Greg Van Avermaet is nu al op hoogtestage

woensdag 8 januari 2020 om 11:38
Greg Van Avermaet is nu al op hoogtestage

Greg Van Avermaet - foto: Cor Vos

Greg Van Avermaet is er dit seizoen vroeg bij. De kopman van CCC koos ervoor om al de eerste week van het nieuwe jaar naar Tenerife af te reizen voor een hoogtestage.

Het eiland is een populair trainingsgebied. Lance Armstrong, Chris Froome en Vincenco Nibali legde er de basis voor sportieve successen. Van Avermaet stapte afgelopen zaterdag al op het vliegtuig en verblijft momenteel in het gewilde hotel Parador. “Liever was ik ook in januari of februari gegaan”, bekent hij aan Het Nieuwsblad. “Maar dan was alles al volgeboekt”, stelt hij vast. Van Avermaet verblijft er met ploegmaat Michael Schär, een mecanicien en een verzorger. “Een andere renner heb ik hier voorlopig nog niet gezien. Ik zit hier momenteel tussen de wandelaars en de toeristen.”

Van Avermaet begint zijn seizoen in de Ronde van Valencia (5-9 februari). Vervolgens staat de Ronde van de Algarve (19-23 februari) op zijn programma. Een kleine week later start hij in Omloop Het Nieuwsblad (29-02).

Of de hoogtestage ook daadwerkelijk profijt gaat hebben voor zijn vorm tijdens de klassiekers, valt te bezien. Dat beseft hij zelf ook. “Hoe dan ook ligt de focus hier helemaal op trainen en rusten. Dat geeft sowieso al een surplus. En je krijgt hier toch extra prikkels om diep te gaan”, stelt hij.

Hij maakt op de flanken van de Teide de nodige hoogtemeters. “Voorlopig houden we het bij trainingen van vier à vijf uur met zo’n 3.000 hoogtemeters. Straks wordt dat zes uur en bijna 4.000 hoogtemeters. Dat is het grootste nadeel: het is hier zodanig veel klimmen dat je moet opletten dat je niet te extreem gaat trainen”, klinkt het. “Sowieso hoop ik er toch nog enige baat bij te hebben in het voorjaar. Mijn lange voorbereiding op de klassiekers is echt wel begonnen.”

Dit artikel delen:

30 Reacties

AWestie 8 januari 2020 om 11:51

Kwam dit uit de podcast met LtD of is dit een eigen interview? Ik had die eerste geluisterd en dacht ook uitspraken over een hoogtestage te hebben opgevangen, maar was niet de hele tijd aandachtig luisteraar.

havana 8 januari 2020 om 12:16

Nee.

koos verrek 8 januari 2020 om 11:52

Nu al omdat alles later volgeboekt is lekker professioneel Greg…

Samlambeej 8 januari 2020 om 11:56

Door oa Ineos en Bahrain die gewoon fors dokken voor de hele equipe + mecaniciens en verzorgers.

koos verrek 8 januari 2020 om 12:00

En gelijk hebbe ze ! ‘tis profsport. Greg moet mss nu al boeken voor volgend jaar

Samlambeej 8 januari 2020 om 14:29

Ineos zit momenteel op Gran Canaria btw.

piet kierewiet 8 januari 2020 om 16:19

alsof dat de wielrenners boeit

piet kierewiet 8 januari 2020 om 12:11

ik denk dat dit ook geen goed seizoen wordt voor greg

toke 8 januari 2020 om 12:30

Ik heb eens een interview van Greg gelezen waarin hij vertelde last van hoogtevrees te hebben, Daarom kan ik bijna niet geloven dat hij op hoogtestage is.

Bikeage 8 januari 2020 om 18:04

Als dat maar goed gaat op de top van de Paterberg dan!

Romāns Vainšteins 8 januari 2020 om 13:07

Het is eigenlijk best op een sneue manier lachwekkend dat de profwielrenner anno 2020 maanden per jaar verplicht in de bergen rondhangt om het bloed wat te ver-epo’en en überhaupt mee te komen met de rest.

Rhohan 8 januari 2020 om 16:30

Zou toch lachwekkender zijn als ze maandenlang moesten kickboksen ofzo, om goed te zijn op de fiets? Je doet net of de aanmaak van rode bloedcellen iets onnatuurlijks is… Verplicht is het niet en volgens mij ligt het er maar net aan welk effect het heeft op je lichaam.

doorak 8 januari 2020 om 17:46

@Rhohan, spot on.

Ligthning 9 januari 2020 om 10:26

Inderdaad een heel eigenaardige reactie van Romans Vainsteins.
Ook gedreven trainen, heel erg op de voeding letten, meer rusten en slapen dan de gewone sterveling, aandacht besteden aan het materiaal, in het wiel kruipen van concurrenten, bochten afsnijden, zijn dan lachwekkende manieren om mee te kunnen met de rest. Rare snuiters toch die wielrenners….

Romāns Vainšteins 9 januari 2020 om 10:44

Het lachwekkende zit hem voor mij in de pure, pure noodzaak aldaar je bloed op te waarderen voordat je ook maar een rol van betekenis kan spelen. Ergens begon er eentje mee en nu moeten ze allemaal mee, net zoals bij de ketonen trouwens.

Binnen 5 jaar rijden ze allemaal met verwijdde neusgaten en een rugvin in de rondte

tendam 9 januari 2020 om 11:06

@romans
Het hoeft niet, je kunt ook thuis slapen in een hoogtetent.

Overigens wel raar dat je Riis dan weer als held onthaalt, de man die moest worden wakkergemaakt zodat z’n bloed niet stolde. Dat is pas belachelijk.

Romāns Vainšteins 9 januari 2020 om 11:30

Dat van die hoogtetent is mij bekend ja, Gesink was één van de eerste die daar het leeuwendeel van zijn tijd in doorbracht.

Wat Riis betreft, ik kan de koers an sich en alle idiote dingen die je moet doen om daarin mee te kunnen redelijk goed van elkaar scheiden.

Lance4eva 8 januari 2020 om 13:44

Kan ‘ie lekker vroeg pieken in Omloop het Nieuwsblad, om de rest van het seizoen als een drol mee te kachelen in het peloton.

Ligthning 9 januari 2020 om 10:38

@Lance4eva
Je kennis van het wielrennen is wel top, moet ik vaststellen. Van Avermaet eindigde in 2019 op de eerste plaats in de UCI-ranking van de WorldTour-eendagswedstrijden.
Kan je nagaan hoe diegenen die na Van Avermaet geëindigd zijn, als nog grotere drollen meegekacheld hebben in het peloton.

Cochise 8 januari 2020 om 14:09

Gat in de markt, enkele extra hotels op de Teide. Gezien de stijgende interesse zal je daar in de piekperiodes toch al een aardige duit moeten betalen per nacht

Duh 8 januari 2020 om 15:52

Waarschijnlijk nieuwbouw niet mogelijk ivm beschermd gebied. Is Nationaal Park en Unesco Werelderfgoed.

Derierre de la course 8 januari 2020 om 21:32

Onder andere bovenstaand, en in Spaanse vergunningen zit vaak een clausule dat binnen een straal van x kilometer in die gemeente niet een zelfde voorziening gebouwd mag worden.
Daarnaast is het een eiland, dat maakt bouwen een stuk duurder en de terugverdienmogelijkheden dus wat lastiger.

Duh 8 januari 2020 om 15:56

Gesink ‘woont’ (2e/3e huis) tegenwoordig op slechts 300 meter lager in Andorra, met de huidige zachte winter kan ie de hele winter doortrainen, non-stop hoogtestage… https://www.strava.com/pros/1216273#interval?interval=202001&interval_type=week&chart_type=miles&year_offset=0

doorak 8 januari 2020 om 17:50

Inderdaad, zit met zijn gezin daar in werkelijk prachtige omgeving. Gezien zijn instagram bijvoorbeeld.
Traint veel op mooie wegen en zeer gevarieerde panorama’s. MTB, racefiets en vaak met Gröndahl Jansen.

Derierre de la course 8 januari 2020 om 21:33

Hij had natuurlijk ook een hele winter op de Tacx kunnen zitten. Heeft dit jaar echt geluk met het weer. En ik denk dat zijn gezin een winter binnen ook niet heel tof zal vinden.

fietsvriend 8 januari 2020 om 16:00

Is dit een Belgenmop?

Thijs E 8 januari 2020 om 20:26

Gezien de mate van professionaliteit die hiervan afstraalt zou je eerder verwachten dat dit bericht over Henk van Avermaet gaat, de niet al te snuggere achterneef van Greg.

zipp404 9 januari 2020 om 09:11

Ieder zijn talenten, ook Henk zal er wel geraken..

Ligthning 9 januari 2020 om 13:39

@ Romans Vainsteins

Je antwoordt totaal naast de kwestie.

Om je te parafraseren : Het lachwekkende zit hem voor mij in de pure, pure noodzaak almaar meer en beter te willen trainen, performanter materiaal te willen gebruiken, uitgesproken op de voeding te letten, het parcours op voorhand te gaan verkennen, voordat je ook maar een rol van betekenis kan spelen. Ergens begon er eentje mee en nu moeten ze allemaal mee.
Ik hoop dat het idiote van je opmerking daardoor ook voor jou duidelijk geworden is.

Samlambeej 9 januari 2020 om 13:59

Heb je het weleens gezien, daar in januari boven op de Teide of Sierra?
Met wat slecht geluk: koude, geen mens te bespeuren en een 80s kitscherich hotelinterieur.
Toch triest dat die mensen daarvoor hun familie verlaten?