Greg Van Avermaet verlegt focus: “Hoop op voorjaarsgevoel in het najaar”

dinsdag 17 maart 2020 om 09:59
Greg Van Avermaet verlegt focus: “Hoop op voorjaarsgevoel in het najaar”

foto: Cor Vos (archief)

Greg Van Avermaet heeft de knop omgezet. De kopman van CCC houdt er serieus rekening mee dat het klassieke voorjaar in maart en april geschrapt wordt vanwege het coronavirus. Hij durft al verder te denken. “Als we eind mei, begin juni weer kunnen koersen, zal ik blij zijn”, zegt hij tegen Het Laatste Nieuws. “Ik heb in mijn hoofd de klik gemaakt: de Tour en de Olympische Spelen zijn mijn nieuwe hoofddoelen.”

“Ik ben van plan om elke dag te fietsen. Een uurtje of twee, drie, soms vier. Ik zit sowieso niet graag stil, en je bent verplicht om je basisconditie wat te onderhouden, maar dit is niet doortrainen”, aldus Van Avermaet, die zegt ontgoocheld te zijn geweest toen de klassiekers uitgesteld werden. “Dit had de mooiste periode van het jaar moeten zijn. Ik vind het vooral erg voor al de inspanningen die ik gedaan heb. Ik ben hier maanden mee bezig geweest en het was allemaal voor niks.”

Veel koersen zijn afgelast, maar een groot deel van de wedstrijden hoopt later dit jaar nog ingehaald te kunnen worden. Ook Van Avermaet wil dat er in 2020 nog gekoerst wordt. “Ik weet niet of het kan, maar in mijn ideale scenario krijgen we nog een beetje voorjaarsgevoel in het najaar. In augustus of september, het maakt me niet uit, maar als we op een week of drie nog vier of vijf klassiekers zouden kunnen rijden, zou ik dat wel mooi vinden”, zegt de CCC-kopman.

Dit artikel delen:

10 Reacties

aardappeljager 17 maart 2020 om 10:35

Lijkt me ook erg vervelend dat je vlak voor een pandemie allemaal inspanningen gedaan hebt die voor niets blijken te zijn. Dit relativeert de situatie voor het overige deel van de mensheid dat met Corona te maken heeft. Ben blij dat ik niet in zijn schoenen sta

vincenzo 17 maart 2020 om 10:46

Blijkbaar is het nog steeds niet doorgedrongen dat er zeker tot het najaar geen sportwedstrijden meer zullen zijn en waarschijnlijk dit hele jaar niet meer. Volgen wielrenners het nieuws wel?

LB108 17 maart 2020 om 11:47

Ik denk dat u dan in ieder geval meer weet dan alle andere..

SoloSlim 17 maart 2020 om 12:11

De Hubei lockdown is nu bijna 2 maanden bezig en daar zien ze het effect.
Als wij ons hier nu ook 2 maanden afzonderen, zal tegen juni het leven en de koers toch wel weer op gang komen hoop ik.

Maglia Rosa 17 maart 2020 om 12:59

Hier kan nog niemand iets zinnigs over zeggen. De huidige maatregelen lijken in ieder geval niet houdbaar voor een heel jaar.

In Nederland is het de bedoeling dat het virus zich gecontroleerd gaat verspreiden. Als blijkt dat we door de maatregelen over enkele weken een daling gaan zien, zullen de maatregelen vanzelf worden versoepeld. Zeker als het virus minder besmettelijk blijkt in de zomer, zoals bij vergelijkbare virussen het geval is. Dan zullen er wellicht nog geen evenementen georganiseerd kunnen worden waar honderdduizenden op af komen, maar wellicht wel wedstrijden met minder publiek.

Voorwaarde is wel dat de rest van Europa er dan op een vergelijkbare manier in zit. Als er landen zijn die denken dat ze het virus à la Wuhan kunnen uitroeien en krampachtig de grenzen dichthouden gaat er inderdaad niet gekoerst worden. Maar ik mag toch hopen dat ze snel erkennen dat dat een utopie is.

vincenzo 17 maart 2020 om 14:13

@Magia Rosa, niemand heeft het over uitroeien. Het Coronavirus zal altijd blijven bestaan. Het gaat om beperken/beheersen van de gevolgen. Dat is echt geen kwestie van weken, maar van vele manden waarbij velen (virologen zeggen 60 tot 70 % van de bevolking) het virus zullen opdoen. Maatregelen versoepelen zal direct leiden tot een ongewenste uitbreiding met alle gevolgen van dien. Gaat voorlopig niet gebeuren totdat velen de ziekte hebben opgelopen (en er een antivirus beschikbaar is).
En vertel a.u.b. geen fabels. Het virus is niet minder besmettelijk in de zomer (kijk eens naar alle landen waar het zich nu verspreid ondanks de warmte). Volgens deskundigen die het kunnen weten.

Maglia Rosa 17 maart 2020 om 15:51

@Vincenco,
Ik vertel geen fabel.
Om 60-70% van de bevolking te besmetten zullen de maatregelen naar alle waarschijnlijkheid toch echt versoepeld moeten worden. In welke mate wordt aftasten, maar de huidige situatie gaan we echt geen jaar continueren.

fietsvriend 17 maart 2020 om 11:03

Dat willen we allemaal wel, het voorjaarsgevoel in het najaar. Succes, Greg!

Polleke 17 maart 2020 om 11:32

Kijk nu al uit naar Parijs-Roubaix in November… aankomen op de fel verlichte piste, thuis knappert de haard, laat maar komen…