het echt niet zo schadelijk voor een rennerslijf.

Gilbert zou de avond voor zijn LBL-winst in het hotel ook gewoon een Duveltje besteld hebben.

Kelder is de Man 7 mei 2021 om 15:23

Joop had graag 2 biertjes op z’n hotelkamer na de etappe. Of is dat weer zo’n broodje aap?

Panache 7 mei 2021 om 16:29

Hij heeft koolhydraten, eiwitten en vetten gegeten – net als ieder ander. Dat de verhouding net wat anders ligt maakt het nog geen doodzonde. Zo lang Harm meer calorieën verbruikt dan hij binnen krijgt is er niets aan de hand. Of gaan we ook kritisch doen over de gelletjes?

VerstandOpNul 7 mei 2021 om 17:50

Tuurlijk is er niks mis mee.. ik vond het alleen een beetje grappig klinken..

Harm jongen, je leeft maar een keer, dus geniet ervan.. Maar blijf wel van Mollema’s etappes af aub..

Vinyakke 7 mei 2021 om 10:06

Zal zoals mollema best al wat tijd verliezen vooraleer hij wegspringt. Al zou het kunnen dat het roze dan nog geen objectief is voor de koploper op dat moment. Zal in de derde week vooral moeten oppassen voor mollema en andere ciccone’s of formolo’s wiens klassement om zeep is.

Ronellenfitsch 7 mei 2021 om 10:20

Het zijn maar twee onnozele opmerkingen, over een frietje en over moraal kwijtraken, maar het geeft me de indruk dat hij in de toekomst ook niet zomaar wel klassementen gaat rijden …

ewoedski 7 mei 2021 om 12:27

Frietje eten op maandag voor de giro lijkt me nou niet gelijk reden om een issue van te maken. Zout wat aanvullen en je komt ook niet gelijk kilos meer aan.

Gebruikersnaam 7 mei 2021 om 14:52

Oei, hij heeft een frietje gegeten. Die gaat pas tegen 2024 terug op niveau zijn, want we weten dat het jaren duurt vooraleer zoiets verwerkt kan worden.

Gelei 7 mei 2021 om 15:45

Zolang je er maar een glas ketonen bij drinkt maakt dat frietje niets uit.

Kopinkas 7 mei 2021 om 17:03

Ipv de pot belge nu een potje ketonchup?

Headlines

Materiaalzone

Populair