Greg Van Avermaet de beste in GP de Montréal

zondag 15 september 2019 om 22:30
Greg Van Avermaet de beste in GP de Montréal

foto: Cor Vos

De GP de Montréal 2019 is gewonnen door Greg Van Avermaet. De kopman van CCC was na een aantrekkelijke koers de sterkste van een uitgedunde groep. In de eindsprint versloeg hij onder meer Diego Ulissi en Ivan Garcia Cortina. Tim Wellens eindigde als vierde, Bauke Mollema finishte als beste Nederlander op de tiende plek.


In de beginfase van de wedstrijd kreeg een Canadees getinte kopgroep alle ruimte om ten aanval te trekken. De vijfkoppige groep bestond uit vier Canadezen; Ryan Anderson (Rally UHC), Nicolas Zukowsky (Floyd’s Pro Cycling), Matteo Dal-in (Rally UHC) en Charles-Étienne Chrétien (Interpro Cycling Academy) en de Israëliër Guy Sagiv (Israel Cycling Academy). Zij wisten een maximale voorsprong van bijna twaalf minuten te vergaren.

Toppers openen vroeg
In tegenstelling tot de GP Quebec lieten enkele toprenners zich al vroeg zien. Op meer dan zestig kilometer van de streep opende Daniel Martin de debatten. Zijn vurige demarrage elimineerde niet alleen enkele sprinters, maar ook onder meer Richie Porte en Geraint Thomas moesten afhaken.

De aanval van de Ier werd kort daarna opgevolgd door een demarrage van Remco Evenepoel. De jonge Belg reed in mum van tijd enkele honderden meters voorsprong bijeen. Een achtervolgende groep liet echter niet begaan en haalde hem een paar kilometer later weer terug.

In het uitgedunde peloton, dat meermaals in groepjes versplinterde, viel het in de tweede helft van de wedstrijd amper stil. De koplopers zagen daardoor hun voorsprong snel teruglopen. Na 175 kilometer in de spits van de wedstrijd te hebben gereden moest Dal-Cin als eerste lossen. Zukowsky wist van de koplopers uiteindelijk het langst te overleven en verzekerde zich tevens van de bergprijs.

Op 22 kilometer van het einde ontstond er wat consternatie in de kont van de voorste groep. Evenepoel moest zich laten uitzakken vanwege een lekke achterband. De jonge renner van Deceuninck-Quick-Step, die per ongeluk enkele ploegwagens leek te hinderen, moest daarna een grote inspanning leveren om terug te keren.

Grand Prix Cycliste de Montreal 2019 podium Greg van Avermaet, Diego Ulissi, Ivan Garcia Cortina

foto: Cor Vos

Finale
De finale van de race werd op elf kilometer van de streep geopend door Nans Peters. De renner van AG2R La Mondiale gaf gas op een van de laatste heuvels. Het bleek een inleidende versnelling voor zijn ploeggenoot Benoît Cosnefroy, die zijn solo tot 2,5 kilometer van het einde wist te rekken. Op dat punt kreeg hij als eerste gezelschap van landgenoot Julian Alaphilippe. In deze fase van de race werd de koerssituatie negatief beïnvloed door enkele motoren die zichtbaar te dicht voor de renners uitreden.

In een groepje achter het kopduo was het met name Peter Sagan die veel kopwerk voor zijn rekening nam. Die inspanning deed hem in het slot de das om. Alaphilippe en Cosnefroy werden op een paar honderd meter van de streep toch nog teruggegrepen, waardoor een vijftiental renners voor de zege kon sprinten. Van Avermaet bleek over het beste eindschot te beschikken en sprintte overtuigend naar de overwinning. Sagan kon zich daar niet meer tonen. Hij strandde op twaalf seconde achterstand als achttiende.

Dit artikel delen:

59 Reacties

Lapjestrui 15 september 2019 om 22:31

Mooie finale. Eervolle vermelding voor Cosnefroy. Wat een bikkel!

the student 15 september 2019 om 22:35

Al die eenzame vluchters van vandaag bleven alleen zo lang voorop omdat de cameramoter ze bij elke bocht een handje hielp. En met opzet. Zo ook cosnefroy! Zonder die motards had hij niet zo veel meters gehad.

Apemantus 15 september 2019 om 23:21

Dat Mollema nog tiende wordt in zo’n geflipte finale.

Hollow Knight 15 september 2019 om 22:32

Toch nog een mooie finale gezien, al zat het een beetje te lang op slot naar mijn goesting.

Heel sterk gereden van Cosnefroy en Sagan wellicht de sterkste in koers. Van Avermaet heeft (eindelijk) eens een slimme koers gereden.

Alaphilippe komt een percentje te kort. Kan hij nog verbeteren naar het WK toe?

Matthews komt duidelijk te kort wanneer er hard gereden wordt in een eendagskoers.

djerkson 15 september 2019 om 23:44

Wellens was zeker zo sterk als Sagan, met nog een beter eindschot ook.

Pietspeed 16 september 2019 om 00:00

Eens met Hollow, behalve dat die motars een beetje hielpen, althans zo leek het.

Ab Normaal 16 september 2019 om 08:23

@djerkson
Wellens kon het gaatje niet dichtrijden naar Cosnefroy.
Hij was sterk, maar zo sterk was hij dus ook weer niet hoor. Niet overdrijven.

Panache 15 september 2019 om 22:33

Wat een hoop toprenners zijn hier aanwezig!
Cosnefroy, na mooie inleiding Peters, leek samen met Alaphilippe een goede kans te maken. Maar Alaphilippe pokert weer net iets te veel en in een loodzware sprint rijdt Van Avermaet naar een mooie zege. Dit is toch wel een mooie en zware koers. Nu op naar het wk.

Hollow Knight 15 september 2019 om 22:34

Alaphilippe kon gewoon niet beter.

EddyB1958 16 september 2019 om 11:06

Is er één renner, die meer pokert dan Van Avermaet? Volgens mij niet. Meestal pokert hij dan nog slecht als het om de overwinning gaat, maar nu is het wel eens gelukt.

AWestie 15 september 2019 om 22:33

Wat een fascinerende sprint was dat, geen touw aan vast te knopen. En hij was onmeunig lang ook: was een kolfje naar de hand geweest van MvdP.

AndriesW 15 september 2019 om 23:31

Ja, vaak mooi om te zien die lange sprints in het Canadese tweeluik. Het melkzuur spat van het scherm af.

freire93 15 september 2019 om 22:34

Sagan, sterk traningrit gereden. Het echte werk is voor hem over 2 weken.

Voor de Belgische selectie zou ik Wellens, de Plus en Declerq nemen.

Pietspeed 16 september 2019 om 00:06

Trainingsrit voor Sagan, dacht ik ook nadien. Want waarom de boel anders dichtrijden, en dan geen sprint meer. Doet ie laatste jaren niet zo veel meer.

Hollow Knight 15 september 2019 om 22:35

En Mas is een vuile wieltjesplakker. Hij heeft het Movistar virus al te pakken zo te zien.

Lapjestrui 15 september 2019 om 22:42

Hij rijdt momenteel in dezelfde ploeg als ene Flip. Wat was jouw voorstel?

Nelson 15 september 2019 om 22:53

@Hollow Knight Zeer juist. En dat begint in die ploeg stilaan een ziekte te worden, zo heeft Cavagna in Spanje ook zijn rit gewonnen.

VDB44 15 september 2019 om 22:58

@Nelson: Een ziekte in die ploeg? Jij weet hoeveel kilometer Cavagna nog alleen heeft gereden toen? Jij hebt de zeges van Gilbert in Spanje gezien? Jij weet dat Evenepoel in Duitsland op 100km van de meet alleen aanviel? Classica gezien? Alaphilippe in de Tour bezig gezien? Sorry, maar slaagt echt op niks man.

Jorco 16 september 2019 om 07:25

@VDB44 sarcasme sarcasme.. niet gelijk zo paniekeren!

Peter Lippens 16 september 2019 om 07:52

Wat een zever, Mas reed gewoon in dienst van Alaphilippe en hij deed dat gewoon voorbeeldig alleen kwam die laatste iets te kort om het af te ronden. Maar blijkbaar is het hier bon ton telkijns met de vinger te wijzen naar een renner van veruit het sterkste team momenteel behalve als die winnaar toevallig een Ollander is …. Hilarisch gewoon.

Jacob Lohof 16 september 2019 om 10:02

Jumbo bedoel je zeker

Jandepandaman 15 september 2019 om 22:35

Ik moet zeggen dat ik echt genoten heb van Cosnefroy. Deze jongen lanceert Flipke in ieder geval niet, wat te vaak gebeurd. Hij streed met grote cojones en moest dit bekopen met verlies van een top 10.

Dolledriesoldebroek 15 september 2019 om 22:36

Prachtige laatste 10km! Flipje heeft nog niet helemaal de topbenen terug, maar zal er wel weer staan op het wk.. hele sterke sagan en jonkie cosnefroy indrukwekkend!
Knap afgemaakt door greg van avermaet en die garcia cortina gaat ook een grote worden hoor!

Covadonga 15 september 2019 om 22:37

Mooie koers gezien en dito deelnemersveld. Veel publiek ook. Dit is nog eens een toevoeging aan de WT. De Belgen zijn duidelijk klaar voor het WK.

John Bidon 15 september 2019 om 22:38

Lekker zo’n avondkoers. Moeten ze vaker doen.

Joachim 15 september 2019 om 22:41

Sterk gereden van Cosnefroy, weliswaar hier en daar geholpen door het zog van de motor, maar het waren toch vooral zijn benen die het deden. En dan niet eens in het wiel van Alaphilippe blijven, maar meteen extra gas geven toen Alaphilippe even naar hem knikte en samenwerken, chapeau! Sagan ook beresterk, ik snapte niet helemaal waarom hij zo hard doorreed met anderen in zijn wiel, zijn resultaat in deze koers was precies niet echt van tel. Maar we zien hem binnenkort wel weer terug…

Oh ja, en Greg, goed gereden weer en eindelijk nog eens winst!

djerkson 15 september 2019 om 22:41

Ik vermoed dat Valgren heel dicht gaat eindigen in Yorkshire.

Gelei 15 september 2019 om 22:43

Geanimeerde koers, leken wel juniors. Flip zal nog een percentje meer kunnen gebruiken met oog op wk. Sagan in orde, net als Greg. De conditie van Naesen en De Plus lijkt reeds in dalende trend.

maklukzat 15 september 2019 om 22:47

Van Avermaet mag Sagan wel bedanken. Reed bijna in z’n eentje de groep terug. Bora ploegleider zal wel minder blij zijn.

Pietspeed 16 september 2019 om 00:08

Heel goed gezien!

Samlambeej 15 september 2019 om 23:04

Flipke vindt de benen niet meer.
Trentin verdenk ik ervan VdP moedwillig extra in de favorietenrol te duwen. Die uitspraken waren me net iets té voor een trotse kampioen.

Polleke 15 september 2019 om 23:18

Flipke hier, Flupke daar… die gast heeft ook gewoon een naam, lijkt wel een kleuterklasjr hier soms…

yo-eddy 16 september 2019 om 09:40

Flipke, Polleke whatever ;)

Brummel 16 september 2019 om 16:17

laten we hem Flipmans of Flipmeister noemen, zoals het hoort

KennyKlimmen 15 september 2019 om 23:39

Polleke?

vevie 16 september 2019 om 06:48

Hahaha

Marik 16 september 2019 om 07:05

Sterk en scherp gereageerd :)

Bazzz 16 september 2019 om 09:33

Geweldige reactie!

poeskescherens 16 september 2019 om 00:04

mooie overwinning Greg van harte gegund!

Pietspeed 16 september 2019 om 00:10

Idd, altijd koers namelijk met Greg. Nu gelukkig wat slimmer. Klasbak.

Wheely 16 september 2019 om 00:21

Geeft zijn gouden helm eindelijk weer wat glans.

Peter Lippens 16 september 2019 om 07:54

als Belg wordt ik helemaal niet warm van Greg, wat een grijze muis en maar wachten, wachten, wachten … voor mij had best één van die fransosen mogen winnen, die maken tenminste koers

Doordrijver 16 september 2019 om 08:57

Wat zeg je nu Peter..? Hij heeft het deze keer perfect gespeeld. Alleen indien je met overmacht sterker bent kan je wegrijden, zoniet moet je slim zijn om te winnen.
Dat hij deze spurt wint is een heel goed signaal voor het WK. Tenminste voor team BE.

kleomantre 16 september 2019 om 11:08

Van Avermaet en wereldkampioen zie ik niet gebeuren.

Scenario 1 is dat een groepje met ‘subtoppers’ wegblijft, nadat eerst een vroeg vlucht is bijgehaald, omdat er tussendoor wat oorlog gemaakt moet worden om de sprinters af te matten. Verwacht daarbij Stuyven, Naesen, Soler, Cavagna, Valgren en vast een Oostenrijker of Zwitser ofzo. Greg gaat daar niet bij zijn, die gokt op sprintje met kleine groep die dieper in de finale wegrijdt.

Scenario 2 is dat Scenario 1 niet lukt omdat landen als Nederland, Spanje en Italië de boel toch voldoende controleren. Blijft geen hele grote groep over, maar te groot voor Greg om daarvan de sprint te winnen. Wordt dan 4de of 5de.

Scenario 3 is dat als Scenario 1 en 2 zich hebben voltrokken dat diep in de finale een enorme klepper een aanval opzet waarbij max 2/3 renners kunnen volgen. Denk daarbij aan een Fuglsang, Alaphilippe en Woods. Misschien dat Van der Poel daarmee ook ten aanval trekt, maar zal waarschijnlijk dit niet zelf opzetten. Greg heeft daarvoor net niet genoeg stamina.

EddyB1958 16 september 2019 om 11:15

Peter Lippens +1. Ben ook Vlaming en ook geen fan van dat eeuwig gepoker. Vind het ook voor een stuk een zweetdief en wieltjeszuiger. Zal niet recht springen als hij het WK wint.

stalle 16 september 2019 om 08:12

Ben blij voor Greg.

Ligthning 16 september 2019 om 08:12

Blij dat anderen ook door hebben dat sommige (heel wat ?) volgers hier een kleuterniveau vertonen.

Inhoudelijk dan. Inderdaad, zonder de inspanningen van Sagan wint Alaphilippe hier, wel geholpen door de motoren. Voor een keer heeft Sagan zijn verantwoordelijkheid genomen (en dus andere renners niet) en dat is hem slecht bekomen. Ik vrees dat dit de laatste keer geweest is. Na een zware koers, geeft dit kansen voor aanvallers in de laatste kilometers !

EricV 16 september 2019 om 08:38

Heeft Sagan iets tegen Alaphilippe of wilde hij gewoon een goede trainingsrit rijden?

djerkson 16 september 2019 om 08:59

Ik vrees dat Mathieu VdP hier nog een klasse bovenstaat. Ik zie, behoudens pech, niet in wie hem gaat kunnen kloppen. Een heel sluwe Gilbert misschien, maar los daarvan?

tendam 16 september 2019 om 09:18

Ik zie Gilbert als de topfavoriet. De Belgen moeten de koers heel hard maken, dan kunnen ze VDP afmatten en komt de taaie Gilbert bovendrijven.

EddyB1958 16 september 2019 om 11:23

@djerkson fanfare, beer, toren.

Chaba 16 september 2019 om 09:28

Na het voorseizoen waar hij goed was maar er niet bovenuit stak en niet kon winnen lijkt Greg klaar voor het WK.

Emergo 16 september 2019 om 10:36

Opvallend dat niemand het heeft over Evenedinges. Eergisteren trouwens ook al niet.

VDB44 16 september 2019 om 10:47

Als je wilt trollen, moet je minstens de koers zien, dan wist je dat hij plat gereden is in volle finale. En z’n koers gereden was met terug te keren.

trickstuff 16 september 2019 om 11:28

Evenepoel is nog een moment in de aanval geweest, waarbij oa Nibali het gat niet dicht kreeg. Vermoedelijk in dienst van Alaphilippe, het was dusdanig vroeg dat het zelfs voor hem uitgesloten leek heel lang vooruit te blijven.
Daarna lek idd, waarbij hij een nieuw achterwiel kreeg ipv een nieuwe fiets. Waarschijnlijk omdat de dichtstbijzijnde reservefietsen voor Ala bestemd waren.

Emergo 16 september 2019 om 15:36

VDB44 Ik heb de koers gezien, hoe zat dan met zijn 99e plaats in Quebec ??

Janzwemren 16 september 2019 om 11:16

Vond de laatste ronden van deze wedstrijd een grootte teleurstelling , lange tijd alleen Sagan tegen de motoren , kan deze afloop niet serieus nemen .

EddyB1958 16 september 2019 om 11:22

Ach Emerdingske, misschien is het beter nu nog niet in topvorm te zijn met oog op 29/9 Yorkshire. En Evenepoel heeft gisteren twee keer aangevallen, dus hij toonde zich.