Goesinnen: “Misschien zat ik al te lang bij Skil”
zaterdag 13 november 2010 om 13:54

Goesinnen: “Misschien zat ik al te lang bij Skil”

Donderdag werd bekend dat Floris Goesinnen zijn wielercarrière voortzet in Australië. De vraag is wat de Nederlander, die vijf jaar onder contract stond bij Skil-Shimano, naar de andere kant van de wereld trekt. WielerFlits sprak met hem.

Ondanks gesprekken met het ambitieuze Willems Verandas, koos Goesinnen voor een eenjarige verbintenis met Drapac-Porsche. Wat vindt hij van zijn nieuwe ploeg? “Volkomen kut,” grapt de 27-jarige Nederlander. “Nee, dan had ik niet getekend. Het is een stoere ploeg met hoogwaardige begeleiding en benadering waar Australië in de sport bekend om staat. Het is niet slechts een groepje mannen die hard kunnen trappen, maar het heeft ook de filosofie om naast goede renners complete mensen op te leveren.”

Met vijf jaar profervaring wordt Goesinnen één van de meest ervaren renners van de ploeg. “Ik ben één van de ouderen en zal met name in het Europese deel van het programma als wegkapitein fungeren, maar ook uitslagen rijden. In het begin zullen de mannen mij natuurlijk mogen kapiteinen met de nieuwe tegenstanders, maar ook het leven in Melbourne.”

Hoewel er ook Europese koersen op het programma staan, rijdt Drapac vooral rond in het thuisland. Wat voor koersen staan Goesinnen te wachten? “Klasiekers, etappekoersen. Alles eigenlijk zoals iedere wielrenner. De kalender aan de andere kant van de wereld is niet zo vol dat je weg kunt strepen en kiezen waar je wilt rijden, maar er is wel voldoende om op los te gaan. Het grootste verschil is dat er in Australië een grotere traditie in criteriums is. Dat zal nieuw zijn.”

2010 was niet erg succesvol voor Goesinnen. In de Druivenkoers – Overijse (1.1) wist hij zevende te worden, maar helaas zat er dit jaar geen zege in. Wel toonde hij zich samen met landgenoot Joost van Leijen in de Ronde van Vlaanderen. “Mijn voor- en najaar waren goed”, vertelt hij. “In het voorjaar, met de belangrijke tv-minuten, is het bij Skil lastig om uitslagen te rijden. De periode mei tot en met juli was erg rustig, met weinig koersen waarbij ziekte nog een paar keer precies rond de wel te rijden koersjes viel. Dit was een slechte periode.”

Het bericht dat zijn contract niet verlengd werd, kwam voor hem niet als een complete verrassing. “Tijdens het najaar voelde je in de koersen al aan welke kant Skil met mij op wilde, door de vrijheid en opdrachten die je in de koers kreeg.” Van de acht nieuwe aankopen van Skil is er tot nu toe één Nederlander. Daartegenover staat naast het vertrek van Goesinnen ook dat van Piet Rooijakkers en Job Vissers. “Misschien zat ik er al te lang en had ik zelf weg moeten gaan toen ‘het ijzer nog heet was’. Maar ik had niet verwacht dat ik zo weinig credits of reserve had opgebouwd de jaren ervoor.”

RIDE Magazine