Groenewegen: “Valpartij in Brussel achtervolgt me nog altijd”

zaterdag 17 augustus 2019 om 12:58
Groenewegen: “Valpartij in Brussel achtervolgt me nog altijd”

foto: Cor Vos

Dylan Groenewegens naam staat weliswaar nog vermeld op de startlijst voor de tijdrit van de BinckBank Tour, maar ga er niet vanuit dat de Nederlandse sprinter van Jumbo-Visma om drie over drie op het startpodium verschijnt. Het lange seizoen en zijn valpartij in de Tour de France wegen door en dus laat hij de laatste twee etappes van de rittenkoers links liggen.


Groenewegens ploeg Jumbo-Visma maakte gisteravond bekend dat de sprinter toe is aan rust en niet meer van start gaat in de laatste twee etappes van de BinckBank Tour. In de rittenkoers door Nederland en België slaagde hij er niet in een ritzege te behalen. “Na een aantal intensieve weken, waaronder de Tour de France, gaat Dylan naar Spanje om uit te rusten en zich voor te bereiden op de slotfase van het seizoen”, meldde zijn ploeg.

“De val op de eerste dag in Brussel achtervolgt me tot de dag van vandaag. Die schuiver heeft me behoorlijk gesloopt”, vulde Groenewegen aan tegenover De Telegraaf. Bij die valpartij werden zijn heup en schouder zwaar geraakt. “Door alle energie die het herstel van de wonden vreet, ben je meteen door je beste krachten heen. In de Tour krijg je immers nauwelijks tijd om te herstellen. Ik heb me nooit echt goed gevoeld. En eigenlijk is dat ook wel logisch.”

‘De energie is en keertje op’
Na de Tour wilde snel de draad weer oppakken op het vlakke parcours van het EK wielrennen in Alkmaar en in de BinckBank Tour, maar winnen deed hij niet. “Ik ben gewend dat ik vrijuit kan gaan sprinten wanneer ik het bordje van 300 meter zie.” Maar nu hij niet honderd procent is, kan hij niet laten zien wat hij daadwerkelijk kan. “De energie is ook een keertje op bij mij. Sinds januari ben ik aan het koersen en hard aan het trainen met nauwelijks rustdagen. Eens houdt het op.”

Na dit weekend trekt Groenewegen naar Spanje om uit te rusten en toe te werken naar de herfst van het huidige seizoen. In de Tour of Britain, die zaterdag 7 september in Glasgow begint, wil de Nederlander terugkeren in koersverband.

Dit artikel delen:

22 Reacties

skylimit 17 augustus 2019 om 13:02

Niet zo blijven zeuren. Grote jongen worden en harder werken om wel weer die overwinningen te pakken. Het komt niet vanzelf al denk je de snelste sprinter ter wereld te zijn.

yo-eddy 17 augustus 2019 om 13:09

….. minder hard werken nu dus ……. verder mag je dat denigrerende toontje bij je houden.

Fast Freddy 17 augustus 2019 om 15:32

@sky, ja gewoon blijven pushen, nog meer arbeid en vooral niet zeuren. Wel zorgen dat hij wint, anders is het een loser.
Gelukkig zit jij achter je toetsenbord en ben je geen trainer. Sneue reactie.

Matxin 17 augustus 2019 om 13:05

Als je van te voren al weet dat Groenewegen eigenlijk compleet verrot is na de Tour, waarom stel je hem dan in godsnaam nog op in de BinckBank Tour?

Met Teunissen hebben ze een uitstekend alternatief als sprinter die ook nog eens mee kan doen voor het klassement, maar die heeft zich nu dus 5 dagen lang leeggereden voor een sprinter die al wist dat hij niet goed was. Zal die blij mee zijn…

jkjustin 17 augustus 2019 om 13:22

Belangen van ‘groep X’ als je het mij vraagt. Dus van de ploeg, de sponsor, etc. Waarom Dylan idd is opgesteld is mij een raadsel. Of de ploeg wist niet hoe hij eraan toe was, of ze wisten het wel en hoopte op een wonder.

En voor zijn opstelling in het EK kan men zich hetzelfde afvragen…

Verweggistan 17 augustus 2019 om 13:06

Dat vermoedde ik al. Even bijkomen en vooral niet te snel willen.

limburgia 17 augustus 2019 om 13:47

Voorbeeld nemen aan Tom Dumolin .

Sauerpraum 17 augustus 2019 om 13:13

Volgens mij is ie een beetje angstig geworden in de sprintvoorbereiding.

Dr. Corné 't Glansarm 17 augustus 2019 om 13:29

Groenewegen grijpt nu achteraf pas naar dit excuus. Gewoon een gigantische vormdip en niet bij machte geweest zijn eigen “revanchecampagne” na herstel in en na de TdF vorm te geven. Dit zit in zijn hoofd, niet in zijn schouder en heup. (Of om zijn pols… … )

Rico. 17 augustus 2019 om 13:31

Knap dat jij dit van een afstandje zo haarfijn weet vast te stellen…

Michiel De Rooij 17 augustus 2019 om 13:43

Wie ben jij om te twijfelen aan Groenewegen’s eigen analyse?

Poeksel 17 augustus 2019 om 14:21

Wel knap om met een gigantische vormdip nog bijna een etappe te winnen.

A.M.M. Jonkers 17 augustus 2019 om 14:28

Tja, zulk commentaar is gemakkelijk. Tip; wijzig uw laatste naam in ” Kansarm”……..

peervaneynthoven 17 augustus 2019 om 15:04

Tegenwoordig kan iedereen kennelijk Dr. voor zijn naam zetten en zo intelligentie claimen of veinzen. In dit geval claim je dat wat mij betreft inderdaad als het gaat om je reactie op een heldere uitleg over de beweegredenen van TJV en Groenewegen om nu rust in te lassen.

Pat McQuaid 17 augustus 2019 om 13:45

Dr. Corné heeft een probleem voor al uw oplossingen.

krypton 17 augustus 2019 om 14:20

Gewoon het seizoen beëindigen en richten op volgend jaar. Tour of Britain etc. is allemaal klein bier voor sprinters en dus totaal niet interessant voor Groenewegen.

koos verrek 17 augustus 2019 om 14:35

Dylan hebt achteraf altijd wel e smoes klaar..

KnightBiker 17 augustus 2019 om 16:19

Niets van waar: In De Tour heeft hij een aantal keer onomwonden toegegeven dat Ewan beter was op dat moment. Deze week was Het inderdaad zoeken, maar dat is niet De standaard bij Groenewegen.

peervaneynthoven 17 augustus 2019 om 15:07

Dylan hebt?? @ Koos, het werkwoord verrekken heeft meerdere betekenissen. Je mag wat mij betreft zelf bepalen welke betekenis het beste bij je “nickname’ past.

Ward 17 augustus 2019 om 15:09

Klinkt logisch, ooit is het op…

KnightBiker 17 augustus 2019 om 16:28

Een hoop zielige reacties hier, De man rijdt een geweldig jaar tot de Tour en wint geblesseert een etappe In De grootste wedstrijd van Het jaar! Hij blijft potentieel de snelste sprinter van Het peleton, heeft een beperkte motor voor geaccidenteerd werk, maar rijdt De Tour wel gewoon uit, Lang niet slecht!

Met goed fatsoen had Groenewegen beter niet gestart In De BBT maar een ploeg heeft maar een beperkt aantal renners: soms moet je er even doorheen.

horsm 17 augustus 2019 om 17:10

Verstandig besluit.