Groenewegen loste snel: “Achter Tony zitten is geen business class”
foto: Cor Vos
zondag 7 juli 2019 om 17:41

Groenewegen loste snel: “Achter Tony zitten is geen business class”

Dylan Groenewegen kende daags na zijn valpartij niet de beste dag in de Tour de France. De sprinter van Jumbo-Visma moest al vroeg lossen in de ploegentijdrit, maar na afloop hoorde hij wel dat zijn ploeg de tijdrit soeverein gewonnen had. “We hebben een ontzettend sterke ploeg”, aldus Groenewegen bij de NOS.

“Ik heb alleen eerste tien kilometer meegemaakt. Alle bochten gingen heel snel en achter Tony (Martin, red.) zitten is geen business class. Zeker niet toen hij aanzette. Het was een zware rit, maar toch wel weer mooi”, vertelt Groenewegen.

“In het begin had ik niet een heel goed gevoel over mijn lijf. In de vierde etappe hoop ik weer te sprinten. Mijn schouder is nu iets wat soepeler, dus morgen goed doorkomen, en dan kunnen we er weer tegenaan”, zegt de spurter.

RIDE Magazine
11 Reacties
Sorteer op:
7 juli 2019 17:44
Morgen was toch al een rustdag.
7 juli 2019 17:48
“ Achter Tony zitten is geen business class” . Prima tekst, rit 4 is dus voor Groenewegen.
Mike Teunissen zei vooraf slecht geslapen te hebben en ook Groenewegen met die schaafwonden.

Was daardoor in de ZLM Tour aardig vermoeid na een weekje, hopelijk kan hij nu beter rusten
7 juli 2019 18:15
Eerste kans is vrijdag, dinsdag in Nancy is het weer zo'n Trentin rit
7 juli 2019 19:18
Vooral gunstig voor zijn ploeg dat Groenewegen gewoon redelijk in orde blijkt. Achter Der Panzerwagen zitten en dan halverwege lossen, met gisteren in het achterhoofd, is absoluut geen schande.
    7 juli 2019 19:35
    NB Het was na een derde lossen.
7 juli 2019 20:46
Uit mijn tijd met ploegentijdritten herinner ik me juist dat vóór de beste renner zitten het zwaarst is. Want dan moet je inpikken als die op kop komt. En herstellen doe je dus pas als je ingepikt hebt en niet eerder.

En als het goed is zet Tony niet echt aan, maar verdubbelt hij (of meer) gewoon de tijd op kop en verhoogt hij evt zeer langzaam het tempo. Snokken sloopt de ploeg.

Maar misschien is dat inmiddels allemaal wel veranderd, en gaat het er p dit nivo ook weer iets anders aan toe als dat ik gewend ben op amateur nivo. ( Hoogste plaats ooit op het NCK was 19e met een gemiddelde van bijna 50kmp/u, was nog in Dronten)

Wat heb ik genoten vanmiddag, de ploegentijdrit is zulk een mooie disicpline. Ook om te doen trouwens.
    7 juli 2019 22:58
    Topploegen gebruiken tegenwoordig allerlei modellen en dan rijdt een betere renner inderdaad langer op kop i.p.v. dat hij kilometers per uur harder gaat rijden. Wel iets meer wind achter Tony misschien.

    Heb zelf ook ploegentijdritten gereden, maar dat werd (uiteraard) niet zo heel professioneel aangepakt. Dan zag je soms wel dat sterkere renners de boel kapot reden. Om dan daarna te moeten wachten op de man die je nodig had voor de tijd. Of je dan voor of achter iemand zit die de boel kapot rijdt, dat is allebei vervelend.
    7 juli 2019 23:33
    @spurter
    Wij trainden er wel echt weken op hoor zodat iedereen met vertrouwen in zijn stuur durft te liggen. Als je van kop af gaat, ga je ook echt een metertje naar links of rechts zodat de gene die overneemt niet van lijn hoeft te veranderen. Dan laatje je zsm dicht langs je ploeggenoten terugzakken en zet je aan (!) bij de een na laatste opdat je met gemak in kunt pikken, anders lig je er gelijk af :)
    Na een bocht geleidelijk weer op gang komen, snell tempowiselingen zijn funest.

    Goh als ik er weer aan denk; de kick dat je gewoon een uur op de 13 kon rijden...
    Maar goed, ben ook wel eens kotsend over de streep gekomen, want o wee als je niet goed bent die dag..
7 juli 2019 22:00
@Don: achter Der Tony zit je best een tijdje op snelheid in de vuile wind (minder slipstream op plaats 2 dan op plaats 4), en daarna moet je dan zelf op kop. Dat is pittig. Zag je ook een keer na lange beurt van Sagan, dat Burghart na 20 meter ook moest afgeven.

Reacties zijn gesloten.