‘Giro-kopmanschap voor Bauke Mollema’

donderdag 20 december 2018 om 08:40
‘Giro-kopmanschap voor Bauke Mollema’

foto: Sirotti

Trek-Segafredo heeft Bauke Mollema aangewezen als kopman voor de Giro d’Italia. Volgens De Telegraaf is de Groninger daarnaast aangewezen tot het helpen van de nieuwe kopman Richie Porte in de Tour de France. Daar mag Mollema ook voor eigen kans rijden in de jacht op ritsucces.


Mollema is niet de eerste grote naam die aangeeft voor de Giro d’Italia te kiezen als hoofddoel. Landgenoot Tom Dumoulin zet alles op La Corsa Rosa, evenals Alejandro Valverde, Mikel Landa, Vincenzo Nibali, Ilnur Zakarin, Simon Yates en Miguel Ángel López. Daarnaast lijkt Primož Roglič van zins om de Giro te rijden voor het klassement.

Twee keer eerder stond Mollema aan de start van de Giro d’Italia. In 2010 was het zijn eerste grote ronde en toen werd hij al twaalfde. Pas in 2017 keerde de zwoegende Groninger terug in de Italiaanse ronde. Dat jaar werd hij zevende, op ruim 3,5 minuut van winnaar Tom Dumoulin. Afgelopen seizoen mikte Mollema op het klassement in de Tour, maar dat viel in het water. Hij gooide daardoor het roer om en ging voor ritsucces in Frankrijk en later ook nog in de Vuelta.

Dit artikel delen:

21 Reacties

wiebipedia 20 december 2018 om 08:49

Goed nieuws. Wat gun ik deze man zijn podium in een grote ronde. Niet de meest getalenteerde van de Neerlandse GT coureurs, maar wat een strijder!

Dolledriesoldebroek 20 december 2018 om 09:04

Laat hem nou lekker voor etappes gaan! En de rest van het jaar richten op de rittenkoersen en eendagswedstrijden! Is die veel beter in als dat gestoemp drie weken lang voor plek 8

vluggejapie 20 december 2018 om 09:06

Ik gun hem een mooie overwinning. Zie daarbij eerder een etappe of bergtrui voor me dan een anonieme top 10 notering. Maar wie weet. Zet hem op Bauke!

Komi 20 december 2018 om 09:26

Met zo’n sterk bezette giro wordt podium erg lastig. Had hem liever in de tour gezien naast porte. En dan kijken wie er na week 1 nog op zijn fiets zit.

Tour 20 december 2018 om 09:28

Mooi programma.

DirkDeWolf 20 december 2018 om 09:56

Behalve voor Dumoulin en misschien Nibali hoeft hij voor niemand onder te doen. Hup Bauke!

adelaarvanantwerpen 20 december 2018 om 14:19

En mischien Nibali?
Vier grote ronde vs 1 keer top 5.
Ook Lopez,yates,Landa,Roglic,Bernal,Valverde en Zakarin schat ik hoger in. In die tour van 2016 zakte Mollema er al voor zijn val een beetje doorheen.

Japsie 20 december 2018 om 10:03

@ DirkdW. Ik schat Yates, Lopez en Landa toch wel wat hoger in nog. En wellicht Bernal ook.

wiebipedia 20 december 2018 om 10:07

Lastig te beoordelen.
Men lijkt te vergeten dat BM hard op weg was naar een podium in een sterk bezette Tour, maar midden laatste week hard in aanraking kwam met het asfalt en daarna pas wegzakte.
Bauke is super constant, heeft laten zien een winnaar te zijn en kan verschroeiend hard rijden. Plus zijn persoonlijke ambitie is om het goed te doen in een GT.

Pleistervocht 20 december 2018 om 10:36

Men lijkt ook te vergeten dat hij sindsdien dat niveau nooit meer heeft gehaald, laat staan benaderd. De tegengestelde tendens is wat mij betreft zelfs zichtbaar: het gaat bergop steeds moeizamer. Vorig jaar deed hij enkel in San Sebastian mee met de besten. Zo lijkt zijn carrière stilaan eenzelfde kant op te gaan als die van Gesink, zij het in een wat minder gevorderd stadium. Gelijke tred houden bergop zal steeds moeizamer gaan. Wanneer toegespitst op Mollema, krijg ik spontaan al visioenen van de meest vreeswekkende krampachtigheid. Er ligt (zeker voor Mollema) nog wel eventuele ritwinst in het verschiet, al zal dat wellicht niet tegen al te heftige concurrentie meer moeten zijn.

Als Sunweb hem voldoende ruimte voor eigen kansen zou laten, zou hij – zie ook de laatste bergetappes in de Giro '17 – als type renner een gedroomde meesterknecht voor Dumoulin kunnen zijn

Romāns Vainšteins 20 december 2018 om 10:09

Waarom niet tour overslaan en dan in volle bloedvorm naar Spanje ?

krypton 20 december 2018 om 10:23

Omdat Richie Porte wel wat knechten van niveau mee wil hebben in de Tour natuurlijk…

Viktrodriguez 20 december 2018 om 10:30

Grote kans dat Porte de eerste bergrit in de Tour niet eens haalt.

Martin Bergstra 20 december 2018 om 10:28

Mooi nieuws
Ik vind het juist goed dat hij voor het hoogst mogelijke gaat

Polleke 20 december 2018 om 12:31

Bij Trek twijfelen ze nu dus al aan Porte…zijn, op papier, beste helper gaat rittenkaper worden in de Tour…

chasse patat 20 december 2018 om 12:33

Bauke is een strijder en rijdt op gevoel. Het kan dan ook alle kanten op en zo zie ik hem graag. Bauke als meesterknecht voor Porte moet ik nog zien. Dan vooral als vooruitgeschoven pion in bergetappe’s lijkt mij. Maar als temporijder op kop van een pelotonnetje…? Mmm, nee!

west 20 december 2018 om 16:05

Hoofddoel van de Giro is Sosa van zn fiets schoppen, met een DQ naar huis gaan en dan wisselkopman in de Tour worden omdat Porte bij de eerste Rotonde op zijn plaat gaat.

Polleke 20 december 2018 om 20:33

Strak plan… maar alleen als Moscon niet ergens in de buurt is…

Titaantje 20 december 2018 om 17:13

De giro ligt bauke volgens mij niet zo gezien het verleden. Zou hem liever gewoon in de Tour en/of Vuelta zien. Met de bezetting deze giro zie ik hem geen top 5 finishen, en ik ben een behoorlijke Bauke fan. Oo zou ik hem liever op de klassiekers zien focussen, in eendagskoersen kan hij volgens mij meer dan hij zover heeft laten zien. Met altijd z’n “ik ben vooral goed op lange lopende klimmen”, volgens mij heeft hij zijn zeges tegen toppers (dus niet uit een vlucht) altijd geboekt op korte venijnige klimmetjes en verliest hij vooral tijd op lange klimmen. Iemand moet hem dat eens vertellen.

Jungle Man 20 december 2018 om 18:22

Dus in de tour voor ritten gaan, wetende dat Porte toch wel weer zal (uit)vallen.
Helaas geen Vuelta

Scott Sunderland 21 december 2018 om 09:50

Goede renner en aardige vent bovendien. Maar podium rijden nou eens uit zijn hoofd zetten. Hij heeft nog nooit een podium gereden en dat gaat niet meer gebeuren ook.