Guillaume Martin wint bergtrui: “Belangrijke stap in mijn carrière”

zondag 8 november 2020 om 18:43
Guillaume Martin wint bergtrui: “Belangrijke stap in mijn carrière”

foto: Cor Vos

Guillaume Martin mocht zich zondagavond melden op het podium van de Vuelta a España. De klimmer van Cofidis had zich al vroeg in de slotweek verzekerd van de eindwinst in het bergklassement. “En dat in mijn eerste Vuelta”, zegt de Fransman.

“Het hele seizoen was natuurlijk bijzonder, maar deze zege in het bergklassement is een belangrijke stap in mijn carrière”, stelt Martin, die eigenlijk ook had ingezet op een ritwinst. Daar kwam het niet van. Wel wist hij dus de bergtrui te winnen. “Het is de eerste keer dat ik het podium van een grote ronde op mag. Ik hoop dat ik dat later nog een keer mag doen.”

Ruime voorsprong
In de stand van het bergklassement had Martin (99 punten) na 18 etappes een straatlengte voorsprong op de nummer twee. Tim Wellens (34 punten) volgde op liefst 65 punten van zijn Franse concurrent. Richard Carapaz werd derde in het nevenklassement.

De zege van Martin is belangrijk voor zijn ploeg Cofidis, dat al sinds jaar en dag hoofdsponsor is van de Vuelta a España. Met zijn bergtrui treedt hij in de voetsporen van David Moncoutié en Nicolas Edet, die ook ooit het bergklassement van de Vuelta wonnen.

Dit artikel delen:

13 Reacties

FDJ 8 november 2020 om 18:54

Dit is echt een renner die bij zijn nieuwe ploeg een stap heeft gezet. De Martin van Cofidis is echt een beter dan die vorig jaar bij Wanty.

lander luypaert 8 november 2020 om 19:03

Martin is dan ook de enige renner die er beter rijdt en presteerd dit jaar.

TheBFG 8 november 2020 om 21:29

Martin is toch al een paar jaar een renner die bij het groepje outsiders hoort wat in een goed jaar zou moeten kunnen vechten om een top-10/15 plaats in een grote ronde.
Dat is dit jaar nou niet direct anders geweest dan zeg in de laatste 2 jaar bij Wanty.

Maillot à Pois 8 november 2020 om 22:47

@theBFG
Het eindresultaat in Tour en Vuelta lag idd in dezelfde lijn als bij Wanty, maar zijn 3de plaats in de Dauphiné en prestaties in de eerste Tourweek waren toch beter dan wat hij eerder liet zien.

Limal 9 november 2020 om 08:06

Als je naar de PCS-ranking kijkt dan zie je duidelijk dat het om een logische progressie gaat: https://www.procyclingstats.com/rider/guillaume-martin
Er is dan ook niets dat zegt dat hij dezelfde evolutie niet had gemaakt bij Wanty.
(in een normaal jaar waarin Wanty – mét Martin in de rangen – altijd had mogen starten in ASO wedstrijden)

KnightBiker 9 november 2020 om 11:11

@limal – ware het niet dat hij de Vuelta niet gereden zou hebben met Wanty…

Scott Sunderland 8 november 2020 om 22:37

Veertiende in de Vuelta en elfde in de Tour is goed natuurlijk maar niet sensationeel ofzo. Ik vind Guillaume Martin wel lekker aanvallend rijden, maar hij komt te kort om echt een top klassement te rijden. Dat is natuurlijk geen schande. De bergtrui is een leuke prijs, maar ik had wel de indruk dat het punten sprokkelen onderweg er deels voor zorgde dat hij in finales te kort kwam voor de ritzege.

Westland95 8 november 2020 om 22:45

Deze man moet die AK ambities lekker laten varen en voor ritzeges/bollentruien gaan.

Lennimator 8 november 2020 om 23:22

Een meer dan waardige winnaar! Bijna altijd in de aanval. Hulde. Klasbak.

Limal 9 november 2020 om 08:13

Ik kan me geen winnaar van een bergtrui herinneren die op vlak van [aanvalslust x klimmerscapaciteiten] de trui meer verdiende dan Martin in deze Vuelta. Als hij volgend jaar weer een stap zet, dan komt er vast ook eens een ritwinst bij. Met een Tour die veel tijdritkilometers telt volgend jaar hoop ik trouwens dat hij zich op deze twee zaken richt ipv op het eindklassement.

Veloburto 9 november 2020 om 11:02

Ik moet wel zeggen dat het voor een goede klimmer als Martin echt simpel is om de bergtrui te winnen. De enige die er ook werk van maakte was Wellens

Lalsacien 9 november 2020 om 11:23

Je moet wel mee zitten in de ontsnappingen en dat is niet iedereen gegeven. Als je ziet hoe er in het begin vaak “gevochten” wordt om mee te zitten!

toiletduck 9 november 2020 om 12:36

Het lijkt heel simpel maar dat valt vaak vies tegen. Ik herinner me de strijd tussen De Gendt en Moller. Die 2e is normaal gezien de betere klimmer, maar kreeg het niet voor elkaar. Het is verder gewoon vaak zo in een nevenklassement dat de concurrentie interesse verliest als het gat snel geslagen is. Dat moet je dan wel eerst even zien te doen.

Headlines

Materiaalzone

Populair