‘Groenewegen naar Unibet Tietema Rockets is een interessante move’
foto: Cor Vos
zondag 17 augustus 2025 om 10:43

‘Groenewegen naar Unibet Tietema Rockets is een interessante move’

De transfer van Dylan Groenewegen naar Unibet Tietema Rockets is volgens Johan Bruyneel een ‘interessante move’. De Belgische oud-teammanager gaat in de podcast The Move+ in op de keuze van de Nederlandse sprinter voor het ProTeam van Bas Tietema, waarbij Bruyneel ook vragen stelt bij het salaris dat Groenewegen verdiende en gaat verdienen.

“We kennen zijn salaris niet, maar ik wist dat hij bij Jayco AlUla meer dan een miljoen euro per jaar verdiende. Het zal niet hetzelfde zijn, maar ook niet ver daar vanaf. Het is veel geld voor een renner die niet heel veel gewonnen heeft de laatste tijd, maar de kans dat hij wint is er wel. Groenewegen won vorig jaar nog een rit in de Tour, en hij is Nederlands. Het is een interessante move.”

Bruyneel is onder de indruk van de ploeg die Bas Tietema heeft opgebouwd de laatste jaren. “Toen zij begonnen dacht ik: wat denken die gasten wel niet?! Maar vorig jaar, in hun eerste jaar als profploeg, reden ze al veel koersen en dit jaar waren ze overal. In veel koersen reden ze mee vooraan en hebben ze goede resultaten behaald.”

“Ze zijn dit jaar ook een Frans team geworden, want hun doel is om in de Tour de France te komen”, legt Bruyneel uit. “Ik denk dat ze daar nog een beetje ver vandaan zijn, maar hoed af naar die gasten voor wat ze hebben neergezet. Ze kwamen uit het niets en in hun tweede jaar moet al echt rekening met ze gehouden worden.”

“Ik denk dat ze met hun licentie eerst uitgenodigd zullen worden voor meer ASO-wedstrijden, zoals Parijs-Nice en Parijs-Roubaix”, geeft de Belgische oud-teammanager van Lance Armstrong aan, waarna hij instemmend knikt als gezegd wordt dat met Groenewegen de kans op ritwinst in Parijs-Nice zeker aanwezig is. Overigens reed de ploeg dit seizoen voor het eerst Parijs-Roubaix, maar wacht het nog op een debuut in koersen als Parijs-Nice en het Critérium du Dauphiné.

De razendsnelle opkomst van Tour de Tietema
Tour de Tietema vergaarde in korte tijd bekendheid met de originele manier waarop ze verslag doen van de wielersport. We spreken de mannen voor een artikel in RIDE. Lees het hele verhaal op Ridemagazine.nl
RIDE Magazine
7 Reacties
17-08-2025 11:19
"Hun doel is om in de Tour de France te komen. Ik denk dat ze daar nog een beetje ver vandaan zijn."

Ook bij Bruyneel dringt het niet door, maar als aan 3 voorwaarden voldaan wordt is de kans 90% dat Unibet in 2026 in de Tour start:
-de fusie Lotto-Intermarché gaat door
-Arkea stopt ermee
-de UCI blijft bij het besluit dat er 23 teams in de Grote Rondes mogen starten.
Die 10% is dan de kans dat de ASO de laatste wildcard niet aan Unibet maar aan Caja Rural, Polti-Malta of Burgos geeft....
    17-08-2025 15:10
    Interessante analyse! Je zou met deze redenatie zelfs de kans nog naar 99,5% kunnen verhogen als ook Total uit het peloton zou verdwijnen (dat die door gaan is toch ook nog niet zeker?).

    Als we er vanuit gaan dat de fusie tussen Lotto en Intermarché een feit is dan zal veel afhangen van wat er met Arkea gaat gebeuren. Volgens het bericht van gisteren zou er nog een kans zijn dat die doorgaan, gelet op de huidige jaarranking zouden ze dan een gegarandeerde wildcard krijgen (hetgeen een potentiële nieuwe sponsor over de streep zou kunnen trekken). Als Total doorgaat krijgen die zeker 1 van de 2 vrije wildcards en dan zou het tussen Q36.5, Unibet en Caja Rural gaan voor de laatste.
17-08-2025 11:59
Er was gisteren een dronken gast in de kroeg hier die een mening had over Jakobsen. Ik wacht het artikel op Wielerflits even af voor de ins en outs.

Opa Bert vindt trouwens dat remmen moeten worden afgeschafd voor de veiligheid omdat renners dan veel voorzichtiger omgaan met bochten, afdalingen en het peloton als geheel.

Misschien ook een idee voor een uitgebreid artikel.
17-08-2025 13:45
Niets interessants aan, een uitgebluste renner naar een mindere ploeg.
    17-08-2025 17:28
    Groenewegen zit in de herfst (winter?) van zijn loopbaan... eens! Maar voor Tietema is dit toch mooi? Stapje verder tov eerst en wat dacht je van extra exposure?
17-08-2025 14:08
Ze hebben inderdaad in het voorjaar leuke resultaten geboekt, en dan met name Kubis, maar in de breedte is de ploeg toch erg zwak. Bovendien zijn ze de laatste maanden ver weggezakt. Ook opvallend: hoewel ze inclusief stagiairs 27 man onder contract hebben en toch geen overdreven druk programma rijden starten ze de laatste tijd heel veel met incomplete selecties, waarom zou dat zijn? Ze zullen toch geen 15 renners hebben die buiten strijd zijn?
    17-08-2025 21:03
    Goh ja ver weggezakt... Ze zijn vandaag 7 plekken gestegen en staan nu maar 2 plekjes lager gerangschikt dan Lotto, als 26ste ploeg. Als je bedenkt dat er 23 ploegen grote rondes mogen rijden, het hoger gerangschikte Arkéa mogelijk wegvalt en Lotto en Intermarché samengaan, staan ze virtueel 24ste. En Caja staat net boven hen, maar die mikken hoofdzakelijk op een Spaans-Portugees programma en mikken voor zover ik weet uitsluitend op de Vuelta qua grote ronde, dus de kans dat Unibet topprogramma gaat rijden volgend jaar lijkt me héél groot, zeker omdat ze bv dit jaar al uitgenodigd waren voor de ploegenpresentatie van de Tour, dan schuur je er toch al aardig dicht tegenaan, zeker als ze nog wat kunnen binnenhengelen van Intermarché en Arkéa (Sénéchal en Démare worden genoemd, wat voor de chauvinistische Tour-directie de doorslag zou kunnen geven).

    De selectie is natuurlijk geen UAE, maar kan me best voorstellen dat het 8-tal dat Unibet aan de start van de Tour zou brengen alleen al op enthousiasme meer zou laten zien dan wat Cofidis dit jaar presteerde bv, want die zijn eigenlijk maar 2x in beeld geweest de hele Tour. Eerst met Thomas die bij de eerste bergsprint een val veroorzaakt, en daarna Coquard die Philipsen uit de Tour kegelt. Zelfs in ontsnappingen hebben we ze hooguit een keer of 5 gezien, en dat was op die ene keer met Thomas na eigenlijk steeds in de anonimiteit.

    Wat betreft de incomplete selecties denk ik dat er meerdere factoren meespelen.
    Ongetwijfeld zullen er enkele op hoogtestage zitten of trainingsblok afwerken, verder rijden ze heel 'uitgestrekt' (recent bv China, Roemenië, Noorwegen, Denemarken, Oostenrijk, Spanje,...), als er dan eens eentje wegvalt in de planning door ziekte/blessure, zijn dat al geen simpele/goedkope verplaatsingen om nog snel een vervanger in te vliegen voor een financieel 'kleine' ploeg als Unibet. Dan opteer je volgens mij al snel om gewoon met mannetje minder te starten. Zeker als je dan met 2 stagiairs zit die je niet meteen wil uitpersen, en een Inkelaar die eigenlijk al 5 jaar amper tot koersdagen komt. Dan heb je met 24 renners + 3 halve krachten al niet veel speelruimte als je gelijktijdig of quasi aansluitend een dubbel of driedubbel programma afwerkt (met bij momenten verre verplaatsingen).

Reacties zijn gesloten.