Giro Gelderland trekt 575 duizend bezoekers

Giro Gelderland trekt 575 duizend bezoekers

foto: Marcel Koch

zondag 8 mei 2016 om 21:40

De eerste drie dagen van de Giro d’Italia hebben een totaal van 575 duizend toeschouwers op de been gebracht. De etappes naar Apeldoorn, Nijmegen en Arnhem trokken daarmee meer bezoekers dan aanvankelijk gedacht door de organisatie.

Op de openingsdag kwamen 75 duizend toeschouwers naar de tijdrit in Apeldoorn. Zij zagen Tom Dumoulin de zege en de eerste roze trui grijpen. De tweede etappe naar Nijmegen werd bezocht door 235 duizend personen: 35 duizend aan de start in Arnhem, 140 duizend langs het parcours tussen start en finish en 60 duizend aan de finish in de universiteitsstad.

De derde en laatste etappe op Nederlands grondgebied leidde het peloton van Nijmegen naar Arnhem. Hier stonden volgens de organisatie om en nabij de kwart miljoen personen langs de route. Het totaal van de Giro Gelderland komt uit op 575 duizend toeschouwers, wat meer is dan de verwachte 460 duizend mensen.

Dit artikel delen:

16 Reacties

oscarito1908 8 mei 2016 om 21:43

Ja het was dan ook een schitterend wielerfeest. Geweldig!

0
123poetertjes 8 mei 2016 om 21:55

Ik telde volgens deze telling voor vier personen (Apeldoorn, langs het parcours in rit twee en start+finish in rit drie). Ik moet Gelderland en vooral alle bezoekers bedanken dat ze er een geweldig feest van hebben gemaakt. Heel tof sfeertje, geen rivaliteit, gewoon gezellig samen koers kijken in het zonnetje met veel respect voor alle 198 mannen. Dat de renners vanochtend echt tussen het publiek door hun weg van de bus/Nippocamper naar de start moesten banen maakt deze sport echt uniek.

Het goede nieuws uit Doetinchem maakte het feest compleet.

0
Pédaleur de charme 8 mei 2016 om 21:55

Ook in de Gazzetta dello Sport veel positieve (lezers)reacties over het vele en enthousiaste publiek. ‘Daar kunnen we in Italië nog iets van leren’. Over de saaiheid en voorspelbaarheid van de etappes is men dan wat minder te spreken, maar dat heeft niet per se met Gelderland te maken.

Zelf ben ik niet zo voor grote rondes die ver van huis beginnen, maar Gelderland heeft goede reclame gemaakt voor ‘Nederland fietsland’.

0
mollemarijden 8 mei 2016 om 22:04

Die 10 miljoen investering is er dan ook dik en dik uitgehaald man man. Wat een mooi spektakel was het toch. Tuurlijk parcours is niet zeer spectaculair, maar dan moet je gaan rijden in Zeeland met waaiers. Een combi tussen de 3 zuidelijke provincies lijkt me wel mooi.

0
Romāns Vainšteins 8 mei 2016 om 22:09

Ik was van tevoren enigszins sceptisch maar kan na 2 dagen giro uit 1e hand vertellen dat het een buitengewoon succes was, het goede weer en dhr’en Dumoulin & Tjallingii hebben daar natuurlijk een molensteen aan bijgedragen.

0
Kwiat 8 mei 2016 om 22:21

Meer dan geslaagd feest. Dit gaat de provincie goed doen, dat kan niet anders. De helikoptershots van het zonnige landschap en de joelende menigte daarbij, ik heb echt genoten.

0
Chrys 8 mei 2016 om 22:31

Lijkt me een geslaagd weekend! Tuurlijk, de organisatoren konden een veel uitdagender parcours uittekenen, maar ook wel begrijpelijk dat er gekozen is voor deze opzet. Nu op naar een mooi vervolg in Italië.

0
Covadonga 8 mei 2016 om 22:31

Ik ben er niet live geweest, maar voor de buis zag het er ook geweldig uit.

0
Peletonfan 8 mei 2016 om 22:47

Echt genoten van de Giro in Apeldoorn, Arnhem en Tiel!
Helaas vandaag niet, andere dingen gaan ook door.
Zie het nog wel op TV.
Wat een sfeer en wat een Italiaans weer en wat een goede organisatie.
Super weekend gehad zo!
Voor mij onvergetelijk. Veder maar weer volgen op TV.

0
girardengo 9 mei 2016 om 00:30

Moeilijk te zeggen welke van de vijf plekken, waar ik in Apeldoorn, Arnhem en Nijmegen stond, ik het mooiste vond. Prachtige belevenis en opening van de Giro. Terug naar de TV vanaf nu, beetje jammer.

0
dark-knight 9 mei 2016 om 01:41

Ik vraag me altijd af hoe ze zoiets tellen, maar het was in ieder geval een groot succes.
Prachtig feestje meegemaakt in Apeldoorn en via de tv genoten van de andere 2 etappes.

0
irriducibili 9 mei 2016 om 09:25

Het was een prachtig feestje! Weet wel zeker dat als de eerste twee etappes met een zelfde soort parcours in Italie liggen het minstens zo saai was geweest

Enige nadeel van de Giro in Gelderland is dat het vandaag een rustdag is:(

0
Bassi 9 mei 2016 om 09:26

Zelfs bij de ploegenvoorstelling op donderdag was het een uitverkocht huis, schitterend!

0
Spinergy 9 mei 2016 om 09:32

@RV: u was sceptisch? what a surprise :)

0
Romāns Vainšteins 9 mei 2016 om 10:18

Moet je nagaan hoe goed het was ! ;)

0
AWestie 9 mei 2016 om 11:03

Bezoekersaantallen evenementen kloppen zelden

Laat ik voorop stellen dat ik ook intens heb genoten en het inderdaad onnoemelijk druk was, maar als gedeputeerde Markink alleen maar met deze cijfertjes blijft zwaaien de komende jaren ben ik benieuwd hoe het met de echte centen is gegaan ;)

0

Headlines

Populair

Materiaalzone