Groenewegen: “Of ik meteen mee ga sprinten? Hoe ik me nu voel, zeg ik ja”

maandag 3 mei 2021 om 08:56
Groenewegen: “Of ik meteen mee ga sprinten? Hoe ik me nu voel, zeg ik ja”

foto: Cor Vos

Dylan Groenewegen maakt over vijf dagen in de Giro d’Italia zijn rentree in koers na zijn schorsing voor het veroorzaken van de horrorcrash van Fabio Jakobsen. De Nederlander van Jumbo-Visma vindt het vooral spannend hoe er op zijn terugkeer wordt gereageerd.

“Er is natuurlijk heel veel kritiek gekomen. Nu zijn er weer veel mensen die weer achter me staan en het heel fijn vinden dat ik terugkom. Er zullen ongetwijfeld ook wel negatieve reacties komen. Dat is misschien wel het spannendst”, vertelt Groenewegen in de talkshow Humberto van RTL 4. “En kom ik mentaal weer terug op mijn oude niveau? Hoe ga ik de sprints weer in? Dat is gewoon afwachten.”

Hij heeft niet het gevoel dat het peloton hem de gebeurtenissen kwalijk neemt. “Ik heb echt heel veel berichten gehad van collega’s – van sprinters tot aan klimmers – die zeiden ‘je hebt je straf gehad’, ‘dit heb je zeker niet bewust gedaan’ en ‘we zijn blij als je straks weer terugkeert’. Tuurlijk zullen er een paar renners tussen zijn die het me wèl kwalijk nemen. Uit de ploeg van Fabio zijn er wel verhalen van sommige renners die dat wel doen.”

“Het is natuurlijk voor hen ook emotioneel geweest. Er valt een collega, vriend en ploegmaat weg en die is heel erg geblesseerd. Dus dan moet je het ook accepteren zoals het is”, zegt de 27-jarige renner van Team Jumbo-Visma.

‘Op dit moment voel ik me gewoon heel goed’
“Giro d’Italia, tweede etappe, massasprint, je bent erbij. De finish komt eraan. Sprint je mee?”, wil presentator Humberto Tan van Groenewegen weten. “Goede vraag. Hoe ik me nu voel, zeg ik ja. Hoe het in de koers zelf gaat zijn, dat gaan we zien. Ik hoop het. De laatste weken gaat alles thuis weer goed en met onze zoon gaat het nu heel goed. Alles is weer wat rustiger in het hoofd. Ik kijk erg uit naar de Giro. Op dit moment voel ik me gewoon heel goed en ga ik het zien.”

Etappes winnen, antwoordt Groenewegen als hem naar zijn doelstellingen voor de Giro wordt gevraagd. “Ja, dat wel?”, vraagt Tan ter bevestiging. “Nee, voornamelijk de lol terugvinden in het wedstrijden rijden en de finales weer rijden. En uit die finales rijden weer kijken hoe het gaat. Hopelijk zit er iets moois in, maar dat gaan we afwachten”, nuanceert de Nederlandse sprinter.

“Fysiek gaat het gewoon heel goed en ben ik er klaar voor. Op de training hebben we een powermeter op onze fiets waar we de conditie aan af kunnen lezen en dat ziet er gewoon allemaal heel goed uit. Nu mentaal in de koers nog, en als dat ook goed is, dan kunnen er weer mooie dingen gebeuren. Daar ga ik maar op een manier achterkomen. Vandaag ging het heel goed met trainen, maar in wedstrijden met nog zes andere topsprinters wordt heel anders”, zegt hij tot slot.

Lees ook: Dylan Groenewegen: “Eerste zege gaat een heel emotioneel moment zijn”

Dit artikel delen:

30 Reacties

Yeez 3 mei 2021 om 09:00

Dat klinkt allemaal heel snel…

Marik 3 mei 2021 om 09:01

Wat een baas is het toch. Wel een heel goed teken dat hij zichzelf blijft en niet door alle meningen van afgelopen jaar een soort uitgeklede, niet-passende, geforceerde bescheidenheid gaat vertonen. Dat komt wel weer goed met deze gozer.

Jaap Jansen 3 mei 2021 om 09:06

Knap van Groenewegen om nu al zo voor de dag te kunnen komen in diverse media. Hopelijk kan hij ons verrassen in de Giro en hem ofwel uitrijden, of wel genoeg koersritme opdoen in een x aantal dagen.

Olly 3 mei 2021 om 09:12

Way to go Dylan. Wel rechtuit graag :-)

fluppie 3 mei 2021 om 09:14

Naast het feit dat ik hem gisteren zeer respectvol en sterk vond communiceren viel me vooral op dat hij voor het eerst geen puppyvet meer had. Dylan zag er zeer scherp uit.

AnderJ 3 mei 2021 om 13:43

Dat viel me inderdaad ook op. Met name zijn gezicht staat “strakker”

Baukema Tomoulin 3 mei 2021 om 09:21

Tja, als ie niet gaat sprinten neem je hem dus voor helemaal niks mee. Daar is de giro wel echt een te grote wedstrijd voor. Het beste scenario is misschien wel om er in week 1 achter te komen dat je er niet aan te pas komt voor winst en dat dan in week 2 of 3 een keer alles meezit voor 1 etappe winst.

Derierre de la course 3 mei 2021 om 09:28

Ik ken het parcours niet zo heel goed maar Groenewegen heeft wel laten zien zelfs tot op de laatste dag te kunnen wachten op zijn overwinning.
Disclaimer: Natuurlijk zie ik hem de afsluitende tijdrit niet winnen.

Derierre de la course 3 mei 2021 om 09:26

Wel heel fijn om dit van hem te horen. Natuurlijk is het opgeschreven maar zijn enthousiasme en drive spatten er wel vanaf.

Wel weer leuk om te merken dat het "niveau" m.b.t. Wielrennen op nationale televisie even afschakelen is t.o.v. wielerflits. Dat je uit moet leggen dat je met een "powermeter" traint en dat je daarop kan zien hoe je conditie het doet.

Tot slot denk ik dat het rijden van de Giro een hele goede investering is. Doet hij toch ineens een berg koershardheid op.

chasse-friet 3 mei 2021 om 10:04

Ik vraag me af hoe de verhouding tussen hem en david dekker gaat zijn. Die zal toch wel gehoopt hebben dat de trein voor hem ging rijden.

VerstandOpNul 3 mei 2021 om 10:08

Ja dat is een goed punt.. Zou hij er eigenlijk niet beter aan doen om af en toe een lead-out voor David te doen?

Derierre de la course 3 mei 2021 om 11:08

Daar zeiden ze in de podcast “De Rode Lantaarn” e.e.a. over. In basis baalde Dekker wel maar hij was sowieso verrast dat hij dit jaar al de Giro mocht rijden. Gaf nu aan het als een mooie kans te zien om van Groenewegen te leren. Samen te vatten als “gezonde teleurstelling” denk ik.

Ronellenfitsch 3 mei 2021 om 11:37

Zou in elk geval bij de freaks en bij dekker zelf een hoop goodwill creeeren als een keer de kaart Dekker wordt getrokken. Hij heeft in obv Abu Dhabi ook verdiend. Maar de in zichzelf gekeerde Groenewegen kon in Brussel ook goed blij zijn voor de gele Groenewegen …

Ronellenfitsch 3 mei 2021 om 11:44

Wat een onzin die laatste zin, ik bedoelde ‘niet zo blij zijn voor de gele Teunissen’

reusjen 3 mei 2021 om 11:47

@ronellenfitsch
Ik weet niet of twee 2e plekken, een vierde en een 14e stek in sprints in een voorbereidingsrondje in de zandbak genoeg is om te verdienen dat een ploeg voor je rijdt in een grote ronde terwijl je een bewezen winnaar bij je hebt. Dekker deed het daar best oké tegenover goede sprinters, maar winnen is nog wel wat anders. Wat mij betreft een mooie mogelijkheid om inhoud te kweken, maar moet Dekker het winnen op topniveau nog laten zien.

AnderJ 3 mei 2021 om 11:54

Denk dat het zichzelf wel uitwijst. De een al voor de ander onderdeel van de leadout worden, maar wie voor wie, dat al wel blijken in de koers. Tegelijk gaan voor twee sprinters werkt nou eenmaal niet.

Oblomov 3 mei 2021 om 12:48

Groenewegen is natuurlijk niet de beste in het overleven van heuveltjes. Misschien dat er zich voor Dekker kansen voordoen in sprints met een gereduceerd peloton.

r525 3 mei 2021 om 16:08

Groenewegen en voor iemand knechten? Geloof ik is dat een combinatie die niet bestaat, heeft hij zelf ook aangegeven in interviews.

Westland95 3 mei 2021 om 10:29

Ik vind dat Groenewegen op een uitstekende manier met de hele situatie is omgegaan. Sympathieke kerel.

Limal 3 mei 2021 om 12:04

Veel succes Dylan, en vooral laten zien in de sprints dat je van het spijtige gebeuren hebt bijgeleerd – winnen doe je op de dagen dat je de snelste bent, op de andere dagen is verliezen geen schande!

Thijs E 3 mei 2021 om 12:28

De enige manier om er achter te komen of/hoe het gaat is mee sprinten. Aan zijn fysiek zal het niet liggen.

Ik twijfel nog wel, er komt al een zure column van Lefevere omdat Groenewegen mee doet, of pas bij ritwinst.

AnderJ 3 mei 2021 om 13:44

Denk dat die column Groenewegen worst zal zijn (al ziet hij hem graag pas nadat hij gewonnen heeft, want dat heeft hij dus gewonnen)

Derierre de la course 3 mei 2021 om 13:45

Wat dat betreft wel benieuwd of de messias (is dat met een hoofdletter?) zelf hier nog wat van gaat zeggen voor de Girostart. Want i.t.t. eerdere berichten is Groenewegen dan in staat tijdens de wedstrijd persoonlijk te reageren (ik bedoel dit op beschaafde orale wijze).

Barry Batsbak 3 mei 2021 om 13:30

Eigenlijk hoop ik dat hij wel 1 of 2 ritjes weet te pakken. Hoe eerder dingen weer “als voorheen” zijn, hoe beter het is. Een paar treurwilgen die hier tot het einde der tijden negatief over blijven doen hou je toch.

VerstandOpNul 3 mei 2021 om 13:48

Ik was ook zo’n treurwilg. Maar uiteindelijk gaat het met Fabio de goede kant op en heeft Dylan zijn lange schorsing erop zitten, dus mag er wel een keer een streep onder.

AnderJ 3 mei 2021 om 14:06

@VerstandOpNul: hulde voor voortschrijdend inzicht.

r525 3 mei 2021 om 16:11

Ach er zijn ook veel treurwilgen die tot het einde der tijden positief moeten doen over alles en iedereen wat Jumbo is.
Het één trekt het ander aan denk ik dan maar.

KimJungPoels 3 mei 2021 om 13:56

Hopelijk kan Jakobsen komende week eerst al even een mooi resultaat rijden of in ieder geval een extra stapje maken. Dan is het daarna nog makkelijker om weer wat blijdschap te voelen als Groenewegen wint.

platteprijs 3 mei 2021 om 16:24

Jakobsen heeft zijn grote winst al binnen. Dat hij gewoon in het peloton kan aankomen voorjaar 2021 is toch al geweldig. Veel hoger zou ik de lat voorlopig niet leggen.

antilek 3 mei 2021 om 18:34

Van mij mag tie.