OneCyling: de grootste hervorming profwielrennen roept veel vragen op
Opinie De belangrijkste initiatiefnemers van OneCycling streven om in maart het contract met het Saoedische investeringsfonds SURJ te ondertekenen. In een grote special heeft WielerFlits vandaag veel details over deze nieuwe supercompetitie naar buiten gebracht. Volgens insiders is men bezig aan de laatste details en gaat de grootste hervorming van het professionele wielrennen er nu echt komen. Sterker, in 2026 moet de competitie al van start gaan.
Laat ik voorop stellen dat ik het idee achter OneCycling positief vind. Het wielrennen heeft op het hoogste niveau een impuls nodig waardoor het zich beter aan het grote publiek kan verkopen. De concurrentie met andere sporten, om een jonger publiek aan zich te binden, wordt steeds groter. Helaas dreigt het wielrennen door conservatisme en een grote verdeeldheid steeds verder achterop te raken.
De huidige WorldTour omvat met 185 dagen veel te veel wedstrijden. Er zitten te veel koersen in die niet thuishoren in de ‘Champions League’ van het wielrennen. En het klopt dat de huidige toppers te weinig tegen elkaar strijden.
Ik vraag me af of dit zal veranderen met de komst van OneCycling. Teammanager Richard Plugge van Visma | Lease a Bike is een van de initiators van OneCycling en lobbyt voor een competitie waarin de toppers elkaar vaker treffen.
Hoe serieus moeten we dit nemen als Wout van Aert zelfs het monument Milaan-San Remo overslaat, terwijl deze klassieker op zijn lijf is geschreven? En Jonas Vingegaard zien we helemaal niet meer in de heuvelklassiekers. Gaat deze houding veranderen als dezelfde wedstrijden ineens in OneCycling zitten?
Het grootste probleem voor OneCycling is dat ASO vooralsnog niet mee doet aan het project. De Fransen zijn tegen OneCycling en achter de schermen is duidelijk dat zij dit plan proberen te boycotten. Zij willen baas in eigen huis blijven.

Foto: Cor Vos
De belangrijkste organisator ontbreekt dus in OneCycling. Belangrijke wedstrijden als de Tour de France, Vuelta a España, Parijs-Roubaix, Luik-Bastenaken-Luik, Parijs-Nice en het Criterium du Dauphiné maken dus geen deel uit van de nieuwe competitieopzet van het wielrennen.
De initiatiefnemers van OneCycling geven nu aan dat hun competitiereeks probleemloos naast die van ASO kan plaatsvinden. De teams die voor OneCycling kiezen, gaan de wedstrijden van ASO zeker niet boycotten. Maar OneCycling zonder ASO betekent dat de Tour de France geen deel uitmaakt van het programma en daarmee ontbreekt direct ook de belangrijkste economische magneet om grote partijen voor OneCycling aan te trekken.
Dat er centrale tv-contracten worden afgesloten, juich ik toe. Op een vast net moet je zeker zijn dat je alle belangrijke wedstrijden kunt kijken, niet dat bijvoorbeeld de Giro d’Italia ineens niet bij Sporza is te zien. Daarbij is centrale televisieregie bij alle wedstrijden een enorme stap voorwaarts. In de laatste decennia zijn de live-uitzendingen van wielerwedstrijden nauwelijks geëvolueerd, terwijl er veel meer techniek bij is gekomen en ook het kijkgedrag van de mensen is veranderd.
Zelf geef ik al zo’n twintig jaar aan hoe het kan dat we in Milaan-San Remo nog altijd in de straten van San Remo niet weten welke vijftien renners vooruit zijn geraakt op de Poggio? Maar ook hierbij de vraag: Flanders Classics is een van de initiators van OneCycling, maar met welke ontwikkelingen hebben zij met hun koersen qua televisieproductie de afgelopen jaren stappen gezet?

Het gevecht op de Poggio. Foto: Cor Vos
Vraag is ook of men de langdurige contracten die bijvoorbeeld Flanders Classics en ASO met televisiestations hebben afgesloten kan afkopen wanneer met in 2026 al met OneCycling wil beginnen.
Momenteel lijken de Italiaanse organisator RCS en de internationale wielerunie UCI mee te willen werken aan OneCycling. De UCI probeert een breakaway competitie zoals in het golf te voorkomen. Het plan is nu dat OneCycling gewoon in de huidige kalender wordt geïntegreerd. Daarbij zien de ploegen af van een gesloten systeem, wat toch wel heel opmerkelijk mag worden genoemd.
Tweeledige belangen
De belangen van UCI-voorzitter David Lappartient zijn tweeledig. Enerzijds heeft de Fransman een directe lijn met Tour de France-organisator ASO. Anderzijds kan Lappartient via Saoedi-Arabië de nodige stemmen in zijn strijd om het IOC-voorzitterschap vergaren.
Doordat ASO zich tegen OneCycling uitspreekt, gaan ook de Franse ploegen niet mee in het plan. ASO heeft echter ook belangen in Saoedi-Arabië. Ze zijn organisator van de AlUla Tour en organiseren er ook de Dakar Rally. Kan er vanuit deze zijde druk op ASO worden gezet? Of zijn de contacten van ASO met de Saoediërs zo goed dat ze straks met een deel van het plan van OneCycling weglopen?

Foto: Cor Vos
Daarbij kan er ook nog politieke druk op OneCycling worden gezet. Stemt een regering van Frankrijk ooit wel in dat de rechten van de Tour de France via een investeringsmaatschappij uit Saoedi-Arabië worden verhandeld? Hetzelfde geldt voor de Giro d’Italia in Italië, maar ook voor de Ronde van Vlaanderen in België.
De 300 miljoen dollar die SURJ voor drie jaar bereid is om te investeren lijkt veel geld, maar als je goed gaat rekenen is dit zeker geen vetpot. In het hele wielrennen gaat op jaarbasis 1,4 miljard dollar rond. De Belgische professor Daam van Reeth heeft eerder al berekend dat een startbedrag van zo’n 500 miljoen dollar ongeveer het minimum zou zijn. Daar komt OneCycling nu dus niet aan. En ook de ploegen hoeven zich niet rijk te rekenen. De deelnemende ploegen krijgen een vergoeding van 1 miljoen dollar per jaar. Op budgetten van gemiddeld 30 miljoen dollar is dit slechts een schijntje.
Het effect zou moeten komen uit de bundeling van krachten die grote multinationals naar de wielersport gaan trekken. Wanneer je echter gaat kijken naar het aantal landen waar wielrennen goed scoort qua kijkcijfers, dan blijft de sport net zoals enkele decennia geleden vooral een Europese aangelegenheid. Over de plannen die OneCycling heeft om grote markten te veroveren is nog niet veel duidelijk.
Ondanks de kanttekeningen ligt er op papier een goed plan. Hoe dat in de praktijk gaat uitpakken, is nog onduidelijk. Wie je echter van de betrokkenen ook spreekt, het vertrouwen is groot dat OneCycling de komende weken daadwerkelijk wordt opgericht. Met of zonder ASO, met of zonder een aantal grote ploegen. Laten we dit niet als een valse start zien, maar als het begin van een evolutie. Al heeft het verleden van het wielrennen ook aangetoond dat ASO in staat is het hele wielrennen te gijzelen wanneer ze niets in een hervormingsplan zien.
Lees ook de special over OneCycling
Nooit eerder zijn er zo veel details over de oprichting van OneCycling naar buiten gebracht. De belangrijkste initiatiefnemers achter OneCycling zijn overtuigd dat in 2026 de grootste hervorming uit de geschiedenis van het professionele wielrennen definitief van start gaat. “Het is de bedoeling dat de stakeholders het contract in maart tekenen. Dan kunnen we het plan eindelijk onthullen. OneCycling gaat door. Met of zonder Tour de France”, laat een partij optimistisch aan WielerFlits weten.
we hebben het mannenwielrennen, waar vaak de helft van de toppers ontbreekt in grote koersen en waar hélemaal niets meer aan te beleven valt en je hebt het vrouwenwielrennen, waar elke keer opnieuw hetzelfde dozijn tegen elkaar rijdt en dat oneindig veel leuker is
het klopt, alle toppers aan de start is elke keer opnieuw weer hetzelfde, namelijk een vermakelijke koers
Wij hier in het westen gaan toch ook geen nieuw internationaal kamelen wereldkampioenschap organiseren, laar onze sport bij ons blijven en en de zandbaksport in de zandbak blijven.
Maar ja, Plugge en kornuiten hebben de zandbakdollars in hun ogen gekregen en die gaan niet meer van hun netvlies af.
Los van het feit dat we niet zouden moeten willen dat de wielrennerij in handen van een schimmig bedrijfje uit het midden oosten komt.
Hervorming van de huidige World Tour, waarbij dan ook een hele hoop koersen geschrapt moeten worden, lijkt mij een veel beter idee.
Die betaalmuur a la F1 en een soort van gesloten systeem waar je Real vs Man Cit 10x per jaar ziet tot vervelends aan toe ook. En rendeert dit verdien en business model uiteindelijk niet meer dan worden de (uitpond)rechten weer aan partijen of aan de publieke omroepen doorverkocht onder het motto in het algemeen belang. Uiteindelijk is de kijker de sjaak. Die betaalt de hoofdprijs. En slechts enkele WT teams profiteren met multinationale sponsors a la CL. Kunstmatige globalisering. Voor de wielersport als geheel waaronder pro en ct teams levert het weinig op. Achter het verhaal zit ook het verhaal van sustainability wat allerlei beperkingen inhoudt voor kijker en fietser. De zgn 15min steden. Fietsen thuis voor het scherm
Sorry Jonas je moet toch echt Gent Wevelgem en Rond Keulen fietsen. Niks ten nadele van deze wedstrijden maar slechts gebruikt als voorbeeld. Ik weet niet of dat gaat werken of meer kijkers trekt.
Strijden om een grote weetikveel aan de start gaan ze nat, en nooit en te nimmer zal er iets over de tour heen gaan.
Dat laatste kijk ik dus al een paar jaar niet meer naar.
Als de Tour achter een betaalmuur zou komen kijk ik daar ook niet meer naar, En ik volg het wielrennen al sinds de periode Anquetil en Eddy Merckx, Nu kijk ik de ritten die bijna zeker op een massasprint eindigen niet vanwege de saaie scenarios. De Avondetappe en ViveLe Vélo zijn leuker dan de rechtstreekse uitzendingen van de etappes
Waar is dit op gebaseerd?
Ik hoop overigens dat One Cycling wel iets gaat doen, al is het maar om die vervelende hegemonie van de ASO te doorbreken, die eerder al de Hammer Series kapot hebben gemaakt. Eeuwig zonde, want dat was mijns inziens een goed en vernieuwend concept. Ben wel niet gecharmeerd van die oliedollars, hadden ze eerder niet een oliedollarbod afgewezen daar?
Geld bepaald helaas een hoop, normaal zou je met dit soort mensen niet aan tafel moeten willen zitten.