Groenewegen tweede in Parijs: “Ewan is gewoon beter”

zondag 28 juli 2019 om 21:34

Een verkouden Dylan Groenewegen moest ook in de slotrit van de Tour de France zijn meerdere erkennen in Caleb Ewan. De sprinter van Jumbo-Visma gaf na afloop toe dat de Australiër beter was. “Er was een gaatje en ik kwam op links, Ewan op rechts. Ik moet zeggen dat hij beter is vandaag. Dat is de Tour”, aldus Groenewegen bij de NOS.


“Het was heel hectisch en we kwamen niet in positie, toen ging ik in de slotkilometer zelf langsaf”, legt Groenewegen de sprint uit. “Ik ben blij dat ik een rit heb kunnen winnen. Het was een rare Tour voor mij. De ploeg heeft het geweldig gedaan. We hebben vier ritten gewonnen en Steven (Kruijswijk, red.) staat op het podium. We hebben een prachtige Tour gehad. Ewan is hier de beste en ik ben blij met de rit die ik heb gewonnen.”

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

26 Reacties

assen 28 juli 2019 om 21:38

Mooi eerlijk. Van bowlingbal tot klasbak

xistnc 28 juli 2019 om 21:38

Derde verdiende zege Ewan, derde keer vanuit het wiel van Groenewegen. Zo werkt het als je op papier de snelste bent.

Please, volgende keer niet meer in de ZLM Tour ‘de puntjes op de i zetten’. Totaal niet representatief.

assen 28 juli 2019 om 21:40

Ook mijn conclusies.

Matxin 28 juli 2019 om 21:42

Sowieso lekker kappen met het hele concept sprinttrein. Je ziet al jaren dat dat gewoon helemaal niet werkt in het hedendaagse wielrennen, bij geen enkele ploeg. Jumbo heeft in de 4 Tours die ze met Groenewegen hebben gereden ook gewoon niet 1x een sprinttrein opgezet waar hij wat aan had.

Je hebt gewoon 1 sterke man nodig die je in de laatste 1/2km van voren afzet, meer niet.

Rico. 28 juli 2019 om 21:42

Ewan is hier beter dan Groenewegen. Ik weet niet zo goed wat dat met de ZLM Tour te maken zou hebben.

Viktrodriguez 29 juli 2019 om 07:24

@ Rico Het is anders vrij makkelijk. De ZLM Tour is een wedstrijd waarin slechts een paar andere WT-ploegen meededen, waarvan slechts eentje met een fatsoenlijke sprintploeg en sprinter, en voor de rest bestond uit een halve peloton aan semiprofs op zijn best. In een wedstrijd van dat kaliber de puntjes op de i zetten voor een sprinttrein is volstrekt nietszeggend, want zelfs de zwakst bezette WT-races is sterker bezet qua sprintvoorbereiding.

Het is alsof Ajax of PSV vlak voor de KO-fase van de Champions League een oefenpotje speelt tegen een stel lokale amateurs, winnen met 10-0 en dan denken dat het representatief is voor het echie.

Sagan=hulk 29 juli 2019 om 08:11

Ewan heeft ook gewoon de ZLM Tour gereden? Ik blijf erbij dat 10 dagen Giro + ZLM Tour de beste voorbereiding is voor een sprinter op de Tour. Greipel deed hetzelfde in zijn succesjaar.

Panache 29 juli 2019 om 08:43

Wat Rico zegt. De suggestie wordt gewekt dat Groenewegen betere uitslagen zou hebben gereden wanneer er een andere voorbereidingskoers zou zijn gereden, wat natuurlijk volledig uit de lucht is gegrepen (onbewijsbaar. stelling = conclusie). Natuurlijk wel ironisch dat Ewan ook ZLM als voorbereiding reed.

Winnaars en voorbereiding sprintetappes Tour.
Etappe 1, Teunissen (ZLM)
Etappe 4, Viviani: (Zwitserland)
Etappe 7, Groenewegen (ZLM)
Etappe 10, Van Aert (Dauphiné)
Etappe 11, 16 en 21, Ewan (ZLM)

coenj 29 juli 2019 om 08:53

ZLM heeft hier niets mee van doen. ga gerust volgend jaar weer het goede gevoel opzoeken in de zlm tour. het valt nu gewoon een paar keer de andere kant op.

Paul1963 29 juli 2019 om 09:12

Wat een betweters hier weer op dit forum, waarvan de meesten zich ook nog eens anoniem verschuilen achter fictieve namen.

sooike 28 juli 2019 om 21:44

Eerlijke samenvatting: geen smoesjes, niet verschuilen achter je verkoudheid, maar gewoon toegeven dat een ander sneller is.

Spurter 28 juli 2019 om 21:45

Ewan kiest gewoon beter positie dan Groenewegen. Ook vandaag weer. Wat moet Groenewegen in het wiel van Sagan? En dan nog gaten laten vallen.

nobrakes 28 juli 2019 om 22:23

Vandaag moest groenewegen het alleen doen in de laatste 1km en dan snap ik wel dat hij voor het wiel van sagan kiest die overal gaatjes weet te vinden

Lord Melchett 28 juli 2019 om 21:46

Krijg toch meer het idee dat Groenewegen minder is als vorig jaar in de Tour de France.

assen 28 juli 2019 om 21:57

Dit jaar is Groenewegen beter dan vorige jaren, maar in deze Tour is Ewan handiger/sneller/slimmer. Of het aan de val ligt? Kweenie. Fijn dat ie in ieder geval EEN rit won.

kelderfan 28 juli 2019 om 23:21

Dat idee klopt wel. Dylan had mede door de valpartij niet echt de benen.
Hij stopte ook voortijdig met sprinten leek ’t wel.

Pedalo 28 juli 2019 om 22:12

Ben een fan. Maar de etappes die Ewan wint komen puur door slechte positionering van Groenewegen. Vandaag zat ie veel te ver.

Jowinho 28 juli 2019 om 22:46

Dus?

Positioneren is een onderdeel van sprinten. Ewan is gewoon veel beter in deze Tour.

Spurter 28 juli 2019 om 23:23

Precies.

Beetje als met voetballen op balbezit spelen en dan klagen dat je geen kansen krijgt. Sprinten is nu eenmaal ook wat meer dan alleen heel hard trappen de laatste meters.

rennerske 28 juli 2019 om 22:29

Sympathieke reactie van een wereldtopper die groots genoegen neemt met een tweede plaats. Toch mooi 3 x 2e en 1x winst in de grootste Ronde ter wereld.

Jalabertje 28 juli 2019 om 22:30

Mokum is trots op hoe je wint en op hoe je omgaat met je verlies gap!

Vincent Lacressonniere 28 juli 2019 om 22:35

Lekker gewerkt pik

Pietspeed 28 juli 2019 om 23:18

Groenewegen wint met 2 vingers in z’n neus als hij z’n benen niet 20 a 30 m voor de streep stil houdt. Dat was in de herhaling duidelijk te zien. Hij dacht wellicht dat hij al gewonnen had, maar zag Ewan over het hoofd. Zo’n fout / blunder kan ie natuurlijk niet op tv toegeven. Niet naar fans. maar zeker niet naar z’n ploeg.

Samlambeej 28 juli 2019 om 23:30

Wat een uitvindsel, je gaat er zelf nog in geloven, effe Ewan waar het altijd zo close mee is uit ze koppie verloren?
Gewoon te uitgeput om nog z'n fiets te gooien. Dit zou de op de kasseitjes de meer machtssprint moeten zijn maar Ewan is de snelste.

girardengo 28 juli 2019 om 23:54

Leuke vondst, maar hij was uitgereden in de sprint. Toch verschillen beide sprinters niet veel in snelheid. Wel doet Ewan het allemaal wat handiger in deze Tour.

Max01 29 juli 2019 om 06:15

Heb jij toch een andere sprint gezien dan ik. Ewen had veel meer snelheid en Groenewegen zag al voor de streep dat het niet ging lukken voor vandaag waardoor hij stopte met trappen. Sprinters voelen ook dat haarfijn aan. Gewoon realiteit, helaas pindakaas.