Greipel hint op einde carrière: “Misschien ben ik te oud geworden”

donderdag 11 april 2019 om 10:36
Greipel hint op einde carrière: “Misschien ben ik te oud geworden”

Greipel in de Scheldeprijs - foto: Cor Vos

André Greipel (36) zit niet lekker in zijn vel. De Duitse sprinter rijdt bij Arkéa-Samsic niet meer in de schijnwerpers en met zijn vorm is het ook niet al te goed. Hij vraagt zich af of hij moet stoppen. “Ik weet niet wat er is”, aldus Greipel tegen Het Laatste Nieuws. “Mijn instinct als sprinter is weg.”

In de Scheldeprijs (“Op het eind heb ik werkelijk alles verkeerd gedaan”) kwam Greipel er niet aan te pas, hij finishte als 21ste. “Ik voel me gewoon niet klaar meer om te vechten voor de goede posities. Fysiek ben ik in orde. Als ik sprint op training duw ik nog altijd dezelfde vermogens als in mijn beste tijd”, verklaart de Gorilla. “Misschien ben ik te oud geworden. Dat kan het zijn, hè? Ik zoek redenen waarom het niet meer lukt. Ik heb een klik nodig en die komt er gewoon niet.”

‘Moet ik doorgaan, ja of nee?’
Begin dit seizoen leek Greipel nog goed te beginnen met een ritzege in La Tropicale Amissa Bongo in Gabon, maar daarna stokte het. Dit weekend rijdt hij Parijs-Roubaix, maar met een goed gevoel trekt hij niet naar Noord-Frankrijk. “Zondag alvast niet. Dat is geen koers voor sprinters. Ik ben realistisch en ik moet eerlijk zijn met mezelf. Soms is het moment daar om te beslissen. Moet ik nog doorgaan, ja of nee?”

Dat alle druk bij Arkéa-Samsic op zijn schouders rust (en op die van de geblesseerde Warren Barguil), valt Greipel zwaar. Hij vergelijkt het met zijn afgelopen periode bij Lotto Soudal. “Ik ben niet meer de leider van een sterk team. Het helpt als je vertrouwen kunt hebben in je ploegmaats, dat je weet wat ze aan het doen zijn”, vertelt Greipel.

Dit artikel delen:

27 Reacties

Random wielerliefhebber. 11 april 2019 om 10:40

Misschien minder op sprinten focussen?

wiebipedia 11 april 2019 om 10:46

Zonder plezier heeft het geen zin lijkt me, maar ik denk ook dat hij nog van grote waarde kan zijn in een andere rol op de fiets

limburgia 11 april 2019 om 13:56

Kittel koorts ?

HoofdIsVrij 11 april 2019 om 10:44

Heeft er toch zelf voor gekozen om naar Arkea te gaan…

HSV 11 april 2019 om 10:53

Dat dus. Wou per se kopman blijven. Tja.. Dit bewijst het gelijk van Lotto. Evengoed zou ik ’t em wel gunnen dat hij zich weet te herpakken.

borg 11 april 2019 om 18:19

Lotto Soudal is op zich een ploeg die niet snel renners aan de kant schuift. Het feit dat men Ewan heeft gehaald is toch echt een indicatie dat het wat op was bij Greipel.

Groningen 11 april 2019 om 19:08

@HSV:
Precies dat

Jori 11 april 2019 om 10:47

Greipel heeft altijd vastigheid nodig gehad; Treintje, vaste lead-out man.
In Frankrijk maken ze er een zooitje van. Wijs gewoon 1 lead-out aan die hem in elke koers gaat helpen, liefst Welten die natuurlijk nog boel kan leren van Greipel. En verwacht ook iets minder, de beste man is goed, maar geen Valverde met de bron van eeuwige jeugd

Scott Sunderland 11 april 2019 om 10:57

Beetje een zeur geworden Greipel. Te trots geweest om in te zien vorig seizoen dat hij of een stapje terug moest doen bij Lotto of anders gewoon stoppen. Hij heeft voor deze PCT ploeg gekozen. Uiteraard zal er geen perfecte sprinttrein zijn voor hem. Contract ontbinden en alsnog stoppen dan maar.

montventoux 11 april 2019 om 14:15

Hij zeurt niet, hij zoekt en vraagt zich af. Lees maar.

Veloburto 11 april 2019 om 11:11

Hij geeft nu toch gewoon eerlijk toe dat ie het niet meer heeft. Denk dat ie het beste kan stoppen idd.

Amsterdam2028 11 april 2019 om 11:37

Eerlijk verhaal! Mooi om te lezen van een sportman die als ‘afmaker’ altijd in de spotlights stond en onder druk moest presteren. Ik zou het ook mooi vinden als hij een rol weet te vinden waar hij jonge sprinters in zijn ploeg beter weet te maken en hier plezier uit haalt. Zo niet, kan hij inderdaad beter de eer aan zichzelf houden en zijn indrukwekkende loopbaan afsluiten.

jooprioolpijp 11 april 2019 om 12:52

Ik gun de man het allerbeste, maar betwijfel of hij op dit moment nog veelzijdig genoeg is om echt als leermeester of wegkapitein aan de bak te gaan. En al helemaal of z’n huidige ploeg daar de juiste omgeving voor is. En voor een gevoelsmens als Greipel wordt het zonder plezier en vertrouwen al helemaal een lastig verhaal.

tak 11 april 2019 om 12:56

Mooie sportman, die net als ieder mens twijfels kent. Interessant dat hij ons hier een inkijkje in geeft. Misschien zit het er inderdaad gewoon niet meer in

SteelHorseCowboy 11 april 2019 om 13:03

Jammer maar onvermijdelijk.
Toch zou hij best een goed gevoel mogen hebben bij Parijs-Roubaix. Hij laat zich altijd zien in die koers. Niet als sprinter. Maar wel als renner met inhoud, hart en ziel, die ook voor anderen wil rijden.

Zjoske 11 april 2019 om 13:18

De generatie Cavendish/Kittel/Greipel is voorbij.

aardappeljager 11 april 2019 om 13:18

Zou toch rond plek 15 moeten kunnen finishen zondag. 2 jaar geleden nog top 10 gereden

SolitaryShell 11 april 2019 om 13:44
Quote:
Begin dit seizoen leek Greipel nog goed te beginnen met een ritzege in La Tropicale Amissa Bongo in Gabon, maar daarna stokte het.

Nou nee, daar was het ook vooral al schrijnend slecht.

Paul1963 11 april 2019 om 15:08

Man oh man, wat weet jij daar nu van.

KnightBiker 11 april 2019 om 19:49

@paul – omdat Greipel daar Ook liep te klagen dat het winnen niet lukte tegen B coureurs. Lees nog maar eens terug In Het archief van die tijd.

Opdepodium 11 april 2019 om 14:13

Parijs Roubaix niet voor sprinters.
Dikke onzin.
Boonen kon toch redelijk sprinten.
Sagan kan nog zeer goed sprinten.
En volgens mij reed greipel 2 jaar geleden ook een goede uitslag.
Dus André geen paniek,

Zjoske 11 april 2019 om 16:18

Je vergeet Degenkolb nog.

Paul1963 11 april 2019 om 15:07

Alleen maar respect voor deze grote sportman.

Kevin Lowagie 11 april 2019 om 15:13

Misschien moet Greipel het geweer van schouder veranderen en zich meer focussen op wedstrijden als Parijs- Roubaix, vierdaagse van Duinkerken, Tro Bro Leon. Volgens mij is hij qua inhoud nog steeds een erg goede renner. Ik vrees dat hij wat angst heeft in de sprints en zich niet meer ertussen kan gooien als vroeger.

girardengo 11 april 2019 om 19:31

Dat lijkt me inderdaad de oplossing. En dan nog door gaan zo lang als deze andere benadering werkt. Hij hoeft zich niet meer te bewijzen als sprinter.

Jacco van Stierop 11 april 2019 om 19:57

Het beeld dat ik nog steeds op mijn netvlies heb staan is hoe Greipel zo goed als geparkeerd stond op de Oude Kwaremont in de RvV van 2 jaar geleden. Uitgepierd, maar zijn houding straalde voldoening en plezier uit. Greipel kan niet meer mee met de jongere generatie sprinters dus hij moet gewoon zijn wedstrijden uitkiezen en dan lekker vrijuit koersen. Proberen wat kleur te geven aan de wedstrijd en wie weet pakt-ie nog een keer een leuk prijsje.

mamaffia 12 april 2019 om 07:53

Focus je inderdaad meer op de kleinere Franse rondjes en probeer wellicht een rol te spelen in het opleiden van nieuw sprinttalent. Zo’n Bram Welten kan bijvoorbeeld ontzettend veel leren van Greipel, die alles al heeft meegemaakt in het wielrennen. Mocht hij dan na dit jaar of volgend jaar stoppen, dan sluit hij zijn loopbaan im rlk geval passend af.

Headlines

Materiaalzone

Populair