Guillaume Martin valt terug naar negende plek: “Ik zat helemaal à fond”

maandag 12 juli 2021 om 09:56
Guillaume Martin valt terug naar negende plek: “Ik zat helemaal à fond”

foto: Cor Vos

Guillaume Martin mocht zich slechts een dag de nummer twee van de Tour de France noemen. In de Pyreneeënrit naar Andorra la Vella raakte de kopman van Cofidis zijn tijdswinst die hij in Quillan had behaald, bijna helemaal weer kwijt. Hij is nu terug op de negende plek in het klassement.

Martin kon lang mee in de favorietengroep, maar verloor de aansluiting in de afdaling van de Port d’Envalira en kreeg het gaatje samen met Mattia Cattaneo en zijn ploeggenoot Rubén Fernández niet meer dicht. Uiteindelijk kwam de Franse klimmer als 33e over de streep, bijna vier minuten na de groep met de gele trui. In het klassement duikelde hij van de tweede naar de negende plek.

“Ik had wel verwacht dat ik zou afzien na de inspanningen in de vorige rit. De Port d’Envalira was heel zwaar. Gelukkig stond de wind op kop, waardoor van tijd tot tijd werd getemporiseerd. Op het eind zat ik op de limiet”, vertelde Martin naderhand. “Het was frustrerend dat ik werd gelost in de eerste bochten van de afdaling, maar ik zat helemaal à fond.”

Dat het in de afdaling van de Port d’Envalira moeilijk was om in te lopen, zei hij. “We zaten steeds op twintig seconden en verspeelden veel energie. Het was een lastige dag, maar ik had het wel een beetje verwacht. Maar als ik deze etappe met die naar Quillan bij elkaar optel, was het echt niet slecht.”

‘Als je alles hebt gegeven, kan je niet teleurgesteld zijn’
Ondanks zijn tijdsverlies was Martin niet heel ontgoocheld. “Als je alles hebt gegeven, kan je niet teleurgesteld zijn. De frustratie zit hem meer in het feit dat ik uit de wielen werd gereden, maar dat was simpelweg omdat ik op de limiet zat. Ik had niet verwacht de Tour te winnen. Ik werd gelost met Cattaneo, die met mij een dag eerder in de ontsnapping zat. We zitten er vaak samen bij en staan ook rond dezelfde plaats in de Tour, dus ik was gewoon op mijn niveau.”

Sinds de kopman van Cofidis in 2017 met een 23e plaats in de Tour de France debuteerde, wist hij zich in de jaren daarna steeds te verbeteren. In 2018 was hij 21e, in 2019 twaalfde en in 2020 elfde, waarmee hij de beste Franse renner was. Met een negende plek zou hij zich overtreffen, al zou hij ook graag een etappe winnen. “Ik ga rustig naar het klassement kijken. Ik ga nu de balans opmaken en op basis van mijn herstelvermogen bepalen wat ik ga doen.”

Dit artikel delen:

24 Reacties

Turtlehead 12 juli 2021 om 10:09

Eerlijke reactie. Was ook wel lastig, deze zware rit net de dag na zijn ontsnapping. O’Connor deed dat vlak voor een rustdag, dat is natuurlijk net ff lekkerder.
Maar een rijtje 12-11-10 (Cataneo betere tijdrijder, Bilbao ‘de opkomende man’) zou ook mooi zijn, en is ook ‘zijn niveau’. Niks om je voor te schamen.

harryjohan71 12 juli 2021 om 10:10

Zowel Cattaneo als Martin net niet goed genoeg om de top 7 te volgen. Vanuit een ontsnapping kunnen ze misschien weer plaatjes opschuiven. Ze hoeven in ieder geval niet bang te zijn dat ze veel posities verliezen door een aanval.

Murcia 12 juli 2021 om 10:14

Te klein motortje, moet eerdere inspanningen de dag erna cash betalen. En wapperende jasjes helpen nooit echt mee in de afdaling. Maar Top 10 AK is ook niet slecht.

Wheely 12 juli 2021 om 10:19

À Fond? Aan de grond? Tot de grond, schudden met die kont?

Daboytommy 12 juli 2021 om 10:32

Def Rhymz op Wielerflits?

Kelder is de Man 12 juli 2021 om 11:00

Iets met fondue mss.. benen als gesmolten Gruyère.

Wheely 12 juli 2021 om 11:09

Bijkbaar is het iets Merckxiaans, kan het alleen niet rijmen met Martin gisteren.

https://www.ensie.nl/wielerwoordenboek/a-fond-koersen-rijden

Kelder is de Man 12 juli 2021 om 11:33

Dan klinkt de zin.. Ik zat helemaal A Fond inderdaad wat vreemd.

vincenzo 12 juli 2021 om 11:42

Rock bottom

Maillot à Pois 12 juli 2021 om 11:48

Het is een letterlijke vertaling uit het Frans die wel vaker door (Vlaamse) renners gebruikt wordt.

J’étais à fond = ik zat op de limiet

Zo zegt Martin het trouwens ook in het artikel op de Cofidis website waar dit artikel naar verwijst.

Willem Kieft 12 juli 2021 om 15:04

Vroeger, toen Vlamingen nog fatsoenlijk Frans spraken…..

Kelder is de Man 12 juli 2021 om 15:13

Verklaar je nader Willem.

nickdt 12 juli 2021 om 10:31

Helpt misschien ook wel als je je jasje dicht doet in een afdaling.

evanderwel 12 juli 2021 om 10:49

Waarschijnlijk zo aan zijn limiet naar boven gereden dat hij daar bovenop de kans niet meer voor had.

La Primavera 12 juli 2021 om 12:10

In deze afdaling was het constant boven de 80 met veel wind. Dan ga je niet met twee handen van het stuur. Op de top had dat natuurlijk wel moeten gebeuren.

nickdt 12 juli 2021 om 12:17

Ja, natuurlijk. Dat bedoel ik ook, dat ie dat op de top had moeten doen.

Bontempi 12 juli 2021 om 11:06

Hij hangt er boven nog net aan, en laat zich er in de afdaling afrijden… Daar zou ik dan toch wel teleurgesteld over zijn. Indien hij zich boven gewoon aan het wiel van die voor hem houdt, komt hij zonder problemen in de groep naar beneden. Typisch een geval van: “oef , we zijn boven, en ik ben er nog bij….”, en dan even de concentratie laten zakken.

nickdt 12 juli 2021 om 11:32

Hij zat er nog bij ja, maar ik denk dat die er letterlijk afwapperde omdat zijn jasje nog open stond. Maar ook boven zat hij al het limiet (Ook de enige in het groepje die zijn jasje open had, dus waarschijnlijk was die gewoon gekookt).

Lalsacien 12 juli 2021 om 14:12

Hij zat al aan de limiet toen ze boven kwamen. Een klein gaatje in de afdaling kreeg hij niet meer dicht.

Willem Kieft 12 juli 2021 om 15:01

Moest hij lossen of zat hij gewoon niet op te letten? Wel jammer voor hem. Als hij in de afdaling bij was gebleven had hij denk ik max 1,5 minuut verloren op de top. Benieuwd of Wheely's model dat ook zo ziet.

Wheely 12 juli 2021 om 15:14

Mijn model is het daar wel mee eens.

Willem Kieft 12 juli 2021 om 15:24

Jouw model en ik kunnen het wel met elkaar vinden. Rail Away was gisteravond trouwens in Zwitserland.

Wheely 12 juli 2021 om 15:38

Ja inderdaad bij de Matterhorn.

vevie 12 juli 2021 om 15:24

Wel een hele menselijke renner. Heeft zichtbaar zijn ups en downs in een ronde. Heel wat geloofwaardiger dan sommige andere prestaties die we deze Tour hebben gezien.

Headlines

Materiaalzone

Populair