Greg Van Avermaet: “Denk dat we goed genoeg gewapend zijn voor de klassiekers”

donderdag 10 januari 2019 om 13:01

Greg Van Avermaet - foto: Cor Vos

Greg Van Avermaet kijkt met vertrouwen naar het nieuwe wielerseizoen. De Olympisch kampioen van Rio vond na het stoppen van BMC met het Poolse CCC een nieuwe werkgever. Hij zal daardoor het seizoen aanvangen met heel wat nieuwe ploeggenoten. Van Avermaet vertelde aan Sporza desalniettemin te verwachten in de voorjaarsklassiekers weer sterk voor de dag te zullen komen.


“Ik denk dat we goed genoeg gewapend zijn voor de klassiekers”, aldus Van Avermaet. “Er zijn een paar sterke mannen bij de ploeg gekomen, die zich 100 procent zullen inzetten voor mij”, legt hij uit. Onder meer Simon Geschke (Sunweb), Serge Pauwels (Dimension Data), Guillaume Van Keirsbulck (Wanty-Groupe Gobert) en Gijs Van Hoecke (LottoNL-Jumbo) maakten de overstap naar de nieuwe WorldTour formatie.

Hij rekent op de loyaliteit van deze nieuwkomers. “Ik heb een aantal renners zelf gevraagd om bij mij in de ploeg te komen rijden. Sommige mannen zaten wat op een zijspoor bij hun ploeg. Dat was dus een mooie geste van mij, waardoor ik wel iets terugverwacht van hen”, geeft hij aan. “Ik hoop dat die renners boven zichzelf uitstijgen. We zullen sowieso met een hechte groep beginnen aan de klassiekers, wat misschien wel een voordeel zal zijn.”

Waar BMC op meerdere paarden kon wedden, ligt bij CCC de druk op de schouders van Van Avermaet. “Ik ben toch wel een beetje trots dat deze ploeg rond mij gebouwd is. Ik voel me daarom ook verantwoordelijk om voor resultaten te zorgen”, geeft hij aan.

Dit artikel delen:

24 Reacties

Romāns Vainšteins 10 januari 2019 om 13:05

Op deze foto heeft hij echt een boer-zoekt-vrouw hoofd.

Voorts moet het artikel natuurlijk even wat namen droppen van belangrijkste adjudanten ipv aan te nemen dat wij dat wel weten allemaal. Ik heb geen idee namelijk, het seizoen is nog vroeg.
edit wf: bedankt, toegevoegd

Dank je, nu kan ik onbelemmerd stellen dat hij totaal geen ploeg voor zijn koersen heeft, dat kan zomaar dik 100 km in je eentje rijden worden.

ah-ja 10 januari 2019 om 13:34

Die heb Pauwel gelijmd in een kopgroep tijdens de tour, kan zomaar…
Verder hoeft hij geen ploegmaat(s) te verwachten in finales

albertocontador1 10 januari 2019 om 13:49

als hij zijn vorm van 2017 weer kan halen heeft hij denk ik ook niemand nodig. maar met de vorm van vorig jaar word het niet veel denk ik met deze ploeg

Mwielerfan 10 januari 2019 om 15:53

Dat laatste ook niet met een andere ploeg

Rhohan 10 januari 2019 om 14:00

Buiten de klassiekers heeft deze ploeg amper wat te zoeken. Dan is het soort van vrijbuitersploeg op pro-continentaal niveau, met enkele uitschieters.

LaurentJalabert 10 januari 2019 om 14:50

Schijnt dat hij erop stond om LTD te halen voor de nodige ondersteuning in de RvV.

Magikdatzeggen 10 januari 2019 om 14:57

Een hechte groep renners die allemaal boven zichzelf uitstijgen omdat ze iets terug willen doen voor de mooie geste van Van Avermeat? Ik moet het allemaal nog zien…

Samlambeej 10 januari 2019 om 15:02

Zullen bepaald boven zichzelf moeten uitstijgen.

mania 10 januari 2019 om 15:57

Als alles wat mee zit is de ondersteuning even goed als vorig jaar. Dus voor het voorjaar is er niet echt een probleem. Voor de rest van het jaar echter wel

Vinyakke 10 januari 2019 om 16:10

Met wisniowski, van hooydonck, van keirsbulck & schar als luitenant inderdaad vrij mager voor het voorjaar. Interessant om zien hoe 2 ploegen met klein budget (lts & ccc) daarmee totaal verschillend omgaan. Bij ccc enkel kopman zonder tweede lijn, bij lts amper een kopman met een bredere kern.

VerstandOpNul 10 januari 2019 om 16:15

Gewapend met pelotonvulling..

Dolledriesoldebroek 10 januari 2019 om 16:55

Alleen wisniowski kan hem bijblijven tot de finale! Van keirsbulck en schar zwaaien voor de laatste 50km al af.. een ploeg in opbouw naar volgend jaar, dit jaar zeer matig

Verweggistan 10 januari 2019 om 16:56

Ik kan mij een voorjaar herinneren waarin v. Avermaet onderuit ging door zijn eigen treintje. Dat gevaar lijkt nu te zijn geweken.

G99prblms 10 januari 2019 om 21:42

Hahaha +1

Brabander 10 januari 2019 om 17:39

Toch wel een beetje Team Van Avermaet zo. Lijkt verder weinig kwaliteit in te zitten, maar Bora heeft me ook nogal verrast. Dat was eigenlijk ook niks maar die hebben snel flinke stappen gezet

Explorer 10 januari 2019 om 18:19

Welke ploeg heeft de laatste 25 a 40 km nog 3 of 4 ploegmaten bij zich voor de kopman? Als de toppers gaan(Sagan, terpstra, v avermaet, stuyven etc) valt 95%van het peleton weg. En misschien gaan ze al koersen op 50km van de meet. Wat in Greg zijn voordeel is, buiten zijn ploeg om. De moter is groot genoeg.
Dus de ploeg mag meedoen tot km210 en dan is het(als het nodig is) aan de kopmannen

Covadonga 10 januari 2019 om 23:59

Exact!

Hensie 10 januari 2019 om 18:25

“Ik heb een aantal renners zelf gevraagd om bij mij in de ploeg te komen rijden. […] Dat was dus een mooie geste van mij.”

Omg. Heeft ‘ie dat serieus zo gezegd? Werkelijk om te kotsen deze quote. Die mannen mogen GvA dus op hun blote knietjes danken dat ze Hem mógen bijstaan, dar ze bij Hem in de ploeg mógen rijden. Wat een arrogantie. Man, man, man.

Brabander 10 januari 2019 om 18:35

Mwa. Dat valt toch wel mee? Een man die zijn strepen al lang en breed verdiend heeft, bezorgt wat mindere goden een plekje in een World Tour-team. Daar mogen ze toch best content mee zijn?
Ik snap dat gezeur op Van Avermaet ook nooit zo. Omdat het geen lachebekje is, wordt-ie vaak neergezet als arrogant. Maar dat is-ie mijns inziens niet echt. Ik ben fan

Threeohthree 10 januari 2019 om 20:40

Eens. Maar vooral ook dat hij daarna zegt dat hij wel iets terug mag verwachten… Sure het zal inderdaad een mooie geste zijn, maar om het dan ook maar direct even te zeggen om jezelf een schouderklopje te geven.. Zeker na het seizoen wat hij vorig jaar heeft gehad komt dit inderdaad erg arrogant over, zeker als je kijkt hoe bescheiden Sagan is.

G99prblms 10 januari 2019 om 21:46

Gewoon om te kosten hoor, niks geste. Hij had ze zo laten vallen voor meer kwaliteit. Nee dat weet ik niet zeker, ja zo schat ik het in.

Reet Zweet 10 januari 2019 om 22:45

Mooie geste maar wel met de centen van een rijke Pool en niet die van GvA…

mik-hail-tal 11 januari 2019 om 08:49

“Omg. Heeft ‘ie dat serieus zo gezegd?” Werkelijk om te kotsen, déze quote.

elander 11 januari 2019 om 08:34

Iedereen die Greg persoonlijk kent weet dat het een schat van een vent is. Luister maar eens wat bvb. Peiper over hem te zeggen heeft. Die werkte nooit met een kopman die zo bescheiden is.