Giro-winnaar Carapaz tekent voor drie jaar bij Team Ineos

maandag 2 september 2019 om 18:07
Giro-winnaar Carapaz tekent voor drie jaar bij Team Ineos

foto: Cor Vos (archief)

Movistar raakt naast Nairo Quintana ook Richard Carapaz kwijt. De Giro-winnaar uit Ecuador heeft een contract voor drie jaar getekend bij Team Ineos. Dat maakt de Britse miljoenenploeg vandaag bekend. “Ik voel dat dit een geweldige kans voor mij is om mijn ontwikkeling door te zetten en te groeien als renner. Ik werk nu met een team dat jaar na jaar erg sterk voor de dag komt”, zegt Carapaz.


De 26-jarige Carapaz schreef eerder dit seizoen historie door als eerste Ecuadoriaanse renner een grote ronde te winnen. Hij bleef Vincenzo Nibali en Primoz Roglic voor in de Giro d’Italia. “Ik ken al veel renners bij Team Ineos en ik kijk uit om met iedereen samen te werken volgend seizoen. Ik denk dat ik goed in de groep pas en mijn volledige potentieel kan benutten de komende jaren. Ik wil grote overwinningen behalen”, aldus Carapaz.

Ploegmanager Dave Brailsford is blij dat met Carapaz de eerste nieuwkomer voor 2020 binnen is. “We zijn al lang fan van zijn talent als coureur en hebben zijn ontwikkeling jarenlang van dichtbij gevolgd. Daarbij hebben wij hem aangewezen als een potentiële renner voor onze ploeg”, zegt Brailsford. “Hij is een fantastische klimmer, maar is ook heel veelzijdig. Daarnaast is hij nog relatief jong en ik ben ervan overtuigd dat hij zich kan blijven ontwikkelen en verbeteren.”

Dit artikel delen:

58 Reacties

leffe 2 september 2019 om 18:13

Ik vind dit jammer voor het wielrennen het grote geld wint het van het sportieve

Jungle Man 2 september 2019 om 18:17

Het wielrennen is hier de verliezer

Scibby 2 september 2019 om 19:20

Kijkend na deze vuelta, dan kunnen ze nog wel wat sterke mannen gebruiken.

Verweggistan 2 september 2019 om 18:18

Kunnen ze 1,2en 3 worden in de Tour en dan Jumbo 4, 5 en 6.

Rhohan 2 september 2019 om 18:38

Carapaz is ook ineens beter dan Dumoulin?

Verweggistan 2 september 2019 om 18:53

Nee, maar anders werd de zin een beetje onsamenhangend. Sky 1, jumbo 2 , Sky 3, Sky 4, jumbo 5, jumbo 6. Veel meer werk. Ik bedoelde te zeggen dat er meer ploegen zijn die veel kopmannen voor een grote ronde. En toen die ploeg een oud giro- winnaar haalde werd er vooral gejuicht.

Wielert 2 september 2019 om 18:58

En nu moet je het uitleggen, nog meer werk.

Romāns Vainšteins 2 september 2019 om 20:25

Laat ze dan allemaal maar starten in de tour ook en elkaar levend opvreten

Kraanwater 3 september 2019 om 08:35

1 2 en 3 was al mogelijk met Thomas, Froome en Bernal en dan nu ook nog carapaz. Dat is me een ploeg..

Johnny7 2 september 2019 om 18:19

Laten we realistisch zijn. Ze hebben daar al 3 kopmannen maar deze man gaat daar niet uitsluitend knechten. Als je ziet hoe slecht hun team in de Giro en de Vuelta was/is kunnen ze daar een wel een nieuwe renner gebruiken. Ze verliezen overigens wel een aantal knechten dus de kans is groot dat hij 1 ronde als kopman mag rijden en 1 ronde moet knechten. Zou een niet verkeerde deal voor hem zijn met een lekker dik salaris.

vanSpringel 2 september 2019 om 18:22

‘Het leven is een zuigkaneel, een ieder zuigt eraan, en krijgt zijn deel’

thorsen 2 september 2019 om 18:23

Laat de posts over de dominantie van Ineos maar weer komen. Vervolgens gewoon ff kijken wat ze opstellen buiten de Tour om. En dan tot de conclusie komen dat er niks aan de hand is.

Covadonga 2 september 2019 om 18:53

+1

Omdat de Tour de belangrijkste wedstrijd is, valt het op.

Panache 2 september 2019 om 21:40

Ineos heeft moeten improviseren voor Giro (Bernal) en Froome (Tour) en daarmee Hart/Sivakov 4 maanden eerder ‘gebruikt’. Ik sluit niet uit dat we gewoon mazzel hadden dit jaar en dat Ineos in 2020 heerst in 2-3 grote ronden.

thorsen 3 september 2019 om 09:25

Maar er is veel meer dan alleen grote rondes

Wielrennertje 2 september 2019 om 18:37

Wat mensen vergeten is dat Bernal oorspronkelijk in de Giro had moeten starten maar zijn sleutelbeen brak en Froome door zijn crash niet deel kon nemen aan de Tour en de Vuelta. Was dit niet zo geweest, dan had Ineos puike kopmannen aan de start van elke grote ronde dit jaar gehad..

Scibby 2 september 2019 om 19:22

Dat is waar, goed punt, maar geeft wel weer aan ze zijn erg afhankelijk van deze twee. Thomas is toch een categorie minder sterk vind ik.

Baukema Tomoulin 2 september 2019 om 19:28

Oftewel het is elk jaar te hopen dat enkele Sky/Ineos kopmannen hard onderuit gaan?

IlPirata 2 september 2019 om 18:40

Simpel, zonde voor de sport weer. Als je een team hebt met Froome,Thomas en Bernal, dan is het noodzaak voor rondetalenten als Sosa en Sivakov en Carapaz (wat ouder) ergens anders kopman te worden. Of knechten in hun jonge carrière voor veel geld, maar sportief gezien natuurlijk niet alles.

Hollow Knight 2 september 2019 om 18:58

Carapaz heeft nog nooit een wedstrijd gewonnen waar hij de sterkste was. Altijd hebben ze hem laten rijden of kreeg hij het cadeau. Nu hij de Giro gewonnen heeft, gaat niemand hem meer laten rijden. Ik verwacht niet veel meer van deze man, behalve knechten.

Wielert 2 september 2019 om 19:01

Je moet er wel zitten om weg te rijden

VDB44 2 september 2019 om 20:29

Heb jij de Giro echt bekeken?

Panache 2 september 2019 om 22:35

180 man starten aan de Giro, maar uitgerekend Carapaz krijgt deze kado. Zo wil ik ook wel jarig zijn.

Hollow Knight 2 september 2019 om 23:03

Carapaz heeft meerdere minuten cadeau gekregen omdat Nibali & Roglic naar elkaar keken.

We zullen zien wie volgend jaar gelijk heeft.

pirazzi 2 september 2019 om 19:03

Daarom mag Poels weg.

Geit in mijn Kelderman 2 september 2019 om 19:14

Doodzonde. Hoe je een sport het beste ten gronde kan richten? Better call Ineos.

limburgia 2 september 2019 om 20:03

Hoe zo ?

Jean Dumas 2 september 2019 om 19:15

Zal wel kopman in Giro en/of Vuelta worden, zo slecht is die keuze niet.

Random wielerliefhebber. 2 september 2019 om 19:18

Overgewaardeerde renner naar mijn idee, kan met geluk een grote ronde winnen maar zeker niet de nieuwe Froome.

Zal normaal wel gaan knechten in de Tour en zelf voor podium/top 5 in de Giro

$kedel 2 september 2019 om 20:55

Jup.. Hij heeft de Giro vooral op de verrassing weten te winnen en zal zich volgende grote ronde nog flink moeten bewijzen.

Turtlehead 2 september 2019 om 20:57

+1

Sammysosa 2 september 2019 om 21:11

Hèhè, precies dit!

guyremgabdel 2 september 2019 om 19:21

Hebben jullie ook zo het gevoel dat het wielrennen dezelfde toer opgaat als het voetbal inzake transfers ? De redactie van wielerflits kan straks een lijstje opmaken van de blijvers per ploeg. Zal korter zijn dan de transfers.

bommie 2 september 2019 om 20:34

Dat valt echt reuze mee. Carapaz is voorlopig de enige nieuwe renner voor Ineos volgend seizoen op een selectie van 29 man. Bij bv. Jumbo Visma ook heel beperkt aantal transfers.

Jan Blokland 2 september 2019 om 20:21

Doodzonde dat Carapaz naar Ienos gaat.
Nu Quintana en Landa weggaan bij Movistar had hij daar een mooie ploeg om zich heen kunnen krijgen. Nu maar weer afwachten hoe het gaat. Want Froome, Thomas en Bernal zullen toch de gewezen kopmannen zijn bij Ienos.

Scott Sunderland 2 september 2019 om 20:25

Froome zal zijn oude niveau waarschijnlijk niet meer halen. Dan houd je als echte kopmannen in de grote rondes Thomas, Bernal en Carapaz over. Zeer goede renners. Maar zo’n overdreven weelde is dat nu ook weer niet. Sivakov zie ik nog niet voor een podium gaan volgend jaar. Geoghegan Hart zie ik die stap überhaupt nooit nemen.

Franco Ballerini 2 september 2019 om 20:28

Over een jaar of 3 rijden Pogacar en Evenepoel ook bij Ineos. Van der Poel zouden ze ook graag willen hebben maar die is vermoedelijk te eigenwijs om daar te tekenen.

Haanaf 2 september 2019 om 21:13

Dit verzin je terplekke?

Djoop 2 september 2019 om 20:48

Het blijft zonde. Hoeveel toppers zijn er al niet in vergetelheid verdwenen bij Sky. Deze ploeg maakt knechten van kopmannen.

Cochise 2 september 2019 om 22:43

Nou begin maar aan dat indrukwekkende lijstje! En kom niet af met “toppers” als Elissonde, Delax en Halvorsen…

Scott Sunderland 2 september 2019 om 23:13

Je zou kunnen zeggen dat renners als Poels, Rosa, De la Cruz, König en Landa misschien meer eigen successen hadden gehad elders ja. Maar ik denk ook niet dat ze de echte toppers zijn / waren die we misschien dachten dat ze waren.

Kannibaal van Schepdaal 2 september 2019 om 23:50

Kwiatkowski had volgens mij veel meer kunnen winnen als hij bij Quickstep was gebleven.

Cochise 2 september 2019 om 23:56

Poels en Landa reden hun beste seizoenen zelfs bij Sky. Delax reed in 2018 ongeveer zelfde uitslagen als 2017 bij Quickstep, Konig ook niet minder in z’n eerste jaar bij Sky. Pas bij Bora werden het echt drama’s. Rosa was idd pak sterker bij Astana

Sauerpraum 2 september 2019 om 20:53

Keigoed nieuws. Hoef ik weer over 1 renner minder te twijfelen in mijn poules, die gaat lekker in de trein van Bernal of Froome plaatsnemen en mag dan zelf Romandië winnen ofzo.

Sonsbach Allstars 2 september 2019 om 21:10

Deze move kenden we natuurlijk al. Mooi voor Carapaz. Kan hij voor z’n achterneven in Quito ook een mooie nieuwe auto kopen.
Voor Ineos ook mooi dat ze m hebben weten te strikken en m bij concurrenten hebben kunnen weghalen. Nadeel is dat ze nu iets teveel mannen met klassementsambities in de gelederen hebben. Wordt moeilijk om ze allemaal tevreden te houden. Wellicht verzinnen ze een constructie waarbij Carapaz gehuurd kan worden door Movistar :-)

Haanaf 2 september 2019 om 21:13

Fijn voor Soler.

Samlambeej 2 september 2019 om 21:20

R.I.P.

opdekant1 2 september 2019 om 23:00

Gecondoleerd, iemand overleden in je omgeving?

Ivan 2 september 2019 om 21:35

Lijkt me ideaal voor Carapaz om op deze manier zijn Giro winst te verdedigen. Die krijgt zeker een mooi team mee met mannen als Sivakov, Hart, Sosa en Dunbar die ook veel kunnen leren van hem. En dan in Augustus de Vuelta als schaduwkopman met Bernal of zo?

Kannibaal van Schepdaal 2 september 2019 om 23:52

En dan in juli knechten, bedoel je.

mic1984 2 september 2019 om 22:30

Waarom is iedereen zo aan het klagen op ineos.
Jumbo probeert toch juist hetzelfde te doen. Roglic,kruiswijk,dumoulin,de plus, Bennett,…

Cochise 2 september 2019 om 22:44

Geen idee. Allemaal fransozen hier die niet weten dat er nog 342 dagen op een jaar géén Tour de France wordt gereden.

Cochise 2 september 2019 om 22:45

Volgend jaar zelfs 343!

opdekant1 2 september 2019 om 22:57

Ineos is een wielerploeg en ze willen graag wielerwedstrijden winnen…

Ho, ho, dat mag dus niet, dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn!

  • 1
  • 2