‘Groenewegen naar Unibet Tietema Rockets is een interessante move’
De transfer van Dylan Groenewegen naar Unibet Tietema Rockets is volgens Johan Bruyneel een ‘interessante move’. De Belgische oud-teammanager gaat in de podcast The Move+ in op de keuze van de Nederlandse sprinter voor het ProTeam van Bas Tietema, waarbij Bruyneel ook vragen stelt bij het salaris dat Groenewegen verdiende en gaat verdienen.
“We kennen zijn salaris niet, maar ik wist dat hij bij Jayco AlUla meer dan een miljoen euro per jaar verdiende. Het zal niet hetzelfde zijn, maar ook niet ver daar vanaf. Het is veel geld voor een renner die niet heel veel gewonnen heeft de laatste tijd, maar de kans dat hij wint is er wel. Groenewegen won vorig jaar nog een rit in de Tour, en hij is Nederlands. Het is een interessante move.”
Bruyneel is onder de indruk van de ploeg die Bas Tietema heeft opgebouwd de laatste jaren. “Toen zij begonnen dacht ik: wat denken die gasten wel niet?! Maar vorig jaar, in hun eerste jaar als profploeg, reden ze al veel koersen en dit jaar waren ze overal. In veel koersen reden ze mee vooraan en hebben ze goede resultaten behaald.”
“Ze zijn dit jaar ook een Frans team geworden, want hun doel is om in de Tour de France te komen”, legt Bruyneel uit. “Ik denk dat ze daar nog een beetje ver vandaan zijn, maar hoed af naar die gasten voor wat ze hebben neergezet. Ze kwamen uit het niets en in hun tweede jaar moet al echt rekening met ze gehouden worden.”
“Ik denk dat ze met hun licentie eerst uitgenodigd zullen worden voor meer ASO-wedstrijden, zoals Parijs-Nice en Parijs-Roubaix”, geeft de Belgische oud-teammanager van Lance Armstrong aan, waarna hij instemmend knikt als gezegd wordt dat met Groenewegen de kans op ritwinst in Parijs-Nice zeker aanwezig is. Overigens reed de ploeg dit seizoen voor het eerst Parijs-Roubaix, maar wacht het nog op een debuut in koersen als Parijs-Nice en het Critérium du Dauphiné.

Tour de Tietema vergaarde in korte tijd bekendheid met de originele manier waarop ze verslag doen van de wielersport. We spreken de mannen voor een artikel in RIDE. Lees het hele verhaal op Ridemagazine.nl
Ook bij Bruyneel dringt het niet door, maar als aan 3 voorwaarden voldaan wordt is de kans 90% dat Unibet in 2026 in de Tour start:
-de fusie Lotto-Intermarché gaat door
-Arkea stopt ermee
-de UCI blijft bij het besluit dat er 23 teams in de Grote Rondes mogen starten.
Die 10% is dan de kans dat de ASO de laatste wildcard niet aan Unibet maar aan Caja Rural, Polti-Malta of Burgos geeft....
Als we er vanuit gaan dat de fusie tussen Lotto en Intermarché een feit is dan zal veel afhangen van wat er met Arkea gaat gebeuren. Volgens het bericht van gisteren zou er nog een kans zijn dat die doorgaan, gelet op de huidige jaarranking zouden ze dan een gegarandeerde wildcard krijgen (hetgeen een potentiële nieuwe sponsor over de streep zou kunnen trekken). Als Total doorgaat krijgen die zeker 1 van de 2 vrije wildcards en dan zou het tussen Q36.5, Unibet en Caja Rural gaan voor de laatste.
Opa Bert vindt trouwens dat remmen moeten worden afgeschafd voor de veiligheid omdat renners dan veel voorzichtiger omgaan met bochten, afdalingen en het peloton als geheel.
Misschien ook een idee voor een uitgebreid artikel.
De selectie is natuurlijk geen UAE, maar kan me best voorstellen dat het 8-tal dat Unibet aan de start van de Tour zou brengen alleen al op enthousiasme meer zou laten zien dan wat Cofidis dit jaar presteerde bv, want die zijn eigenlijk maar 2x in beeld geweest de hele Tour. Eerst met Thomas die bij de eerste bergsprint een val veroorzaakt, en daarna Coquard die Philipsen uit de Tour kegelt. Zelfs in ontsnappingen hebben we ze hooguit een keer of 5 gezien, en dat was op die ene keer met Thomas na eigenlijk steeds in de anonimiteit.
Wat betreft de incomplete selecties denk ik dat er meerdere factoren meespelen.
Ongetwijfeld zullen er enkele op hoogtestage zitten of trainingsblok afwerken, verder rijden ze heel 'uitgestrekt' (recent bv China, Roemenië, Noorwegen, Denemarken, Oostenrijk, Spanje,...), als er dan eens eentje wegvalt in de planning door ziekte/blessure, zijn dat al geen simpele/goedkope verplaatsingen om nog snel een vervanger in te vliegen voor een financieel 'kleine' ploeg als Unibet. Dan opteer je volgens mij al snel om gewoon met mannetje minder te starten. Zeker als je dan met 2 stagiairs zit die je niet meteen wil uitpersen, en een Inkelaar die eigenlijk al 5 jaar amper tot koersdagen komt. Dan heb je met 24 renners + 3 halve krachten al niet veel speelruimte als je gelijktijdig of quasi aansluitend een dubbel of driedubbel programma afwerkt (met bij momenten verre verplaatsingen).